×

تابعیت همه مراجع قضایی کشور از قانون واحد با اجرای قانون آیین دادرسی کیفری

تابعیت همه مراجع قضایی کشور از قانون واحد با اجرای قانون آیین دادرسی کیفری

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت با اجرای قانون آیین دادرسی کیفری همه مراجع عمومی و اختصاصی در نظام قضایی کشور تابع یک قانون شدند

تابعیت-همه-مراجع-قضایی-کشور-از-قانون-واحد-با-اجرای-قانون-آیین-دادرسی-کیفری وکیل 

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: با اجرای قانون آئین دادرسی کیفری همه مراجع عمومی و اختصاصی در نظام قضایی کشور تابع یک قانون شدند.

طرح آئین دادرسی جرائم نیروهای مسلح و دادرسی الکترونیکی مشمول اصل 85 قانون اساسی شد - نقش ضابطین دادگستری در قانون آئین دادرسی کیفری مصوب 1392 - آئین دادرسی کیفری اطفال 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان قضایی نیروهای مسلح،‌ حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق، معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: با توجه به اینکه دادسراها و دادگاه‌های نظامی در رسیدگی‌های خود بر اساس قانون آیین دادرسی 1290 و  محاکم عمومی نیز بر اساس آیین دادرسی کیفری مصوب 1378 عمل می‌کردند، یکی از اقدامات راهبردی سازمان قضایی نیروهای مسلح از چندین سال قبل تاکنون تبعیت از آیین دادرسی واحد در نظام قضایی کشور بوده است.

وی ادامه داد: بر اساس پیشنهاد سازمان قضایی نیروهای مسلح و با تصویب مجلس شورای اسلامی حدود 80 ماده به قانون آیین دادرسی کیفری اضافه شد و از زمان اجرایی شدن این قانون، در نظام قضایی کشور همه مراجع عمومی و اختصاصی تابع آیین دادرسی کیفری واحد می‌باشند.

مصدق گفت: همچنین درصدد هستیم تا در هنگام اصلاح بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح به عنوان بخشی از این قانون محسوب شود تا در این قانون هم تابع سیستم واحد باشیم.

یادداشتی درباره دستاوردهای لایحه آیین دادرسی کیفری - در قانون جدید آیین دارسی کیفری ساختار تفتیشی محدود شده است 

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح، آموزش و آشنایی بیشتر قضات با قانون آیین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی را یکی از برنامه های مهم این معاونت عنوان کرد و گفت: با توجه به لازم الاجرا شدن قانون  ‌آئین دادرسی کیفری مصوب 92 از تیر ماه سال جاری و تصویب قانون مجازات اسلامی عمده برنامه‌های ما به برگزاری کارگاه‌های آموزشی با دعوت از اساتید مجرب برای آشنایی و توجیه بیشتر قضات با این دو قانون اختصاص دارد.

مصدق با بیان اینکه در رسیدگی به پرونده‌ها در سازمان قضایی نیروهای مسلح اطاله دادرسی وجود ندارد، گفت: سازمان قضایی یک مرجع اختصاصی و دارای قضات مجرب و متخصص است و با توجه به اینکه مخاطبان این سازمان هم خاص هستند اطاله دادرسی نداریم البته ممکن است که زمان رسیدگی به برخی از پرونده‌های خاص طولانی شود که طبیعی است.

وی همچنین در خصوص اقدامات این سازمان در جهت ارتقاء کیفیت دادرسی و ارتقاء سطح دانش قضات، گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی منطقه‌ای یکی از برنامه‌های سازمان قضایی در جهت ارتقاء سطح کیفیت دادرسی و افزایش سطح دانش قضات است و این کارگاه‌ها حداقل یک بار در سال به صورت منطقه‌ای برگزار می‌شود.

مصدق افزود: سازمان‌های قضایی نیروهای مسلح سراسر کشور به هفت منطقه تقسیم شده  و موضوعات مختلف قانون جزا و آیین دادرسی در این کارگاه‌های آموزشی به بحث گذاشته می‌شود و در پایان نیز حاضران در آزمون شرکت می‌کنند، ضمن آنکه اکثر قضات این سازمان در این چند سال اخیر بالای 500 ساعت کلاس آموزشی را سپری کرده‌اند.

وی با اشاره به برگزاری منظم نشست های قضایی در استان‌ها گفت: با توجه به اجرای آیین دادرسی کیفری، بحث و بررسی پیرامون این قانون در دستور کار قرار گرفته تا موارد ابهام، اجمال و خلاهای قانونی به دست بیاید.

قانون جدید آیین دادرسی کیفری از نگاه محمد آخوندی - قانون آیین دادرسی کیفری تیر ماه 94 لازم الاجراست 

این مقام قضایی اجرای برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح را یکی از اولویت مهم سازمان قضایی دانست و گفت: یکی از اقدامات راهبردی و اساسی سازمان قضایی نیروهای مسلح در کنار رسیدگی به پرونده‌ها، پیشگیری از وقوع جرم در سطح نیروهای مسلح است که از سال 76 به عنوان یک برنامه اساسی در دستور کار خود قرار داده و با تنظیم سه برنامه 5 ساله به این موضوع پرداخته است.

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: همه فرماندهان معتقد هستند که برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم در سطح نیروهای مسلح موفق بوده و شاهد کاهش جرایم و تخلفات در سطح یگان‌های نظامی و انتظامی هستیم.

وی گفت: برای اجرایی‌کردن این برنامه‌ها در سطح استان‌ها، شورایی به نام شورای استانی پیشگیری از وقوع جرم نیروهای مسلح متشکل از رئیس سازمان قضایی استان به عنوان رئیس شورا، دادستان نظامی استان به عنوان دبیر و فرماندهان ارشد ارتش، سپاه و انتظامی به عنوان اعضای اصلی این شورا تشکیل شده است.

بررسی سیر تحولات آیین دادرسی کیفری در کشور 

مصدق افزود: همچنین هر ساله در استان‌ها همایشی با نام مجمع استانی پیشگیری از وقوع جرم برگزار می‌شود که در آن همه فرماندهان نظامی و انتظامی استان شخصاً حضور دارند و درباره موضوع مجمع به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.

منبع : خبرگذاری فارس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.