×

برنامه های کسترده معاونت پیشگیری از جرایم در سال 94

برنامه های کسترده معاونت پیشگیری از جرایم در سال 94

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با گذری بر چشم‌انداز و برنامه‌های این معاونت اظهار کرد معاونت پیشگیری از وقوع جرم در سال 94 بیش از هزار و 500 برنامه در نظر دارد که تمام آنها به معاونت استان‌ها و مراکز ابلاغ شده است

برنامه-های-کسترده-معاونت-پیشگیری-از-جرایم-در-سال-94 وکیل 

 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با گذری بر چشم‌انداز و برنامه‌های این معاونت اظهار کرد: معاونت پیشگیری از وقوع جرم در سال 94 بیش از هزار و 500 برنامه در نظر دارد که تمام آنها به معاونت استان‌ها و مراکز ابلاغ شده است.

پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی - راه کارهای پیشگیری از وقوع جرم - نقش پلیس در پیشگیری از وقوع جرم - نقشه برداری جرم - توصیف جرم -  مبنای جرم انگاری - آیا می دانید شروع به جرم چیست ؟ - جرم و عناصر تشکیل دهنده آن در حقوق موضوعه 

دکتر«محمدباقر الفت» در گفت‌وگو با «حمایت» ادامه داد: برنامه‌های پیشگیری در زمینه‌های مختلف تدوین شده است که امیدواریم با همکاری روسا و معاونان کل پیشگیری، مصوبات جدیدی که در صدد اجرای آنها هستیم را اجرایی کنیم تا در پایان سال جاری نتایج بهتری حاصل شود.

وی خاطرنشان کرد: محوریت برنامه‌های مذکور در عناوین فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی تعریف شده‌اند که در میان آنها می‌توان به صورت مصداقی بر برنامه‌های فرهنگی معاونت پیشگیری تاکید کرد.
معاون قوه قضاییه همچنین با اشاره به وضعیت تعامل با دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف برای اجرای برنامه‌های مذکور تصریح کرد: به عنوان مثال به منظور به ثمر رسیدن تمام برنامه‌های فرهنگی با بیش از 20 سازمان در تماس هستیم و در تمام استان‌ها این برنامه‌ها در حال پیگیری است که مدیریت آنها هم با مرکز معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه است.

گذشت شاکی در مورد جنبه خصوصی جرم - جرم شناسی -  اصل قانونی بودن جرم و مجازات

   مردم توقع کاهش جرایم را دارند
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه همچنین با بیان اینکه اجرای برنامه‌ها در حوزه پیشگیری باید اثربخش باشد و احساس شود و مورد توجه مردم قرار گیرد، گفت: مردم توقع دارند در حوزه های مختلف جرایم شاهد کاهش آمار وقوع جرم باشند و بر همین اساس اقدامات باید در حوزه پیشگیری به اطلاع مردم برسد.
وی با بیان اینکه زمان اثربخشی همه برنامه‌ها مساوی و یکسان نیست، اضافه کرد: محور کارها در حوزه پیشگیری باید اثربخشی باشد و ما فقط برای کار، فعالیت و اقدام نمی‌کنیم؛ بلکه باید کارها نتیجه مطلوب داشته باشد تا بتوان اثر آن را در جامعه مشاهده کرد.

  تاکید بر نقش صدا و سیما در امور پیشگیرانه
الفت همچنین با اشاره به اهمیت نقش صدا و سیما در پیشبرد برنامه‌های معاونت پیشگیری از وقوع جرم، نیز یادآور شد:‌ در این حوزه هم به موجب قانون بر نقش صدا و سیما در پیشگیری از جرم تاکید شده است زیرا اجرای بسیاری از برنامه‌ها نیاز به همکاری این نهاد صوتی و تصویری دارد. به گفته وی، علاوه بر وجود این همکاری، روحیه خوب و مطلوب تعامل سازمان صدا و سیما با معاونت پیشگیری از وقوع جرم هم سبب پیشرفت در برنامه‌ها و تسریع امور مربوطه خواهد شد.معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در ادامه سخنانش با اشاره به بخشی از فعالیت‌های انجام شده در بخش فرهنگی خاطرنشان کرد: در حوزه هنر ، هنرمندان و ارباب هنر اگر بخواهیم به موردی اشاره کنیم، می‌توان به برنامه‌های مربوط به روابط عمومی و فیلم‌نامه‌ها و آموزش فیلمنامه ‌نویسان و کارهای انیمیشنی متعدد که در سطح استان‌ها عرضه شده و بسیاری از آنها به صورت یک بسته آموزشی در سراسر کشور توزیع می‌شود اشاره کرد .

