موسسه حقوقی کامران میزرایی - موسسه حقوقی حامیان عدالت مطلق قبول وکالت به صورت تیمی و تخصصی قبول وکالت در دعاوی حقوقی(خانواده ،ملکی،امور شهرداری،ارث،تجاری)دعاوی کیفری،دادگاه انقلاب مالیاتی و اصل 49
اسد علی امرایی موسسه حقوقی کامران میزرایی - موسسه حقوقی حامیان عدالت مطلق قبول وکالت به صورت تیمی و تخصصی قبول وکالت در دعاوی حقوقی(خانواده ،ملکی،امور شهرداری،ارث،تجاری)دعاوی کیفری،دادگاه انقلاب مالیاتی و اصل 49
دکتر فرود امیری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز و عضو هیات علمی دانشگاه، قبول وکالت در کلیه دعاوی حقوقی اعم از (خانواده،تجاری،ثبتی،ملکی،چک،...) و کیفری
سیدجلال میرکاظمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی پذیرش کلیه دعاوی  حقوقی ، کیفری ، خانواده دیوان عدالت اداری دادگاه انقلاب و دادگاه نظامی
دکتر سهیل طاهری وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای دادگستری مرکز  و استاد دانشگاه
مهدیه کتابی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری
حمیدرضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری ومشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز 12 سال سابقه وکالت و 10 سال وکالت تخصصی  بانک صادرات و متخصص در دعاوی بانکی و موسسات مالی و اعتباری انجام دعاوی حقوقی به صورت گروهی در کلیه زمینه های حقوقی، ثبتی ، کیفری و خانوادگی
دکتر نغمه فرهود  وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز، وکالت در کلیه دعاوی حقوقی و کیفری (خانواده،ملکی ،ثبتی،چک،دعاوی مربوط به شهرداری و اصل 49و...) قبول وکالت ایرانیان مقیم خارج کشور
سالار حسین منفرد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
طیبه برزگر وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز ،با بیش از 10 سال سابقه کار و وکیل بانکها و موسسات مالی و اعتباری و وکیل شرکتهای خصوصی
علی رمضانزاده  وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز ،بیست سال سابقه کار قضایی و وکالت ،داشتن تجارب و تخصص در امور ملکی و اراضی و نیز مطالبات
محمد رضا مهرجو وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری متخصص در امور بازار سرمایه و وکالت در هرگونه اختلافات سهام در بازار سرمایه ،وکالت در هیات داوری ماده 36 بازار سرمایه و وکالت در اختلاف خرید سهام شرکت های اجرای اصل 44 قانون اساسی

جهت مشاوره تلفنی با وکیل با شماره09128304909 در تماس باشید.

اتانازی: مرگ شیرین یا قتلی تلخ؟

ارسالی توسط وکالت آنلاین وکیل پایه یک دادگستری
اتانازی: مرگ شیرین یا قتلی تلخ؟

همزمان با پیشرفت جوامع بشری و دست آوردهای مهمی که در زمینه های مختلف علمی به وجود آمده است، بیماریهای جدید و نوظوری هم گریبان بشریت را گرفته است.

هادی مومنی

 کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی

همزمان با پیشرفت جوامع بشری و دست آوردهای مهمی که در زمینه های مختلف علمی به وجود آمده است، بیماریهای جدید و نوظوری هم گریبان بشریت را گرفته است. بیمهاریهای مهلکی که بعضا درد و مشقت بسیار زیادی را متوجه میزبان خود میکنند تا آنجا که در بسیاری از مواقع، بیمار از شدت رنج ، به مرگ خود راضی میشود تا از درد و محنتی که دارد رهایی یابد. اینجاست که با یک پدیده پزشکی- حقوقی مواجه میشویم و آن اصطلاحی  است به نام "اتانازی" یا مرگ شیرین . "اتانازی" یعنی ایجاد مرگ بدون درد برای بیماری که از یک بیماری مهلک و بدون علاج رنج میبرد. هر چند این عمل مصداق کامل قتل می باشد ولی انگیزه مرتکب در این عمل، انسانی و همنوع دوستانه میباشد. عمل اتانازی میتواند با تقاضای بیمار و به صورت داوطلبانه و  یا به دست خود بیمار انجام شود که در این صورت مصداق خودکشی خواهد بود. اما در نوع غیرداوطلبانه ، بیمار از لحاظ روانی قادر به تصمیم گیری در این زمینه نیست( مثل حالتی که فرد در کما می باشد) و پزشک و پرستار و یا هر شخص دیگر، با نیت پایان دادن به رنج بیمار به صورت عامدانه اقدام به قتل وی میکند.

بررسی مرگ شیرین یا اتانازی ( Euthanasia ) در قوانین کیفری بین المللی - اوتانازی ( قتل از روی ترحم )

از نظر حقوقی این عمل در بعضی کشورهای غربی مثل هلند پذیرفته شده است. در دهم آوریل 2001 مجلس هلند قانون اوتانازیا را تصویب کرد . اما در قوانین کشور ما  چیزی به عنوان قتل از روی ترحم به عنوان یک عمل مباح شرعی و قانونی وجود ندارد. در قانون مجازات اسلامی، قتل حتی با اجازه فرد، جرم محسوب می شود.

