بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
بهزاد قوامی
آدرس : تهران - خیابان میردامادغربی-نرسیده به ولی عصر-ساختمان 349-طبقه 2 شمالی
وب سایت بهزاد قوامی وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
دکتر سهیل طاهری
آدرس : تهران-سعادت آباد- نبش خیابان 32- پلاک 116- طبقه 4 - واحد 9
تلفن تماس : 88689911-13 - 09122505985
وب سایت دکتر سهیل طاهری وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای دادگستری مرکز و استاد دانشگاه
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
فاطمه موذن
آدرس : تهران - انتهای حکیم غرب بلوار جوانمردان (تعاون) پلاک 18 ساخنمان نوبهار ط 6 واحد 19
تلفن تماس : 02144172650 - 09123255200
وب سایت فاطمه موذن وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
مرتضی دستوری
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه،بلوار آیت الله کاشانی-ایستگاه مهران ساختمان آرمیتا - پلاک77-طبقه اول-واحد8
تلفن تماس : 44007642 -44049071 - 09122546782
وب سایت مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
سرور ثانی نژاد
آدرس : سعادت آباد ، میدان کاج ،سرو غربی،پلاک 11 ،ساختمان پزشکان سینا ، طبقه دو نیم ، واحد 17
تلفن تماس : 22350512 - 09124357415
وب سایت سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
اسدعلی امرایی
آدرس : تهران اشرفی اصفهانی بالاتر از تقاطع نیایش بین فلاح و دربندی ساختمان 55 طبقه 2 واحد 5
وب سایت اسدعلی امرایی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای مرکز
حسين مزاجي
آدرس : اصفهان-چهارباغ بالا روبروی رستوران خوانسالار کوی عطاالملک،شماره4 واحد2
وب سایت حسين مزاجي وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان
احسان عابدین
آدرس : سعادت آباد ، میدان کاج ،سرو غربی،پلاک 11 ،ساختمان پزشکان سینا ، طبقه دو نیم ، واحد 17
تلفن تماس : 22350512 - 09123956043
وب سایت احسان عابدین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
طیبه برزگر
آدرس : تهران - فلکه دوم صادقیه- ایتدای خیابان آیت الله کاشانی -بعد از بانک مسکن - پلاک 80-طبقه 3 واحد سوم
تلفن تماس : - 09122249601
وب سایت طیبه برزگر وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز ،با بیش از 10 سال سابقه کار و وکیل بانکها و موسسات مالی و اعتباری و وکیل شرکتهای خصوصی
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

یک حقوقدان: برجام اعتبار خود را از قطعانامه شورای امنیت می گیرد

ارسال شده توسط : پرتال اطلاع رساني وكالت آن لاين در تاریخ : 05-05-1394
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
یک حقوقدان: برجام اعتبار خود را از قطعانامه شورای امنیت می گیرد

یک حقوقدان با بیان این‌که برجام اعتبار خود را از قطعنامه شورای امنیت می‌گیرد، معتقد است: می‌توان برجام را یک تعهد بین‌المللی دانست و مثل هر قطعنامه موضوع فصل هفتم به آن عمل کرد بدون این‌که خودمان را با محدودیت‌های داخلی درگیر کنیم.

گران ترین بازیکن تاریخ مذاکرات کاترین اشتون چقدر حقوق می گیرد ؟ - چالش های حقوقی برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته ای - انرژی هسته ای و امنیت ملی ایران 

میرشهباز شافع در نشست حقوقی، فنی و اقتصادی توافق وین گفت: موضوع اصلی که در مطبوعات و جلسات مختلف بحث می‌شود این است که برجام یک عهدنامه است پس چالش این‌که چگونه در مجلس طرح شود و پروسه تصویب را بگذراند مطرح می‌شود.

وی افزود: من می‌خواهم یک نظر دوم و نگاه متفاوتی به متن داشته باشیم و آن این است که می‌توان متن را معاهده تلقی نکرد و بحث را طور دیگری پیش برد؛ هرچند که من معتقدم که متن هر دو ویژگی را با هم دارد یعنی می‌توان از عهدنامه بودن آن دفاع کرد.

این استاد حقوق بین‌المللی اظهار کرد: اگر نگاه کنیم می بینیم ما قبل از مذاکرات با چه وضعیتی روبرو بودیم. قطعنامه‌هایی از شورای امنیت وجود داشته که اکثر آنها فصل هفتمی بوده است و در چارچوب آن تحریم‌هایی علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده، به اضافه این‌که این قطعنامه‌ها مبنای توجیح دیگر قطعنامه‌های یکجانبه‌ای بوده که از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا وضع شده است.

