×

رشد نرخ بیسوادی در استان های مرزی

رشد نرخ بیسوادی در استان های مرزی

آخرین آمار و ارقام اعلام شده از سوی سازمان نهضت سوادآموزی نشان می دهد که تعداد بیسوادان بین 10 تا 49سال در کشور یک میلیون و 500هزار نفر است

رشد-نرخ-بیسوادی-در-استان-های-مرزی

آخرین آمار و ارقام اعلام شده از سوی سازمان نهضت سوادآموزی نشان می دهد که تعداد بیسوادان بین 10 تا 49سال در کشور یک میلیون و 500هزار نفر است. البته آمار مذکور بالطبع شامل افرادی می‌شود که بیسوادی خود را به شیوه خود اظهاری اعلام کرده‌اند. این در حالی است که معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری عنوان می‌کند که نرخ بیسوادی در برخی استان‌های مرزی رو به افزایش است. زنگ خطری که توجه به آن اهمیت دارد.

دور تند چرخه آسیب های اجتماعی با افزایش بی سوادی - تشکیل سازمان مبارزه با بیسوادی - وجود بیش از 9 میلیون بی سواد در کشور - قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش - شرط داشتن دیپلم جهت تدریسدر کلاسهای لازم التعلیم نهضت سوادآموزی - اساسنامه نهضت سوادآموزی جمهوری اسلامی ایران 

   چند نفر ایرانی بیسواد مطلق هستند؟

به عقیده علی باقرزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش در مواجهه با این پرسش که درحال حاضر تعداد دقیق بیسوادان در کشور چقدر است؟ باید گفت که مبنای تعداد و درصد باسواد و بیسواد بر اساس سرشماری نفوس و مسکن انجام می‌شود.  آن هم در شرایطی که آخرین سرشماری نفوس و مسکن کشور مربوط به چهار سال قبل یعنی سال 1390است. بر اساس نتایج به دست آمده از این سرشماری تمام افراد بیسواد بالای 6 سال تا 100 سال که حق تحصیل دارند، 9میلیون و 719هزار نفر بوده که این افراد خود را بیسواد مطلق معرفی کرده‌اند. موضوعی که وی به عنوان رییس سازمان نهضت سوادآموزی هم به آن اشاره می‌کند. اما نکته اینجاست که این موضوع چون به صورت خود اظهاری عنوان شده  از درجه اعتباری پایینی برخوردار است. با این وجود سید ابوالفضل رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری براین بارو است که بر اساس آمار رسمی نرخ بیسوادی در کشور در حال حاضر 11درصد است.

زنگ خطر بیسوادی در استان‎های مرزی

رقمی که طی سال‌های گذشته تلاش شده با اتخاذ تدابیر تشویقی ویژه مانند رایگان بودن کتب آموزشی و لوازم التحریر برای سوادآموزان، پرداخت مبلغ 6میلیون ریال در صورت قبولی و گواهی پایان تحصیلات به فردی که آموزش متقاضی را بر عهده داشته است و مواردی از این قبیل گفته می‌شود سیر نزولی را طی کرده است. اما اکنون بعد از حدود چهار دهه از شروع به کار این سازمان و اظهار نظرهای متولیان آن در زمیه موفقیت در دستیابی به اهداف اما رضوی از رشد نرخ بیسوادی در استان‌های مرزی خبر می‌دهد و اینکه به نظر می‌رسد نرخ بیسوادی در برخی استان‌های مرزی رو به افزایش بوده است و علل مختلفی به این روند دامن زده است.

آئین نامه شورای عالی آموزش و پرورش - قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش - قانون مقررات استخدامی نهضت سوادآموزی جمهوری اسلامی ایران - قانون بازنشستگی وظیفه کارکنان ثابت سازمان نهضت سوادآموزی جمهوری اسلامی ایران 

 وقتی عطای تحصیل به لقایش بخشیده می‌شود

به عنوان نمونه با مروری بر اخبار منتشر شده و آنچه که این روزها پسران و دختران ساکن مناطق محروم در سن تحصیل با آن مواجه هستند، متوجه می‌شویم که مشکل تردد و رفت وآمد دانش آموزان مناطق محروم به مدارس یکی از عواملی است که در موارد زیادی موجب می‌شود تا برخی خانواده‌ها تمایلی برای تحصیل فرزندان خود به ویژه دختران نداشته باشند. هرچند که  معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری عنوان کرده است که اکنون در حال برنامه ریزی برای رفع مشکل تردد این افراد در مناطق محروم به مدارس هستیم، اما به طور قطع تا پایان برنامه‌ریزی‌ها و اتخاذ راهکارهای قابل اجرا به طور حتم تعدادی از این دانش آموزان عطای تحصیل را به سختی راه خواهند بخشید و به آمار بیسوادان اضافه خواهند شد.

