×

اعتیاد همچنان صدر نشین دلایل ایتلا به HIV

اعتیاد همچنان صدر نشین دلایل ایتلا به HIV

دهه 90 در حالی به میانه راه خود نزدیک می شود که حدود 30سال از مشاهده نخستین مورد ابتلا به ایذر در کشور می گذرد و طی این سه دهه مهمترین دلایل ابتلا به عارضه مورد نظر نه تنها در کشورما بلکه در سراسر جهان با تغییرات زیادی مواجه بوده است

اعتیاد-همچنان-صدر-نشین-دلایل-ایتلا-به-HIV

دهه 90 در حالی به میانه راه خود نزدیک می شود که حدود 30سال از مشاهده نخستین مورد ابتلا به ایذر در کشور می گذرد و طی این سه دهه مهمترین دلایل ابتلا به عارضه مورد نظر نه تنها در کشورما بلکه در سراسر جهان با تغییرات زیادی مواجه بوده است. مواردی که از آن به عنوان موج‌های ابتلا به ویروس HIV یاد می شود و توانسته آمار بیمارانی را که دچار این عارضه شده‌اند را طی سال‌های گذشته دستخوش تغییر کند.

89 درصد مبتلایان به ویروس HIV مردان هستند - 46 درصد مبتلایان به ایدز در کشور زیر 36 سال هستند - قتل عمد با انتقال ویروس ایدز - اهمیت و ضرورت بررسی معضل اعتیاد  - آیا می دانید استعمال یا قاچاق مواد مخدر و مجازات آن چیست ؟  

   آخرین آمارها به روایت وزارت بهداشت

بررسی‌های آماری وزارت بهداشت نشان می‌دهد، در مجموع 29هزارو 414نفر از ایرانیان مبتلا به  ویروس HIV شده‌اند که البته این آمار شامل بیماران شناسایی شده می‌شود که  88درصد این افراد را مردان و 12درصد را زنان تشکیل می‌دهند. آمار و ارقامی که  توسط دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، تا تاریخ اول فروردین ماه سال جاری جمع‌آوری شده است. در این میان اما راه‌های دچار شدن افراد به بیماری مذکور نیز بسیار متفاوت است. به مروری بر اطلاعات منتشر شده توسط مهمترین نهاد مسئول سلامت افراد در جامعه متوجه می‌شویم که تزریق با وسایل مشترک صدرنشین علت‌هایی بوده است که انجام آن فرد را درگیر ویروس HIV کرده است. به عبارتی 66.6درصد مبتلایان از این راه سلامت خود را از دست داده اند. کمترین میزان ابتلا نیز مربوط به انتقال از مادر به کودک است که عدد 1.4درصدی را نشان می‌دهد. در فاصله این 2 رقم نیز 14.5درصد موارد ابتلا مربوط به روابط جنسی و در 16.7درصد افراد نیز دلیل نامشخص بوده است. البته راه انتقال 0.8درصد از این موارد، مربوط به خون و فرآورده‌های خونی در سال های پیش از اجرای سیاست پالایش 100درصدی خون سالم توسط سازمان انتقال خون بوده و خوشبختانه بعد از این اقدامات هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده های خونی گزارش نشده است.

   نگرانی از بازگشت موج دوم ایدز به کشور

با این وجود مهمترین نکته‌‌ای که نباید آن را فراموش کرد این است که این روزها که بسیاری از کارشناسان نسبت به از راه رسیدن موج سوم ایذر که مربوط به رابطه جنسی می شود، هشدار می دهند اما عباس صداقت، رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت از نگرانی درباره بازگشت موج دوم ایدز در کشور سخن می‌گوید. شاید دلیل آن وجود شواهدی مبتنی تزریق مواد محرک و روانگردان در برخی نقاطی است که منجر به هم‌پوشانی موج دوم و موج سوم همه‌گیری ایدز می‌شود. به باور وی بعد از موفقیت اواخر دهه80 همچنان نگرانی درباره شیوع مجدد HIV از طریق مصرف تزریقی مواد مخدر وجود دارد اینکه در صورت نبود مداخله موثر و جدی، در اواخر دهه 90 نیز موج دوم همه‌گیری HIV بازگردد. هرچند که آمارها درباره موج سوم این بیماری هشدار می دهد. زیرا مقایسه‌های آماری نشان می‌دهد در سال گذشته اعتیاد تزریقی 43.7درصد، برقراری روابط جنسی 37.3درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک چهار درصد موارد ابتلا را تشکیل داده است.

