×

چند نکته مهم از بیمه شخص ثالث

چند نکته مهم از بیمه شخص ثالث

دارندگان وسایط نقلیه، بیمه شخص ثالث خودرو دارند اما در مورد جزئیات آن اطلاع دقیقی ندارند؛‌ همین مسئله موجب بروز مشکلاتی هنگام دریافت خسارت خواهد شد

چند-نکته-مهم-از-بیمه-شخص-ثالث

دارندگان وسایط نقلیه، بیمه شخص ثالث خودرو دارند اما در مورد جزئیات آن اطلاع دقیقی ندارند؛‌ همین مسئله موجب بروز مشکلاتی هنگام دریافت خسارت خواهد شد.

به گزارش فارس «توانا» تقریبا همه دارندگان وسایل نقلیه در کشور بیمه‌نامه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه در مقابل اشخاص ثالث یا اصطلاحا بیمه شخص ثالث خودرو را دارند اما معمولا تا زمان وقوع حادثه هیچ‌گاه جزئیات آن را نمی‌خوانند یا اطلاع کمی از آن دارند به همین علت در هنگام رسیدگی و دریافت خسارت با مشکلاتی مواجه می‌شوند. برای آشنایی با برخی از نکات مربوط به این بیمه‌نامه برخی نکات در زیر اشاره شده است.

منظور از خسارت در بیمه شخص ثالث چیست؟

منظور از خسارت بدنی، هر نوع دیه یا ارش(غرامت) ناشی از صدمه، شکستگی، نقص عضو، ازکارافتادگی (جزئی یا کلی ـ موقت یا دائم) یا دیه فوت شخص ثالث به سبب حوادث مشمول بیمه موضوع این قانون است. هزینه معالجه نیز چنانچه مشمول قانون دیگری نباشد، جزء تعهدات بیمه موضوع این قانون خواهدبود.

کدام حوادث مشمول قوانین بیمه شخص ثالث است؟

منظور از حوادث هرگونه سانحه‌ای از قبیل تصادم، تصادف، سقوط، واژگونی، آتش‌سوزی و یا انفجار وسایل نقلیه و نیز خسارتی است که از محمولات وسایل مزبور به اشخاص ثالث وارد شود.

وظیفه بیمه‌گر هنگام تصادف ناشی از تخلف رانندگی چیست؟

بیمه‌گر ملزم به جبران خسارت‌های وارد شده به اشخاص ثالث تا سقف تعهدات مندرج در بیمه‌نامه خواهدبود. در حوادث رانندگی منجر به جرح یا فوت که به استناد گزارش کارشناس تصادفات راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه علت اصلی وقوع تصادف یکی از تخلفات رانندگی حادثه‌‌ساز باشد، بیمه‌گر موظف است خسارت زیان‌دیده را بدون هیچ شرطی پرداخت کند و پس از آن می‌تواند جهت بازیافت یک درصد از خسارتهای بدنی و دو درصد از خسارتهای مالی پرداخت شده به مسبب حادثه مراجعه کند؛ علاوه بر آن در این صورت گواهینامه راننده مسبب حادثه از یک تا سه ماه توقیف می‌شود و رانندگی در این مدت ممنوع و در حکم رانندگی بدون گواهینامه است.

وظیفه بیمه‌گر هنگامی طبیعی نبودن تصادف چیست؟

در صورت اثبات عمد راننده در ایجاد حادثه توسط مراجع قضائی و یا رانندگی در حالت مستی یا استعمال مواد مخدر یا روانگردان مؤثر در وقوع حادثه، یا در صورتی که راننده مسبب فاقد گواهینامه رانندگی باشد یا گواهینامه او متناسب با نوع وسیله نقلیه نباشد شرکت بیمه موظف است بدون اخذ تضمین، خسارت زیان‌دیده را پرداخت کرده و پس از آن می‌تواند به نیابت از زیان‌دیده از طریق مراجع قانونی برای استرداد تمام یا بخشی از وجوه پرداخت شده به شخصی که موجب خسارت شده است مراجعه کند.

حوادث خارج از شمول بیمه شخص ثالث کدامند؟

1ـ خسارت وارده به وسیله نقلیه مسبب حادثه
2ـ خسارت وارده به محمولات وسیله نقلیه مسبب حادثه
3ـ خسارت مستقیم و یا غیرمستقیم ناشی از تشعشعات اتمی و رادیواکتیو
4ـ خسارت ناشی از محکومیت جزائی و یا پرداخت جرائم

ارائه خدمات به وسایل نقلیه فاقد بیمه‌نامه چگونه است؟

ارائه هرگونه خدمات به دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر، توسط راهنمایی و رانندگی، دفاتر اسناد رسمی و سازمانها و نهادهای مرتبط با امر حمل و نقل ممنوع است.
 
دفاتر اسناد رسمی مکلفند هنگام تنظیم هرگونه سند در مورد وسایل نقلیه موتوری زمینی موضوع این قانون، مشخصات بیمه‌نامه شخص ثالث آنها را در اسناد تنظیمی درج نمایند

بیمه‌نامه شخص ثالث در حکم وثیقه است.

دادگاه‌ها موظفند در حوادث رانندگی منجر به خسارت بدنی، بیمه‌نامه شخص ثالثی را که اصالت آن از سوی شرکت بیمه ذی‌ربط کتباً مورد تأیید قرار گرفته است تا میزان مندرج در بیمه‌نامه به عنوان وثیقه قبول کنند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.