×

پیشنهاد نام گذاری هفته قوه قضائیه را چه کسی مطرح کرد؟

پیشنهاد نام گذاری هفته قوه قضائیه را چه کسی مطرح کرد؟

به آیت‌الله یزدی گفتم برگزاری ماهانه همایش ممکن است چند روز طول بکشد و در این مدت عملاً بسیاری از امور قضایی کشور و مشکلات مردم روی زمین می‌ماند گفتم می‌توانیم این همایش را سالی یک بار تحت عنوان هفته قوه قضاییه برگزار کنیم

پیشنهاد-نام-گذاری-هفته-قوه-قضائیه-را-چه-کسی-مطرح-کرد؟

 به آیت‌الله یزدی گفتم برگزاری ماهانه همایش ممکن است چند روز طول بکشد و در این مدت عملاً بسیاری از امور قضایی کشور و مشکلات مردم روی زمین می‌ماند.گفتم می‌توانیم این همایش را سالی یک بار تحت عنوان هفته قوه قضائیه برگزار کنیم.

دستورالعمل اجرائی تبدیل وضع کارکنان قوه قضاییه از اداری به قضائی - شفافیت در دادرسی از اهداف قوه قضائیه است - کدام دادگاه خارج از مجموعه قوه قضائیه قرار دارد ؟ 

سیداسدالله جولایی مدیرعامل ستاد دیه کشور در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: در این روزها که به نام هفته قوه قضاییه نام‌گذاری شده، لازم است یاد و نام شهید بهشتی و سایر شهدای حادثه دلخراش هفتم تیر، سایر شهدای دستگاه قضایی از جمله شهید گرانقدر سید اسدالله لاجوردی را گرامی بداریم.

وی با اشاره به سابقه فعالیت ستاد دیه کشور گفت: شهید لاجوردی که خودش سختی‌های زندان را متحمل شده بود، وقتی در مسند امور زندانیان قرار گرفت، به‌طور مداوم آمار و اطلاعات زندانیان را استخراج و تفکیک می‌کرد. موضوعی که ایشان را متوجه خودش کرد، بحث زندانیان محکوم به دیه در تصادفات رانندگی بود. شهید لاجوری همیشه می‌گفت: این زندانیان براساس یک اتفاق به حبس محکوم شده‌اند و ما باید برای آنها فکری کنیم.

جولایی ادامه داد: آن زمان با مرحوم شفیق و آقای میرمحمدصادق اعتمادیان تماس گرفت و از آنها خواست یک شب از گلریزان‌های ماه مبارک رمضان را به این امر اختصاص دهند اما آقای اعتمادیان گفت: "تمام 30 شب برنامه ما تکمیل است". لاجوردی گفت: "آخرین شب را اختصاص دهید" که اعتمادیان بحث احتمال تقبل فطریه را به‌دلیل مصادف شدن با عید فطر مطرح کرده بود و شهید لاجوردی گفته بود: "اگر لازم باشد فطریه همه میهمانان را می‌دهیم، زیرا این کار خیلی مهم است".

مدیرعامل ستاد دیه با بیان اینکه در نهایت قرار شد این جشن گلریزان آخرین شب ماه مبارک رمضان برگزار شود، گفت: آن زمان میزان مهریه مانند امروز تعیین نشده بود و معمولاً با مبلغی حدود 250هزار تومان برای یک دیه، رضایت می‌گرفتیم. آن شب حدود 55میلیون تومان توسط مردم جمع‌آوری شد و آقای هاشمی رئیس‌جمهوری وقت هم گفتند: "بنده هم معادل کمک‌های مردمی کمک خواهم کرد" که در مجموع بیش از 100میلیون تومان جمع شد.

قوه قضائیه در ایران از ابتدا تا امروز - مشاوره رایگان به مردم در دفاتر مددکاری اجتماعی قوه قضائیه 

وی با بیان اینکه در سال‌های بعد هم میزان دقیق دیه تعیین شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر میزان دیه کامل 165میلیون تومان است. سال گذشته حدود 200 جشن گلریزان در سراسر کشور برگزار شد و امسال هم در حدود همین میزان برگزار می‌شود. بیشترین جشن گلریزان سال گذشته هم مربوط به استان بوشهر بود که 20 جشن گلریزان برگزار شد. خوشبختانه در حال حاضر آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه واقعاً به ستاد دیه لطف دارند و کمک‌های زیادی چه از لحاظ اجرایی و چه از لحاظ سیاست‌گذاری می‌کنند.

