بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
سیدجلال میرکاظمی
آدرس : تهران - خیابان انقلاب - پیچ شمیران - روبروی تجدید نظر دیوان عدالت اداری ساختمان تنکابن - ط 6- واحد 28
تلفن تماس : 02177684200 - 09122406368
وب سایت سیدجلال میرکاظمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی پذیرش کلیه دعاوی حقوقی ، کیفری ، خانواده دیوان عدالت اداری دادگاه انقلاب و دادگاه نظامی
محمدرضا علیزاده ثابت
آدرس : تهران - سعادت آباد - پایین تر از میدان سرو- ابتدای 18 متری مطهری - پلاک 10 - طبقه سوم- واحد 8
وب سایت محمدرضا علیزاده ثابت وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
یاشار طاهری
آدرس : اردبیل -چهارراه امام -کوچه سینما انقلاب - ساختمان قانون-طبقه سوم- واحد 10
وب سایت یاشار طاهری وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری اردبیل
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
موسسه حقوقی رهیار دیاکو تمدن
آدرس : کرج ، میدان توحید ، کوچه تبریزی ، مجتمع امیر ، طبقه سوم ، واحد هفتم ، موسسه حقوقی تمدن
وب سایت موسسه حقوقی رهیار دیاکو تمدن
سرور ثانی نژاد
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09124357415
وب سایت سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
احسان عابدین
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09123956043
وب سایت احسان عابدین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
شاپور محمد حسینی
آدرس : اهواز - زیتون کارمندی - بلوار پاسداران - نبش خیابان زاهد - ساختمان کوهرنگ - ط 4 - دفتر وکالت
وب سایت شاپور محمد حسینی وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

رییس مجلس: ردپای روسای اطلاعاتی در جرایم اقتصادی دیده می شود

ارسال شده توسط : احمد حیدری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی در تاریخ : 18-10-1391
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
رییس مجلس: ردپای روسای اطلاعاتی در جرایم اقتصادی دیده می شود

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در همایش ملی نقش مبارزه با جرایم اقتصادی در جهاد اقتصادی با تاکید بر این که باید سازمان خاصی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی تشکیل شود، گفت: مبارزه با جرایم اقتصادی احتیاج به ساختاری پیشرفته دارد که طبیعتا رسیدگی به این جرایم نیازمند سازمانی متشکل است تا به جرایم بزرگ رسیدگی کند؛ جرایم خرد نیز همچون روال گذشته در دادگاه‌های عادی می‌تواند مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی ادامه داد: مطمئنا تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی بر حسب قانون اساسی در زیرمجموعه کار قوه قضاییه قرار می‌گیرد ولی باز هم بخش‌های اطلاعاتی همچون سازمان بازرسی و دیوان محاسبات باید به این سازمان کمک کنند. تمام هم و غم سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی باید رسیدگی به جرایم مهم اقتصادی از سنخ‌های مختلف باشد.

لاریجانی ادامه داد: شاید لازم باشد طرح سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی با رعایت یکسری ملاحظات قانون اساسی و برای رسیدگی به جرایم مهم تشکیل شود. در این زمینه کمیسیون حقوقی و قضایی و مرکز پژوهش‌های مجلس لازم است که رسیدگی‌های لازم را انجام دهند که به تبع آن همکاری سازمان‌هایی همچون نیروی انتظامی در تهیه‌ی طرحی مدون در این رابطه راهگشاست، مجلس نیز آمادگی دارد تا کمک‌های لازم را انجام دهد.

رییس قوه مقننه تاکید کرد: این موضوع باعث رونق کشور می‌شود و شاید به واسطه آن دیگر کشمکش‌ها در موضوع مقابله با جرایم اقتصادی از بعد رسانه‌ای کاهش پیدا کند و به وضوح در جامعه مشخص شود که چه مرجعی با دقت موضوع مبارزه با جرایم اقتصادی را پیگیری می‌کند.

