×

جدیت و دقت نظر در ستاد دیه قابل تامل است

جدیت و دقت نظر در ستاد دیه قابل تامل است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت جدیت و دقت نظر ستاد دیه در امر آزادی زندانیان غیرعمد و بحث پیشگیری از ورود ناخواسته افراد به زندان ها قابل تامل است

جدیت-و-دقت-نظر-در-ستاد-دیه-قابل-تامل-است

 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: جدیت و دقت نظر ستاد دیه در امر آزادی زندانیان غیرعمد و بحث پیشگیری از ورود ناخواسته افراد به زندان ها قابل تامل است.

تغییر نام ستاد دیه به ستاد مهریه - ستادهای دیه باید از لحاظ  نیروی انسانی مجهز باشند - خسارت مازاد بر دیه - ماهیت حقوقی دیه ، مطالبه دیه در دادگاه های مدنی - تغلیظ دیه - جایگاه دیه در نظام حقوقی ایران - مبانی فقهی و قانونی پرداخت مابه التفاوت دیه 

به گزارش ایرنا از ستاد دیه کشور، محمد باقر الفت در دیدار با مدیرعامل ستاد دیه ( مقالات مرتبط با دیه - سوالات مرتبط با دیه ) کشور با اشاره به اقدامات تاثیرگذار این نهاد مردمی در بحث آزادی و پیشگیری از جرایم، افزود: اثرگذاری اقدامات، حلقه مفقوده نظام مدیریتی ما است. کارهای زیادی انجام می شود اما اثر مثبت آنها هیچ گاه مشخص نمی شود.

وی ادامه داد: در این خصوص اما ستاد دیه آمار قابل ارائه ای داشته و می تواند با قاطعیت از این عملکرد و نتایج فعالیت های خود دفاع کند که همین شرایط ضمن تضمین حیات این نهاد مردمی اثر بخشی آن را نیز به دنبال دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری دستگاه قضا با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اینکه کسی بابت محکومیت مالی و مهریه در زندان نماند، تصریح کرد: امروز شاهد عملیاتی شدن این سفارش مدبرانه از سوی معظم له بطور عینی در ستاد دیه هستیم.

الفت اجرایی مطالبات رهبری را یک توفیق الهی خواند و گفت: بدون شک با به طور کامل انجام شدن دیدگاه های عملیاتی و مدیریتی رهبر انقلاب، موفقیت تضمین می شود.

بزه کاری ، دیه و هزینه های پزشکی و قضایی - بررسی ماهیت حقوقی دیه - آیا غیر از دیه سایر ضررهای ناشی از جرم باید پرداخت شود ؟

وی با اشاره به همکاری نزدیک روسای کل دادگستری با ستادهای شعب دیه استانی اظهار داشت: ستاد را از سال های گذشته می شناسم و از نزدیک شاهد دغدغه مسوولان و اعضای این نهاد در استخلاص زندانیان غیرعمد و مساعدت خانواده های این افراد بوده و هستم.

 

** برجسته ترین صفات ستاد دیه مردمی بودن آن است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با تاکید بر بحث فرهنگ سازی در کاهش جمعیت کیفری زندان ها گفت: در کنار رسالت آزادی مددجویان غیرعمد ستاد دیه با اولویت بخشی به موضوع پیشگیری می تواند از ورود ناخواسته بسیاری از افراد به زندانها نیز وارد شده و اقدامات موثری را عملی سازد.

الفت آزادی زندانیان نیازمند را نشان از رافت اسلامی دانست و افزود: تلاش ستاد دیه برای حفظ آبروی یک انسان ناتوان از پرداخت دیه یا بدهی اقدام پسندیده ای است که جدای از نجات یک فرد و خانواده به حفظ اقتدار نظام مقدس اسلامی می انجامد.

وی برجسته ترین خصوصیت ستاد دیه را مردمی بودن آن دانست و ادامه داد: حوزه جلب مشارکت های مردمی برای آزادی زندانیان آبرومند نباید محدود به داخل کشور شده و باید از ظرفیت بالای ایرانیان خارج از کشور در جهت رهایی حداکثری این مددجویان بهره مند شویم.

