×

صلح و سازش مبنای شورای حل اختلاف بماند

صلح و سازش مبنای شورای حل اختلاف بماند

رییس کل دادگستری استان قزوین گفت مبنای تشکیل شورای حل اختلاف اصلاح است که باید با برنامه‌ریزی تلاش کرد تا سازش محوری جای خود را به حکم محوری ندهد

صلح-و-سازش-مبنای-شورای-حل-اختلاف-بماند وکیل 

رییس کل دادگستری استان قزوین گفت: مبنای تشکیل شورای حل اختلاف ( مقالات مرتبط با شورای حل اختلاف - سوالات مرتبط با شورای حل اختلاف ) اصلاح است که باید با برنامه‌ریزی تلاش کرد تا سازش محوری جای خود را به حکم محوری ندهد.

 همه آنچه که باید درباره شوراهای حل اختلاف بدانید از نحوه ارایه دادخواست تا اختلاف در صلاحیت محلی -  نحوه و ضمانت اجرای احکام شوراهای حل اختلاف - شرحی بر آئین نامه شوراهای حل اختلاف - عدم صلاحیت شورای حل اختلاف نسبت یه صدور دستور موقت -  شوراهای حل اختلاف جایگاهی برای صلح و سازش - بخش نخست 

 جمال انصاری بیان کرد: دین مبین اسلام بر منزلت امور شورایی تأکید فراوان کرده و آیات و روایات بی‌شماری بر این موضوع دلالت دارد.

وی ادامه داد: ماده 189 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نیز مقرر می‌کند که به منظور کاهش مراجعه مردم به محاکم قضایی و در راستای توسعه مشارکت های مردمی، رفع اختلاف محلی و نیز حل و فصل اموری که ماهیت قضایی ندارد یا ماهیت قضایی آن از پیچیدگی کمتری برخوردار است به  شوراهای حل اختلاف واگذار شود.

رییس کل دادگستری استان قزوین اضافه کرد: از سال 1381 به بعد به صورت عملی شوراهای حل اختلاف فعالیت خود را شروع کرده‌اند به نحوی که امروز در اکثر شهرها و روستاها، این شوراها به حل و فصل برخی از اختلافات مردم می‌پردازند.

شوراهای حل اختلاف جایگاهی برای صلح و سازش - بخش دوم و پایانی - عدم جواز اعاده دادرسی از آراء قطعی شوراهای حل اختلاف - صلاحیت شوراهای حل اختلاف در دعاوی خانوادگی - تجدید نظرخواهی از آراء شوراهای حل اختلاف

وی افزود: صلاحیت شورا در همه  امور مدنی و حقوقی، همه جرائم قابل گذشت، جنبه خصوصی جرایم غیرقابل گذشت است و مطابق ماده 9، قانون مذکور شورا در جرائم بازدارنده و اقدامات تأمینی و تربیتی و امور اختلافی از قبیل تخلفات راهنمایی و رانندگی که مجازات نقدی و قانونی آن حداکثر و مجموع 50 میلیون‌ریال و یا سه ماه حبس و تامین دلیل، مجاز به صدور حکم است اما مطابق تبصره ماده مذکور شورا مجاز به صدور حکم حبس نیست.

انصاری تصریح کرد: ماده هشتم قانون شورا تراضی طرفین را مبنای ورود و بررسی شورای حل اختلاف ( مقالات مرتبط با شورای حل اختلاف - سوالات مرتبط با شورای حل اختلاف ) دانسته است و سازش و دادرسی شورایی به مراتب کم هزینه‌تر و زود نتیجه تر از تشکیلات با ماهیت قضایی محض است.

وی اعلام کرد: کاهش مراجعات مردم به محاکم قضایی رفع اختلافات محلی، حل و فصل اموری که ماهیت قضایی ندارد یا از ماهیت قضایی کمتری بر خوردار است، جلوگیری از طولانی شدن رسیدگی به پرونده‌ها، کاهش هزینه‌های اصحاب دعاوی، رفع خصومت و پیچیده نبودن تشریفات آیین دادرسی و ... از جمله ویژگی دادرسی شورای حل اختلاف است.

جایگاه صلح و سازش در نظام حقوقی - چگونگی صلح و سازش در دعاوی کیفری و مدنی - درخواست صلح و سازش - نگاهی به گذشت شاکی تا صلح و سازش در دعاوی کیفری و مدنی 

رییس کل دادگستری استان قزوین عنوان کرد: شورای حل اختلاف ( مقالات مرتبط با شورای حل اختلاف - سوالات مرتبط با شورای حل اختلاف ) عمر 12 تا 13 ساله دارد باید با نگاه آسیب‌شناسی نقاط قوت را ارتقاء و نقاط ضعف و ایراد را اصلاح و مرتفع کرد.

وی تأکید کرد: در این شورا حدود 100 شعبه داریم که از سال 91 برخوردار از کارشناسان حقوقی مطلع در حال انجام مراجعه مردمی هستند.

دادگاه های خاص صلح و سازش در امور کیفری ایجاد می شود - صلح و سازش کم هزینه ترین راه حل اختلاف 

انصاری اظهار کرد: برای استحکام مبانی نظام شورائی ضرورت توجه به رفاه و تامین معیشت کارکنان شوراها وبرخورداری از مزیت های انگیزشی اجتناب ناپذیر است.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.