×

پیشگیری از جرایم جوانان همکاری فراقوه ای می خواهد

پیشگیری از جرایم جوانان همکاری فراقوه ای می خواهد

پیشگیری از وقوع جرم در بین جوانان صورت مسئله فعالیت در بسیاری از ارگان‌هاست اما در این میان، دستگاه قضایی بیش از هر نهاد دیگری بر امر پیشگیری از وقوع جرم تاکید دارد

پیشگیری-از-جرایم-جوانان-همکاری-فراقوه-ای-می-خواهد

 پیشگیری از وقوع جرم در بین جوانان صورت مسئله فعالیت در بسیاری از ارگان‌هاست اما در این میان، دستگاه قضایی بیش از هر نهاد دیگری بر امر پیشگیری از وقوع جرم ( مقالات مرتبط با جرم - سوالات مرتبط با جرم ) تاکید دارد. نمونه بارز آن برنامه‌های معاونت پیشگیری از وقوع جرم است که در محورهایی صرفا به امور جوان پرداخته‌است هرچند که مطابق گفته‌های «محمدباقر الفت»معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، این نهاد به تنهایی توان پیشگیری از وقوع جرم را ندارد و باید تمام دستگاه‌ها در همه حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی وارد شوند و همکاری‌های لازم را صورت دهند تا بتوان از برنامه‌ها نتیجه گرفت.

پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی - راه کارهای پیشگیری از وقوع جرم - نقش پلیس در پیشگیری از وقوع جرم - نقشه برداری جرم - توصیف جرم 

لزوم مشارکت همه نهادها در امر پیشگیری با دستگاه قضایی

در این باره یک عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به آمار وزارت ورزش و جوانان در خصوص افزایش جرائم در میان جوانان اظهارکرد: دستگاه قضایی برای پیشگیری از این موضوع به همکاری و مشارکت همه دستگاه‌های مربوطه نیاز دارد. «میرهادی قره‌سید رومیانی» با اشاره به آماری درخصوص افزایش مواد مخدر در بین جوانان هم تصریح کرد: بدون شک برای پیشگیری از جرائمی همچون مواد مخدر، خشونت و سرقت در بین جوانان باید محوربندی مناسبی صورت گیرد. وی افزود: جوان‌ها نیازهایی همچون مسکن، شغل، تحصیل و آموزش دارند که در این زمینه نهادها و سازمانهای مختلفی مسئول تامین نیازهای آنها هستند. به همین جهت هم برای پیشگیری از اینگونه جرائم در میان جوانان به همکاری همه جانبه تمامی سازمانها و نهادهای مرتبط نیاز داریم. رومیانی با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی نمی‌تواند به تنهایی از وقوع جرائم در بین جوانان جلوگیری کند به فارس  گفت: اقدامات فرهنگی و آموزشی باید از سطوح ابتدایی در بین نوجوانان و جوانان انجام گیرد و دستگاه قضایی به تنهایی از عهده این ماموریت سنگین بر نمی‌آید.

 مبنای جرم انگاری - آیا می دانید شروع به جرم چیست ؟ - جرم و عناصر تشکیل دهنده آن در حقوق موضوعه 

 سبک زندگی جوانان در چارچوب اولویت‌های آموزش است

همچنین عضو دیگر کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نهم در واکنش به افزایش آمار اعتیاد جوانان به مواد مخدر صنعتی گفت: جرایمی مانند اعتیاد جوانان با روند ادامه‌دار به مسیر افزایش ورودی پرونده‌ها در محاکم قضایی و دادگستری ختم می‌شوند و باید هر چه سریع‌تر ساماندهی خوبی برای آنها صورت گیرد. «ابوالفضل ابوترابی» در گفت‌وگو با «حمایت» اظهار کرد: در صورتی که بخواهیم نقش قوه قضاییه را در کنترل میزان خشم جوانان و جرامی که از سوی آنها رخ می‌دهد بررسی کنیم، دو بخش مطرح می‌شود.  وی با اشاره به یکی از بخش‌ها ادامه داد: یک مساله به سبک زندگی افراد مربوط می‌شود که قوه قضاییه در اولویت نیست زیرا با افزایش جرایم خشونت و اعتیاد، باید سبک زندگی افراد را بررسی کرد . ابوترابی ادامه داد: در چنین مواقعی باید اولویت را به مراکز علمی و آموزشی و دانشگاه‌ها محدود کرد زیرا آنها قادر به ایفای نقش پیشگیری‌کننده دراین  زمینه هستند.

