بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
رضا خوشیاران
آدرس : تهران، ضلع غربي چهارراه وليعصر، خ برادران مظفر (صباي شمالي)، ساختمان صبا، پلاك ١٠١، طبقه ٨، واحد ٣٩
تلفن تماس : 02188287796
تلفن همراه : 09122208184
وب سایت |وکــــیـــــل پایه یک|وکیل|وکالت| وکیل دادگستری|سایت حقوقی|وکلای دادگستری|مشاوره حقوقی
بنیاد وکالت ایرانیان
آدرس : سعادت آباد، نبش خیابان سی و دوم، پلاک 116، طبقه 4 واحد 9
وب سایت بنیاد وکالت ایرانیان
احسان عابدین
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09123956043
وب سایت احسان عابدین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
مرتضی دستوری
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه،بلوار آیت الله کاشانی-ایستگاه مهران ساختمان آرمیتا - پلاک77-طبقه اول-واحد8
تلفن تماس : 44007642 -44049071 - 09122546782
وب سایت مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
فاطمه موذن
آدرس : تهران - انتهای حکیم غرب بلوار جوانمردان (تعاون) پلاک 18 ساخنمان نوبهار ط 6 واحد 19
تلفن تماس : 02144172650 - 09123255200
وب سایت فاطمه موذن وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
سرور ثانی نژاد
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09124357415
وب سایت سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
دکتر حسن محسنی
آدرس : تهران، 7 تیر، ابتدای قائم مقام فراهانی کوچه یکم پلاک 9 طبقه همکف دفتر حقوقی پورطهماسبی فرد و همکاران
وب سایت دکتر حسن محسنی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
عارف رضایی
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه -خیابان آیت الله کاشانی-بلوار فردوس شرق- بعد از خیابان ابراهیمی-جنب بانک ملت-ساختمان بلوط طبقه اول - واحد 13
وب سایت عارف رضایی وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

یک حقوقدان در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد: برخی از سازمان‌های اجرایی قوه‌قضاییه باید تحت نظارت دولت قرار گیرند

ارسال شده توسط : رضا خوشیاران وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی قوه قضائیه در تاریخ : 04-11-1391
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
یک حقوقدان در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد: برخی از سازمان‌های اجرایی قوه‌قضاییه باید تحت نظارت دولت قرار گیرند

یک حقوقدان و وکیل دادگستری تاکید دارد که سازمان‌های زیر مجموعه قوه قضاییه مانند سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان زندان‌ها، روزنامه رسمی و حتی نهاد وکالت بهتر است که زیر نظر دولت و قوه مجریه قرار داشته باشند.

پیمان حاج محمود عطار در گفت و گو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در این باره ادامه داد: در کشورهای پیشرفته و دموکراتیک اصل بر این است که نهادهای خدماتی و اجرایی در اختیار مردم و تحت نظر نهادهای صنفی و مردمی قرار گیرند و دولت‌ها و قوای حاکمه صرفا بر این نهادها و ارگانهای صنفی، مردمی و خدماتی نظارت داشته باشند و در صورت مشاهده تخطی از مقررات و قوانین حاکم با نهاد متخلف و مجری آن برخورد قانونی شود.

این حقوقدان با بیان اینکه باید بین نحوه‌ی اداره‌ی سازمان‌هایی مانند سازمان پزشکی قانونی یا سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و نیز نهاد اداره‌ کننده وکلای دادگستری تفاوت قائل شویم، گفت: سازمانی مانند سازمان ثبت اسناد و املاک هر کشور و نیز سازمان پزشکی قانونی جزو نهادهای خدماتی به مردم محسوب می‌شوند. معتقدم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که متولی صدور اسناد مالکیت اراضی و املاک است می‌تواند تحت اختیار، اداره و نظارت قوه مجریه و دولت باشد.

این حقوقدان با بیان این که سازمان پزشکی قانونی همانند کانون کارشناسان رسمی دادگستری که یک نهاد خدماتی است، تفاوت قابل توجهی با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دارد، گفت: سازمان پزشکی قانونی به عنوان بازوی قوه قضاییه در خصوص جرایم جنایی ،ضرب و جرح، قتل و مسائل دیگر به فعالیت می‌پردازد که در کشف جرم و نیز تشخیص واقعیت و صدور حکم عادلانه، یاور قاضی رسیدگی کننده به پرونده‌ها است لذا این سازمان نمی‌تواند سازمانی خارج از گردونه قوه قضاییه باشد.

وی تصریح کرد: بهتر است که مجموعه‌ای از پزشکان و متخصصان در گرایش پزشکی قانونی به صورت نهادهای غیر دولتی و ارگانهای شخصی زیر نظر دولت و با تصویب قانون در قوه مقننه تشکیل شود و نیز مجموعه‌ای از کارآگاهان خصوصی و افسران تجسس برای کشف جرایم به صورت خصوصی و با تصویب قانون و نظارت حکومت را تشکیل دهیم و سازمان پزشکی قانونی می‌تواند به عنوان نهاد زیر مجموعه قوه قضاییه بر عملکرد این پزشکان و کارآگاهان خصوصی و تخصصی نظارت داشته باشد.

