×

طرح خود کفایی بنزین متوقف شد

طرح خود کفایی بنزین متوقف شد

با وجود اینکه قرار بود در سال جدید و با افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس بندرعباس، ایران از واردات بنزین بی‌نیاز شده و حتی صادرکننده این سوخت پرمصرف شویم، حال آمارهای وزارت نفت از جهش جدید مصرف بنزین در سه ماهه نخست امسال حکایت دارد و به این ترتیب با تاخیر در احداث طرح‌های جدید افزایش تولید بنزین در پالایشگاه‌ها، فعلا امکان خودکفایی از واردات وجود ندارد

طرح-خود-کفایی-بنزین-متوقف-شد وکیل 

با وجود اینکه قرار بود در سال جدید و با افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس بندرعباس، ایران از واردات بنزین بی‌نیاز شده و حتی صادرکننده این سوخت پرمصرف شویم، حال آمارهای وزارت نفت از جهش جدید مصرف بنزین در سه ماهه نخست امسال حکایت دارد و به این ترتیب با تاخیر در احداث طرح‌های جدید افزایش تولید بنزین در پالایشگاه‌ها، فعلا امکان خودکفایی از واردات وجود ندارد.

از فردا در سراسر کشور ، سوخت گیری بنزین آزاد با کارت شخصی انجام خواهد شد - قانون اصلاح قانون مالیات نفت و بنزین - ارتباط فقه محیط زیست با آلودگی هوا و بنزین 

با وجود اعمال سیاست‌های مختلف قیمتی و غیر قیمتی از سوی دولت یازدهم همچون ابطال بیش از 6 میلیون قطعه کارت هوشمند سوخت، افزایش قیمت بنزین برای دومین سال متوالی و مخالفت با تخصیص سهمیه‌های ویژه بنزین، اما متوسط مصرف بنزین ایران به جای کاهش در سه ماهه نخست سال جاری با افزایش بیش از چهار درصدی همراه شده است. آمارهای منتشر شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی حاکی از آن است که در سه ماهه نخست سال جاری متوسط مصرف بنزین ایران با رشدی بیش از 4.2 درصدی تا مرز 72 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

بر این اساس در حالی متوسط مصرف بنزین در سه ماهه نخست سال گذشته حدود 69.4 میلیون لیتر در روز بوده که در بهار سال جاری متوسط مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی به حدود 72 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است. رمزگشایی از آخرین وضعیت بنزینی در ایران نشان می‌دهد که با وجود آزادسازی قیمت‌ها به لیتری 1000 و 1200 تومان اما تعیین ضرب الاجل برای مصرف سهمیه‌های بنزین 700 تومانی از سوی دولت تا پایان شهریور ماه سال جاری، موج جدید افزایش مصرف این محصول پرطرفدار پالایشگاه‌های نفت را کلید زده است.

به عبارت دیگر، در حالی در سه ماهه نخست سال جاری مصرف گازوییل، نفت سفید، نفت کوره و گاز مایع متاثر از افزایش تولید و عرضه گاز به مشترکان صنعتی و نیروگاهی با کاهش و سقوط مصرف روبرو بوده که مصرف بنزین رکوردهای جدیدی را به ثبت رسانده است.

کارت بنزین بدهکاران بانکی می سوزد ؟ - تصمیم نمایندگان ویژه رییس جمهور در مورد کارت موقت سوخت بنزین 

هیات دولت مصوبه‌ای را اواسط خرداد ماه سال جاری به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ابلاغ کرده است که مطابق با این مصوبه پر سر و صدای بنزینی باید مردم حداکثر تا پایان شهریورماه سهمیه بنزین 700 تومانی ذخیره سازی شده در کارت‌های هوشمند سوخت را مصرف کنند.

در همین حال همزمان با ابلاغ این مصوبه، سید ناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اشاره به ذخیره بالای بنزین ٧٠٠ تومانی موجود در کارت‌های سوخت، گفته بود: «براساس آخرین آمار در روز یکم خرداد ماه دو میلیارد و یکصد میلیون لیتر بنزین ٧٠٠ تومانی در کارت سوخت خودروهای سواری شخصی و موتورسیکلت ها وجود داشته است که هموطنان فرصت دارند تا پایان شهریور ماه امسال از آن بهره مند شوند.»از این رو مردم برای آنکه بتوانند از حداکثر سهمیه ذخیره شده بنزین 700 تومانی خود تا پایان شهریور ماه استفاده کنند، باید به طور متوسط روزانه 17.5 تا 18 میلیون لیتر بنزین 700 تومان خریداری و مصرف کنند.

  فرش قرمز برای بنزین‌های وارداتی

هم اکنون پیشرفت اجرایی مهمترین طرح‌های افزایش ظرفیت تولید بنزین ایران از پیشرفت لاک پشتی برخوردار هستند به طوری‌که طرح توسعه، بهینه سازی و بنزین سازی پالایشگاه‌های نفت آبادان، اصفهان و بندرعباس و طرح احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس با تاخیری بیش از دو سال هنوز در مدار بهره برداری قرار نگرفته‌اند.

