×

شناسایی خانه به خانه معتادان ربطی به یارانه و وضع مالیات ندارد

شناسایی خانه به خانه معتادان ربطی به یارانه و وضع مالیات ندارد

مدیرکل دفتر پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از اجرای طرح ملی «پیمایش ملی خانوار» در سرار کشور توسط سازمان بهزیستی خبرداد و جزییات این طرح را تشریح کرد

شناسایی-خانه-به-خانه-معتادان-ربطی-به-یارانه-و-وضع-مالیات-ندارد

مدیرکل دفتر پیشگیری از اعتیاد ( مقالات مرتبط با اعتیاد - سوالات مرتبط با اعتیاد ) سازمان بهزیستی کشور از اجرای طرح ملی «پیمایش ملی خانوار» در سرار کشور توسط سازمان بهزیستی خبرداد و جزییات این طرح را تشریح کرد.

اهمیت و ضرورت بررسی معضل اعتیاد  - آیا می دانید استعمال یا قاچاق مواد مخدر و مجازات آن چیست ؟  - جالب ترین شیوه های قاچاق مواد مخدر - در اتهام قاچاق مواد مخدر ، کافی نبودن دلائل از موجبات برائت است

محسن روشن‌پژوه در این باره عنوان کرد: برای برنامه ریزی، کنترل، پیشگیری و درمان تمامی آسیبهای اجتماعی و همچنین برنامه‌های اصولی درخصوص ارتقاء سلامت جامعه و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی باید چهره واقعی آن پدیده به لحاظ کمی و کیفی شناخته شود.

وی در ادامه تصریح کرد: برای بررسی چهره واقعی "اعتیاد" کشور لازم است علاوه بر پژوهش‌های کیفی که نشان دهنده مشخصات پدیده اعتیاد از لحاظ کیفی بوده و عوامل زمینه ساز آن را نشان می‌دهند، آمار مصرف و الگوهای مختلف مصرف را درسراسر کشور بررسی کرد.

مدیرکل دفتر پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه با تاکید براینکه طرح شیوع شناسی اعتیاد امری اجتناب ناپذیر بوده و تمامی صاحب نظران بر اجرای آن تاکید دارند،افزود: در سالهای 86 تا 89 و همچنین پیش تر از آن برای بررسی چهره اعتیاد کشور از الگوی ارزیابی سریع استفاده شد و سپس در سال 90 نیز یک بررسی شیوع شناسی توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر با همکاری جهاد دانشگاهی صورت گرفت که به دنبال آن آماری در خصوص مصرف مواد در کشور استخراج شد.

روند مقابله با کمپ های ترک اعتیاد غیرمجاز - جای خالی مراکز ترک اعتیاد به الکل - خلأهای قانونی مواد مخدر و روانگردان برطرف می شود 

وی افزود: نکته مهم در تمامی پژوهش‌های پیشین آن بود که اعداد و ارقام حاصل از آنان قابل تعمیم به کل جامعه نبود به همین دلیل نیاز به استفاده از روش و الگویی که نتایج آن قابل تعمیم به کل باشد بسیار احساس می‌شد؛ و در همین راستا نیز طرح"پیمایش ملی خانوار" توسط سازمان بهزیستی کشور طراحی شد.

روشن پژوه ضمن بیان اینکه گروه‌های هدف این طرح افراد 15 تا 65 ساله هستند، تصریح کرد: در پیمایش ملی خانوار، نمونه مطالعاتی از جمعیت عمومی افراد ساکن شهر و روستا انتخاب و به صورت منزل به منزل سوالات مربوط به مصرف مواد از آنان پرسیده خواهد شد، به همین دلیل نتایج حاصل از آن از قابلیت تعمیم بالایی برخوردار خواهند بود این در حالیست که درحال حاضر این طرح در تمامی استانهای کشور درحال اجرا بوده و پژوهشگران درحال جمع آوری اطلاعات از نمونه‌های انتخابی هستند.

مدیرکل دفتر پیشگیری از اعتیاد ( مقالات مرتبط با اعتیاد - سوالات مرتبط با اعتیاد ) سازمان بهزیستی کشور افزود: این طرح در حال حاضر به صورت منزل به منزل در تمامی استانهای کشور درحال انجام است و در آن علاوه بر بررسی چگونگی میزان شیوع مصرف مواد، بررسی الگوی مصرف نیز مورد تاکید است.

