×

قائم‌مقام ستادمبارزه باموادمخدر استراتژی مبارزه با مواد باید تغییر کند

قائم‌مقام ستادمبارزه باموادمخدر استراتژی مبارزه با مواد باید تغییر کند

قائم‌مقام ستادمبارزه باموادمخدر استراتژی مبارزه با مواد باید تغییر کند

قائم‌مقام-ستادمبارزه-باموادمخدر-استراتژی-مبارزه-با-مواد-باید-تغییر-کند وکیل 

کشور با تهدید گرایش نخبگان به موادمخدر مواجه است
سالانه120تا160هزار نفر معتاد می‌شوند

یکی از مراجع عظام تقلید در دیدار با قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در قم، گفت: علل و ریشه‌های گرایش به مواد مخدر باید در جامعه بررسی و در راستای برطرف کردن آن‌ها تلاش شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، مهندس طاهری ـ قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ـ در این دیدار با اشاره به کشف پنج هزار تن مواد مخدر بعد از انقلاب اذغان کرد: بعد از انقلاب پنج میلیون نفر دستگیر و سه میلیون و 600 هزار نفر وارد زندان شده‌اند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در طول 30 سال گذشته درباره مواد مخدر تصریح کرد: پس از جنگ، مواد مخدر تهدید نخست برای کشور محسوب می‌شود و تاکنون سه هزار و 600 شهید و 12 هزار جانباز در راه مبارزه با مواد مخدر جان خود را فدا کردند.

طاهری با بیان این که دو میلیون معتاد حرفه‌ای و تفننی در کشور وجود دارد، خاطر نشان کرد: بررسی تلاش‌های 30 سال گذشته نشان می‌دهد باید در استراتژی مبارزه با مواد مخدر تجدید نظر کنیم.

وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری درباره برخورد و مبارزه با مواد مخدر، تاکید کرد: استراتژی مبارزه با مواد مخدر استراتژی همه‌جانبه بوده و مبارزه در مرزها و تولید مواد مخدر، بخش بازتوانی و درمان و پیشگیری ترسیم و سیاست کشور بر اساس آن تعریف شده و با توجه به آن‌ها، رویکرد اقدامات فرهنگی و پیشگیری صورت گرفته است.

وی با بیان این که سالانه 120 تا 160 هزار نفر در دام اعتیاد گرفتار می‌شوند، ادامه داد: با اقدامات صورت گرفته در پنج سال گذشته در هر سال حدود200 هزار نفر از مصرف مواد پاک شده و 600 هزار نفر در پوشش و درمان قرار دارند و یک میلیون و 200 هزار نفر نیز به صورت حرفه‌ای و وابسته به مواد مخدر هستند که درصدد هستیم، این گروه را نیز تحت حمایت و درمان قرار دهیم.

وی با بیان این که در کشور پروتکل‌های درمان تعریف و در بسیاری موارد با جواب‌دهی مناسبی روبه‌رو شده است، توضیح داد: اعتیاد بیماری سختی‌ است و درمان آن نیز سخت است. اما با مهار آن از بسیاری از معضلات اجتماعی همچون طلاق، فروپاشی خانواده‌ها و بزهکاری‌ها جلوگیری می‌شود.

مهندس طاهری با بیان این که تهدیدی که کشور با آن مواجه است گرایش نخبگان به مواد مخدر است، تصریح کرد: گرایش این قشر به مواد مخدر شیمیایی و صنعتی‌ است که در بیشتر موارد جنایات و آسیب‌های روانی و روحی شدیدی را به همراه دارد و جوانان و تحصیلکرده‌ها برای لذت‌جویی و برطرف کردن مسائل استرس‌زا و آسیب‌های اجتماعی موجود به این مواد پناه می‌برند.

وی با اشاره به برگزاری جلساتی برای روحانیون و مبلغان، اظهار کرد: با توجه به ارتباط روحانیون و مبلغان با مردم و فرصت‌های موجود برای تبلیغ در ایام ماه محرم می‌توان تهدیدات و خطرات آن را برای مردم بازگو و راهکارهای آن را ارائه کرد.

