×

عزل برخی مدیران فنی بیمارستان ها به دلیل تخلف مالی

عزل برخی مدیران فنی بیمارستان ها به دلیل تخلف مالی

در حالی که اوایل ماه جاری ایرج خسرونیا، مسئول دادگاه بدوی سازمان نظام‌ پزشکی از اعلام اخطار به 30 بیمارستان خصوصی متخلف خبر داد، روز گذشته نیز محمدحسین میردهقان، مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت تصریح کرد برخی مدیران فنی بیمارستان‌ها به دلیل تخلفات مالی عزل شده‌اند

عزل-برخی-مدیران-فنی-بیمارستان-ها-به-دلیل-تخلف-مالی

در حالی که اوایل ماه جاری ایرج خسرونیا، مسئول دادگاه بدوی سازمان نظام‌ پزشکی از اعلام اخطار به 30 بیمارستان خصوصی متخلف خبر داد، روز گذشته نیز محمدحسین میردهقان، مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: برخی مدیران فنی بیمارستان‌ها به دلیل تخلفات مالی عزل شده‌اند.

قانون سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران - گلایه از کمبود داروسازان بالینی در بیمارستان ها - حوادث مهمترین عامل بستری کودکان در بیمارستان است 

عضو دادگاه انتظامی سازمان نظام‌پزشکی در اظهارت اخیر خود اعلام کرد که شکایات تعرفه‌ای و زیرمیزی کاهش یافته است، البته در حال حاضر تخلفات بیشتر در حوزه خود بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر بیمارستان‌ها بنابر اشتباهات محاسباتی پول زیادی می‌گیرند. بنابراین بیشترین میزان شکایات در حوزه بیمارستان‌ها و افزایش دریافت وجه از سوی آنهاست در حالی که تعداد شکایات مربوط به تعرفه‌ها و زیرمیزی کاهش یافته است. وی اضافه می‌کند: منظور از اشتباهات محاسبه‌ای در بیمارستان‌ها این است که مثلا زمانی که بیمار همراه دارد در بیمارستان از او پول بیشتری اخذ کرده یا در زمان تشکیل پرونده پول بیشتری می‌گیرند و در برخی موارد نیز پول تخت را افزایش می‌دهند؛ سپس با محاسبه این اقدامات کوچک پول بیشتری از بیمار دریافت می‌کنند.

به گفته خسرونیا میزان شکایات تعرفه‌ای از ابتدای فعالیت سامانه 1690 در 15 آبان ماه سال 93، در کل کشور زیاد بوده است. وی می‌گوید: البته شکایات مربوط به تعرفه‌ها بیش از 200 عدد نبوده و این میزان شکایات در دادگاه‌ها و دادسراهای مختلف بررسی شده است. در برخی موارد نیز اشتباه رخ داده است یعنی پزشک پول زیادی نگرفته و اشتباهی رخ داده است.

در این میان مسئول دادگاه بدوی سازمان نظام‌ پزشکی با اعلام اینکه به 30 بیمارستان خصوصی متخلف اعلام شده است، بروز بیشتر تخلفات را در بیمارستان‌های خصوصی عنوان می‌کند و می‌‌گوید: برای این بیمارستان‌ها پرونده تشکیل شده و محاکمه شده‌اند.

زایمان طبیعی در بیمارستان های دولتی رایگان می شود - جزییات جدید حذف دفترچه بیمه - پذیرش با کارت ملی در 670 بیمارستان 

   محکومیت‌ از توبیخ تا محرومیت از طبابت

اما این مقام مسئول درباره چگونگی برخورد با متخلفان، توضیح می‌دهد: ابتدا پرونده به نظام پزشکی ارجاع داده و بعد از آن مسئولان فنی بیمارستان‌ها را به دادگاه خوانده و در صورتی که ثابت شود که تخلف روی داده و مقصر بوده‌اند، محاکمه می‌شوند. محکومیت‌های اعمالی هم برای متخلفان بین توبیخ کتبی، درج در پرونده و سه ماه محرومیت از طبابت متغیر است.

گفته‌های خسرونیا در حالی است که شهریار خاقانی، مدیرکل نظارت سازمان نظام پزشکی کشور چندی پیش از تشدید برخوردهای نظارتی با تخلفات مالی بیمارستان‌های خصوصی خبر می‌دهد و می‌گوید: نظارت محیطی بر بیمارستان‌های خصوصی بر عهده وزارت بهداشت است. قرار شده برخورد با تخلفات مالی و تعرفه‌ای با قدرت بیشتری دنبال شود و با محرومیت همراه باشد.

