×

تعریف ساده جعاله و فرقش با اجاره

تعریف ساده جعاله و فرقش با اجاره

افتخار سیستم بانکداری ایران تکیه آن بر عقود اسلامی است یکی از این عقود جعاله است که در سیستم بانکداری کاربرد های فراوان دارد

تعریف-ساده-جعاله-و-فرقش-با-اجاره وکیل 

افتخار سیستم بانکداری ایران تکیه آن بر عقود اسلامی است یکی از این عقود جعاله ( مقالات مرتبط با جعاله - سوالات مرتبط با جعاله ) است که در سیستم بانکداری کاربرد های فراوان دارد.

جعاله چیست و چگونه میتوان دریافت کرد ؟ - صلح و جعاله - قراردادهای تسهیلات بانکی موضوع ماده 10 قانون مدنی و مقررات پولی و بانکی ، قرارداد جعاله تعمیر مسکن بانک سپه 

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران، جعاله به معنی آن است که شخصی برای انجام کار یا عملی اعم از اینکه عامل آن مشخص باشد یا نه ملزم به پرداخت اجرت مشخصی شود. 

مثلا شخصی می گوید اگر کسی حیوان یا ماشین را پیدا کرد، صد هزار توان به او اجرت می دهم این عمل جعاله گفته می شود. 

یا «هر کس کتاب گمشدۀ مرا پیدا کند، هزار تومان به او مى‏دهم» و یا «هر کس کتاب یا مقاله ‏اى بنویسد به او جایزه مى‏دهم»؛ به کسى که این قرار را مى ‏گذارد «جاعل» و به شخصى که آن کار را انجام مى ‏دهد، «عامل» مى‏گویند. 

«اجاره»؛ یعنی واگذاری منفعت مِلک یا منفعت فعالیت های بدنی خود به دیگری در برابر اجرت و مُزد معیّن. 

در جعاله استحقاق اجرت فرع بر ثبوت انجام عملی است که حق جعاله برای آن مقرر شده است - قرارداد جعاله تعمیر مسکن بانک سپه 

تفاوت اجاره و جعاله: 

1.در اجاره باید هردو طرف معامله آن را بپذیرند در حالی که در جعاله پذیرش یک طرف کفایت می کند. 

2. در اجاره باید طرف معامله مشخص باشد اما در جعاله این طور نیست. مثلا جعاله ( مقالات مرتبط با جعاله - سوالات مرتبط با جعاله ) با شخص معیّن مانند این است که کسی به پزشکی بگوید اگر بیماریِ فرزندم را درمان کنی، فلان مقدار پول به تو می دهم و جعاله با شخص غیر معیّن مانند این است که بگوید هرکس این کار معین را انجام دهد، صد هزار تومان به او می دهم. 

3. در اجاره، اجیر پس از قرارداد باید کار را انجام دهد و کسی هم که او را اجیر کرده است، مزد را به او بدهکار می شود، ولی در جعاله، عامل؛ اگرچه شخص معیّنی باشد، می تواند کار را شروع ننماید یا در میان کار از آن دست بکشد و نیز تا کار را انجام نداده است، مالک مُزد نشده و جاعل به او بدهکار نمى ‏شود. 

تسهیلات جعاله 

عقدی است که بموجب آن جاعل یا کارفرما درمقابل انجام عمل معین(طبق قرارداد) توسط عامل ، ملزم به ادای مبلغ یا اجرت معلوم می گردد.به طرفی که عمل یا کار را انجام می دهد"عامل"یا پیمانکارگویند.  

همچنین عقد جعاله از جمله تسهیلات میان مدت و بلندمدت اعتباری است که جهت گسترش امور تولیدی ، بازرگانی و خدماتی ، صنعت و معدن ،کشاورزی ومسکن به مشتریان اعطاء می گردد و موضوع آن باید در طول مدت قرارداد به اتمام برسد. 

وام جعاله چیست و چگونه پرداخت می شود ؟ - نکات کلیدی درباره عقد جعاله 

شرایط و مقررات اعطای تسهیلات پ: 

1. سقف تسهیلات اعطایی معادل هشتاد درصد هزینه برآورد شده و حداکثر تا سقف مجاز تعیین شده (حسب مورد) می باشد. 

2. 20% هزینه های برآورد شده جهت انجام کار توسط متقاضی تامین می شود.

3. نرخ سود تسهیلات جعاله ( مقالات مرتبط با جعاله - سوالات مرتبط با جعاله ) با توجه به بخش فعالیت متقاضی تعیین میگردد.  

4. نرخ جریمه تاخیر براساس بخشنامه های صادره (معادل نرخ سود تسهیلات اعطایی به اضافه 6%) تعیین می‌گردد.

5.    مدت انجام و تسویه مطالبات ناشی از جعاله (به اسثتنای طرحهای تولیدی ، خدماتی و تعمیر مسکن)، حداکثر 2 سال می باشد.

تسهیلات جعاله در رابطه با انجام اموری است که تحقق آن نیاز به تامین منابع مالی توسط بانک داشته ودربخشهای مختلف به شرح زیر قابلیت استفاده دارد.  

• بخش صنعت: انجام اموری مثل ایجاد کارگاه ، سالن ، سوله ، انبار، انواع مخزن ، نصب و تعمیر وسایل و ماشین‌آلات و تاسیسات ، حفرچاه و ایجاد فاضلاب و اموری مشابه. 

• بخش معدن: انجام اموری مثل ایجاد تونل، ریل گذاری ، نصب وتعمیر وسایل و ماشین آلات و تاسیسات‌، حفرچاه و ایجاد فاضلاب و... 

• بخش کشاورزی: انجام اموری مانند؛ایجادانبارها،مخازن، محل نگهداری دام وطیور، سردخانه،زه کشی،کانال کشی،شخم زدن ، سم پاشی و.... 

• بخش خدمات: انجام اموری چون نصب و تعمیر وسایل ، ماشین آلات تاسیسات مربوط به واحدهای خدماتی ، تجهیزات پزشکی بیمارستانی و... 

جعاله تعمیر مسکن: 

این بخش از تسهیلات جهت انجام اموری مانند احداث بنا(نصب اسکلتهای فلزی یا بتونی) نصب و احداث تاسیسات (آب و برق، تلفن، گاز، گرمایش، سرمایش، رنگ و نقاشی، چاه و فاضلاب) و کلیه امور مربوط به تعمیرات و نگهداری ساختمان پرداخت می شود .پشتوانه این نوع تسهیلات تا سقف ده میلیون ریال، سفته معتبر و مورد قبول بانک با مدت بازپرداخت 36 ماهه،ا ز ده میلیون ریال تاچهارده میلیون ریال در قبال اخذ وثیقه ملکی ارزنده ، بلامعارض و سهل البیع با مدت بازپرداخت حداکثر 60 ماهه می باشد.  

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.