عطار درباره‌ی نهاد ناظر بر وکلای دادگستری با بیان این که در بین حقوقدانان در زمینه‌ی اداره و مدیریت این نهاد اختلاف نظر وجود دارد، گفت: برخی از حقوقدانان معتقدند که باید نهاد و سازمان و کانونی که متولی صدور پروانه وکالت برای فارغ‌التحصیلان حقوق که مشتاق ورود در این حرفه هستند، وجود داشته باشد و بر عملکرد آنان پس از صدور پروانه وکالت و ورودشان در بازار وکالت نظارت کند. آنها معتقدند که باید این نهاد مستقیما زیر نظر و تحت پوشش قوه قضاییه قرار بگیرد تا این قوه بتواند بر عملکرد این نهاد نظارت داشته باشد.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: این دسته از حقوقدانان معتقدند که روش به کارگیری وکیل و صدور پروانه وکالت برای وکلا و نیز نظارت بر عملکرد وکلا همانند صدور ابلاغ قضایی برای فارغ‌التحصیلان حقوق به عنوان قاضی است و همانگونه که یک شخص فارغ‌التحصیل حقوق علاقمند ورود به دستگاه قضایی و شغل قضاوت است و باید در سازمان آموزش قوه قضاییه ثبت نام کند و دوره‌های کارآموزی را گذرانده و پس از موفقیت در این دوره‌ها از سوی این قوه ابلاغ قضایی بگیرد و در طول 30 سال فعالیت قضایی زیر نظر و نظارت قوه قضاییه به کار قضایی اهتمام ورزد وکلای دادگستری هم باید از بدو ورود به حرفه ‌ی وکالت تحت نظارت و مدیریت قوه قضاییه فعالیت کنند و تا پایان فعالیتشان این نظارت استمرار داشته باشد.

این حقوقدان با بیان این که برخی دیگر از حقوقدانان معتقدند که باید نهاد اداره کننده و نظارت کننده بر وکلای دادگستری صد در صد خارج از مجموعه‌ی حاکم بر کشور اعم از قوه مجریه یا قوه مقننه یا قوه قضاییه باشد، گفت: این دسته از حقوقدانان اعتقاد دارند که باید نهاد وکالت به صورت مستقل و خارج از پیکره‌ی دستگاههای حاکمه چه از لحاظ برگزاری آزمون وکالت و دوره‌های کارآموزی وکالت و نیز صدور پروانه وکالت و چه از لحاظ نظارت بر عملکرد وکلا و جابجایی دفاتر آنان و نیز رسیدگی به تخلفات و جرایم وکلا در دادگاههای صالحه؛ در یک نهاد صد در صد صنفی و غیر وابسته به دولت به فعالیت بپردازند. آنها معتقدند که بودجه اداره این نهاد و کانون نیز نباید از دولت تامین شود تا از این طریق دولت بخواهد با تامین بودجه و کم و زیاد کردن بودجه‌ی این نهاد تسلط و تصمیم‌گیری احتمالی خود را در اقدامات این نهاد وکالتی دخالت دهد.

وی با بیان این که برخی دیگر از حقوقدانان معتقدند که برای نظارت بر نهاد وکالت باید قائل به وجود یک نهاد صنفی و مردمی باشیم، خاطرنشان کرد: این دسته از حقوقدانان معتقدند که در دولت اعم از قوه مجریه یا قوه قضاییه باید یک نظارت عالی بر عملکرد وکلا وجود داشته باشد بگونه‌ای که استقلال وکیل در دفاع از موکلش مورد خدشه و لطمه قرار نگیرد.

عطار تاکید کرد: می‌توان نهاد وکالت را که عهده دار نظارت برعملکرد وکلا است زیر نظر قوه مجریه قرار داد ولی نظارت عالی بر عملکرد وکلا به جهت تخصصی و حقوقی بودن عملکرد آنها باید زیر نظر قوه قضاییه باشد.

این وکیل دادگستری درباره‌ی نظارت بر سازمان زندان‌ها نیز اظهار کرد: برخی از اساتید جرم شناسی و حقوقدانان جزا معتقدند که سازمان زندانها بهتر است زیر نظر نهادهای صنفی و مردمی باشند و قوه قضاییه ناظر برعملکرد آنها باشد. چرا که اداره‌ی زندان‌ها مستلزم هزینه گزاف برای حکومت‌ها است و زمانی که قوه قضاییه قصد اعزام زندانیان را جهت محکومیت‌های کیفری به زندان دارد، رسیدگی به وضعیت زندانیان و اقامت آنان در زندان و نیز مراقبت از آنها باید توسط سازمان زندانها انجام شود لذا اگر این کار را به نهادهای مردمی محول کنیم وسازمان زندان ها را از قوه قضاییه جدا کنیم، تخطی احتمالی قاضی و زندان‌بان‌ها کمتر خواهد بود.

