×

بیشترین تلفات غرق شدگی مربوط به رودخانه هاست نه دریا

بیشترین تلفات غرق شدگی مربوط به رودخانه هاست نه دریا

آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد که بیشترین حجم تلفات ناشی از غرق‌شدگی در هر سال مربوط به رودخانه‌ها است به نحوی که در سال گذشته 26 6 درصد از کل موارد غرق‌شدگی در رودخانه‌ها اتفاق افتاده است

بیشترین-تلفات-غرق-شدگی-مربوط-به-رودخانه-هاست-نه-دریا وکیل 

آمارهای سازمان پزشکی قانونی ( مقالات مرتبط با پزشکی قانونی - سوالات مرتبط با پزشکی قانونی )  کشور نشان می‌دهد که بیشترین حجم تلفات ناشی از غرق‌شدگی در هر سال مربوط به رودخانه‌ها است به نحوی که در سال گذشته 26.6 درصد از کل موارد غرق‌شدگی در رودخانه‌ها اتفاق افتاده است.

آمار تاسف برانگیز از غرق شدن ایرانی ها - روند کاهشی عمده مرگ های غیر طبیعی در 9 ماهه امسال - طب قانونی - مسائل پزشکی قانونی مربوط به غرق در آب 

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، هر چند عموم مردم تصور می‌کنند که بیشترین تلفات غرق‌شدگی مربوط به دریاهاست و شناگران عمدتاً در دریا جان خود را از دست می‌دهند، آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور بیانگر حجم بالای تلفات غرق‌شدگی در رودخانه‌هاست.

به بیان دیگر در هر سال آمار تلفات رودخانه‌ها در صدر تعداد فوت‌شدگان بر اثر غرق‌شدگی قرار می‌گیرد. به عنوان مثال در سال گذشته  براساس آمارهای موجود بیشترین موارد مرگ بر اثر غرق‌شدگی در رودخانه‌ها ثبت شده‌ است. در این مدت 239 نفر شامل 199 مرد و 40 زن بر اثر غرق‌شدگی در رودخانه‌ها جان باخته‌اند در حالی که کل تلفات غرق‌شدگی در سال گذشته 898 نفر بوده‌ است. پس از رودخانه‌ها محدوده‌های خارج از طرح دریا با 194  فوتی شامل 175 مرد و 19 زن بیش‌ترین تلفات ناشی از غرق‌شدگی را داشته‌اند.

آنچه مراجعان نزاع باید درباره پزشکی قانونی بدانند - طول درمان در پزشکی قانونی تعیین نمی شود - برق گرفتگی شهری از دیدگاه پزشکی قانونی 

آمار تلفات ناشی از غرق‌شدگی در محدوده‌ ایمن‌سازی شده دریا تنها هفت مرد بوده است.

آمار تلفات غرق‌شدگی طی سال گذشته در دریاچه‌های مصنوعی و سد 79  نفر در دریاچه طبیعی 27  نفر، استخر 125 نفر، کانال 83  نفر، چاه 29 نفر و سایر مکان‌ها 115 نفر بوده است.از آنجا که در فصل تابستان تمایل افراد برای حضور در حاشیه رودخانه‌ها و شناکردن افزایش می‌یابد به هموطنان توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از موارد غرق‌شدگی و بروز حوادث ناگوار حتماً نکات ایمنی را مورد توجه قرار دهند.

توصیه‌های کلیدی برای پیشگیری از غرق‌شدگی در رودخانه‌ها، کانال‌ها و آب‌های کم عمق

از آنجا که براساس آمار‌های موجود تعداد قابل توجهی از موارد غرق‌شدگی در رودخانه‌ها و آب‌های کم عمق اتفاق می‌افتد در ادامه توصیه‌هایی برای پیشگیری از غرق‌شدگی در رودخانه‌ها مطرح می‌شود:

آشنایی با فنون اولیه شنا، آشنایی با محدودیت‌ها و رعایت آن‌ها از ابتدایی‌ترین الزامات قبل از شناست.

اطلاع از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است. چرا که شیرجه در آب های کم عمق خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد.همچنین ورود به آب‌های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق شدگی را افزایش می‌دهد.

جنون در پزشکی قانونی - آئین نامه تعرفه های خدمات خاص پزشکی قانونی 

بررسی دمای آب نیز ضروری است، به عنوان مثال اگر مدت زیادی در آفتاب مانده‌اید، از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنید، علت این توصیه پیشگیری از شوک دمایی است.

به هیچ وجه تنها و در محیط هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنید. در آب و در موقع شنا از شوخی‌های خطرناک بپرهیزید. پس از مصرف داروهایی که موجب خواب آلودگی یا شل شدن عضلات می‌شوند، شنا نکنید.

به هیچ وجه تشت‌های آب و لگن ها و یا حوضچه های کوچک آب را در جایی که کودک خردسال وجود دارد، بدون توجه رها نکنید. در حمام و حین استفاده از وان مراقب کودکان و سالمندان باشید.

توانایی خود را در شناکردن بیش از حد در نظر نگیرید. یک سوم قربانی‌های غرق شدگی با فن شنا به طور کامل آشنا بوده‌اند. در صورت مواجهه با یک غریق، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستید، سعی کنید فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به وی کمک کنید.

برای نجات یک غریق اول امنیت خود را در نظر بگیرید. از پشت به غریق نزدیک شوید و از او بخواهید تقلا نکند. پس از رساندن غریق به ساحل، به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.

پزشکان تمایلی به خدمت درپزشکی قانونی ندارند - تعرفه های خدمات خاص پزشکی قانونی در سال 1394 ابلاغ شد 

بسیاری از رودخانه‌ها با وجود ظاهری آرام بسیار خطرناک و عمیق هستند به نحوی که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن شده و گرفتار گردآب می‌شود، بنابراین توصیه می‌کنیم بدون اطلاع از وضعیت رودخانه هرگز برای شنا در آن اقدام نکنید. به یاد داشته باشیم بیشترین غرق‌شدگی در رودخانه‌های کشور اتفاق افتاده است.

منبع : تسنیم

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.