×

اعلام آمادگی کانون وکلا برای برگزاری نشست مشترک با مسئولان قوه قضاییه

اعلام آمادگی کانون وکلا برای برگزاری نشست مشترک با مسئولان قوه قضاییه

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت که وکیل 32 میلیاردی مربوط به کانون وکلای مرکز نبود، بلکه مربوط به مرکز مشاوران قوه قضاییه است

اعلام-آمادگی-کانون-وکلا-برای-برگزاری-نشست-مشترک-با-مسئولان-قوه-قضاییه وکیل 

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت که وکیل 32 میلیاردی مربوط به کانون وکلای مرکز نبود، بلکه مربوط به مرکز مشاوران قوه قضاییه است.

امضای تفاهم نامه همکاری میان کانون وکلا و سازمان محیط زیست - دادسرای انتظامی کانون وکلا - استقلال کانون وکلا به معنای عدم دخالت در امور اجرایی آن است - استقلال وکیل از مظاهر دادرسی عادلانه است ، وکیل رکن چهارم دادرسی - استقلال نهاد وکالت - وکیل کیست ؟ 

 علی نجفی‌توانا در نشست مشترکی که با حضور بهمن کشاورز رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا در محل کانون مرکز برگزارشد، اظهار کرد: در خصوص مسائل قضایی، وکیل و قاضی و مقامات قضایی باید مستند به قانون و بر اساس اصول حقوقی اظهار نظر کنند.

وی ادامه داد: در تمام دنیا توصیه می‌شود که در جرایم مهم وکیل حضور داشته باشد؛ زیرا در جرایم کم اهمیت مانند توهین امر دفاع، امر ساده ای است و ارزیابی و قضاوت نیز چندان چالشی نخواهد بود.

نجفی‌توانا با اشاره به تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری چنین ابراز عقیده کرد: من تعجب می کنم از نمایندگان مجلس که در کمیسیون قضایی قانونی را به تصویب رسانده‌اند که هم خلاف اصل 35 قانون اساسی و هم خلاف حقوق شهروندی است. این قانون دست قوه قضاییه را باز گذاشته است، اما مکانیزم کنترل فرایند عدالت قضایی این نیست که حق اختیار مردم را محدود کنیم.

میزان دستمزد وکیل - وکیل دادگستری وظیفه اش چپیست و از چه دفاع می کند ؟ 

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به اصل 35 قانون اساسی که در مورد حق اختیار وکیل برای طرفین دعوی است گفت: این اختیار زمانی موثر است که افرادی که انتخاب می شوند متکثر باشند. با کدام مجوز می توان حق وکالت را از وکیلی که پرونده وکالت ( مقالات مرتبط با وکالت - سوالات مرتبط با وکالت ) اخذ کرده و قوه قضاییه و وزارت اطلاعات آن را تائید کرده‌اند، محروم کنیم و آن را برای عده خاصی در نظر گیریم، این تبعیض ناروایی است و عدالت قضایی را با چالش روبرو می‌کند.

وی در ادامه چنین ابراز عقیده کرد: ‌70 درصد وکلا مربوط به بعد از انقلاب اند و از مسئولین کشور تا جانبازان هستند و 30 درصد وکلا نیز از قضات و خانواده شهدا هستند. بنابراین چه کسی نامحرم است که در خود قانون آمده و در تبصره قانون آیین دادرسی کیفری به آن اشاره شده است.

نجفی‌توانا ادامه داد: بر اساس کنوانسیون های مختلف از جمله کنوانسیون هاوانا دولت باید استقلال وکیل را تامین کند؛ یعنی وکلا باید آزادانه انتخاب شوند و آزادانه مبادرت به دفاع کنند.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز خاطرنشان کرد: حتما ریاست محترم قوه قضاییه در انتخاب وکلا که در تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری اشاره شده به گونه ای عمل خواهند کرد که هیچ وکیلی کنار گذاشته نشود. ما آمادگی آن را داریم که در نشست مشترکی توضیحات لازم را به سمع و نظرشان برسانیم و با یک گفتمان منطقی راهکاری را پیدا کنیم تا این مشکل تبدیل به چالش حذف دادسراها نشود.

وی با تاکید بر اینکه تصویب قوانین بدون آسیب شناسی هزینه زیادی را به ملت و نظام تحمیل می‌کند، ادامه داد: متاسفانه کمیسیون قضایی مجلس در قانون آزمایشی که هنوز تصویب نهایی نشده، قانونی را تغییر می‌دهد، بدون اینکه آن را آسیب شناسی کند. تجربه نشان داده که قوانینی که در مجلس تصویب و در شورای نگهبان تائید می‌شود، پس از مدتی به دلیل عدم آسیب شناسی درست، قانون دچار تغییر می‌شود.

