×

طرح کاداستر، الکترونیکی شدن و مسئله زمین خواری

طرح کاداستر، الکترونیکی شدن و مسئله زمین خواری

کاداستر باعث سهل تر شدن کار شهروندان در زمینه های سرعت و سهولت دسترسی به اطلاعات ملک، مستندسازی اطلاعات اراضی در رابطه با شهروندان، استناد قانونی و دقیق در محاکمات جهت نیل به احقاق حقوق عامه، افزایش امنیت حقوقی مالکان و آسان‌سازی معاملات ارضی می شود

طرح-کاداستر،-الکترونیکی-شدن-و-مسئله-زمین-خواری وکیل 

کاداستر باعث سهل تر شدن کار شهروندان در زمینه های سرعت و سهولت دسترسی به اطلاعات ملک، مستندسازی اطلاعات اراضی در رابطه با شهروندان، استناد قانونی و دقیق در محاکمات جهت نیل به احقاق حقوق عامه، افزایش امنیت حقوقی مالکان و آسان‌سازی معاملات ارضی می شود.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اجرایی شدن طرح کاداستر می تواند انضباط در وضعیت حقوقی کشور ایجاد کند و وقتی قانونی می خواهد تصویب شود باید منابع مالی آن تامین گردد.

به گزارش اداره اخبار مجلس شورای اسلامی،‌دکتر علی لاریجانی در دیدار با رییس و معاونان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و اعضای کانون سردفتران و دفتریاران استان تهران و نمایندگان کانون های استان ها، اظهار داشت: شما سردفتران کار موثری از نظر اطمینان بخشی به مردم دارید و باتوجه به سابقه ای که در این شغل دارید می توانید پیشنهادات مناسبی در جهت اصلاح قوانین حقوقی کشور داشته باشید.

وی با اشاره به لزوم اجرای طرح کاداستر، ‌افزود: منابع اجرای این طرح را از دو راه می توان تامین کرد که یکی لحاظ آن در بودجه سال 92 با احتساب زمان اجرای این طرح است.

رییس قوه مقننه تصریح کرد: راه دوم این است که از منابع درآمدی خودتان قانون ثبت را اصلاح کنید و این طرح با استفاده از منابع خود شما اجرایی شود زیرا کاداستر باعث سهل تر شدن کار شهروندان در زمینه های سرعت و سهولت دسترسی به اطلاعات ملک، مستندسازی اطلاعات اراضی در رابطه با شهروندان، استناد قانونی و دقیق در محاکمات جهت نیل به احقاق حقوق عامه، افزایش امنیت حقوقی مالکان و آسان‌سازی معاملات ارضی می شود.

لاریجانی در ادامه اظهار داشت: الکترونیکی شدن کار ثبت اسناد و املاک باعث سهولت در انجام کار شهروندان می شود و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باتوجه به قدمتی که دارد لازم است که زودتر به فناوری های نوین مجهز شود و استفاده از فضای مجازی باعث می شود که تعداد مراجعات غیرضروری به دفاتر کاهش پیدا کند.

نماینده مردم قم خاطرنشان کرد: مورد دیگری که درحوزه کاری شما وجود دارد،‌ مسئله زمین خواری و سوء استفاده هایی است که در این زمینه صورت می گیرد و ما شاهد این هستیم که به عنوان مثال در استان مازندران زمین های کشاورزی تغییر ماهیت داده و به جای محصولات کشاورزی، ‌ویلا ساخته می شود که این امر موجب گسترش بی رویه شهرها و صدمه به کشاورزی می شود و ضروری است که باارائه پیشنهادات خود به مجلس، راههای جلوگیری از این زدوبندها بررسی شود.

وی در پایان خطاب به سردفتران گفت: نگاه مجلس به کار شما مثبت است و هرکمکی که مجلس بتواند به شما می کند، اما باید به این نکته اشاره کنم که یکی از مهمترین امتیازات کار شما، خصوصی و غیردولتی بودن است که این امر باعث می شود شما زودتر به اهدافتان برسید.

گفتنی است در ابتدای این جلسه،‌آقایان تویسرکانی معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دشتی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی کشور نکاتی را درخصوص مسایل ددفاتر ثبت اسناد و املاک در کشور از جمله لزوم ثبت دقیق تمام نقل و انتقالات در کشور به منظور جلوگیری از سوءاستفاده و صرف هزینه های زاید به دلیل عدم شفافیت در سیستم ثبتی، نظم بخشی به قوانین ثبتی و حقوقی، حذف کاغذ از سیستم ثبتی و خروج از سیستم سنتی، اختصاص یک روز به نام سردفتر یا ثبت اسناد جهت تبلیغ لزوم ثبت اسناد رسمی در کشور و حمایت از ثبت رسمی اسناد در لوایح و طرح های مجلس شدند

منبع خبر رساله حقوق

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.