دستورالعمل اجرائی تبدیل وضع کارکنان قوه قضاییه از اداری به قضائی - شفافیت در دادرسی از اهداف قوه قضائیه است - کدام دادگاه خارج از مجموعه قوه قضائیه قرار دارد ؟ 

جمع‎آوری ابزار جرم در دستورکار
وی همچنین با اشاره به تدابیر معاونت پیشگیری از وقوع جرم در کنترل استفاده از سلاح سرد در راستای کاهش جرایم مربوط به آن، گفت: یکی ازاقداماتی که معاونت پیشگیری از وقوع جرم در حوزه پیشگیری انجام می‌دهد، جمع‌آوری ابزار ارتکاب جرم است.
الفت تصریح کرد: به طور کلی تا کنون در جامعه ما، هیچ نهاد کنترلی و نظارتی برای استفاده از سلاح سرد وجود نداشته و شهرهایی هم که کارخانه‌های بزرگ ساخت سلاح سرد را دارند، نظارتی بر روی آنها صورت نگرفته است؛ البته وقتی نام سلاح سرد را می‌‌آوریم به معنای تمام اشیای برنده‌ای است که می‌توانند خطرناک باشند.
به گفته معاون قوه قضاییه، به دلیل نبود نظارت، مشخص نمی‌شود که چه تعداد سلاح سرد تولید ، توزیع و چه تعداد نیز در دست جوانان حمل می‌شود.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه مسیر ورود و روش توزیع سلاح سرد به سطح جامعه مشخص نیست، بر همین اساس ما طرحی در معاونت پیشگیری تدوین کردیم که طبق آن، از محل تولید این اشیا تا توزیع آنها ، خریداران و نگهداران باید شناسایی شده و قرار بر این است تا این ادوات هم مانند سلاح گرم، شناسنامه‌دار شوند.

قوه قضائیه در ایران از ابتدا تا امروز - مشاوره رایگان به مردم در دفاتر مددکاری اجتماعی قوه قضائیه 

الفت با بیان مثالی اظهار کرد: به عنوان مثال اگر چاقویی در یکی از کارخانه‌های زنجان تولید می‌شود باید به طور حتم شناسنامه‌ داشته و تولیدکننده آن مشخص باشد و خریدار و توزیع کننده این چاقو هم مورد شناسایی قرار گیرد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه همچنین محقق شدن ردیابی تمام سلاح‌های سرد را نیازمند زمان عنوان کرد و از این مساله که بتوان در کوتاه‌ترین زمان شاهد اثرات پیشگیرانه آنها بود، ابراز امیدواری کرد.
    اقدامات در حوزه پیشگیری به اطلاع مردم می‌رسد
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه همچنین با بیان  اینکه در سال 94 هر اقدامی در حوزه پیشگیری انجام شود به اطلاع مردم خواهد رسید یادآورشد: هر برنامه‌ای باید یک بسته تبلیغی داشته باشد و این رفتار ریا نیست بلکه تبلیغ در حوزه پیشگیری رکن است و مردم باید بدانند چه کارهایی در حوزه پیشگیری انجام می شود.
وی با تذکر اینکه در حوزه پیشگیری نباید بزرگنمایی صورت گیرد، هم تصریح کرد: باید دقت داشت آفت تبلیغاتی کار کردن نباید دامنگیر ما شود بلکه کارها براساس برنامه ریزی و به نفع جامعه انجام شود تا مردم در آسایش زندگی کنند زیرا هدف دستگاه قضا ایجاد امنیت و احقاق حقوق جامعه است.

سمامی : با ایجاد پلیس قضائی اعتماد مردم به قوه قضاییه افزایش می یابد  - جریان کارورزی باید مورد اهتمام جدی قوه قضائیه قرار گیرد 

الفت به عملکرد استانها در حوزه پیشگیری نیز اشاره کرد و گفت: تعدادی از استانها عملکرد مطلوبی دارند و از بین استانهای فعال افرادی که فعالیت آنها گسترده‌‎تر بوده تشویق مادی و معنوی خواهند شد و ما نیز سعی می‌کنیم تا حد توان موانع و مشکلات را حل کنیم.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.