×

در دادگاه صدایتان را بالا نبرید

در دادگاه صدایتان را بالا نبرید

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت قاضی در عین صلابت باید خوش اخلاق نیز باشد عمده مشکل مردم نسبت به دستگاه قضایی سوء خلق است

در-دادگاه-صدایتان-را-بالا-نبرید وکیل 

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: قاضی در عین صلابت باید خوش اخلاق نیز باشد. عمده مشکل مردم نسبت به دستگاه قضایی سوء خلق است.

بسته حقوقی برای کسانی که از مراحل احضار به دادگاه خبر ندارند ، تشریفات ابلاغ قضایی - حکم دادگاه ، آثار و تعاریف - استهمال از دادگاه در چه مواردی موجه بوده و مورد پذیرش دادگاه واقع می شود ؟ - بده بستان های میان دادگاه 

حجت‌الاسلام و المسلمین هادی صادقی با حضور در همایش روحانیت و قرآن در دستگاه قضایی که صبح امروز در مجتمع شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: اصل فلسفه تشکیل معاونت فرهنگی این است که مجموعه‌ ظرفیت‌های انسانی نهفته در این دستگاه را فعال کند که اگر این کار صورت گیرد قطعا توفیق حاصل می‌شود. در واقع این توفیق باید درونی باشد.

وی ادامه داد: در مسیر تعالی چند برنامه بزرگ را باید دنبال کنیم که در راس آنها قرآن قرار دارد. انس با قرآن ترویج و تفسیر و عمل به آن جزء مسائل مورد انتظار است. باید از خودمان بپرسیم که چگونه می‌توانیم دین خود نسبت به قرآن را ادا کنیم.

بسته حقوقی برای آنها که راست گویی در محضر دادگاه را جدی نمی گیرند ، شهادت های دردسرساز - صلاحیت دادگاه 

معاون فرهنگی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: چگونه می‌توانیم این کتاب رب العالمین را از مهجوریت درآوریم و کاستی‌های گذشته را نسبت به آن جبران کنیم. قرآن بزرگترین هدیه و رزق و روزی است که خداوند متعال در اختیار ما قرار داده است.

صادقی با اشاره به اقامه نماز در دستگاه قضایی تصریح کرد: اقامه نماز در دستگاه قضایی بسیار حائز اهمیت است و انتظار می‌رود اقامه نماز در دستگاه قضایی نسبت به سایر دستگاه‌ها بهتر باشد. همچنین شکوه نماز به جماعت بودن آن است که در این راستا روایت‌های مختلفی ذکر شده است. علما برای واجب بودن نماز جماعت فتوایی نداده‌اند اما فتوا داده‌اند که بی‌اعتنایی به نماز جماعت حرام است.

وی اظهار کرد: شیطان برای فرار انسان از فیض نماز جماعت انواع حیله‌ها را بلد است و آنها را آموزش می‌دهد. نماز جماعت حق‌الله است که باید درست انجام شود تا بتوانیم حق‌الناس را به درستی انجام دهیم و این نکته‌ای است که باید در دستگاه قضایی بیشتر به آن توجه کنیم.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با بیان اینکه باید حق‌الله را به پا داریم گفت: نماز بالاترین نماد توحید و عبودیت ما نسبت به خداوند است که اگر به آن اعتنایی نکنیم باعث می‌شود حقوق دیگران نیز تخریب شود. در دستگاه قضایی همه‌ قضات روحانی و دیگر قضات باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که نماز جماعت را به پا دارند.

صادقی با بیان اینکه اخلاق یکی دیگر از مسائلی است که باید در دستگاه قضایی به آن توجه کنیم افزود: همه ما همواره و تا آخر عمر در هر مقام و منزلتی که باشیم نیازمند موعظه هستیم. برخی از دانسته‌های ما در ذهنمان بی‌رمق شده و زمانی که مجدد بر گوش ما می‌خوانند و موعظه می‌کنند باعث می‌شود به دانسته قبلی جان داده شود. لذا همه ما به موعظه نیاز داریم. اگر کسی بیان گویایی ندارد می‌تواند از آیات و روایت‌ها استفاده کند تا بتواند بر دیگران اثر بگذارد.

استفاده از ویدئو کنفرانس در جلسات دادگاه -  ثبت اثر هنری در دادگاه 

معاون فرهنگی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: در واقع دستگاه قضایی در معرض این است که فشارهای عصبی در آن انباشته شود و این یک چهره عبوس در روح انسان ایجاد می‌کند. باید برای این موضوع پدافند داشته باشیم و پدافند آن این است که به طور ویژه به حسن خلق، ادب و کرامت خود و دیگران نگاه و توجه کنیم.

وی گفت: قضات محترم نمی‌توانند با حکمی که صادر می‌کنند دو طرف ماجرا را خوشحال کنند اما می‌توانند با خوش خلقی زبان خوش و حسن برخورد بسیاری از مردم را راضی نگه دارند.

معاون فرهنگی دستگاه قضایی اظهار کرد: صلابت در امر قضاء یک امر است، اما خوش اخلاقی امر دیگری است؛ در واقع عمده مشکل مردم نسبت به دستگاه قضایی سوء خلق است.

صادقی خطاب به قضات حاضر در جلسه گفت: در دادگاه‌ها صدایتان را بالا نبرید زیرا در ارباب رجوع تاثیر منفی می‌گذارد. همچنین مرتب به آنها نگویید که سکوت کنند. در واقع برای این کار راههای دیگری وجومد دارد و آن این است که ابتدا صدای خود را پایین بیاوریم به گونه‌ای که آنها بیشتر به حرف شما گوش دهند؛ لذا ما حتی حق نداریم به مجرمان امر و نهی کنیم.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.