وی در ارتباط با مراحل اجرایی این طرح، با تاکید برآنکه این الگو کاملا علمی و منحصر به فرد است گفت: در این طرح نمونه‌های استانها براساس تخمین میزان شیوع اعتیاد که در مطالعات قبلی بدست آمده بود و همچنین متناسب با جمعیت شهرها و روستاهای کشور به صورت کاملا اتفاقی انتخاب شده‌اند.

بایسته های قانونی بازار داغ مواد مخدر - ابعاد حقوقی مقابله با اعتیاد -  عناصر تشکیل دهنده جرایم مرتبط با مواد مخدر 

روشن پژوه در ادامه ضمن بیان اینکه برای انتخاب خوشه‌های آماری با سازمان آمار هماهنگی‌های لازم به منظور به حداکثر رسانی پایایی و روایی علمی نمونه‌های انتخابی، انجام شده است افزود: همواره در مسائل مربوط به اعتیاد با چالش‌های اساسی روبه رو هستیم زیرا از طرفی اعتیاد یک آسیب اجتماعی بوده و افراد تمایل زیادی برای پاسخ گویی به سوالات پیرامون آن ندارند و از طرف دیگر نیز مصرف مواد در کشور ما جرم است به همین دلیل بحث و پژوهش دراین باره همواره با قبح اجتماعی و ملاحضات قانونی همراه است.

مدیرکل دفتر پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در راستای ایجاد اعتماد، برای دستیابی به پاسخ‌های صحیح در این طرح تمامی پرسش نامه‌ها کاملا بدون نام و نشان و محرمانه هستند و به هیچ عنوان امکان دسترسی به اطلاعات افراد شرکت کننده در این پژوهش، جز توسط تیم تحلیلگر وجود ندارد.

وی ادامه داد: در این پژوهش همواره 2 پرسش گر زن و مرد، کاملا آموزش دیده همراه با کارت شناسایی به نمونه‌های انتخابی مراجعه کرده و تحلیل داده‌ها نیز توسط همین گروه صورت می‌گیرد.

روشن پژوه افزود: به منظور اجرای بهتر این طرح، دو بار در استان تهران پایلوت آن انجام و سپس با تحلیل داده‌های حاصل از آنها فاز عملیاتی این پژوهش در کل کشور آغاز شد و درحال حاضر نیز پروتکل نظارت، پرسشگری و غیره برای اجرای موفق آن تدوین شده است.

وی ادامه داد: تمامی شرکت کنندگان دراین پژوهش به منظور دریافت پاسخ به سوالات، ابهامات و نگرانی‌های خود می‌توانند با خط تلفنی اختصاصی این طرح که در پرسش نامه‌ها ذکر شده است تماس برقرار کنند.

مدیرکل دفتر پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشورهمچنین اظهار کرد: این طرح در دو فاز اجرا خواهد شد؛ فاز اول آن تا پایان خرداد ماه (اول ماه مبارک رمضان) بوده و فاز دوم آن نیز پس از ماه رمضان اجرایی خواهد شد.

روشن پژوه در ادامه تاکید کرد: این پژوهش ملی تنها به منظور دست یابی به چهره واقعی اعتیاد ( مقالات مرتبط با اعتیاد - سوالات مرتبط با اعتیاد ) کشور و برنامه‌ریزیهای پیشگیرانه و سیاست گذاری‌های صحیح در این خصوص است به همین دلیل مردم هیچگونه نگرانی در پاسخ به این سوالات نداشته و اطمینان خاطر داشته باشند که این پژوهش هیچ گونه ارتباطی به مالیات، یارانه و غیره ندارد.

 نحوه اعمال تخفیف در پرونده های مواد مخدر - مواد مخدر جرم و جنایات و چراها - درآمدی بر قاچاق مواد مخدر  

وی در پایان از تمای مردم خواست تا با صداقت با پرسشگران تعامل داشته و اطلاعات صحیح در اختیار آنان قرار دهند تا بتوان برای پیشگیری و سیاست گذاری صحیح در حوزه اعتیاد کشور گام‌های اساسی برداشت.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.