در این قانون در هر حالتی که پزشک باعث مرگ بیمار شود قتل صورت گرفته است چه در حالتی که پزشک راسا و از روی اراده خود و بدون کسب رضایت بیمار اقدام به این عمل کند و چه اینکه با رضایت بیمار این عمل را انجام دهد. البته در مورد اول، قتل از نوع عمدی محسوب می شود و مجازات آن قصاص خواهد بود ولی در موردی که بعد از تزریق دارو یا بعد از انجام عمل منجر به مرگ توسط پزشک و قبل از فوت ، بیمار اعلام رضایت کند می توان عمل انجام شده را در زمره حکم ماده 365 قانون مجازات اسلامی قرار داد که در آن به دلیل رضایت مجنی علیه قبل از فوت، قصاص یا دیه منتفی می گردد.

اتانازی و حق بر خویش چالشی در ماهیت حقوق بشر - قتل ترحم آمیز 

اما نظر شرع در این باره چیست؟ در ادیان الهی از جمله مسیحیت این عمل به هیچ عنوان پذیرفته نشده است و واتیکان به عنوان اصلی ترین قطب مذهبی مسیحیت، "اتانازی" را مذموم و نکوهش شده میداند.

در شرع مقدس اسلام، با توجه به نص صریح قرآن مجید و  روایات متعددی که از بزرگان دین وجود دارد، عمل خود کشی و یا قتل با هر برچسب و انگیزه ای، مردود می باشد.

خداوند در آیه ۲۹ سوره نساء می‌فرماید: «ولا تقتلوا انفسکم ان الله کان بکم رحیما» «خودتان را نکشید، به درستی که خداوند نسبت به شما مهربان است». و همچنین در آیه ۳۳ سوره اسراء میفرماید :«ولاتقتلوا النفس التی حرم الله الا بالحق» «هرگز نفس محترمی را که خداوند آن را محترم داشته و قتلش را حرام کرده نکشید، مگر به حق»

امام صادق(ع) هم  فرموده‌اند که کسی که عمدا خود را بکشد، برای همیشه در آتش جهنم خواهد بود.

از آنچه گفته شد بر می آید که هر چند از دید حقوقی و از منظر مجامع مذهبی، قتل از روی ترحم ، همانند سایر قتلها ، مذمت شده و نکوهیده است ولی در واقعیت میتوان مثالهایی را مشاهده کرد که در آنها بیمار و یا اطرافیان وی در جستجوی بهانه یا دستاویزی شرعی یا قضایی برای پایان دادن به رنج  ناشی از بیماری علاج نشدنی هستند. بهانه ای که به نظر میرسد به دلیل نگاه فقهی قانونگزار به مبحث اخلاق و پزشکی و همچنین نگرش مذهبی اجتماع ، دست یافتن به آن غیرممکن باشد .زیرا همانطور که ذکر شد شرع مقدس به صراحت با این عمل مخالفت کرده است. ولی آنچه که مسلم است "اتانازی" هر چند از دیگاه قوانین و مقررات خشک حقوقی، عملی در ردیف سایر قتلها می باشد ولی ممکن است از دید بیماری که سالیان سال با محنت و درد ناشی از بیماری دست و پنجه نرم کرده است عملی به غایت شیرین بنماید.


مطالب مرتبط

نسبت وصیت و ارث در فقه اسلام

نام نویسنده
نسبت وصیت و ارث در فقه اسلام

نسبت وصیت و ارث در فقه اسلام

ادامه مطلب ...

وصیت در فقه شعیه

نام نویسنده
وصیت در فقه شعیه

وصیت در فقه شعیه

ادامه مطلب ...

اعتبار وصیت بیش از یک‌سوم، منوط به رضایت وراث است

نام نویسنده
اعتبار وصیت بیش از یک‌سوم، منوط به رضایت وراث است

اعتبار وصیت بیش از یک‌سوم، منوط به رضایت وراث است

ادامه مطلب ...

مشهور فقها توارث را در نکاح موقت جاری نمی دانند

نام نویسنده
مشهور فقها توارث را در نکاح موقت جاری نمی دانند

طبق قاعده زمانی که فردی فوت می‌کند، نزدیکان وی از او ارث می‌برند، قواعد ارث از جمله مسایل شایع روز به شمار می‌آید. به این علت قانون‌گذار توجه شایانی به این مباحث داشته است. در این خصوص گفت‌وگویی را با دکتر پرویز نوین، عضو هیات علمی دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری ترتیب داده‌ایم.

ادامه مطلب ...
مشاهده کلیه مطالب مرتبط
0 دیدگاه

دیدگاه خودتان را ارسال کنید

- چهار = 4