بایسته های قانونی بازار داغ مواد مخدر - ابعاد حقوقی مقابله با اعتیاد -  عناصر تشکیل دهنده جرایم مرتبط با مواد مخدر -  نحوه اعمال تخفیف در پرونده های مواد مخدر - مواد مخدر جرم و جنایات و چراها - درآمدی بر قاچاق مواد مخدر  

   ضرورت توجه به ارائه آموزش‌های شفاف

تغییرات آمار و ارقامی که به باور مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدزعلت آن نبود آموزش شفاف به افراد است، زیرا که آموزش مهمترین وسیله پیشگیری از رفتارهای پرخطر و به دنبال آن ایدز بوده و در این میان رسانه ملی نقش مهمی را ایفا می کند چندان در این زمینه موفق نبوده است. این در حالی است که 72.6درصد موارد ابتلا در سال 93 مربوط به مردان و 27.4درصد را زنان تشکیل می دهند و 45.6درصد از مبتلایان به HIV که سن زمان شناسایی آنان مشخص بوده در گروه سنی 25 تا 34 سال قرار داشته‌اند که  بالاترین نسبت در بین گروه های سنی را به خود اختصاص می دهند که نشان می‌دهد هنوز بستر آموزش در این زمینه چندان فراهم نشده است و نیازمند عزم جدی متولیان بهداشت و درمان، مبارزه با مواد مخدر، رسانه‌های جمعی و ... است.

   مروری بر تدابیر اجرا شده

راه‌اندازی شبکه آزمایشگاهی تخصصی HIV و استقرار 11آزمایشگاه قطب منطقه‌ای برای آزمایش‌های پیشرفته به منظور مراقبت بهتر و با کیفیت‌تر، جهت ارتقای وضعیت پوشش مراقبت و درمان از جمله تدابیری بوده که طی سال‌های گذشته به اجرا درآمده است. همچنین همانطور که رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت عنوان می‌کند؛  پیشگیری از انتقال HIV از مادر باردار به نوزاد یکی دیگر از خدمات موثر برای پیشگیری از این بیماری بوده که مورد توجه قرار گرفته است، زیرا اگر اقدامات پیشگیرانه در دوران بارداری، دوران زایمان، دوران پس از زایمان و دوران شیردهی در صورتی که به موقع و صحیح ارائه شوند، می‌توانند خطر انتقال این بیماری را به نوزاد تا حد کمتر از 2درصد کاهش دهد.

روند مقابله با کمپ های ترک اعتیاد غیرمجاز - جای خالی مراکز ترک اعتیاد به الکل - خلأهای قانونی مواد مخدر و روانگردان برطرف می شود 

   مشاوره‌های رایگان و محرمانه

در این میان اما صداقت توضیحی هم در زمینه مراکز مشاوره ایذر برای افرادی دارد که احتمال می‌دهند، خود یا همسرشان در گذشته رفتارپرخطری داشته‌ و در معرض ابتلا به ویروس HIV قرار گرفته‌ باشند. اینکه در حال حاضر بسیاری از مراکز بهداشتی - درمانی در نقاط پرخطر کشور این خدمات را به صورتی محرمانه و رایگان ارائه می‌دهند. بنابراین درصورتی که افراد احتمال می‌دهند که خود یا همسرشان در گذشته ممکن است رفتار پرخطری چه رفتار جنسی و چه مصرف مواد مخدر داشته‌اند،  باید پیش از بارداری یا در اوایل بارداری، از خدمات مشاوره‌ای این مراکز بهره‌مند شوند.

این در حالی است که یکی از ماموریت‌هایی که وزارت بهداشت برای جلوگیری از همه‌گیری در این بیماری در طول سال‌های اخیر، گسترش کمی و کیفی خدمات شناسائی، مشاوره، مراقبت و درمان HIV بوده است. به طوری رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت اعلام می‌کند، هم اکنون در تمام استان‌های کشور و در اغلب شهرها مراکز و پایگاه‌های مشاوره راه‌اندازی شده است و تمام خدمات آموزشی، مشاوره و مراقبت و درمان HIV را به صورت محرمانه، داوطلبانه و رایگان و توسط تیمی مجرب و دوره دیده به افراد ارائه می‌شود.

جالب ترین شیوه های قاچاق مواد مخدر - در اتهام قاچاق مواد مخدر ، کافی نبودن دلائل از موجبات برائت است 

البته وی همچنان معتقد است که همه‌ سازمان‌ها و ارگان‌ها به ویژه ستاد مبارزه با مواد مخدر، بهزیستی و سازمان زندان‌ها‌ که به نوعی در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی حوزه کاهش آسیب ماموریت دارند، باید برنامه‌های کاهش آسیب‌ و درمان‌های جایگزین سوء‌مصرف مواد که ارتباط مستقیمی با ابتلا به این عارضه دارد را با کیفیت بالاتر و جدی‌تر از گذشته دنبال کنند. همچنین به این نکته توجه داشته باشند که در زندان‌ها با اجرای کامل برنامه‌های جامع کاهش آسیب می‌توان از بازگشت مجددHIV از طریق تزریق مواد مخدر جلوگیری کرد.
براین اساس به نظر می‌رسد بتوان با کمی تامل برآمارهای اعلام شده و تغییرات به وجود آمده در دلایل ابتلای افراد همچنین همفکری مسئولان نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط گام موثری در گذر از بحرانی جهانی به نام ایدز برداشت. البته نباید فراموش کرد در کنار همه تدابیر و برنامه‌ها شاید حضور پررنگ اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی‌های مردم نکته مهمی است که نباید از آن غفلت کرد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.