×

همه چیز در مورد ترس افزار (Scare Ware)

همه چیز در مورد ترس افزار (Scare Ware)

همۀ ما دربارۀ ویروس‌ها، کرم‌ها و اسب‌های تروجان کامپیوتری مطالبی شنیده‌ایم و تا حدی نسبت به آن آگاهی داریم اما آیا تاکنون در مورد ترس نرم‌افزار چیزی شنیده‌اید؟

همه-چیز-در-مورد-ترس-افزار-(Scare-Ware)

همۀ ما دربارۀ ویروس‌ها، کرم‌ها و اسب‌های تروجان کامپیوتری مطالبی شنیده‌ایم و تا حدی نسبت به آن آگاهی داریم اما آیا تاکنون در مورد ترس نرم‌افزار چیزی شنیده‌اید؟ ترس‌افزار اگرچه به ظاهر مفهوم جدیدی به نظر می‌رسد اما در واقع عملکرد آن مشابه کرم، ویروس، تروجان، بات نت و دیگر نرم‌افزارهای مخرب است و هدف آن ورود به کامپیوتر شما و سوءاستفاده از اطلاعات و کامپیوتر شما می‌باشد.  

جرم و کامپیوتر - توصیه برای استفاده کودکان 6 تا 9 سال از کامپیوتر و اینترنت - جرائم کامپیوتری و اینترنتی جلوه ای نوین از بزهکاری به انضمام متن قانون 

ترس‌افزار که نام دیگر آن Smitfraud یا نرم‌افزار امنیتی فریب‌دهنده می‌باشد، یک اصطلاح است که برای توضیح دادن در مورد یک نرم‌افزار که اغلب همراه با یک دسیسه برای گول زدن یک کاربر کامپیوتر به اینکه فکر کنند کامپیوترشان آلوده به ویروس یا انواع دیگر نرم‌افزارهای مخرب است و تنها این نرم‌افزار می‌تواند این مشکل را برطرف کند، به کار می‌رود. ترس‌افزار در واقع علاوه بر مختل کردن کامپیوتر شما، با ایجاد ترس در افراد، آن‌ها را وادار می‌کند که با استفاده از کارت اعتباری خرید انجام دهند.

وقتی کاربر از همه‌جا بی‌خبر ترس‌افزار را برای تعمیر کامپیوتر خود و برای برطرف کردن مشکل خود دانلود و نصب کر د، یک محموله مخرب همراه با آن نصب می‌شود که برای برداشت و سوءاستفاده از اطلاعات شخصی کاربر یا کنترل کامپیوتر قربانی به‌صورت مخفی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا در زمان مناسب حمله‌ها دیگر را روی آن انجام دهد.

جرائم رایانه ای ( بزهکاری مدرن ) - رایانه می تواند ابزاری برای ارتکاب جرایم تروریستی باشد راهکارهای پیشگیری از تروریسم رایانه ای 

برخی ترس‌افزارها فقط برای بهره‌برداری مالی به صورتی که با ترساندن شخص به اینکه کامپیوتر شما حاوی ویروس خطرناکی است و تنها این نرم‌افزار می‌تواند این ویروس را remove کند، شخص را وادار به خرید نرم‌افزار تقلبی می‌کنند و صرفاً از این را ه درآمد کسب می‌کنند. این نوع ترس‌افزارها اغلب یک آنتی‌ویروس و نرم‌افزار بهبود عملکرد و سرعت کامپیوتر و یک سری نرم‌افزارهای عادی را به شخص ارائه می‌دهند که درواقع نیازها و انتظارات فرد را در جهت پاک کردن آن ویروس خاصی که تبلیغات آن را کرده بود، برآورده نمی‌کند و صرفاً با ترساندن کاربر یک سری نرم‌افزار به آن‌ها می‌فروشند اما دسته‌بندی‌های مختلفی زا ترس‌افزار وجود دارد که با ارسال اطلاعات کاربر به فرد باجگیر، باعث می‌شوند او بتواند در آینده سوءاستفاده‌هایی از کامپیوتر و اطلاعات شما انجام دهد و با دسترسی به هارد درایو کامپیوتر از شما اخاذی کند.

