×

مراکز مشاوره مکان های رها شده در محاکم خانواده نیستند

مراکز مشاوره مکان های رها شده در محاکم خانواده نیستند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت اتفاق خوبی که در قانون حمایت از خانواده رخ داد این بود که به ناکافی و علمی نبودن داوری توجه شد و از آن پس قانونگذار خواست با ایجاد نهاد مشاوره این نقیصه را جبران کند

مراکز-مشاوره-مکان-های-رها-شده-در-محاکم-خانواده-نیستند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: اتفاق خوبی که در قانون حمایت از خانواده رخ داد این بود که به ناکافی و علمی نبودن داوری توجه شد و از آن پس قانونگذار خواست با ایجاد نهاد مشاوره این نقیصه را جبران کند.

مشاوره پیش از ازدواج علاج واقعه است - مشاوره قبل از ازدواج مهمترین راهکار پیشگیری از طلاق است - اجباری شدن مشاوره قبل از ازدواج راهکاری برای کاهش آمار طلاق - اعطای وکالت در طلاق - ضرورت آگاهی زنان از وکالت در طلاق -  منتفی شدن حق طلاق زوجه در صورت عدم تمکین - شکوائیه به دلیل ثبت نکردن واقعه طلاق  - همه چیز درباره طلاق توافقی -  طلاق توافقی ، چرا و چگونه ؟ - همه چیز درباره طلاق توافقی - فرق طلاق توافقی با طلاق خلع و مبارات چیست ؟ -  حقوق فرزندان طلاق - طلاق ، اقسام طلاق و شرایط درخواست طلاق برای زنان 

 محمدباقر الفت در جلسه رونمایی از کتاب راهنمای فنی و اجرایی مراکز مشاوره طلاق ( مقالات مرتبط با طلاق - سوالات مرتبط با طلاق ) گفت: امیدواریم کار ما کار پربرکتی در جهت جلوگیری از طلاق خانواده‌های نوپا باشد؛ چرا که متاسفانه آمار طلاق و دعاوی خانواده به دلایل مختلف رو به افزایش است و در واقع از استانداردها عبور کرده است. همچنین به نظر می‌آید که این موضوع به نقطه بحران خود رسیده و خطر آن را همگان احساس کردند.

وی ادامه داد: این حرکت جدی که اکنون در رابطه با مشاوره طلاق صورت گرفته یک حرکت جدی است که می‌تواند تا حد زیادی آمار جدایی و طلاق‌ها را کاهش دهد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه خاطرنشان کرد:‌ طبق قانون اعمال حق از نظر حقوقی نیازی به مراجعه به دادگاه ندارد. مگر این که اعمال حق محل اختلاف باشد و یا در رابطه با حقوق دیگران باشد. همان گونه که برای ازدواج لازم نیست زوجین به دادگاه مراجعه کنند برای طلاق هم صاحب حق لازم نیست که حتما به دادگاه برود. بدین معنی که اگر آقایی بخواهد همسرش را طلاق دهد می‌تواند این کار را انجام دهد مگر این که همسر وی حقی در این داستان برای خودش قائل باشد.

ادخواست طلاق توافقی - دادخواست طلاق به لحاظ عدم اجرای عدالت بین دو همسر - تفاوت حق طلاق و وکالت برای طلاق -  ازدواج دوم زوج و حق طلاق برای زن - طلاق خلع چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟ - ماهیت طلاق های به حکم دادگاه - طلاق در کانادا - طلاق در سایر ادیان 

الفت ادامه داد: تا قبل از سال 53 طبق قانون اگر برای طلاق اختلافی بین طرفین وجود نداشت الزامی برای مراجعه به دادگاه نبود. اما آمار چنین طلاق‌هایی در همان سالها رو به افزایش رفت که علما و عقلا نسبت به این امر اعتراض کردند.

