×

کلیات لایحه توسعه‌ ابزارها و نهادهای مالی جدید

کلیات لایحه توسعه‌ ابزارها و نهادهای مالی جدید

کلیات لایحه توسعه‌ ابزارها و نهادهای مالی جدید

کلیات-لایحه-توسعه‌-ابزارها-و-نهادهای-مالی-جدید وکیل 

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران

در جلسه امروز مجلس، کلیات لایحه‌ی توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در راستای تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی رای آورد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه‌ی یک فوریتی توسعه‌ی ابزارها و نهادهای مالی جدید در راستای تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی کلیات این لایحه را که یک فوریت آن در تیر ماه سال جاری به تصویب رسیده بود با 156 رای موافق، 24 رای مخالف و 6 رای ممتنع از 200 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند.

خباز به عنوان سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در توضیح خود نسبت به این لایحه اظهار کرد: یکی از شاخص‌های موفقیت و توسعه‌ی اقتصادی کشور بورس هر کشور‌است و خوشبختانه بورس کشور ما روز به روز شرایط بهتری پیدا می‌کند.

وی با بیان این که باید کمک کرد تا نهاد و ابزارهای مالی در اختیار بورس قرار گیرد، گفت: مردم برای سرمایه‌گذاری از ریسک کردن ترس دارند، بنابراین صندوق‌ها و ابزارهای طراحی شده که این صندوق‌ها ریسک سرمایه‌گذاری را برای افراد معمولی به حداقل برساند.

پس از سخنان سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس علیرضا محجوب به عنوان مخالف کلیات لایحه‌ی فوق با اشاره به این‌که در این لایحه با بخشودگی متعدد مالیاتی روبرو هستیم، تصریح کرد:باید بین اقدام سالم و پول شویی در بورس و اقدام نامناسب و نامتناسب در بورس تفاوت قائل شد.

وی خاطر نشان کرد: بنا نبود که در اصل 44 به بورس بازان، سوداگران و قماربازان رسمیت دهیم چرا که کسبه از این بازار کالاها که در آن سوداگری می‌شود شکایت دارند و ما می‌خواهیم با تصویب این لایحه به آنان بخشودگی مالیاتی بدهیم، در حالیکه همین افراد میلیون‌ها ارز را از کشور خارج می‌کنند و اگر هم لازم باشد در این زمینه تقاضای تحقیق و تفحص خواهم داد.

وی ادامه داد: در این شرایط از ده‌ها نفر از بورس بازان که پدر کارگران را درآورده‌اند هم در همین‌جا نام خواهم برد.

کاظم دلخوش نیز در موافقت خود برای تصویب کلیات لایجه توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در راستای تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی اظهار کرد: ما نمی‌توانیم برای یک بخش که دارای مشکل جزئی است این قانون را که در بازار سرمایه، اقتصاد و اشتغال کشور اثر گذاری مثبتی دارد را نادیده بگیریم.

وی تصریح کرد: هدف این قانون ساماندهی بازار راوراق بهادار بوده و در راستای نظارت دقیق بر عملکرد مدیران است.

دلخوش با تاکید بر این‌که لایحه‌ی فوق تکمیل کننده قانون سیاست‌های کلی اصل 44 است، یاد آور شد: وقتی قانونی را به عنوان اصل 44 نوشته‌ایم باید همه‌ی شرایط آن را فراهم کنیم.

به گزارش ایسنا، صالح آبادی نماینده‌ی دولت هم در توضیح خود اظهار کرد: قانون اصل 44 و قوانین بودجه سنواتی حجم عظیمی از عرضه‌ی سهام را در بازار بورس به دنبال دارد که باید در مقابل آن تقاضایی برای خرید سهام به وجود آوریم تا تعادل بین عرضه و تقاضای بورس داشته باشیم.

به گفته‌ی وی رد قانون سیاست‌های کلی اصل 44 تا سال 93 تکلیف شده است که باید تمام شرکت‌های دولتی در چارچوب قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شود و این امر نیازمند ضمانت اجرایی لازم است.

نماینده‌ی دولت با بیان این که لایحه‌ی فوق فرصت کار را برای جذب این حجم از تقاضا فراهم می‌کند، گفت: امسال 15 هزار و 500 میلیارد تومان بورس اوراق بهادار فروخته شده است.

به گفته‌ی وی معافیت‌هایی که در این لایحه در نظر گرفته شده است برای حمایت از تولیدات بوده است و بنابراین اگر شرکت‌ها وارد بازار بورس شوند، قطعنا شفافیت بیشتری ایجاد می‌کنند و با ورود این شرکت‌ها به بورس، مالیات به تولید تعلق می‌گیرد نه به معامله.

پس از سخنان موافق و مخالف کلیات لایحه و صحبت‌های نماینده‌ی دولت نمایندگان به کلیات لایحه‌ی توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در راستای تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی رای مثبت داده و وارد بررسی جزئیات این لایحه شدند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.