ابعاد حقوقی حق غنی سازی ایران - تیم مذاکره کننده مراقب فریبکاری دشمن باشد - عدم حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای تضییع حقوق کشور است  

این حقوقدان افزود: اگر همین مسیر را نگاه کنیم می‌توانیم این‌طور عنوان کنیم که برای اولین بار در سازمان ملل و شورای امنیت کشوری که موضوع قطعنامه‌های تحریمی بوده است، آمده و مذاکراتی را انجام دادیم برای این‌که چگونه برای رسیدن به یک راهکار از تحریم‌ها خارج شود.

وی گفت: خروجی این صحبت‌ها و مذاکرات هم خود را در قالب یک سند تحت عنوان برجام نشان داده که نهایتاً ضمیمه قطعنامه شورای امنیت شده است. لذا می‌توانیم این‌طور نگاه کنیم که چون برجام بخشی از قطعنامه شورای امنیت است پس لازم نیست که این متن را یک معاهده بدانیم.

شافع با بیان این‌که در خود برجام هم می‌توانیم در تأیید این نگاه عناصری داشته باشیم، افزود: هیچ جا از معاهده بودن برجام اسمی نیست و به هیچ وجه ذکر نشده که برجام در چارچوب کنوانسیون 1969 ایجاد شده است. ادبیاتی که برای الزام آور شدن آن پیش‌بینی شده نیز کاملاً با ادبیات و ساختار حقوقی معاهدات متفاوت است.

وی ادامه داد: در معاهدات یک "تاریخ امضا" کردن داریم که نشان می‌دهد مذاکرات خاتمه یافته است و یک "تاریخ تصویب" داریم که در آن ذکر می‌شود چه حدنصابی لازم است تا معاهده لازم‌الاجرا شود. همچنین معمولاً یک ظرف زمانی وجود دارد مبنی بر این‌که بعد از تصویب حد نصابی از کشورها، معاهده لازم‌الاجرا می‌شود.

این استاد حقوق بین‌الملل گفت: در این متن یعنی برجام هیچ کدام از این سه عنصر را نداریم. به جای "امضا" از عبارت "روز نهایی شدن متن" استفاده کرده است یعنی روزی که متن، دیگر قابل تغییر نیست. در متن برجام به هیچ وجه به پروسه تصویب نظام‌های داخلی اشاره‌ای نشده است در حالی که در همه کنوانسیون‌های بین‌المللی این موضوع را می‌بینید که می‌گوید تاریخ لازم‌الاجرا شدن، 90 روز بعد از قطعنامه شورای امنیت است؛ فارغ از این‌که اصلاً مجالس تصویب کنند یا خیر.

وی گفت: پس اعتبار برجام به هیچ وجه نیازمند تصویب نیست و در خود آن اصلاً به این موضوع اشاره‌ای نشده است.

شافع اظهار کرد: همچنین به هیچ وجه حد نصابی برای لازم‌الاجرا شدن برجام پیش‌بینی نشده است. هر معاهده‌ای را که نگاه می‌کنید در آن گفته شده که به طور مثال دو سوم کشورهای امضا کننده باید در نظام داخلی آن را تصویب کنند تا لازم‌الاجرا شود، اما چنین چیزی را در برجام نمی‌بینید. برعکس، شورای امنیت با تصویب قطعنامه‌ای می‌گوید که این سند بخشی از قطعنامه شورای امنیت است پس اعتبار خود را از شورای امنیت می‌گیرد.

این استاد دانشگاه گفت: پس لازم نیست ما به دنبال این باشیم که برجام را معاهده تلقی کنیم و در پی آن این سوال طرح شود که مصوبه مجلس را می‌خواهد یا نه.

وی تصریح کرد: عنصر دیگری که می‌شود از آن در این نگاه استفاه کرد ماده 25 منشور است که به صورت مطلق می‌گوید قطعنامه شورای امنیت برای همه دولت‌ها الزام‌آور است. در ایران تمام قطعنامه‌های شورای امنیت الزام‌آور است و هرگز هم به مجلس نمی‌رود و اتفاقاً ایجاد تعهد هم می‌کند. وقتی شورای منیت قطعنامه‌ای تصویب و مثلاً عراق را تحریم می‌کند، این برای ما هم یک تعهد است.