چگونه یک ترس‌افزار را تشخیص و از آن جلوگیری کنیم؟

با رعایت این راه‌های ساده می‌توانید جلوی ترس‌افزار را بگیرید:

    ویژگی مسدود کردن Pop-up را بر روی مرورگر فعال کنید:

بسیاری از ترس‌افزارها، به‌صورت یک باکس Pop-up که بسیار هوشمندانه به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که شبیه به یک پیغام از سیستم‌عامل کامپیوتر شما می‌باشد و به افراد می‌گوید که یک ویروس در کامپیوتر شما مشاهده‌شده و سپس به آن‌ها دستورالعمل رفع آن را می‌دهد، می‌باشد. Pop-up اغلب توسط یک توسعه‌دهندۀ ترس‌افزار ایجادشده و به‌گونه‌ای طراحی شده تا شما را مطمئن کند که کامپیوتر شما حاوی ویروس است و هنگامی که شما روی لینک Pop-up کلیک کنید، در واقع به ترس‌افزار اجازۀ نصب و ورود به کامپیوتر خود را داده‌اید.

مسدود کردن پنجرۀ Pop-up می‌تواند جلوی این‌گونه تهدیدات را بگیرد اما ترس‌افزارهایی که از طریق دیگر روش‌ها مثلاً از طریق Flash می‌آیند را مسدود نمی‌کنند.

هیچ‌گاه آنتی‌ویروس‌هایی را که از طریق Pop-up ویندوز یا لینک یا ایمیل به شما معرفی می‌شوند را باز نکنید همیشه برای نصب یا به‌روزرسانی آنتی‌ویروس به وب‌سایت اصلی آن نرم‌افزار مراجعه کنید و هیچ‌گاه به لینک‌های تبلیغاتی اعتماد نکنید.

راهکارهای پیشگیری از سرقت رایانه ای - حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه ای 

برنامه آنتی‌ویروس قوی به همراه برنامۀ ضد اسپم، به‌روزرسانی آن و اسکن کردن دوره‌ای نصب کنید همیشه مراقب باشید آنتی‌ویروس شما به‌روزرسانی شود و برای اینکه به‌روزرسانی آن فراموش نشود، اسکن دوره‌ای را فعال کنید تا به‌صورت اتوماتیک کامپیوتر اسکن شود.

زمانی که می‌خواهید یک پنجرۀ Pop-up را ببندید حتماً از X استفاده کنید (دکمۀ گوشۀ پنجره)

برخی ترس‌افزارها از یک گزینۀ بستن Pop-up که به‌صورت تقلبی است و در گزینه‌های پیغام خود قرار می‌دهند استفاده می‌کنند که با انتخاب این گزینه Pop-up بسته نمی‌شود و حتی ممکن است با انتخاب این گزینه نرم‌افزار مخرب نصب شود حتماً X را بزنید تا پنجره Pop-up بسته شود.

حتماً سیستم‌عامل و دیگر برنامه‌های نصب‌شده روی کامپیوتر خود را به‌روزرسانی کنید:

با تمام تلاش‌هایی که برای جلوگیری از درد و ترس‌افزار انجام می‌دهید، امکان دارد کامپیوتر شما آلوده به ترس‌افزار شده باشد، به‌روزرسانی دوره‌ای سیستم‌عامل و نرم‌افزارها، حتی اگر کامپیوتر شما آلوده‌شده باشد، آن‌ها را remove می‌کنید.

همواره Fire wall دیوار آتش کامپیوتر خود را روشن نگه‌دارید.

علاوه بر کارهای فوق همواره گزینه Noscrpt که تنها در مرورگر Fire foX وجود دارد را فعال کنید. Noscrpt یک add on در مرورگر Fire foX است که شما می‌بایست آن را از طریق منوی Tools سپس گزینۀ add ons، سپس گزینۀ Get add ones نصب کنید.

منبع:

ایران هشدار

منبع : پلیس فتا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.