لاریجانی در عین حال با بیان اینکه در حال حاضر مبارزه با جرایم اقتصادی امری پررنگ در جامعه به شمار نمی‌آید، گفت: جرایم اقتصادی از پیچیدگی برخوردار است که مبارزه با آن اهتمام ویژه‌ای را می‌طلبد. درست است که برخی از شعب برای مبارزه با این جرایم در دادگاه‌ها تشکیل شده است، ولی باز هم مبارزه با این جرایم در جامعه امری پررنگ محسوب نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در برخی از کشورها علاوه بر وجود سازمان‌های مختلف، سازمان خاصی برای مبارزه با جرایم اقتصادی وجود دارد؛ چرا که این امر موضوعی مهم به شمار می‌آید و احتیاج دارد که تمامی دستگاه‌ها با یکدیگر همکاری کنند، طبیعی است که وجود این سازمان در ایران نیز لازم و ضروری است.

18 میلیارد دلار قاچاق کالا در کشور داریم، نتایج مبارزه با مفاسد ملموس نیست

به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش در همایش ملی نقش مبارزه با جرایم اقتصادی در جهاد اقتصادی خاطرنشان کرد: کشوری که مزین به ویژگی عدالت است و به دنبال پیشرفت می‌باشد باید برای مبارزه با مفاسد اقتصادی تئوری منسجم و معقولی داشته باشد چرا که پیشرفت واقعی یک کشور بخصوص از بعد اقتصادی نیازمند داشتن چشم‌اندازی ملموس در کنار تامین سیاست‌های لازم برای پیشرفت است.

لاریجانی تدوین سند چشم‌انداز 20 ساله و سیاست‌های مختلف در بخش‌های گوناگون و همچنین وجود برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت را به عنوان کارهای تقنینی انجام شده برای پیشرفت کشور برشمرد و گفت: البته برای توسعه کشور باید قوانینی متناسب با آن تدوین شود بدان معنا که در این قوانین باید رفتار حاکمیت روشن باشد و همچنین نگاه ثابت و پایداری برای کشور وجود داشته باشد تا مردم بتوانند زندگی قابل پیش‌بینی داشته باشند؛ در این راستا ضروری است که بستری برای حرکت توام با پیشرفت مردم فراهم گردد.

وی در ادامه اظهار کرد: یک کشور وقتی توسعه پیدا می‌کند که عموم مردم در آن مشارکت داشته باشند، پیشرفت یک کشور به ساختن کارخانه‌های بزرگ نیست چرا که شوروی سابق نیز کارخانه‌های بزرگ داشت حتی سفینه هم به فضا پرتاب می‌کرد اما چون تئوری فراگیر مردمی نداشت نظام آن فروپاشی کرد.

رییس قوه مقننه ایجاد عزم همگانی برای دستیابی به تئوری پیشرفت را امری ضروری خواند و گفت: شاید به همین دلیل مقام معظم رهبری سیاست‌های اصل 44 را ابلاغ کردند تا تفکر نیمچه سوسیالیستی که از ابتدای انقلاب به دنبال افزایش حجم کارهای دولت بود از بین رود، ‌سیاست‌هایی که فاصله بین مردم و بخش تولید را افزایش می‌داد، البته هیچگاه در کشور ما همه تولید، دولتی نبوده است و بخش‌های کشاورزی و دامداری در دست مردم می‌باشد.

لاریجانی با تاکید بر وجود داشتن نظام امنیت پایدار برای سرمایه‌گذاری، اظهار کرد: اگر چنین نظامی وجود نداشته باشد حضور مردم در صحنه سرمایه‌گذاری با خلل مواجه می‌شود، مطمئنا هر چه شرایط برای امنیت سرمایه‌گذاری بیشتر فراهم شود فساد نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: برای کشوری که می‌خواهد در نظام بین‌الملل با حریف‌های سرسختی مواجه شود باید شرایطی برای تامین امنیت سرمایه‌گذاری به خوبی مهیا گردد، در شرایط فعلی ما با حریف‌های سرسختی مواجه هستیم که گاهی آنان به خاطر مساله هسته‌یی ماجراجویی می‌کنند و گاهی دیگر به دلیل مسائل منطقه‌ای موضوعاتی را مطرح می‌کنند.