این حقوقدان ادامه داد: در حال حاضر قاضی رسیدگی کننده به متهم زیر نظر مستقیم قوه قضاییه است. هم چنین ضابطین دادگستری که عهده‌دار دستگیری و بازجویی و تحقیق از متهمان هستند زیر نظر این قوه فعالیت می‌کنند و نیز زندان‌بان‌ها و زندان‌هایی که متهمان پس از رسیدگی و با دستور قاضی به آن اعزام می‌شوند تحت نظر قوه قضاییه هستند لذا وقتی که تمام ارکان رسیدگی به یک پرونده و اتهامات متهمان در زیر مجموعه یک ساختار باشد تمرکز مدیریت و نیز تمرکز وحدت مدیریت باعث ایجاد نقد ناپذیری و جلوگیری از انتقاد دیگر شهروندان و قوای نظارتی و حاکمه بر عملکرد این نهادها خواهد بود.

وی با اشاره به پرونده ستار بهشتی تصریح کرد: اخیرا در برخی از رسانه های گروهی اعلام شده که شاهد شکنجه یا اعمال زور یا ضرب و جرح زندانیان و حتی فوت معدودی از این افراد در بازداشتگاهها و زندانهای رسمی کشور هستیم مانند قضیه ستار بهشتی که منجر به فوت وی شد و گزارش کمیته حقیقت یاب مجلس حکایت از اعمال زور و شکنجه در بازداشتگاههای غیر رسمی نیروی انتظامی دارد. لذا بهتر است که ما نهاد زندانبانی و سازمان زندانها را از قوه قضاییه و ساختار رسیدگی کننده به اتهامات متهمان جدا کنیم و این سازمان را یا در اختیار دولت و قوه مجریه به عنوان نهاد اجرایی و خدماتی قرار دهیم، یا مطلوب‌تر این است که این سازمان را در اختیار نهاد صنفی و مردمی قرار دهیم و قوه قضاییه و قضات رسیدگی کننده صرفا بر عملکرد این نهادهای دولتی یا غیر دولتی نظارت داشته باشند.

عطار درباره‌ی نظارت بر سازمان روزنامه‌ی رسمی نیز گفت: سازمان روزنامه‌ی رسمی عهده‌دار نشر قوانین و مقررات مصوب مجلس و تصمیماتی است که برای اشخاص اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی و نیز سازمان‌های دولتی و غیر دولتی لازم الاجراست. به عنوان مثال در قانون مدنی آمده است که هر قانونی که مصوب مجلس است و به تایید شورای نگهبان می رسد پس از 15 روز از تاریخ چاپ ماده قانونی در روزنامه‌ی رسمی برای کلیه اتباع ایرانی لازم الاجرا است.

این وکیل دادگستری با بیان این که سازمان روزنامه رسمی از بدو تاسیس تاکنون تحت نظر وزارت دادگستری سابق و پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحت نظارت قوه قضاییه بوده است، اظهار کرد: با توجه به این که سازمان روزنامه رسمی نیز صرفا متولی چاپ و نشر قوانین و مقررات و آراء و تصمیمات نهادهای تقنینی و قضایی است، مسلما یک نهاد اجرایی و خدماتی محسوب می شود و خارج از ساختار و شرح وظایف قوه قضاییه است لذا اگر اداره و نظارت بر این سازمان در زیر مجموعه قوه مجریه قرار گیرد، کارایی مطلوب تری را خواهد داشت.

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
چکونه وصیت نامه تنظیم کنیم ؟ جرم مطبوعاتی چیست ؟ مفهوم طلاق توافقی و غیر توافقی مرگ 165 عابر پیاده در 9 ماهه سال جاری تعیین رییس هیات موسس و هایت امنا بر عهده هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد است دو پسر بچه در آتش خشم نامادری سوختند ، اعترافات نامادری سنگدل بخشش اولیای دم ، 3 محکوم را از قصاص نفس رهایی بخشید سازمان‌ها و مراکز اداری بهای سالیانه اجاره زمین‌های موقوفه را بپردازند انعقاد تفاهم نامه همکاری میان معاونت پیشگیری از وقوع جرم و 3 اپراتور تلفن همراه رای شماره 680 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:اطلاق مصوبه شورای اسلامی شهر زرین شهر در قسمتهای تعیین عوارض بهره برداری و افتتاحیه رای شماره های 697 و 698 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال مصوبه شورای اسلامی شهر بازرگان در خصوص اخذ عوارض حق تفکیک رای شماره 683 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال بندهای 1 و 2 مصوبه چهارصد و ششمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کاشان در خصوص عوارض تابلو بررسی تحولات نقنینی امر آمر قانونی - بخش چهارم و پایانی بررسی تحولات تنقینی امر آمر قانونی - بخش سوم بررسی تحولات تقنینی امر آمر قانونی - بخش اول بررسی تحولات تقنینی امر آمر قانونی - بخش دوم زمانی که تن آدمی گران تر از جان آدمیت می شود ضرورت ساماندهی عکاسان و فیلمبرداران یزد دستگیری ها با دلایل باشد ، از دستگیری فله ای افراد در قالب طرح جلوگیری شود حق رفاه و تامین اجتماعی