وی پخش برنامه‌هایی نظیر شوک و انعکاس را از تلویزیون با عبور از خط قرمزها و بیان علائم اعتیاد به خانواده‌ها، از اقدامات صورت گرفته در راستای بیان آسیب‌ها و خطرات مواد مخدر دانست و عنوان کرد: همچنین اجرای برنامه‌های آموزشی در سطح مهدهای کودک تا دانشگاه‌ها برای پیشگیری از این بلای خانمان‌سوز بسیار مفید و موثر است ولی این کار فرهنگی، پروسه‌ای دیربازده اما با منفعت و سود بسیار است.

همچنین در این دیدار آیت‌الله العظمی حسین نوری‌همدانی اظهار کرد: خواسته و نظر دین مقدس اسلام برقرار کردن نظامی است که در تمام زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، کامل و حیات بخش و نظامی نیرومند، قوی و عزت‌بخش باشد.

وی با بیان این که هر فردی در برقراری و پایداری این نظام تلاش و جان‌فشانی کند، از اجر و قرب عظیمی برخوردار می‌شود، ادامه داد: دشمنان این نظام در راه تضعیف آن از هیچ گونه کوششی دریغ نمی‌کنند و مسئله مواد مخدر نیز یکی از مواردی‌ است که دشمنان بر روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

استاد حوزه علمیه قم مبارزه مواد مخدر را بزرگ‌ترین و بالاترین خدمت به جامعه اسلامی عنوان کرد و یادآور شد: این مبارزه نوعی جهاد و از ارزش عظیم معنوی برخوردار است و برای مبارزه با مواد مخدر در کشور باید علل آن را بررسی و از ریشه با آن مقابله کرده و نباید با سطحی‌نگری با آن برخورد کرد.

این مرجع تقلید، بیکاری را یکی از ریشه‌های جذب جوانان و افراد به مواد مخدر دانست و تصریح کرد: دولت باید برای ایجاد کار برای جوانان تلاش کند و برطرف کردن مشکلاتی نظیر بیکاری، فقر، محرومیت و گرانی سبب کاهش تمایل آنان نسبت به مواد مخدر می‌شود.

آیت‌الله نوری‌همدانی بیان کرد: دشمنان ما و در راس آن‌ها آمریکا از راه‌های مختلفی برای تضعیف میهن و نظام اسلامی وارد شده و سعی در تضعیف نظام و انقلاب را دارند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ورود مواد مخدر از طریق افغانستان به ایران، اضافه کرد: کشت، تولید و صادرات مواد مخدر از کشور افغانستان پس از ورود نیروهای آمریکایی بیش از قبل شده است و آن‌ها قصد دارند با صدور این محصولات به کشورهای اسلامی، آن‌ها را معتاد و ضعیف کنند.

وی با بیان این که شهدای مبارزه با مواد مخدر در راه حفظ انقلاب و نظام به شهادت رسیده‌اند و خون آن‌ها در امتداد خون شهدای اسلام و شهدای کربلاست، اظهار کرد: حفظ مرزها و موقعیت استراتژیکی هر چه بیشتر شود، به جا و موثر است.

آیت‌الله نوری‌همدانی خاطرنشان کرد: قوه قضاییه نیز باید با قاطعیت با این مسئله برخورد کند و سخت‌گیری‌های لازم را با قاچاقچیان اعمال‌ و با شدت عمل با آن‌ها مقابله کند.

مرجع تقلید شیعیان با بیان این که شهر قم یک شهر مذهبی‌ است و موقعیت استراتژیکی دارد، ادامه داد: این شهر از آنجایی که شاهراهی برای دیگر شهرها‌ست برخی گمان می‌کنند به دلیل مذهبی بودن این شهر کسی با آن‌ها کاری ندارد، اقدام به خرید و فروش مواد مخدر می‌کنند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به فرهنگ‌سازی در زمینه مبارزه با مواد مخدر، یادآور شد: مردم باید با مفاسد و انحراف‌های مواد مخدر آشنا شوند، حکم اسلام در زمینه تولید، حمل و نقل و مصرف مواد مخدر حرام است و مسوولان باید با شدت عمل بیشتر در این زمینه خدمت کنند تا آسیب‌های ناشی از این مسئله در جامعه کاهش یابد.

آیت‌الله نوری همدانی افزود: آموزش طلاب و روحانیان برای تبلیغ و آگاهی دادن به مردم درباره مضرات و خطرات مواد مخدر می‌تواند یکی از راه‌های تاثیرگذار برای کاهش استفاده از مواد مخدر باشد.


 

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.