اما خبر دیگری هم که در این زمینه منتشر شد این بود که این سازمان تصمیم گرفت برای برخورد و نظارت با تخلفات محاسبه‌ای و پولی ستاد نظارت بر تعرفه‌ها با حضور نمایندگانی از سازمان‌های نظام‌ پزشکی و بیمه‌گر و وزارت بهداشت تشکیل دهد. رسیدگی به این شکایت‌ها در این ستاد هم از طریق سامانه 1690 تعیین و مقرر شد نظارت سازمان نظام پزشکی از طریق این ستاد دنبال شود تا تخلف صورت گرفته به واحدهای انتظامی اعلام شود.

البته تاکید هم شد که این نظارت در مورد بیمارستان‌های خصوصی هم وجود دارد زیرا تمام بیمارستان‌های خصوصی مجوز خود را از وزارت بهداشت می‌گیرند. در این میان به این نکته هم اشاره شد که نقش نظارتی سازمان نظام پزشکی برای بیمارستان‌های دولتی و خصوصی یکسان است و اگر تخلفی هم صورت گیرد برخورد با آنها یکسان خواهد بود و در هیچ قانونی خطی بین این دو کشیده نشده است.

اما تخلفات مالی در روزهای اخیر تا آنجا پیش رفت که مسئولان از عزل برخی مدیران فنی بیمارستان‌ها در پی تخلفات مالی و وجود شکایت‌های تعرفه‌ای در بیمارستان‌های خصوصی خبر دادند. به گفته محمدحسین میردهقان، مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت، پرونده‌هایی از شکایت‌های مالی بیمارستانی در سازمان تعزیرات وجود دارد و در چند مورد مسئولان فنی بیمارستان‌ها عزل شدند و پرونده‌های قضایی برای آنها تشکیل شده است.

   بیماران از هزینه‌ها مطلع نیستند

اما اتفاقی که پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت افتاد این بود که بیمارستان‌ها موظف شدند هزینه‌های بیمار را در یک صورت ‌حساب تنظیم ‌شده به بیمار تحویل دهند، زیرا این حق بیمار است که نسبت به پرداخت‌های خود مطلع باشد. این در حالی است که به گفته خود مسئولان وزارت بهداشت، در شکایت‌های مطرح شده از سوی بیماران، نبود اطلاعات کامل از تعرفه وجود داشته است در صورتی که همین مسئولان اذعان می‌کنند که باید در زمینه‌ تعرفه‌ها اطلاع‌رسانی کامل انجام شود.

در این میان میردهقان می‌گوید: به طور کلی چنانچه بیمارستان‌ها خارج از چهارچوب مصوب تعیین‌ شده از سوی وزارت بهداشت چه در بحث تعرفه و چه مسایل جنبی که مندرج در صورت‌حساب‌ها نباشد، وجهی را دریافت کنند تخلف تعرفه‌ای انجام شده است و در فرآیند مربوطه برایشان حکم صادر می‌شود.

از سوی دیگر بر این نکته هم تاکید می‌شود که حتی اگر اضافه دریافتی هم باشد باز تخلف تعرفه‌ای است؛ زیرا کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات و هتلینگ ابلاغ شده است و هیچ بیمارستانی حق دریافت اضافه وجه را ندارد.

مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت تصریح می‌کند: مواردی در بررسی‌ها مشاهده شده که با آنها برخورد کرده‌ایم. مجاری قانونی آنها طی شده و چنانچه تخلف مجدد تکرار شود، با جدیت با آنها برخورد خواهد شد. البته مواردی از شکایات بیماران در زمینه تخلفات تعرفه‌ای در بیمارستان‌ها وجود داشته، البته مواردی هم بوده که با بررسی‌های انجام شده مشکلی نبوده و به شاکی اطلاع داده شده است. میردهقان تأکید می‌کند: اگر کوچکترین وجه اضافی خارج از تعرفه‌ها در بیمارستان‌ها از بیماران گرفته شود، مردم مطمئن باشند که با آنها برخورد خواهد شد و پول‌شان عودت داده خواهد شد. چنین مواردی در جلسه ستاد نظارت بر تعرفه‌ها مطرح و به آنها رسیدگی می‌شود، البته می‌توان گفت تخلفات تعرفه‌ای در بیمارستان‌های دولتی وجود ندارد و این به‌دلیل وجود نظارت دولتی و داخلی بیشتر است.به گفته وی، بیشتر شکایات از سوی بیمارستان‌های غیردولتی مطرح شده که در حال بررسی کارشناسی وضعیت آنها هستیم.

تمامی اظهارنظرها در حالی است که به نظر می‌رسد با وجود تعرفه‌های قیمتی تعریف شده برای بیمارستان‌ها نباید تخلفی گزارش شود یا حداقل به گونه‌ای نباشد که منجر به عزل مدیر فنی بیمارستانی شود، این موضوع می‌تواند موید این باشد که شاید آنقدرها هم که وزارت بهداشت بر نظارت جدی در این زمینه تاکید می‌کند، قاطعیت ندارد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.