×

شورای نگهبان 10 مصوبه ارسالی از سوی مجلس شورای اسلامی و دولت را مورد بررسی قرار داد و از این تعداد، 5 مصوبه مورد تایید این شورا قرار گرفت

شورای نگهبان 10 مصوبه ارسالی از سوی مجلس شورای اسلامی و دولت را مورد بررسی قرار داد و از این تعداد، 5 مصوبه مورد تایید این شورا قرار گرفت

شورای نگهبان 10 مصوبه ارسالی از سوی مجلس شورای اسلامی و دولت را مورد بررسی قرار داد و از این تعداد، 5 مصوبه مورد تایید این شورا قرار گرفت

شورای-نگهبان-10-مصوبه-ارسالی-از-سوی-مجلس-شورای-اسلامی-و-دولت-را-مورد-بررسی-قرار-داد-و-از-این-تعداد،-5-مصوبه-مورد-تایید-این-شورا-قرار-گرفت

اعلام نظر شورای نگهبان در مورد ‌١٠ مصوبه
تایید طرح اعلام روز ‌٢٩ دی ماه به عنوان روز غزه نماد مقاومت فلسطین    

شورای نگهبان 10 مصوبه ارسالی از سوی مجلس شورای اسلامی و دولت را مورد بررسی قرار داد و از این تعداد، 5 مصوبه مورد تایید این شورا قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار حقوقی ایسنا، اصلاحیه اساسنامه شرکت سهامی توسعه منابع آب و نیروی ایران در جلسه بیست‌و هفتم آبان ماه شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که نظر شورا به شرح زیر اعلام می‌شود: نظر به این‌که در بند (ی) ماده (7) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران- مصوب 1383 – اصلاح اساسنامه منوط به پیشنهاد دستگاه ذیربط و تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با تصویب هیات وزیران می‌باشد و در مقدمه این اساسنامه به تایید سازمان مذکور اشاره‌ای نشده است، بنابراین پس از روشن شدن مراتب مذکور اظهارنظر خواهد شد.

بر اساس این گزارش، طرح اعلام روز 29 دی ماه به عنوان روز غزه نماد مقاومت فلسطین، لایحه موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالی در مورد مالیات‌های بر درآمد و سرمایه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان، لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قبرس و طرح اصلاح موادی از قانون تاسیس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مصوب 1372 نیز در جلسات شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

شورای نگهبان طرح اصلاح مواد (1) و (7) قانون نحوه اجرا قانون مربوط به خدمت نیمه وقت بانوان مصوب 1364 را نیز مورد بحث و بررسی قرار داد و اعلام کرد:

تبصره الحاقی به ماده (1) و نیز متن اضافه شده به ماده (2) موضوع تبصره ماده (7) قانون مذکور، از این جهت که به افزایش هزینه عمومی می‌انجامد و طریق تامین آن معلوم نشده است، مغایر اصل 75 قانون اساسی شناخته شد.

لایحه الحاق یک تبصره به ماده (1) اصلاحی قانون مطبوعات مصوب 1379 که با اصلاحاتی در جلسه مورخ هشتم آذرماه سال جاری به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود در جلسه شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

طرح افشاء نقض حقوق بشر توسط آمریکا و انگلیس در جهان امروز مصوب جلسه 8 آذرماه سال جاری مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه 18 آذر ماه در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظر شورا به شرح زیر اعلام می‌شود:

1- ماده واحده، از این جهت که به افزایش هزینه عمومی می‌انجامد و طریق تامین آن معلوم نشده است، مغایر اصل 75 قانون اساسی شناخته شد.

2- در تبصره (1) تعیین یکی از اعضا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به عنوان ناظر با انتخاب کمیسیون، مغایر قانون اساسی شناخته شد.

نظر شورای نگهبان درباره لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها نیز که در جلسه 18 آذر ماه مورد بررسی قرار گرفت به شرح زیر است:

1- عبارت «موارد خاص» در تبصره (1) بند (ج) ماده(1) مبهم است، پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

2- عبارت «اعمال قیمت ترجیحی و پلکانی» در تبصره (2) ماده (3)، از آنجا که ضابطه‌ای برای آن پیش بینی نشده مبهم است، پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

3- ماده (15) به دولت اجازه مصرف وجوه حاصل را پس از واریز به ردیف درآمدی مندرج در قانون بودجه به نحو صدرصد (درآمد-هزینه) داده است، از این جهت ابهام دارد که آیا مقصود مصرف همه این درآمدها بدون رعایت مفاد ماده (12) است یا مراد اجازه مصرف این وجوه در حد مصوبه لایحه بودجه سنواتی؟ پس از بیان مقصود اعلام نظر خواهد شد.

از دیگر مصوباتی که در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت لایحه اصلاح ماده (19) قانون نوسازی و عمران شهری مصوب 1347 است که در جلسه 27 آذرماه در این شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظر شورا بشرح زیر اعلام می‌شود:

- اصلاح به عمل آمده رافع ابهام نبوده، پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.