لاریجانی ادامه داد: ما از ابتدای انقلاب تاکنون با رفتارهای کشورهای سلطه‌گر که به دنبال تداخل برای توسعه‌ی کشور هستند، مواجهیم که در همین راستا باید شرایطی را فراهم کرد که علاوه بر تکیه بر سرمایه‌گذاری داخلی، دستیابی به تولید داخل را برای همه فراهم کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: اگر در اقتصاد مقاومتی، هدف تکیه بر تولید داخل و ایجاد فضای فراگیر باشد باید شفافیت اطلاعات، عدم انحصار، قانون‌گرایی و عدم دخالت قدرت در اقتصاد فراهم شود، از این رو ضروری است که به مساله مبارزه با اقتصاد به صورت معقول و خارج از بحث‌های سیاسی که گاهی در کشور موج ایجاد می‌کند، دیده شود.

لاریجانی در ادامه در تشریح ویژگی‌های مجرمان اقتصادی، اظهار کرد: کسانی که جرم اقتصادی را مرتکب می‌شوند افرادی کم‌هوش و کم‌استعداد نیستند، آنها کسانی هستند که از هوش سرشاری برخوردارند و حتی نباید به آنها عنوان بیمار را نیز داد، ‌عنوانی که مثلا برای مبتلایان به موادمخدر گفته می‌شود که برای مجرمان اقتصادی جایگاهی ندارد چرا که مجرمان اقتصادی افرادی هستند که می‌خواهند از راه‌های مختلف منافعی را کسب کنند که به تبع آن برخورد با آنان نیز از پیچیدگی‌هایی برخوردار است.

وی همچنین با طرح این پرسش که آیا برای برخورد با جرایم اقتصادی باید به این جرایم به شکل یک ابزار و یا یک هدف نگاه کرد؟ گفت: در برخی از نظام‌های پیشرفته دنیا جرایمی همچون ربا، مجازاتی ندارد و نادیده گرفته می‌شود رویکردی که در مورد فرارهای مالیاتی خرد نیز وجود دارد این در حالی است که این رویکرد در نظام‌های ارزشی جایگاهی ندارد؛ بر همین اساس برخوردهای اقتصادی با مسائلی همچون کم‌فروشی یک گناه محسوب می‌شود و طبیعتا باید با آن برخورد شود ولی نوع برخورد با جرایم خرد و بزرگ باید به صورت طبقه‌بندی شده انجام گیرد.

رییس مجلس شورای اسلامی در توضیح گفت: مبارزه با مفاسد، جنبه‌ی ابزاری ندارد و یک هدف در نظام ارزشی به شمار می‌آید، جرایم اقتصادی بر تمامی جرایم خرد و کلان مشمولیت دارد با این توضیح که باید اولویت‌بندی صورت گیرد.

لاریجانی افزود: از آنجا که جنبه تنبیه و بازدارندگی برخورد با مفاسد اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اگر طبقه‌بندی در نوع برخورد با جرایم اقتصادی خرد و کلان صورت گیرد آنگاه این حرکت می‌تواند مطلوب باشد، به عبارت دیگر مبارزه با جرایم اقتصادی که اخلال در نظام اقتصادی کشور ایجاد می‌کند و به توسعه کشور لطمه وارد می‌کند طبیعتا از اولویت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: برخی دیگر از جرایم اقتصادی، اخلال جدی در نظام اقتصادی کشور ایجاد می‌کنند که نمونه‌های آن اخلال در توزیع کالا، احتکار، پولشویی و قاچاق فراگیر است که طبیعتا مبارزه با این جرایم نیز از اولویت ویژه‌ای برخوردار است.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتشار آماری در مورد قاچاق کالا در کشور، اظهار کرد: رقم 17، 18 میلیارد دلار به عنوان میزان قاچاق در کشور مطرح است که این رقم قابل توجهی است که می‌تواند اخلال در نظام اقتصادی کشور ایجاد کند.

