×

وام جعاله چیست و چگونه پرداخت می شود؟

وام جعاله چیست و چگونه پرداخت می شود؟

جعاله، عقدی است که به موجب آن جاعل یا کارفرما درمقابل انجام عمل معین (طبق قرارداد) توسط عامل، ملزم به ادای مبلغ یا اجرت معلوم می‌شود به‌طرفی که عمل یا کار را انجام می‌دهد «عامل» یا پیمانکار می‌گویند همچنین عقد جعاله از جمله تسهیلات میان‌مدت و بلندمدت اعتباری است که برای گسترش امور تولیدی، بازرگانی و خدماتی، صنعت و معدن، کشاورزی و مسکن به مشتریان اعطا می‌شود و موضوع آن باید در طول مدت قرارداد به اتمام برسد

وام-جعاله-چیست-و-چگونه-پرداخت-می-شود؟

جعاله ( مقالات مرتبط با جعاله - سوالات مرتبط با جعاله ) ، عقدی است که به موجب آن جاعل یا کارفرما درمقابل انجام عمل معین (طبق قرارداد) توسط عامل، ملزم به ادای مبلغ یا اجرت معلوم می‌شود. به‌طرفی که عمل یا کار را انجام می‌دهد «عامل» یا پیمانکار می‌گویند. همچنین عقد جعاله از جمله تسهیلات میان‌مدت و بلندمدت اعتباری است که برای گسترش امور تولیدی، بازرگانی و خدماتی، صنعت و معدن، کشاورزی و مسکن به مشتریان اعطا می‌شود و موضوع آن باید در طول مدت قرارداد به اتمام برسد.

جعاله چیست و چگونه میتوان دریافت کرد ؟ - صلح و جعاله - قراردادهای تسهیلات بانکی موضوع ماده 10 قانون مدنی و مقررات پولی و بانکی ، قرارداد جعاله تعمیر مسکن بانک سپه 

شرایط و مقررات اعطای تسهیلات 

سقف تسهیلات اعطایی معادل 80 درصد هزینه برآورد شده و حداکثر تا سقف مجاز تعیین شده (حسب مورد) است. 20 درصد هزینه‌های برآورد شده برای انجام کار توسط متقاضی تامین و نرخ سود تسهیلات جعاله با توجه به بخش فعالیت متقاضی تعیین می‌شود. 
همچنین نرخ جریمه تاخیر براساس بخشنامه‌های صادره (معادل نرخ سود تسهیلات اعطایی به اضافه شش درصد) تعیین خواهد شد. در نظر داشته باشید که مدت انجام و تسویه مطالبات ناشی از جعاله (به استثنای طرح‌های تولیدی، خدماتی و تعمیر مسکن)، حداکثر دو سال است. 

توضیح اینکه تسهیلات جعاله در رابطه با انجام کارهایی است که تحقق آن نیاز به تامین منابع مالی توسط بانک داشته و در بخش‌های مختلف به شرح زیر قابلیت استفاده دارد. 

در جعاله استحقاق اجرت فرع بر ثبوت انجام عملی است که حق جعاله برای آن مقرر شده است - قرارداد جعاله تعمیر مسکن بانک سپه 

جعاله تعمیر مسکن

این بخش از تسهیلات برای انجام اموری مانند احداث بنا (نصب اسکلت‌های فلزی یا بتونی) نصب و احداث تاسیسات (آب و برق، تلفن، گاز، گرمایش، سرمایش، رنگ و نقاشی، چاه و فاضلاب) و تمامی کارهای مربوط به تعمیر و نگهداری ساختمان پرداخت می‌شود. پشتوانه این نوع تسهیلات تا سقف 10‌میلیون ریال، سفته معتبر و مورد قبول بانک با مدت بازپرداخت 36 ماهه، از 10 میلیون ریال تا 14 میلیون ریال در قبال اخذ وثیقه ملکی ارزنده، بلامعارض و سهل‌البیع با مدت بازپرداخت حداکثر 60 ماهه است. 

بانک مسکن همچنین به منظور تعمیر یا تکمیل واحدهای مسکونی اقدام به پرداخت تسهیلات جعاله ( مقالات مرتبط با جعاله - سوالات مرتبط با جعاله ) برای موارد زیر می‌کند: 

جعاله تعمیر: حفر یا ترمیم چاه، سرویس حمام و آشپزخانه و دستشویی، ترمیم یا آسفالت پشت‌بام، کاشی‌کاری، جابه‌جایی درها و پنجره‌ها، لوله‌کشی و سیستم گرمایش و سرمایش، تعمیرات جزیی داخل ساختمان، رنگ و نقاشی، خرید انشعاب آب و برق، لوله‌کشی آب و گاز و ترمیم سیم‌کشی معیوب ساختمان. 

