×

فواید دویدن و روش صحیح آن

فواید دویدن و روش صحیح آن

دویدن، شاید بهترین راه جهت سلامت و تندرستی باشدچرا که هم ارزان است، هم می‌تواند در هر جا و در هر زمانی انجام شود و از همه مهم‌تر، بسیار موِثر و مفید است اگر شما هم طرفدار این روش سالم و موثر هستید، باید نکات علمی دربارهِ آن را هم به خاطر بسپارید

فواید-دویدن-و-روش-صحیح-آن وکیل 

دویدن، شاید بهترین راه جهت سلامت و تندرستی باشدچرا که هم ارزان است، هم می‌تواند در هر جا و در هر زمانی انجام شود و از همه مهم‌تر، بسیار موِثر و مفید است. اگر شما هم طرفدار این روش سالم و موثر هستید، باید نکات علمی دربارهِ آن را هم به خاطر بسپارید. 

فواید دویدن برای سلامتی - دلایل قانع کننده برای دویدن 

برای اینکه شما از فواید دویدن لذت ببرید، اصلا نیاز نیست با تمام سرعتتان بدوید. در واقع هیچ‌گونه تفاوتی بین دویدن معمولی و دویدن نرم و آهسته وجود ندارد و شما برای دویدن، تنها چیزی که نیاز دارید عبارت است از یک جفت کفش ورزشی خوب و کمی هم علاقه. 

مزایای دویدن 

دو سرعت در واقع، یک نوع ورزش غیرهوارسان است (بدون استفاده از اکسیژن) که انجام آن به قدرت عضلانی زیادی نیاز دارد؛ در حالی‌که دویدن در فواصل طولانی یک فعالیت هوارسان‌(با مصرف اکسیژن) به شمار می‌رود که لازمه آن، تحمل و پایداری عضلات است. دویدن از هر نوع که باشد، کمک بسیاری به سلامت قلب و ریه می‌کند. علاوه بر این، دویدن می‌تواند به افزایش تراکم استخوانی کمک کرده و از استئوپروز (پوکی‌استخوان) جلوگیری نماید. با این وجود باید در نظر داشته باشید که دویدن نسبت به فعالیت‌های ساده‌تر مثل پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری موجب فشار بیشتری بر روی مفاصل می‌شود. شما تا زمانی که سالم هستید و شروع به دویدن برایتان آسان است، می‌توانید بدوید. ولی چنانچه شما سابقه‌ای از بیماری‌هایی نظیر دیابت، درد قفسه سینه، آسم، صرع و فشارخون بالا دارید، به تازگی تحت جراحی قرار گرفته‌اید و یا باردار هستید، بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

آغاز دویدن 

همانند بقیه ورزش‌ها، بهتر است ابتدا بدن خود را گرم کرده وسپس کم‌کم و به آهستگی شروع به دویدن کنید. بهتر است شما ابتدا با سرعتی بدوید که در آن سرعت، هنوز قادر باشید با اطرافیان خود صحبت کنید. اگر نمی‌توانید باید سرعت خود را کاهش دهید و یا حتی راه بروید. این نوع دویدن را باید برای مدت 10 دقیقه انجام دهید و هر 2 تا 3 روز یکبار تکرار نمایید. کم‌کم سعی کنید مدت زمان راه‌رفتن را کاهش داده و مدت زمان دویدن خود را افزایش دهید تا زمانی که قادر باشید تمام مدت 10 دقیقه را بدوید. 

اکنون سعی کنید در هر بار دویدن، مدت زمان دویدنتان را یک تا دو دقیقه افزایش دهید تا زمانی که قادر باشید به مدت 30 دقیقه، 3 بار در هفته بدوید. سعی نکنید مدت زمان دویدنتان را بیش از 10 درصد در هفته افزایش دهید، حتی اگر احساس خوبی از این کار داشتید. در پایان دویدن، سعی کنید گرما را به آرامی از بدنتان خارج کنید. این کار را می‌توانید با آهسته‌تر کردن تدریجی سرعتتان و در ادامه با یک دویدن آهسته و سپس پیاده‌روی انجام دهید تا زمانی که ضربان قلب و تنفس شما به حالت طبیعی باز گردد. سعی کنید وقتی که هنوز بدنتان گرم است، حرکات کششی را نیز انجام دهید 

با انگیزه بمانید 

یکی از مهم‌ترین مشکلات دویدن به ویژه در روزهای ابتدایی،حفظ اشتیاق و انگیزه است. برای حفظ انگیزه، موارد زیر می‌توانند به شما کمک کنند! 

هدف مشخص و واضحی داشته باشید که در شما ایجاد انگیزه کند مانند دویدن در یک محل تفریحی و یا تلاشی برای دویدن بدون توقف برای مدت یک ساعت. 

واقع‌گرا باشید، به‌عنوان مثال چنانچه سابقه دویدن ندارید. سعی نکنید در 3 ماه اول دوی ماراتن انجام دهید. 

دویدن را برای خودتان به‌صورت یک عادت در بیاورید، درست مثل مسواک‌زدن. به جای اینکه فکرکنید: اگر بدوم ‌‌...‌‌.، به این فکر کنید که زمان دویدنم کی می‌رسد؟ 

یادداشت روزانه داشته باشید. هر روز پیشرفت خود، ساعت دویدن، آب‌وهوا، احساس خود، مکان‌هایی که دویده‌اید و سایر موارد را یادداشت کنید. از کمک دیگران بهره‌مند شوید. سعی کنید با یکی از دوستان خود و یا گروهی از دوستان حداقل هفته‌ای یک مرتبه بدوید. 

امنیت دویدن 

چنانچه شما عادت دارید شب‌ها بدوید، بهتر است با گروه‌های دسته‌جمعی باشید و یا درخیابان‌های امن بدوید و سعی کنید در مسیر برگشت تنها نباشید. در هنگام شب و نیز هوای بد، پوشیدن لباس روشن و براق که نور را منعکس کند، به ایمنی شما بسیار کمک می‌کند. 

هیچ‌وقت زمانی که دچار بیماری و یا تب هستید، سعی نکنید بدوید. زمانی که کاملا بهبود یافتید، کم‌کم و به آهستگی دویدن را شروع کنید و دوباره به آرامی به همان روند قبلی خود برگردید. 

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.