وی با اشاره به قانون حمایت از خانواده مصوب سال 53 اظهار کرد: در بند یک ماده 8 این قانون قانون‌گذار گفته است که اگر زوجین متوفق‌القول هم باشند در جدایی‌ها باید به دادگاه مراجعه کنند و گواهی عدم سازش را اخذ کنند یعنی مرجعی تلاش کند اختلافات آنها را برطرف کند و اگر نتوانست، عدم امکان سازش را گواهی کند. از آنجا عنوان طلاق توافقی به وجود آمد، در حالی که در قانون مدنی و شرع مقدس چیزی به عنوان طلاق توافقی نداریم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه بیان کرد: در واقع نهاد داوری را از قانون سال 53 اقتباس کردند؛ زیرا روش آن عقلایی بود و الان نیز داوری مورد توجه است. در حال حاضر اتفاق خوبی که در قانون حمایت خانواده رخ داد این بود که به ناکافی و علمی نبودن داوری ها توجه شد؛ زیرا داوری بر اساس مبانی عرفی انتخاب می‌شد و قانون‌گذار به این نتیجه رسید که دخالت این افراد کافی نیست. زیرا زوجین بر اساس حیا و بدون حل معضل نشست‌های داوری را خاتمه می‌دهند و زندگی را بدون محبت و علاقه به یکدیگر ادامه می‌دهند. بنابراین قانونگذار خواست با نهاد مشاوره این نقیصه را جبران کند.

وی گفت: بر همین مبنا پای تحصیلکردگان مجرب را به فرایند داوری وارد کرد و عزیزان ما این نهاد مشاوره را در مقام اجرا ترسیم کردند. در واقع قانون‌گذار به ما تکلیف می‌کند که نهادی در کنار دادگاه به وجود آوریم اما این کار صورت نمی‌گیرد و اگر هم انجام شود تشریفاتی است . در واقع این نهاد یک نهاد بسیار مترقی است که می‌تواند بار کیفری دادگاهها را کاهش دهد اما به آن توجه کافی نشده است.

الفت بیان کرد:‌ در مورد مراکز مشاوره این بی‌توجهی‌ها وجود ندارد و در طلاق‌های ( مقالات مرتبط با طلاق - سوالات مرتبط با طلاق ) توافقی دادگاه مکلف است قبل از صدور حکم نظر مشاوره را اخذ کند؛ بنابراین در این راستا اقدام خوبی صورت گرفته است.

طلاق توافقی ، مراحل و شرایط وقوع آن چگونه است ؟ - وکالت زوجه در طلاق و تفویض حق طلاق به او - اثبات تاریخ وقوع طلاق و رجوع با شهادت شهود مانع قانونی ندارد - عدم ثبت واقعه ازدواج و طلاق و رجوع 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اظهار کرد: امروز به برکت مدیریت خوبی که در قوه قضاییه وجود دارد مدیران عالی در تشکیلات دستگاه قضایی هستند که کارها را به خوبی پیش می‌برند و توقف در اصلاح و بازسازی ندارند. لذا در رابطه با این موضوع دستورالعمل بسیار خوبی تدوین شد و آماده شده است که به نظر رئیس دستگاه قضایی برسد و امیدواریم نظر ایشان را نیز جلب کند.

وی ادامه داد: ما باید مشخص می‌کردیم که در مراکز مشاوره چه باید بگذرد و در واقع باید ریل گذاری در مراکز مشاوره صورت می‌گرفت؛ لذا به دنبال این بودیم که نظارت در این مراکز بالا رود که در این زمینه کارهای خوب و دقیقی صورت گرفت.

الفت تصریح کرد:‌ امیدواریم مفاهیمی که جمع آوری شده و به صورت کتاب درآمده در مراکز مشاوره مورد استفاده قرار گیرد و امیدواریم شاهد حرکت‌های سلیقه‌ای در بخش‌های مشاوره نباشیم؛ بنابراین قطعا باید نظارت‌ها دقیق‌تر صورت گیرد و مشاورین را مورد بازآموزی قرار دهیم.

وی در پایان گفت: مراکز مشاوره مکان‌های رها شده در محاکم خانواده نیستند و نظارت بر مراکز مشاوره بیشتر صورت خواهد گرفت؛ لذا امیدواریم تمام دعاوی مربوط به خانواده مسیر مشاوره را طی کند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.