جعاله تکمیل: حیاط‌سازی، نرده‌کشی، کاشی‌کاری، موزاییک‌کاری، لوله‌کشی گاز و آب و نصب تاسیسات سرمایش و گرمایش. کابینت‌گذاری، تکمیل زیرزمین، حفرچاه، نصب موکت، پارکت سرامیک و تغییرات داخلی ساختمان.

 نکات کلیدی درباره عقد جعاله - تعریف ساده جعاله و فرقش با اجاره  

شرایط تسهیلات جعاله با سپرده

سقف تسهیلات اعطایی با سپرده از محل حساب صندوق پس‌انداز مسکن، صندوق پس‌انداز جوانان یا صندوق پس‌انداز ساخت مسکن تا 50 میلیون ریال و حداکثر مدت بازپرداخت شش سال، نرخ سود 14درصد است. سقف تسهیلات 50میلیون ریال، حداقل مدت انتظار شش ماه، ضرایب برابری شش ماه، حداکثر ضریب برابری7/5 و حداکثر مدت بازپرداخت شش سال است. در صورت سپری کردن بیش از دو دوره انتظار (یک سال) تسهیلات گیرنده از تخفیف سود یک درصدی تسهیلات با سپرده بهره‌‌مند می‌شود. همچنین تسهیلات گیرنده یک ماه بعد از انعقاد قرارداد جعاله ملزم به پرداخت نخستین قسط خواهد بود. 

انـواع وثـایق قابل قــبول

وثیقه در قبال سفته، 120 درصد مجموع اصل و سود و ضمانت دریافتی نیز شامل ضمانت یک یا دو نفر ضامن معتبر و مورد تایید شعبه است. در قبال تنظیم قرارداد داخلی صرفا روی پلاک‌های مورد ترهین بانک (از بابت تسهیلات فروش اقساطی خرید یا فروش اقساطی ناشی از مشارکت) مورد قبول است. میزان وثیقه دریافتی هم به میزان مجموع اصل و سود تسهیلات بستگی دارد. 

در قبال سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت یا سپرده کوتاه‌مدت ویژه، میزان وثیقه دریافتی 110 درصد مجموع اصل و سود و در قبال ترهین شش‌دانگ وثیقه غیر‌منقول یا مازاد آن، میزان وثیقه دریافتی به میزان مجموع اصل و سود بستگی دارد. 

پرداخت تسهیلات تا سقف 50 میلیون ریال به کارکنان دولت، با تنظیم قرارداد داخلی و ضمانت یک نفر کارمند دولت و اخذ گواهی درآمد و تعهدنامه سازمان متبوعه کارمند مبنی بر کسر اقساط ازحقوق تسهیلات‌گیرنده در صورت عدم پرداخت به موقع اقساط توسط تسهیلات‌گیرنده روی واحدهایی که در رهن بانک قرار ندارند، انجام می‌شود. 

پرد اخت تسهیلات مجدد 

پرداخت تسهیلات مجدد جعاله ( مقالات مرتبط با جعاله - سوالات مرتبط با جعاله ) با سپرده بدون محدودیت زمانی و با واریز مانده بدهی جعاله قبلی بلامانع است. پردا خت تسهیلات جعاله به متقاضیانی که از تسهیلات جعاله تعمیر سایر بانک‌ها استفاده کرده‌اند، در صورت تسویه تسهیلات دریافتی طبق ضوابط و مقررات، بلامانع است. پرداخت مابه‌التفاوت تسهیلات جعاله با سپرده به آن دسته از متقاضیانی که قبلا از تسهیلات جعاله سایر بانک‌ها روی پلاک مورد معرفی استفاده کرده‌اند، بلامانع می‌باشد. 

نکته: مواردی که برای پرداخت مجدد تسهیلات جعاله، الزام به تسویه مانده بدهی جعاله دریافتی قبلی شده است، مربوط به جعاله دریافتی تا سقف مقرر در زمان درخواست بوده و درصورت افزایش سقف تسهیلات جعاله و درخواست متقاضی جهت دریافت مابه‌التفاوت، تسویه مانده بدهی جعاله دریافتی قبلی الزامی نیست.

منبع : فرصت نت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.