لاریجانی رسیدگی به جرایمی با دامنه تاثیر بسیار در کشور را نیز به عنوان دسته دیگر از جرایمی که با اولویت به آن مبارزه شود را مطرح کرد و افزود: به طور مثال کم‌فروشی در یک مغازه‌ که به عنوان کار خرد به شمار می‌آید باید به آن رسیدگی شود ولی طبیعتا اولویت رسیدگی به این جرم در مقابل کم‌فروشی کارخانه‌ای بزرگ که تولید انبوه دارد و کارش باعث اخلال در نظام اقتصادی کشور می‌شود از اولویت بسیاری برخودار نیست.

وی ادامه داد: دسته دیگر از جرایم اقتصادی به دلیل ارتباط با قدرت، ظهور و بروز پیدا می‌کند؛ افرادی که از رانت اطلاعات و نفوذ قدرت بهره می‌گیرند و به جرایم و فسادهای بزرگ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دست می‌زنند، طبیعتا رسیدگی به این جرایم نیز از اولویت بالایی برخوردار است.

رییس قوه مقننه در تشریح چهارمین بخش از جرایم اقتصادی که رسیدگی به آن از اولویت بالایی برخوردار است، گفت: این بخش جرایمی است که از لحاظ کمی از حدی بالاتر است مثلا ممکن است در اداره‌ای رشوه پنجاه هزار تومانی دریافت شود که طبیعتا این کار خلاف قانون هم‌وزن با کسی نیست که چند میلیارد رشوه می‌دهد و برای این کار خود تحت یک سیستم و نظام خاصی جلو می‌رود، این موضوع به وضوح نشان می‌دهد که در بررسی جرایم اقتصادی باید حداقلی را در نظر گرفت و طبق آن مبارزات را انجام داد.

به گزارش ایسنا، لاریجانی در ادامه به قوانین مصوب مجلس برای مبارزه با جرایم اقتصادی اشاره و اظهار کرد: قوانینی همچون قانون مجازات اخلال‌گران نظام اقتصادی، مبارزه با پولشویی، ارتقای سلامت نظام اداری، قانون الحاق جمهوری اسلامی به کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با فساد و منع مداخله وزرا، نمایندگان مجلس و کارکنان دولت در معاملات کشوری و قانون مجازات اسلامی و مبارزه با قاچاقچیان از جمله مواردی است که در مجالس گذشته برای مبارزه با جرایم اقتصادی به تصویب رسیده است، البته طرحی برای رسیدگی به دارایی مقامات و کارکنان نظام جمهوری اسلامی در مجلس هشتم نیز به تصویب رسید که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت و اکنون برای رسیدگی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده است.

وی با اشاره به فرمان هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری برای مبارزه با مفاسد اقتصادی، گفت: بعد از فرمان رهبر معظم انقلاب، ستادی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی تشکیل شد ولی باز هم احساس نمی‌شود که سیستم روشنی برای مبارزه با فساد اقتصادی در کشور وجود دارد و یا اینکه نتایج آن ملموس نیست، باید تلاش کرد به نوعی مشکلات پیش‌رو حل شود که نتایج خروجی چنین همایش‌هایی می‌تواند در این راستا راهگشا باشد.

رییس قوه مقننه با بیان اینکه مبارزه با مفاسد اقتصادی از پیچیدگی خاصی برخوردار است، اظهار کرد: طبیعتا مبارزه به این جرایم به اطلاعات پشت پرده نیاز دارد که این امر احتیاج به چشم‌های بیدار اطلاعاتی دارد.

لاریجانی در عین حال گفت: البته در خیلی از موارد مربوط به جرایم اقتصادی، ردپای روسای اطلاعاتی و افراد ذی‌نفوذ دیده می‌شود که کار را برای رسیدگی پیچیده‌تر می‌شود، گاهی آنها موج‌های رسانه‌ای را ایجاد می‌کنند تا روند رسیدگی به جرایم‌شان کندتر شود.