نجفی‌توانا افزود:‌ درست است که اصلاح قوانین با مجلس و تائیدش با شورای نگهبان است، ولی آنچه که موجب ایجاد انگیزه و تغییر قانون می‌شود،‌ نظر متخصصین است. ما در رابطه با موضوع دادسراها، قانون ماهواره،‌ سن مسئولیت کیفری و ... اعلام نظر کردیم که ابتدا پذیرفته نشد اما پس از چند سال نهادهای محترم نظرمان را در این زمینه ها پذیرفته اند. ما ایرادمان نسبت به نظریه شورای نگهبان درباره تصویب قانون آیین دادرسی کیفری نیست، بلکه ایراد ما نسبت به اصلاحی است که تهیه شده است.

نجفی توانا با اشاره به اینکه یکی از حقوق طبیعی و اساسی مردم،‌ برخورداری از دادرسی عادلانه و منصفانه است، ادامه داد: اسناد بین‌المللی که ما به آن ملحق شده ایم به این حق توجه دارد که یکی از لوازم آن، حضور وکیل مستقل است؛ بنابراین صرف دفاع از جامعه وکالت ( مقالات مرتبط با وکالت - سوالات مرتبط با وکالت ) مطرح نیست، بلکه دفاع از قانون مطرح است و فکر می کنم که هدف قوه قضاییه هم دفاع از قانون است.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز یادآور شد:‌ ما به رئیس جمهور گفتیم که در راستای اجرای اصل 113 قانون اساسی که پاسداری از حقوق ملت است به کمک قوه قضاییه بیاید و این اصل را بازنگری کنند.

نجفی‌توانا با یادآوری اینکه از لحاظ حفظ حقوق شهروندی قانون آیین دادرسی کیفری، قانون خوبی است ادامه داد: اما اصلاحاتی که در رابطه با ماده 48 و مواد 66 به بعد این قانون که در مورد حضور نهادهای مدنی است صورت گرفته جای بحث و ایراد است؛ چرا که جامعه ای دولتش موفق است که میزان مشارکت نهادهای مدنی در آن رو به افزایش باشد.

مراحل تمدید پروانه وکالت پایه یک کانون وکلای دادگستری مرکز - خواسته الزام به استرداد پروانه های وکالت 

وی با اشاره به موضوع موسوم به وکیل 32 میلیاردی گفت:‌ این وکیل مربوط به ما نبود بلکه مربوط به مرکز مشاوران قوه قضاییه - وکلای ماده 187 - بود و مشخص است زمانی که این نهاد بزرگ شد افراد 32 میلیاردی هم از آن درآمدند. ما اکنون آمادگی داریم در یک ادغام منطقی اینگونه مشکلات را حل کنیم.

وی با بیان اینکه ما قریب به بیش از 50 هزار وکیل در کشور داریم گفت: بسیاری از این وکلا کار وکالت را انجام نمی دهند چرا که موسسات حقوقی و کارچاق کن ها زمینه سازی برای وکالت شده است و بسیاری از وکلای ما اکنون بیکارند و مسافرکشی می کنند.

نجفی‌توانا در ادامه با اشاره به صحبت های محسنی اژه‌ای در رابطه با وکلا گفت:‌ ضمن اینکه آقای اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه هست، یکی از مسئولین اجرای عدالت قضایی محسوب می‌شود؛ بنابراین تا زمانی که فردی محاکمه نشده و حکمش قطعی نیست نباید او را محکوم کرده و آن را به جامعه صنفی اختصاص دهد.

وی ادامه داد: ما آمادگی تشکیل کمیته ای را داریم که برای شناسایی قضات و وکلای ناسالم به ما کمک کنند و نتایج آن را به رئیس قوه قضاییه اعلام خواهیم کرد. ما از آقای محسنی اژه ای که چندین بار راجع به وکالت صحبت کرده اند خواسته ایم که اسامی وکلای متخلف را اعلام کنند که تا امروز چیزی به ما اعلام نشده است. ما آماده همکاری با قوه قضاییه هستیم.

وی گفت: ما تقاضا داریم که در یک نشست مشترک با رییس قوه قضاییه، چالش‌های مربوط به جامعه وکالت را مطرح کنیم.

نجفی توانا با اشاره به اینکه ما در یک سال گذشته 100 هزار خدمت حقوقی ارائه داده ایم گفت: بیش از 3700 وکیل در کمیته امداد به مردم خدمات ارائه می‌دهند و ادارات معاضدتی ما در اکثر جاها فعال هستند.

