×

کلاهبرداری های مدرن با پیشرفت تکنولوژی

کلاهبرداری های مدرن با پیشرفت تکنولوژی

پیش بینی می شد با ورود تکنولوژی های جدید و تجهیزات و وسائل هوشمند زندگی انسان به سمت و سوی رفاه و آسایش بیشتر حرکت کند هرچند تا حدودی این امر به وقوع پیوست اما متاسفانه برخی از افراد سودجو با داشتن کمی دانش فنی، از این ابزار استفاده ای مجرمانه داشته و مخل امنیت و آسایش شهروندان عزیز در فضای واقعی و مجازی شده اند

کلاهبرداری-های-مدرن-با-پیشرفت-تکنولوژی وکیل 

پیش بینی می شد با ورود تکنولوژی های جدید و تجهیزات و وسائل هوشمند زندگی انسان به سمت و سوی رفاه  و آسایش بیشتر حرکت کند. هرچند تا حدودی این امر به وقوع پیوست اما متاسفانه برخی از افراد سودجو با داشتن کمی دانش فنی، از این ابزار استفاده ای مجرمانه داشته و مخل امنیت و آسایش شهروندان عزیز در فضای واقعی و مجازی شده اند.

شایع ترین جرائم جعل و کلاهبرداری در کشور - معیارهای تشخیص جرم کلاهبرداری - بررسی جرم کلاهبرداری و مجازات قانونی کلاهبرداران - تحصیل مال نامشروع وکلاهبرداری 

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: یکی از ابزارهایی که به تازگی به زندگی روزمره انسان وارد شده تجهیزاتی هستند که قابلیت فیلم برداری و یا ضبط صدا را دارند.

سرهنگ دوم علیرضا آذردرخش در ادامه به نمونه های متعددی از اقدامات مجرمانه که افراد سودجو با اهداف خاص به خصوص اخاذی از قربانیان اشاره کردو گفت: مدتی است اطلاعات خصوصی و مهم هموطنان عزیز که عموماً به علت سهل انگاری و ساده انگاری خود قربانی و سوءاستفاده از تکنولوژی هوشمند بوده است به سرقت رفته که بعضاً تبعات جبران ناپذیری در پی داشته است.

وی گفت: به عنوان مثال برخی از تلویزیون های هوشمند دارای دوربین های فیلم برداری هستند که در صورت فعال بودن قابلیت تصویر برداری داشته و در هنگام اتصال به اینترنت امکان سرقت این اطلاعات مهم وجود دارد. یا در نمونه ای دیگر برخی از وسائل و اسباب بازی ها با قابلیت ضبط صدا طراحی شده اند که گاهاً خریداران از این قابلیت اطلاع ندارند و به محض اتصال به اینترنت امکان ارسال اطلاعات ضبط شده فراهم خواهد شد.

شکوائیه کلاهبرداری - جرم کلاهبرداری در آیینه قانون - نمونه دفاع در مورد بزه کلاهبرداری 

این مقام مسئول اخاذی از افراد مهم را مهمترین انگیزه در این مورد دانست و گفت: این مورد بیشتر برای اشخاصی که دارای سمت های مهم و سازمانی می باشند به کار برده می شود و به سادگی می تواند اطلاعاتی که در بین اعضای خانواده مطرح می شود را به سرقت ببرد.

وی با اشاره به روشی دیگر به دوربین های تعبیه شده در لپ تاپ ها اشاره کرد و گفت: در بسیاری از موارد مجرمان اینترنتی با سوءاستفاده از دوربین های لپ تاپ اقدام به انتشار تصاویر گرفته شده و به دنبال آن در گام بعد قصد تهدید و اخاذی از قربانی را دارد.
سرهنگ آذردرخش افزود: تمامی این موارد با رعایت نکاتی بسیار جزئی ایمنی قابل کنترل خواهد بود. نکاتی مثل انتخاب صحیح و هوشمندانه و هدفمند در هنگام خرید و همچنین اطلاع از قابلیت های کلیدی ابزار یا محصول خریداری شده و یا قطع ارتباط دستگاه به اینترنت در مواقع غیر ضروری.

طرح مواردی از شروع به کلاهبرداری - جرم کلاهبرداری به هیچ وجه مشمول مرور زمان نمی شود 

وی پوشاندن دوربین های قرار گرفته در تلویزیون های هوشمند و تبلت ها و لپ تاپ ها را بسیار کارآمد دانست گفت: با این روش حتی در صورت دسترسی مجرم به دوربین، امکان تصویر برداری و سرقت اطلاعات وجود نخواهد داشت.

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا با اشاره به ذخیره سازی اطلاعات در حافظه های دستگاه های هوشمند از جمله تلویزیون گفت: اطلاعاتی که در حافظه های این دستگاه ها ذخیره می شود به علت عدم رمزگذاری مناسب به سادگی در دسترس سایرین قرار میگیرد بنابراین این اطلاعات را باید سریعاً از حافظه دستگاه حذف و در محلی مناسب ذخیره شوند.

 فروش مال غیر و کلاهبرداری - کلاهبرداری موضوع 90 درصد پرونده ها در پلیس فتا 

سرهنگ آذردرخش در پایان در توصیه به کاربران و شهروندان گفت: در صورت مواجه با موارد مشکوک می توانند آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسCyberpolice.ir  بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام نمایند.
 
منبع:
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا

منبع : پلیس فتا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.