سال گذشته حجم واردات بنزین ایران به استناد گزارش‌های ارایه شده از سوی مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به طور متوسط روزانه 4.5 تا 5 میلیون لیتر بوده است و پیش بینی می‌شود با بهره‌برداری از طرح‌های جدید بنزین سازی، پالایشگاهی و اعمال سیاست‌های متعدد قیمتی و غیر قیمتی همچون آزادسازی قیمت‌ها و ابطال کارت‌های سوخت در سال جاری با توقف واردات جشن خودکفایی از واردات بنزین برگزار شود.

این در حالی است که به نظر می رسد در سال‌جاری نمی توان به طور کامل بر افزایش ظرفیت تولید بنزین با بهره برداری از طرح‌های جدید پالایشگاهی حساب کرد و از طرف دیگر با اجرای سیاست‌های ضرب الاجلی و شتاب زده عملا دولت تدبیر و امید اقدامی به منظور فرهنگ سازی به منظور مدیریت در مصرف بنزین انجام نمی‌دهد.

هم اکنون به دلیل تعیین ضرب الجل برای مصرف بنزین‌های 700 تومانی برای اتمام سهمیه موجود در کارت‌ها از یک سو  و تعیین سهمیه 300 تا 500 لیتری برای بنزین 1000 تومانی از سوی دیگر، مردم از تمامی تاکتیک‌های مرسوم برای مصرف سهمیه ها استفاده می‌کنند و عملا امکان مدیریت مصرف وجود ندارد. با ادامه این سیاست‌ها حتی در صورت عرضه تک نرخی بنزین از نیمه دوم سال جاری با قیمت 1000 و 1200 تومان برای بنزین معمولی و بنزین سوپر، به نظر می رسد متوسط مصرف این فرآورده نفتی نه تنها کاهش نیابد بلکه با القای فرهنگ «مصرف کنید، در غیر این صورت می‌سوزد» خودروسواران کماکان نسبت به مصرف و اتلاف سهمیه های بنزین خود اقدام کنند.

در این بین وضعیت قیمت گذاری سی.ان.جی هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و دولت تنها برای کاهش 100 تومانی قیمت این حامل انرژی به صورت موقت و تا شهریورماه سال جاری موافقت کرده است و سیاست‌های قیمت‌گذاری سی.ان‌جی برای نیمه دوم سال جاری در هاله از ابهام قرار دارد.

قانون راجع به مالیات راه و بنزین و نفت 

 2 محموله بنزین وارداتی مرجوع شد

در همین حال سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم با اعلام اینکه دو محموله بنزین وارداتی مرجوع شده است، گفت: «سازمان ملی استاندارد با وجود ساخت آزمایشگاه در بندرعباس هنوز گزارشی از کیفیت بنزین وارداتی ارایه نداده است.»

حسین امیری خامکانی درباره گزارش وزارت نفت از وضعیت تولید، توزیع و واردات بنزین به کمیسیون انرژی به تسنیم گفت: «طبق این گزارش مصرف بنزین کشور بین 68 تا 70 میلیون لیتر است که از این رقم بین شش تا 6.5 میلیون لیتر آن وارد می‌شود.» وی با بیان این که مسئولان وزارت نفت تأکید کردند که از تیرماه سال 1393 بنزین وارداتی مطابق با استانداردهای یورو4 بوده است، گفت: «طبق گزارش بازرسی دو محموله وارداتی بنزین به‌دلیل نداشتن استانداردهای مورد نظر مرجوع شده است.» وی با اشاره به اینکه حجم بنزین یورو4 تولیدی کشور 19 میلیون لیتر است که در هشت کلان‌شهر کشور توزیع می‌شود، گفت: «سهم تهران از این رقم، روزانه 10 تا 11 میلیون لیتر، کرج 1.2 تا 1.3 میلیون لیتر، اصفهان 2.1 میلیون لیتر، شیراز 2.8 میلیون لیتر، اهواز 1.1 میلیون لیتر، تبریز یک میلیون لیتر، مشهد 2.8 میلیون لیتر و اراک 400 میلیون لیتر است.»

به گفته امیری، در گزارش وزارت نفت آمده بود که مابقی بنزین عرضه شده معمولی است، البته برخی شاخص‌های آن مطابق با استاندارد یورو4 ارتقا یافته است. این عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان گفت: «سازمان ملی استاندارد نیز با وجود ساخت آزمایشگاه در بندرعباس گزارشی از کیفیت بنزین وارداتی ارایه نداد. بر این اساس قرار شد این سازمان گزارشی را از کیفیت بنزین تولید داخلی و وارداتی به‌صورت مکتوب به کمیسیون انرژی ارسال کند.»

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.