قانون پیمان منع استقرار سلاحهای هسته ای و سایر سلاحهای انهدام دسته جمعی 

شافع درباره مزیت این نحوه تفسیر گفت: یک حقوقدان باید دقت کند که کدام راه‌حل در مجموع برای ایران بهتر است. قطعاً من هم معتقدم که می‌توان در رابطه با معاهده بودن برجام تفسیر داشت ولی به نظر من یک وجه فارقی وجود دارد و من شخصاً غیرمعاهده بودن متن را ترجیح می‌دهم.

این حقوقدان گفت: با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد، تاکنون می‌گفته‌ایم که قطعنامه‌های فصل هفتم، بدون دخالت ما تحریم‌هایی وضع کرده است. حال باید پرسید آیا واقعاً لازم است که مجلس ایران بر این محدودیت‌ها مهر تأیید بگذارد یا لازم نیست که عملاً مهر تأیید مجلس را بر همه قطعنامه‌های قبلی بگذاریم.

وی با بیان این‌که نظام حقوقی ما نظام دوگانگی حقوق داخلی و بین‌المللی است، افزود: می‌توان برجام را یک تعهد بین‌المللی دانست و مثل هر قطعنامه موضوع فصل هفتم به آن عمل کرد بدون این‌که خودمان را با محدودیت‌های داخلی درگیر کنیم.

این استاد دانشگاه معتقد است که با توجه به مجموعه قواعدی که پیشتر وضع شده است، نیازمند تغییرات و مصوباتی در مجلس هستیم تا بدون این‌که مستقیماً برجام را تأیید کند امکان اجرای این قطعنامه را فراهم کنیم.

منبع : ایسنا
بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

مسئولیت بین المللی برای حمایت از تئوری تا اقدام در لیبی
کلیات طرح اجرای برجام با 139 رای تصویب شد
وظایف شورای امنیت
حقوق ایران در برنامه جامع اقدام مشترک توافق هسته ای
ضرورت ارزیابی منصفانه توافق هسته ای
موسوی: حقوقدانان عبارت برجام را بررسی کنند تا دچار مشکل نشویم
بیانیه تشکل وکلای مدافع حقوق شهروندی در پی توافق هسته ای
احمدی: در صورت توافق، باید به ظریف جایزه صلح نوبل داد
اعلام آمادگی جامعه حقوقی برای ارایه هر نوع همکاری در انعقاد یک توافق
تحریم های هوشمند شورای امنیت

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
کاهش آمار طلاق توافقی کشور در سال 95 ، ارسال 39 برنامه پیشگیرانه به شورای اجتماعی شیوه های وصول چک چگونه است ؟ تعارض شهادت شهود با اسناد مکتوب حکم قاضی گنبدی برای راننده بدون گواهینامه ایجاد آرشیو ملی اسناد حقوق شهروندی یکی از جنب های مغفول اجرا و تحقق حقوق شهروندی مشارکت نهادهای غیر دولتی است ضرورت بازبینی جایگاه سالمندان و یافته های علمی مربوط به اختلالات آنها در نظام حقوقی کشور تولیت پیشگیری از وقوع جرم با قوه قضاییه است ، اما هر نهادی ساز خودش را می زند مصدومیت شدید دختر بچه ده ساله به دلیل ضرب و جرح عمدی ، مادر کودک در مظان اتهام کودک آزاری است اگر شوهر مالی را بنام همسرش کند در صورت جدایی می تواند آن را پس بگیرد؟ آزادی 20 زندانی غیرعمد در حاشیه همایش های پیاده روی رای شماره های 273 الی 277 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:وضع عوارض حق الارض شوراهای اسلامی نفقه زنان شاغل چگونه محاسبه می شود ؟ رای شماره های 268 الی 270 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال تبصره یک بند یک از ماده 3 آیین نامه اجرایی رای شماره 272 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:اعمال امتیاز ارزشیابی سالانه برای ایام بعد از اجرایی شدن فصل دهم رای شماره 267 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال بند 2 بخشنامه شماره 2-92/ 7 دایره صیانت پیشگیری بازرسی پلیس راهنمایی رای شماره 279 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع: ابطال بند 2 و 3 مصوبه شماره 88123/ت48773ھ-1392/4/15 هیات وزیران تهدید به انتشار عکس های شخصی ، قابل تعقیب است اما و اگرهای عضویت در شبکه های اجتماعی عدم اجرای برخی مفاد حقوق شهروندی نباید منجر به سردی فعالان این عرصه شود