×

لزوم دقت در تعیین قرارهای تأمین کیفری

لزوم دقت در تعیین قرارهای تأمین کیفری

رییس کل دادگاه‎‎های عمومی و انقلاب یزد گفت استفاده قضات از ظرفیت مجازات‏‏های جایگزین حبس می‎تواند یکی از راه‏‏های کاهش جمعیت کیفری در زندان‏‏‌ها باشد

لزوم-دقت-در-تعیین-قرارهای-تأمین-کیفری وکیل 

رییس کل دادگاه‎‎های عمومی و انقلاب یزد گفت: استفاده قضات از ظرفیت مجازات‏‏های جایگزین حبس می‎تواند یکی از راه‏‏های کاهش جمعیت کیفری در زندان‏‏‌ها باشد.

قواعد حاکم بر قرارهای تأمین کیفری ، خانم منیژه مشایخی دادیار دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان  - قرارهای تامین کیفری از ضرورت تا محدودیت - قرار تامین کیفری و تاسیس جدید قرار نظارت در قانون جدید آیین دادرسی کیفری - نظریه مشورتی در خصوص لغو قرار تأمین کیفری 

غلامعلی دهشیری در نشست شورای قضایی استان یزد با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در مورد زندان مبنی بر این که مدیریت زندان باید طوری باشد که زندان به آموزشگاه نیکی‎‎ها تبدیل شود، افزود: این مطلب حاکی از اهمیت موضوع اصلاح و تربیت زندانی و ضرورت دقت در مدیریت و اداره زندان است.

وی یکی از هدف‎‎های مجازات حبس را پیشگیری از ارتکاب مجدد جرم، بازسازی و اصلاح شخصیت مجرم و تامین امنیت و عدالت ذکر و بیان کرد: حبس، مرکز ثقل عدالت کیفری است و بسیار مهم است که این دوران به چه صورت و چه کیفیتی سپری می‎‎شود.

قرار نظارت قضایی و تغییرات قرار تامین کیفری در قانون جدید آیین دادرسی کیفری - کفالت یکی از قرارهای تامین کیفری به شمار می رود ، آشنائی با مسئولیت های قانونی کفیل - نمونه ای از تخفیف قرار تامین 

این مقام قضایی تصریح کرد: طبق آمار، 40 درصد از جمعیت کیفری زندان‏‏‌ را حبس‎‎های کوتاه مدت یک تا 10 روز تشکیل می‏‏‌دهد که این مسئله لزوم دقت در تعیین قرارهای تأمین کیفری و استفاده بهینه از قرارهای متناسب با موضوع پرونده، ادله جرم و شخصیت متهم را ثابت می‌‎کند.

وی با اشاره به مشکلات زندان در زمینه جذب بودجه لازم جهت نگهداری از زندانیان، کمبود امکانات رفاهی و عدم امکان توسعه فضای فیزیکی و غیره، اظهار کرد: زندانیان نیز به عنوان افرادی از این جامعه دارای حقوقی هستند که نباید به واسطه انجام یک جرم، سایر حقوق شهروندی‌شان به واسطه کمبودها و دیگر موانع در زندان کم‌رنگ شود.

رییس کل دادگاه‎‎های عمومی و انقلاب یزد با بیان این مطلب که افزایش جمعیت کیفری زندان مسئله‎‎ای است که باید ریشه‎‎ای به حل آن پرداخت، ابراز کرد: باید از ظرفیت‌های قانونی نظیر معافیت از کیفر، تعویق صدور حکم، تعلیق اجرای مجازات، آزادی مشروط و به ویژه مجازات‌های جایگزین حبس که آیین‌نامه آن واصل شده بهره گرفت و به سوی کاهش جمعیت کیفری زندان حرکت کرد.

وی خاطرنشان کرد: البته در زندان نیز حسب مورد به نحوی که اثر بازدارندگی مجازات و امنیت جامعه مخدوش نگردد می توان از امتیاز مرخصی نیز استفاده شود.

صدور قرار تامین خواسته در دادسرا - دادخواست صدور قرار تامین دلیل با کارشناس - قرار تامین خواسته و شرایط صدور آن 

وی اذعان کرد: برای پاره‌ای از جرائم خشن چاره‌ای جزء استفاده از مجازات حبس نیست و باید به جهت تأمین امنیت جامعه و التیام خاطر بزه دیدگان در جرائمی همچون سرقت‏‏‌های مسلحانه، سرقت و تجاوز به عنف و جرائم سازمان یافته باندی از مجازات حبس استفاده کرد، اما در جرائم سبک و معمول باید به گونه‌ای عمل کرد تا ضمن رعایت حقوق بزه دیده یا شاکی از مجازاتی به غیر از حبس که به عدالت و انصاف نزدیک است استفاده شود.

دهشیری در ادامه به علل تردید در موثر بودن مجازات حبس در پاره‌ای از جرائم اشاره کرد و گفت: تحمیل بار اقتصادی به زندان‎‎ها، تراکم بیش از حد درون زندان‏‏‌، مشکلات بهداشتی و درمانی، ایجاد مشکلات اجتماعی در خانواده، بیکاری و برآورده نکردن خواسته‌ها و نظریات اندیشمندان حقوقی در قانون از جمله موارد مهم در این زمینه است.

وی بیان کرد: با نظارت بر قرار‌های صادره و اخذ وثیقه و کفالت از متهمان در جرائم سبک و حبس‌های کوتاه مدت می‌توان از جمعیت کیفری زندان‌ها کاست.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.