وی با بیان اینکه نحوه رسیدگی به جرایم اقتصادی احتیاج به بحث‌های تخصصی دارد، اظهار کرد: در این راستا همکاری نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی و دیوان محاسبات برای مبارزه با جرایم اقتصادی می‌تواند برای کشور راهگشا باشد، اینکه مقام معظم رهبری در سال‌های پیش در مبارزه با مفاسد اقتصادی تاکید کرده‌اند، از این رو است که قوای مختلف باید به این امر اهتمام ویژه‌ای داشته باشند امری که مقابله با آن از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است که باید سازوکارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای مقابله با آن فراهم گردد.

به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه گاهی برخورد با جرایم اقتصادی بعد سیاسی به خود می‌گیرد، گفت: گاهی مبارزه با جرایم اقتصادی در لفافه سیاسی قرار می‌گیرد که این موضوع خاصیت مبارزه را کاهش می‌دهد، اگر قرار است مبارزه با جرایم اقتصادی جنبه بازدارندگی داشته باشد طبیعتا قرار گرفتن این جرایم در زیر چتر یک قدرت سیاسی تاثیر مبارزه را در اذهان عمومی کاهش می‌دهد، باید از رسانه‌ها برای موج‌آفرینی استفاده کرد تا بتوان به خوبی با این جرایم مقابله نمود.

لاریجانی با بیان اینکه ضمانت اجرایی مبارزه با جرایم اقتصادی در سه سطح ایجاد بستری برای بازدارندگی، حمایت از مردم و تعیین ارزش‌ها و ضدارزش‌ها دارد، گفت: اینطور نیست که فقط پلیس یک مجرم اقتصادی را دستگیر کند و بعد از آن در محکمه‌ای محاکمه شود، اگر رسانه‌ها به این امر نپردازند و موجی در کشور ایجاد نکنند طبیعتا نمی‌توان انتظار بازدارندگی و دوری از جرایم اقتصادی را در کشور داشت، باید رسانه‌ها انفجار احساسی را در کشور به وجود آوردند تا شاهد بروز جرایم اقتصادی نباشیم.

وی در عین حال گفت: رسانه‌ها باید با انجام کاری تخصصی، ارزش‌ها و ضدارزش‌ها را به خوبی در جامعه تبیین کنند که این رویکرد جدا از هوچی‌گری‌های سیاسی و سیاست‌ورزی است.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: از طرف دیگر باید قانون‌گرایی در سطوح کشور وجود داشته باشد چرا که اگر در قانون‌گرایی قائل به تفکیک باشیم به تبع آن مبارزه با مفاسد نیز کاهش پیدا می‌کند و تاثیر بازدارندگی آن نیز در جامعه کمتر می‌شود.

منبع:عصر ایران

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
اثبات مالکیت در خصوص املاک بدون سند یکی از راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم ایجاد اشتغال برای خانواده های زندانیان است توضیح کشاورز درباره کلید سوالات و شکایات مربوط به آزمون وکالت 95 پول پس گرفتن ، آداب دارد ! ، راهکارهای باز پس گرفتن طلب زمانیکه هیچ مدرکی نداریم متهم مادرکشی: تحت تاثیر توهم ناشی از شیشه جنایت کردم وضعیت حقوقی احوال شخصیه ایرانیان غیر شیعه توصیه های حقوقی به خریداران خودرو حضانت در آیینه قانون مهریه بهترین سن اعلام فرزند خواندگی به کودک ، پیگیری اعطای تابعیت به کودکان دارای مادر ایرانی مطالبه وجه بیشترین پرونده های وارده به شوراهای حل احتلاف فساد از طریق خدشه وارد کردن بر سیاست دولت باعث اتلاف منابع ملی می شود تشریح قوانین تملک آپارتمان ها توسط معاون رییس کل دادگستری تهران بیش از 90 سیستم رایانه ای طلا فروشان تهرانی طعمه کیلگرها شد تصویب موافقتنامه همکاری ایران و لهستان در مبارزه با جرایم سازمان یافته قانون تسهیل ازدواج پرونده ای گمشده در بایگانی دولت ها حضور وراثت جدید پس از انجام مراحل انحصار وراثت تغییر کاربری اراضی زراعی با لحاظ شرایطی امکان پذیر است آیا تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغ ها امکان پذیر است ؟ 2 زندانی محکوم به قصاص از اعدام نجات یافتند