واقعیت این است که تعداد محصلان به ویژه بعد از مقطع ابتدایی و در دوره دبیرستان در برخی روستاها اندک است و این افراد ناچارند به مناطق مجاور بروند. موضوعی که موجب شده تا رضوی عنوان کند که در صدد هستیم مشکل سرویس رفت و آمد دانش آموزان را در این مناطق حل کنیم.

قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش - ثبت روزانه 200 شکایت علیه آموزش و پرورش در روزهای اخیر - قانون تعیین حق التدریس آموزشیاران نهضت سوادآموزی 

آنهایی که هیچ‌گاه باسواد نمی‌شوند

نکته دیگر اینکه ارائه خدمات سوادآموزی به افراد بالای 50سال در دستور کار نهضت سوادآموزی قرار ندارد و همین امر خود موجب می‌شود درصدی از افراد بیسواد که در این گروه سنی جا دارند تا پایان عمر قادر به خواندن و نوشتن نباشند و این تعداد همیشه به عنوان یک رقم ثابت به آمار جدید اضافه شوند، زیر همانطور که باقرزاده نیز بیان می‌کند در 10سال گذشته تمرکز و برنامه‌ریزی‌هایی سازمان نهضت سوادآموزی برای گروه‌های سنی زیر 50 سال بوده است و تاکنون آموزش نظام یافته‌ای ویژه بیسوادانی که بالای 50سال، سن دارند، طراحی نشده است.

ترک تحصیل بیش از یک‌‌میلیون دانش‌آموز

بنابراین ترک تحصیل به هر دلیل خود زنگ خطری برای افزایش آمار بیسوادی در کشور است، زیرا اگر این اتفاق در مقاطع تحصیلی پایین، به عبارتی ابتدایی رخ دهد این احتمال وجود دارد که بعد از مدتی فرد آنچه را که آموخته است نیز فراموش کند. به طور مثال در سال تحصیلی گذشته، یک‌میلیون و 430هزار نفر بین سنین 6 تا 18سال در هیچ مدرسه‌ای از کشور ثبت‌نام نکردند و یک‌میلیون و 150هزار دانش‌آموز نیز در کشور ترک تحصیل کرده‌اند. آماری که محمد مهدی‌زاده، معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی هم آن را تایید می‌کند و اینکه در حال حاضر 9میلیون و 700هزار نفر در کشور بیسواد وجود دارد و در راستای کاهش این آمار باید گام‌های بلندی برداریم. به عبارتی با یک حساب سرانگشتی به همان آمار 11 درصدی بیسوادی در کشور می‌رسیم که رضوی به آن اشاره کرده است.

430 هزار نفر اتباع خارجی هستند

نکته مهم  اینکه به گفته معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور در حال حاضر 3.5میلیون نفر از بیسوادان کشور زیر 50 سال هستند که بیش از 30 درصد از آنها از یادگیری و تحصیل متنفر هستند که  این موضوع می‌تواند آسیب‌های را به همراه داشته و در عین حال هزینه‌های بالایی را بر کشور تحمیل کند.

به عنوان نمونه این افراد می‌توانند با توجه به بالارفتن میانگین تحصیلات در کشور به تعداد بیکاران افزوده همچنین در مواجه با آسیب هایی مانند اعتیاد دچار لغزش شده وبه دلیل پایین بودن سطح آگاهی و مواردی از این قبیل به جمع مصرف کنندگان این مواد افیونی بپیوندند. البته اشاره به این نکته ضرورت دارد که از تعداد بیسواد 10 تا 49 سال حدود 430 هزار نفر اتباع خارجی هستند که در ایران سکونت دارند.

دردسر جدید وزارت آموزش و پرورش برای دیوان عدالت اداری - اساسنامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی 

موضوع دیگری اینکه آمارها نشان می‌دهد که در سال گذشته 39هزار و 500 کودک 6ساله به مدرسه نرفته بودند و در عین حال نیز 70 درصد اولیای آنها نیز بیسواد بودند. این در حالی است که طی چهار سال گذشته حدود 800 تا 900هزار نفر باسواد شده‌اند و یا سوابق تحصیلی ارائه کردند که با سواد بودند، با این وجود هنوز آمار و ارقام حکایت از بیسوادی 11 درصد جمعیت کشور دارد.

آن‌هم در شرایطی که به گفته رضوی شورای عالی مبارزه با بیسوادی حتی یک بار هم در دولت‌های نهم و دهم تشکیل نشده است و در دولت یازدهم تنها یکبار تشکیل جلسه داده است. همه این ها نشان می‌دهد که انسداد مبادی بیسوادی به‌ویژه در مناطق محروم نیازمند سیاست‌های دقیق‌تر و برنامه‌هایی که قابلیت اجرا داشته باشند و در حد برنامه‌ریزی روی کاغذ باقی نمانند.

البته در حال حاضر  اخبار حکایت از تشکیل شورای برنامه‌ریزی سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش دارد که شاید به نوعی موازنه کاری با سازمانی باشد که 36سال است سکان اجرای چنین تدابیری را در دست دارد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.