×

ماجرای برگشت خوردن روزانه 75 هزار برگه چک، برای رسیدگی به پرونده های تشکیل شده در یک ماه برای چک نیاز به 182 هزار قاضی در دادگستری

ماجرای برگشت خوردن روزانه 75 هزار برگه چک، برای رسیدگی به پرونده های تشکیل شده در یک ماه برای چک نیاز به 182 هزار قاضی در دادگستری

اگر برای سونامی برگشت چک، فکری عاجل ،سریع وقاطعانه نشود، معلوم نیست، ادامه این روند چه بر سر اقتصاد کشورخواهد آورد؟

ماجرای-برگشت-خوردن-روزانه-75-هزار-برگه-چک،-برای-رسیدگی-به-پرونده-های-تشکیل-شده-در-یک-ماه-برای-چک-نیاز-به-182-هزار-قاضی-در-دادگستری وکیل 

اگر برای سونامی برگشت چک، فکری عاجل ،سریع وقاطعانه نشود، معلوم نیست، ادامه این روند چه بر سر اقتصاد کشورخواهد آورد؟

به گزارش تسنیم ،((دبیرکل بانک مرکزی می‌گوید: روزانه حدود 70 تا 75 هزارچک در کشور برگشت می‌خورد. آمارها نشان می‌دهد که در سال گذشته در حدود 6 میلیون و 374 هزار قطعه چک برگشت خورده است، این رقم از برگشت خوردن به طور متوسط 17 هزار و 364 چک در هر روز سال 90 حکایت دارد. از مقایسه این ارقام با آمار برگشت خوردن 70 هزار چک در هر روز در سال‌جاری، مشخص می‌شود که در این یک سال، ارقام چک‌های برگشتی روزانه رشدی 300 درصدی داشته و چهار برابر شده است.))

آمار فوق حکایت از روندی وحشتناک وتکاندهنده از اقتصاد روزانه کشور دارد.روندی دهشتناک که قبل از هرچیر اعتماد ووفای به عهد در یک جامعه اسلامی را بشدت خدشه دار کرده وعملا روند رو به زوال اعتماد عمومی را سرعت می بخشد.تا همین چندی پیش مردم کوچه وخیابان براساس اعتمادی که به همدیگر داشتند بسیاری از معاملاتشان را با چک وسفته وحتی در اکثر مواقع بدون این ابزارها واوراق تجاری انجام می دادند،اما در یکی دوسال اخیر در اثر شرایط بد اقتصادی وبازار بحران زده کشور متاسفانه این آسیب عمومی پایه های انسانی اجتماع مارا هدف قرارداده است.

معامله با حرف یا سبیل !

هنوز خیلی از تجاروبازاریان قدیمی وسنتی یادشان هست که درزمانی که چک وسفته دربازار کشوررایج نبود ، "لفظ" قبول دارم" به اندازه هزاران برگ چک وسفته اعتبارداشت ویا حتی بقول معروف می گفتند فلانی با" یک تار مو ازسبیلش" معامله می کند! این یعنی یک تار مو، از هزاران برگ چک ارزش واعتباروالایی داشت.اما مارا چه شده است که روزبروز از ارزش های انسانی واجتماعی که پیوند دهنده ما در جامعه کوچک پیرامونمان بوده دورتر می کند.  

از زبان آمار!

ترجمه حرف دیگر دبیرکل بانک مرکزی اینچنین است :

برگشت خوردن روزانه 70 هزارچک =برگشت خوردن 420 هزاربرگ چک در هفته (هرهفته 6روزکاری محاسبه شده است)

برگشت خوردن روزانه 70 هزارچک = برگشت خوردن 1میلیون و820 هزارچک درماه (هرماه 26 روز کاری محاسبه شده است)

برگشت خوردن روزانه 70 هزار برگ چک = برگشت خوردن 21 میلیون و840 هزارچک درسال(هرسال 312روزکاری محاسبه شده است)

برگشت خوردن روزانه 70 هزارچک = گرفتارشدن روزانه 140هزارنفر(صادرکننده چک ودریافت کننده چک )

برگشت خوردن روزانه 70 هزار چک =یعنی گرفتارشدن 840 هزارنفردرهفته

برگشت خوردن روزانه 70 هزارچک =گرفتارشدن 3میلیون و640هزارنفر درماه

برگشت خوردن روزانه 70 هزاربرگ چک =برگشت خوردن 25 میلیون و550 هزاربرگ چک در سال

قضاوت با شما

با توجه به محاسبات انجام شده  واینکه در هر سوی یک چک برگشت خورده ،یک صادرکننده چک بی محل ویک دریافت کننده چک بی محل وجود دارد، خودتان قضاوت کنید چگونه  موریانه بی اعتمادی پایه های نابودی  از بین رفتن اعتماد عمومی در جامعه وبین مردم را گسترش می دهند؟

تصور کنید اگر دارندگان امیلیون و820 هزار چک برگشت خورده دریک ماه بخواهند دردادگستری ها طرح دعوا وشکایت کنندچه سیل بنیان کن وچه سونامی وحشتناکی قوه قضائیه را با خود خواهد برد؟

اگر یک قاضی هنرووقت این را داشته باشد که فقط روزانه بتواند به 10 پرونده چک رسیدگی کند برای رسیدگی به پرونده های تشکیل شده دریک ماه برای چک نیاز به 182هزارقاضی در دادگستری داریم !!!!!!!!!!

با توجه به آنچه که فقط با زبان آماربیان شد برای حل این معضل بزرگ اقتصادی که ارکان وبنیان های جامعه را هدف قرارداده است فکری عاجل ،سریع وقاطعانه نشود معلوم نیست "سونامی چک " چه بر سر مان خواهد آورد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.