جولایی در ذکر خاطره‌ای از ورود خود به قوه قضاییه و اینکه هفته قوه قضاییه از کجا نام‌گذاری شد، اظهار داشت: بعد از رحلت امام خمینی، قانون اساسی بازنگری شده بود و قوه قضاییه از حالت شورایی به مدیریت متمرکز تغییر یافت. آیت‌الله یزدی هم از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان رئیس قوه قضاییه منصوب شدند. از سوی برخی آقایان نیز به بنده امر شد که در روابط عمومی قوه قضاییه شروع به کار کنم.

وی ادامه داد: آن‌موقع واقعاً هیچ چیزی از قوه قضاییه نمانده بود و حتی اتاق و وسیله‌ای نداشتیم. آیت‌الله یزدی کمک کردند و شروع به کار کردیم. وضعیت بحرانی بود چون بعد از متمرکز شدن مدیریت قوه قضاییه بود و هجمه‌ها به ایشان بسیار شدید بود و گروه‌های مختلف به ایشان حمله می‌کردند.

جولایی گفت: بعد به من گفتند کار را در روابط عمومی قوه قضاییه شروع کنم، آن‌زمان به‌دلیل نبود امکانات، اتاق روابط عموی، همزمان اتاق خواب هم بود. به‌مرور سفرهای استانی شکل گرفت و انجام می‌شد و در جریان سفرها، یک جزوه محرمانه درباره مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و قضایی همان استان تهیه می‌کردیم و در اختیار آیت‌الله یزدی قرار می‌دادیم. آیت‌الله یزدی چندبار گفتند: "حداقل ماهی یک بار همایش مسئولان قضایی برگزار کنیم". یک بار بعد از اینکه گزارشی را به ایشان ارائه کردم، به من گفتند: "آقایان می‌گویند چرا همایش ماهانه مسئولان قضایی را برگزار نمی‌کنید؟" من گفتم: چه لزومی دارد این همایش به‌صورت ماهانه برگزار شود؟ گفتند: "مسئولان استانی در تهران اموراتی دارند و باید بیایند تا انجام شود. من هم گفتم: خوب، آنها بیایند کارشان را انجام بدهند و بروند، چه ضرورتی دارد که هرماه همایش برگزار شود؟ برگزاری ماهانه همایش در این حجم، هزینه‌های بسیار سنگینی دارد که شاید به میلیارد برسد.هزینه ایاب و ذهاب، اسکان، تغذیه، محل برگزاری همایش و هزینه‌های دیگر، بسیار زیاد می‌شود.

سمامی : با ایجاد پلیس قضائی اعتماد مردم به قوه قضاییه افزایش می یابد  - جریان کارورزی باید مورد اهتمام جدی قوه قضائیه قرار گیرد 

مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: به آیت‌الله یزدی گفتم برگزاری این همایش ممکن است چند روز طول بکشد و در این مدت، عملاً بسیاری از امور قضایی کشور و مشکلات مردم، روی زمین می‌ماند و صورت خوشی ندارد. این همایش‌ها در صورت برگزاری هم باید خروجی داشته باشد. حاصل آن باید در بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها، طرح‌ها و لوایح قضایی باشد که مشکلات را کاهش دهد. بعد از استدلال‌های من، آیت‌الله یزدی گفتند: "خوب، اگر ماهی یک‌بار نباشد پس چه کنیم؟" که من گفتم می‌توانیم این همایش را سالی یک بار تحت عنوان هفته قوه قضائیه و همزمان با سالروز شهادت آیت‌الله بهشتی معمار دستگاه قضایی برگزار کنیم.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی‌ها انجام، اجرایی و هفته‌ای به نام هفته عدالت نام‌گذاری شد. حاصل آن هم این شد که کارگروه‌ها با حضور 3 حقوق‌دان فعال شدند و قرار شد تمام مسئولان استانی پیشنهادها، انتقادات و طرح‌های خود را در زمان‌های معین ارائه کنند. خروجی آن هم مجموعه‌ای از اطلاعات ارزنده شد که به معاون قضایی وقت قوه قضاییه ارائه کردیم تا طرح‌ها و لوایح لازم قضایی از آن استخراج شود.

منبع : تسنیم

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.