 دولت در لوایح قضایی دست نبرد

این نماینده مردم در مجلس همچنین با اشاره به بخش دوم که مربوط به دستگاه قضاست، تصریح کرد: اما بحث  پیشگیری از وقوع جرم  در حوزه جوانان - در زمانی که در جامعه بروز و ظهور پیدا می‌کند-  معضلی اجتماعی است که سبب ورود قوه قضاییه به این موضوع خواهد شد. وی با بیان اینکه قوه قضاییه با ورود به تخلفات و بررسی پرونده‌هایی که ناشی از بزه و تخلف جوانان است،  مشکلات و نواقص قانونی را استخراج خواهد کرد ادامه داد: اگر نقص قانونی مشاهده شد باید در قالب لایحه‌ای به مجلس ارایه شود.  ابوترابی همچنین یادآور شد: دولت به عنوان دستگاه اجرایی هم باید مواردی که دستگاه قضا به عنوان خلأ اجتماعی از آنها یاد می‌کند را برطرف کند .همچنین اگر قوه قضاییه لایحه‌ای به آنها ارائه می‌کند عینا همان لایحه را بعد از بررسی به مجلس ارسال کند. وی تصریح کرد: تمام موارد مذکور حاکی از آن است که امر پیشگیری برای جوانان نیاز به یک اهتمام جمعی دارد که قوه قضاییه در صدر آنها با کار کارشناسی در حال فعالیت است اما به تنهایی نمی‌تواند آن را به ثمر برساند.  این عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یادآور شد: دستگاه قضا با ابزار معاونت پیشگیری از وقوع جرم ( مقالات مرتبط با جرم - سوالات مرتبط با جرم ) می‌تواند تمام محورها و مواردی که جای کار کارشناسی دارد را ارزیابی کند .همچنین در مواقعی که نیاز به فرهنگ‌سازی است به کمک دستگاه اجرایی در این زمینه اقدام کند . در مواقع دیگر هم برای رفع نواقص قانونی باید ازقوه مقننه بخواهد تا خلأهای قانونی موجود را برطرف کند که در این میان می‌توان به لایحه ممنوعیت استفاده از سلاح سرد اشاره کرد .

گذشت شاکی در مورد جنبه خصوصی جرم - جرم شناسی 

 افزایش امنیت اجتماعی با برنامه‌ریزی معاونت پیشگیری از وقوع جرم

یکی دیگر از اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نهم  نیزدر خصوص جرایم ارتکابی جوانان اظهار کرد: امروزه نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورهای دنیا افزایش و تنوع جرایم در بین جوانان یکی از چالش‌هایی است که زنگ هشدار و خطر را به صدا درآورده است.  حجت الاسلام و المسلمین موسی غضنفرآبادی در گفت‌وگو با «حمایت» ادامه داد: در ایران هم به علت افزایش میزان جرایم در قشر جوان، قوه قضاییه از طریق معاونت پیشگیری از وقوع جرم برنامه‌ریزی‌های خوبی برای کنترل جرایم انجام داده است که البته هنوز جای کار بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه مسئولان در حوزه‌های مختلف بارها اعلام کرده‌اند که پیشگیری از بیماری از درمان آن ساده‌تر است خاطرنشان کرد:‌ اما متاسفانه در حوزه اجتماعی کمتر به  این مهم پرداخته شده است و این در حالی است که امنیت اجتماعی هم مانند درمان، باید اولویت خود را به اقدامات مقابله‌ای دهد.

 اصل قانونی بودن جرم و مجازات

غضنفرآبادی در ادامه اظهارات خود عوامل مختلفی مانند شرایط حاکم بر مسایل اقتصادی، بیکاری، میزان درآمدها و مباحث فرهنگی را از علل افزایش جرم عنوان کرد و افزود: رسیدگی و ساماندهی این امور به چارچوب وظایف نهاد پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضاییه محدود نمی‌شود و باید به شکل فراقوه‌ای به این مساله پرداخت. نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به همکاری نهادهای مختلف در اجرای برنامه‌های پیشگیری خاطرنشان کرد: تا به امروز اقدامات سازنده‌ای از سوی تمام حوزه‌های پیشگیری به خصوص معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه صورت گرفته است و امیدواریم بتوانیم برنامه‌ها را به اتفاق پیش ببریم زیرا پیشگیری یک کار جمعی است و اینکه این امر فقط از قوه قضاییه مطالبه شود به جایی نمی‌رسد. وی با اشاره به اثربخشی برنامه‌های پیشگیرانه تصریح کرد: ما تلاش می‌کنیم که نرخ وقوع جرم ( مقالات مرتبط با جرم - سوالات مرتبط با جرم ) را کاهش داده و متوقف کنیم؛ ‌البته این اقدامات زودبازده نیست و اگر بخواهیم این زمان کاهش پیدا کند باید توان بیشتری را از کشور به این امر اختصاص داده و اعتبارات بیشتری لحاظ کنیم.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.