 آیا غیر از دیه سایر ضررهای ناشی از جرم باید پرداخت شود ؟ - دیه چطور تعیین و محاسبه می شود - جدول نرخ دیه سال 1393+لینک دانلود pdf + مبانی فقهی و قانونی پرداخت مابه التفاوت دیه

الفت با اشاره به جذب اندک تسهیلات بانکی که در بودجه پیش بینی شده، اظهار داشت: باید در خصوص اخذ تضامین و نحوه مطالبه وثیقه از سوی بانک های عامل تجدیدنظر شود تا از این طریق تعداد بیشتری از مددجویان تحت حمایت ستاددیه قابلیت بهره مندی از تسهیلات را داشته باشند که قانون برای آنها در نظر گرفته است.

این مسوول قضایی اعتبار لازم برای آزادی 8100 زندانی غیرعمد را در گرو همکاری همه بخش های مردمی و ذیربط اعلام کرد و گفت: منابع درآمدی ستاد باید روز به روز گسترش پیدا کرده و از ظرفیت های مناطق آزاد و صنعتی که فعالیت اقتصادی پررونق تری دارند برای مشارکت بیشتر دعوت به عمل آورد.

وی با اشاره به عملکرد ستاد دیه در آزادی بیش از 85 زندانی غیرعمد خاطر نشان کرد: برگزاری جلسات با مدیران اقتصادی و تجاری و استمرار این ارتباط بطور قطع به کاهش حداکثری زندانیان مالی و دیه ( مقالات مرتبط با دیه - سوالات مرتبط با دیه ) حوادث رانندگی و کارگاهی منتهی خواهد شد.

 

** موضوع پیشگیری از وقوع جرم فرا قوه ای است

الفت موضوع پیشگیری از وقوع جرم را علمی و فراقوه ای خواند و خاطر نشان کرد: برای تحقق این مهم طبق فرمایش مقام معظم رهبری همه دستگاه ها باید به حمایت قوه قضاییه پرداخته و مسوولان با اعتقاد و دغدغه شخصی پیگیر این امر باشند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اشاره به اینکه مبحث پیشگیری از وقوع جرم با حضور آیت الله آملی لاریجانی قوت بیشتری گرفته، افزود: دستگاه قضا این روزها بحث حبس زدایی را الویت اصلی خود قرار داده و برای احقاق این مطلوب برنامه های مدون و مستمری را نیز شروع کرده است.

این مقام قضایی در خصوص آخرین اقدامات دستگاه قضا در امر پیشگیری گفت: تعامل با آموزش و پرورش جهت تعلیم ساده قوانین در رده های سنی 7 تا 14 سال و تعامل با وزارت علوم برای نهادینه کردن بسیاری از قوانین اجتماعی و هشدارهای لازم در زمینه مقررات راهنمایی و رانندگی برای جوانان بازده سنی 18 تا 21 سال از جمله این فعالیت ها هستند.

دیه در اسلام - آیا می دانید دیه در ماه های حرام چگونه محاسبه می شود ؟ 

** تلاش ستاد دیه برای گنجاندن مطالب آموزشی در کتب درسی بی نتیجه بود

مدیرعامل ستاد دیه کشور نیز در سخنانی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه این نهاد گفت: تشکیل کمیته آموزش و پژوهش این ستاد در سال 90 در خصوص تصویب قانون رفع جنبه کیفری از مهریه های بالای 110 سکه و تلاش در اصلاح قانون حمایت از خانواده یکی از اقداماتی است که ستاد پیگیر آن بود و با حمایت اعضای حقوقی و قضایی خود آن را در اردیبهشت ماه سال 91 محقق کرد.

سیداسدالله جولایی برگزاری جلسات با مسوولان نهادهای فرهنگی را یکی از اقدامات ثابت ستاد اعلام کرد و افزود: از گذشته تا کنون همکاری این ستاد با معاونت های ذیربط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و معاونت اجتماعی شهرداری و حتی خانه های فرهنگ محلات و مناطق پابرجا بوده و مشارکت خوب هنرمندان، ورزشکاران و عموم هموطنان در طرح های فرهنگی و آزادسازی این ستاد موید این ارتباطات است.

وی به تلاش ستاد دیه در درج مطالب آموزشی در کتب درسی مدارس اشاره کرد و گفت: مجموعه ملاقات های مسوولان ستاد دیه با مدیران سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش متاسفانه تاکنون نتیجه ای دربرنداشته اما ستاد در این راستا با چاپ و نشر کتب آموزشی چهار جلدی خود (با محوریت چک، مهریه، نفقه و تصادفات رانندگی) در تیراژ بالا و توزیع آن در اماکن مختلف شهر و مناسبتهای متنوع درصدد جبران کم کاری ها برآمده است.

منبع : ایرنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.