وی درباره ظرفیت پذیرش وکلا در هر سال گفت:‌ تعداد را کانون وکلا تعیین نمی کند بلکه در هیاتی با حضور از جمله ریاست دادگاه انقلاب و ... تعیین می‌شوند و سهمیه ورودی ها را این هیأت تعیین می‌کند. بر اساس میزان پرونده ها و تعداد قضات و حجم پرونده ها، تعداد ورودی ها به ما داده می‌شود، البته این تعداد را باید قوه قضاییه آموزش دهد؛ چرا که بسیاری از شعب از پذیرش کارآموزان خودداری می‌کنند، البته ما اکنون کارگاه های مختلف،‌ سخنرانی های علمی و ... را برای کارآموزان داریم.

نجفی توانا یادآور شد: کارآموزانی که در کانون وکلای مرکز هستند از کارآموزان با استعدادند ولی اگر آن‌ها با افراد خاصی ارتباط نداشته باشند کسی به آن‌ها مراجعه نمی کند، البته ناگفته نماند بیشتر وکلا در مضیقه مالی اند و بسیاری از آنها دفتر وکالت ندارند.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز یادآور شد:‌ متاسفانه دانشکده های حقوق بدون ضابطه دانشجو می‌پذیرند و انتظار دارند که لیسانسه بیکار را به وکیل بیکار تبدیل کنند؛ زیرا بسیاری از وکلای ما بیکار هستند. ناگفته نماند که ما خواستار قانون اجباری کردن وکالت ( مقالات مرتبط با وکالت - سوالات مرتبط با وکالت ) هستیم.

نجفی توانا با اشاره به تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری چنین ابراز عقیده کرد: بر چه مبنایی ریاست قوه قضاییه قضاییه می خواهد از بین وکلا افرادی را انتخاب کند زیرا انتخاب در امر قضا، مستند به دلایل علمی است و وکیلی که پروانه وکالت دارد محرم است و ما خودی و غیرخودی و محرم و غیرمحرم نداریم. این ابهامی است که در این ماده وجود دارد.

وی درباره تعرفه های مربوط به حق الوکاله گفت: این تعرفه ها در آیین نامه ای که قوه قضاییه تصویب کرده آمده و ضوابط قبلی را در این زمینه اصلاح کرده و حد نصابی را برای حق الوکاله تعیین کرده اند. در حالت عادی تعرفه عادی وکالت مشخص است و در پرونده های کیفری حق الوکاله بسیار پایین است. تقاضا داریم که تعرفه را به صورت علمی تعیین کنند.

نجفی توانا با بیان اینکه از مسئولین می‌خواهیم که برای بیمه وکالت اقدامات لازم را انجام دهند، گفت: ما با بسیاری از سازمان های دولتی اعم از سازمان محیط زیست و جمعیت زنان و ... تفاهم نامه داریم ولی بیمه مسئولیتی است که باید حتما نظام حاکمیتی در آن مدخلیت داشته باشد تا مردم را از لحاظ سلامت کمک کنند؛ بنابراین بحث بیمه وکالت و اجباری کردن آن در مراجع قضایی یک پکیج و بسته است.

وی درباره میزان جذب قضات به عرصه وکالت نیز گفت: میزان علاقمندی قضات به حرفه وکالت بسیار بالاست و با اینکه قوه قضاییه باید از آن‌ها در این سنین استفاده کند، ولی آن‌ها علاقه‌مند به حضور در جامعه وکالت اند. ما هر سال بین 200 تا 500 مورد قضاتی را داریم که در این زمینه به ما مراجعه می‌کنند و یکی از معضلات ما این است که تعدادی از قضات و کارمندان نهادهای عمومی از سازمان های مختلف به جامعه وکالت وارد می شوند و باید سیستمی به کمک قوه قضاییه طراحی شود تا بیشتر جوانان وارد این عرصه شوند.

نجفی توانا اضافه کرد: بهتر است که از وکلای با سابقه و بازنشسته در منصب قضاوت استفاده شود.

نجفی توانا با اشاره به اینکه در قانون آیین دادرسی کیفری ما بحث ادبی و ماهیتی و شکلی داریم، گفت: ما معتقدیم که باید نظارت بر جامعه وکلا باشد که اکنون هم این نظارت از سوی قوه قضاییه بر ما وجود دارد و ما خود را جزیره نمی دانیم، اما نظارتی که دخالت شود و برای وکلا پروانه وکالت ( مقالات مرتبط با وکالت - سوالات مرتبط با وکالت ) صادر کنند را نمی خواهیم؛ زیرا این کاری صنفی است و کار وکلا را باید به وکلا واگذار کرد. بحث ما استقلال وکلاست و معتقدیم که کانون وکلا باید مستقل باشد و من معتقدم که باید موکلین هر وکیلی را که می خواهند انتخاب کنند.

نجفی توانا گفت: ما کوچکترین هزینه ای به نظام و حاکمیت وارد نمی کنیم و دولت باید بر این اساس به این نهاد افتخار کند زیرا ما بودجه مان را از هزینه ای که از عضویت اخذ می کنیم تامین می کنیم. ما با سیلی صورتمان را سرخ می کنیم.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.