×

تصادف و توهین!

تصادف و توهین!

یک روز خوب و لذت بخش برایتان شروع شده است پر از انرژی سوار اتومبیل خود در حال رانندگی به سمت محل کارتان هستید همه چیز به نظر عالی می آید که ناگهان صدای برخورد با خودرویی دیگر آرزوهای خوب برای امروزتان را بر باد می دهد

تصادف-و-توهین!

هادی مومنی

کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی

یک روز خوب و لذت بخش برایتان شروع شده است.پر از انرژی سوار اتومبیل خود در حال رانندگی به سمت محل کارتان هستید. همه چیز به نظر عالی می آید که ناگهان صدای برخورد با خودرویی دیگر آرزوهای خوب برای امروزتان را بر باد می دهد.

تبعات حقوقی فرار از صحنه تصادف - از صحنه تصادف فرار نکنید - تصادف منجر به قتل توسط راننده بدون گواهینامه - روند قانونی رسیدگی به تصادف منجر به جرح - پس از تصادف چه باید کرد ؟ 

از اتومبیل پیاده می شوید که ناگهان با چهره عبوس و پر از نفرت آقایی مواجه می شوید; فلان فلان شده این چه طرز رانندگی است و ....  و یک سری فحش و توهین ناموسی و غیر ناموسی که مسلسل وار از دهان آقا به بیرون فوران می کند.

شاید این صحنه هایی که تصویر کردم را هر کدام از ماها یک بار هم که شده در طول دوران رانندگی تجربه کرده باشیم و یا حداقل از دور نظاره گر بوده ایم.

پدر بزرگ می گوید که در زمان ما کجا این هتاکی ها و حرمت دریدن ها بود. کجا آدمها این چنین به سادگی در مواجهه با یکدیگر الفاظ رکیک به کار می بردند و به بهانه ی یک برخورد کوچک پرده ی عفت را از هم می دریدند و اینگونه فحش و ناسزا نثار هم وطن خود می کردند.

ابعاد قتل غیرعمد در جرایم رانندگی - سیر قضایی رسیدگی به حادثه رانندگی منجر به مرگ -  بحثی درباره آثار حقوقی حوادث رانندگی 

او راست می گوید ما بد شده ایم.

البته اگر از ما پرسیده شود که چرا؟! خواهیم گفت که شهرنشینی است و مشکلات اقتصادی و خانوادگی و دود و دم ماشینها و اعصابی که دیگر رو به زوال رفته و برای هیچکس ساز کوک نمیزند. از لبریز شدن کاسه صبرمان می گوییم که در جدال با مشکلات چاک دهانمان را هم از هم گسیخته است و از روزگاری که بر وفق مراد نمی گردد.

ولی اگر همه ی این دلایل را هم بپذیریم آیا باز جوازی برای هتاکی و گستاخی به دست آورده ایم؟

البته مبرهن است که همان گونه که افراد اندکی پیدا می شوند که به راحتی نقل و نبات، الفاظ رکیک و توهین از دهانشان خارج می شود، افرادی دیگر هم که تعدادشان به مراتب از دسته اول بیشتر هست یافت می شود که حرمت انسانیت را به فراموشی نسپرده اند و زبان خدادادی را با واژگان زشت آلوده نمیکنند.

توهین در قوانین فعلی ایران - لایحه دفاعی توهین و ضرب و جرح - چگونگی رسیدگی به جرم توهین در قالب بازخوانی یک پرونده مطرح شد - توهین به همسر مستحق شلاق و جرم است - جرم توهین به کارمند دولت از نگاه قانون 

به نظر می رسد که برای محو کردن پدیده ی زشت و نامبارک توهین و فحاشی بعد از تصادف (مقالات مرتبط تصادف - سوالات مرتبط تصادف) و یا در حین رانندگی دو راه عمده و کارگشا وجود دارد. راه حل اول فرهنگ سازی و آموزش و توجه دادن خاطیان به ریشه های عمیق فرهنگ ایرانی – اسلامی می باشد.فرهنگ گرانبهایی که ناسزا گفتن را یکی از اعمال پلید و نازیبا قلمداد کرده است. و گواه آن هم گفتار نیکی است که سرلوحه ی شعار اصلی نیاکان ما بوده است. و همچنین آموزه هایی که از بزرگان دین برای ما وجود دارد.

اما متاسفانه چه قبول کنیم و چه نکنیم عده ی کمی هم هستند که هر چه از زشتی و قباحت توهین برایشان بگوییم و آنها را پند دهیم، باز هم گوشی برای شنیدن و شعوری برای اندیشیدن درآن، ندارند. و اینجاست که راه حل دومی برای این دسته می ماند که همانا قانون و مجازات است.

این دسته از افراد باید بدانند که اجتماع همانگونه که در قبال سایر جرایم از خود واکنش نشان می دهد، در قبال فحاشی کردن و توهین هم واکنش بجا و سریعی از خود نشان خواهد داد.

قانون مجازات اسلامی در ماده 608 از کتاب تعزیرات عنوان می دارد که:" توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک ‌چنان چه موجب حد قذف نباشد مجازات شلاق تا 74 ضربه و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود." یعنی اگر راننده ی محترمی که به قول خودش اعصاب ندارد شروع به توهین کند و آن توهین هم معمولی باشد یعنی در قول عامیانه توهین ناموسی هم نباشد، بر طبق این ماده ی قانونی، به 74 ضربه شلاق و یا جزای نقدی محکوم خواهد شد. و اگر خدای نکرده توهین و فحاشی وی جنبه ی ناموسی به خود بگیرد آنگاه مجازات او از نوع "حد" و برابر با 80 ضربه شلاق خواهد بود که جدای از سختی تحمل شلاق و کسر شانی که نصیب فرد خاطی می شود، امکان محروم شدن از بعضی حقوق اجتماعی هم در آینده برای وی متصور می باشد.

چگونگی پیگیری توهین و افترا در رسانه ها - تفاوت های حقوقی توهین و افترا 

بنابراین آقا و یا خانمی که در حین رانندگی و یا تصادف به سادگی از الفاظ زشت استفاده می کند،بهتر است قبل از بستن چشم و باز کردن دهان به خاطر داشته باشد که ناسزا گفتن وی از سوی قانون بی پاسخ نخواهد ماند.

    

پست های مرتبط

نظرات (1)

  • هادی مومنی1394-04-02 پاسخ

    سلام مدیر محترم سایت وزین وکالت آنلاین با تقدیم احترام این مقاله ی تصادف و همچنین مقاله ای که راجع به روزه داری برای شما ارسال کردم متاسفانه در سایت شما بدون درج نام نویسنده می باشد.لطفا اصلاح کنید. هادی مومنی کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.