×

ثبت رسمی و اجرای کاداستر پرونده های قضایی را کاهش می دهد

ثبت رسمی و اجرای کاداستر پرونده های قضایی را کاهش می دهد

کلاهبرداری با فروش غیرقانونی اراضی یا فروش یک زمین به چند نفر از جمله جرایمی بود که تا چند سال پیش بسیار رایج بود و پرونده‌های زیادی را در دادگستری به خود اختصاص می‌داد

ثبت-رسمی-و-اجرای-کاداستر-پرونده-های-قضایی-را-کاهش-می-دهد وکیل 

کلاهبرداری با فروش غیرقانونی اراضی یا فروش یک زمین به چند نفر از جمله جرایمی بود که تا چند سال پیش بسیار رایج بود و پرونده‌های زیادی را در دادگستری به خود اختصاص می‌داد اما با تصویب قوانین جدید در حوزه ثبت اسناد و املاک نه تنها دعاوی این بخش کاهش یافت که حالا مدیر کل ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویر احمد معتقد است: با تصویب قانون کاداستر دیگر دست‌اندازی به اراضی ملی نیز میسر نیست.

تعریف کاداستر - سازوکارهای اجرای کاداستر - دست نویس شدن اسناد با طرح کاداستر پایان می یابد - اعلام آمادگی سازمان ثبت اسناد برای تثبیت مالکیت منابع طبیعی - استخدام در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور - از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ،  پورتال شناسه ملی اشخاص حقوقی راه اندازی شد ارزش محتویات و مندرجات سند رسمی  - دادخواست ابطال وکالت نامه و سند رسمی انتقال - فروش مال غیرمنقول بدون تنظیم سند رسمی - قرار تامین خواسته به استناد سند رسمی - مزایای طلایی سند رسمی - تنظیم سند رسمی 

   90درصد دعاوی مالکیتی است

شاید در گذشته پیِ کلاهبرداری به تن تعداد زیادی از کسانی که  قصد خرید و فروش املاک خود را داشتند خورده باشد، افرادی که با اسناد عادی یا قولنامه مالکیت را به دیگران منتقل می کردند و همین موضوع منجر به تشکیل پرونده‌های قضایی شده باشد بر این اساس نیاز به تغییر قانون حس می شد که با تغییر قانون این مشکلات مرتفع شد. مدیرکل ثبت اسناد استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با «حمایت» با تاکید بر اهمیت ثبت اسناد در نظام اسلامی، گفت: استفاده مطلوب از ثبت اسناد رسمی به طور چشمگیری موجب افزایش و صیانت از سرمایه های اجتماعی در جامعه می شود.

سعید محوری اظهار کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری در ابعاد اقتصادی، امنیتی، سیاسی و اجتماعی جامعه دارد. مدیرکل ثبت اسناد استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اگر در عرصه‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی به نقش و مأموریت این سازمان توجه شود مشخص می‌شود که تأثیرگذاری آن در ایجاد نظم حقوقی جامعه به مراتب از دیگر دستگاه‌های جامعه بیشتر است. وی افزود: تا پیش از تصویب قانون ثبت اسناد و املاک بیش از 90 درصد دعاوی مردم در مراجع قضایی به اختلافات مربوط به مالکیت و دعاوی بر سر اختلافات ملکی مربوط بوده است.

چگونگی الزام به تنظیم سند رسمی - برخورد دادگاه با ابطال سند رسمی - شرایط ادعای جعل سند رسمی - اعتبار اسناد رسمی و عادی در دعاوی مدنی - شکوائیه در رابطه با جعل سند عادی - همه چیز درباره سندی عادی به نام قولنامه - اعتبار اسناد رسمی و عادی در دعاوی مدنی 

محوری خاطرنشان کرد: تا پیش از تصویب قانون ثبت اسناد و املاک در کشور منازعات بین افراد به دلیل اینکه مالکیت افراد تثبیت نشده بود و مردم و اشخاص با اسناد عادی و قولنامه مالکیت خود را به دیگران منتقل می‌کردند سبب ایجاد پرونده‌های زیادی در دستگاه قضایی شده بود.

    هدف قانون جدید، تثبیت مالکیت دولت در قلمرو کشور

وی با اشاره به اهداف ثبت قانون ثبت اسناد و املاک بیان کرد: نخستین هدف این قانون حمایت و تثبیت مالکیت دولت در قلمرو زمینی کشور بود زیرا به دلیل اینکه دولت بر نقل و انتقال املاک نظارت نداشت افراد می‌توانستند با قولنامه و سند عادی املاک را منتقل کنند.
محوری با بیان اینکه در گذشته به دلیل نبود قانون مشخص برای ثبت اسناد و املاک انتقال املاک غیرمنقول به افراد خارجی و بیگانه انجام می‌شد، عنوان کرد: وقتی این قانون تصویب شد نظارت عام دولت بر همه اراضی ملی و زمین‌های کشور تحقق یافت و کشور از آثار این قانون بهره‌مند شد و حفاظت و صیانت از اراضی ملی، طبیعی و کشاورزی کشور با این قانون محقق و اجرایی شد.

    تصویب قانون ثبت مساوی با پیشگیری از دست‌اندازی به اراضی ملی

مدیرکل ثبت اسناد استان کهگیلویه وبویراحمد، تأکید کرد: با تصویب قانون ثبت اسناد و املاک در کشور دیگر کسی نمی‌تواند به اراضی ملی دست‌اندازی کند و خارج از حدود مالکیت خود به عرصه ملی و منابع طبیعی به ثبت رسیده تجاوز کند و اشخاص نمی‌توانند به راحتی با اسناد عادی و قولنامه زمین‌های ملی را به تصرف خود در آورند.

محوری اظهار کرد: ثبت اسناد و املاک امنیت افراد را در جامعه تأمین می کند و کس دیگری غیر از مالک نمی تواند ادعای داشته باشد.

انکار و تردید در اسناد عادی و رسمی چگونه است ؟ - نمونه دیگر قرار تامین خواسته به استناد اسناد عادی 

وی با بیان اینکه سند رسمی موجب ایجاد امنیت اجتماعی در جامعه شده و امنیت اجتماعی نیز امنیت اقتصادی را به دنبال دارد، بیان کرد: اگر افراد سند رسمی را در معاملات خود به کار گیرند به حق و حقوق آنها تعدی نمی شود و اگر به حقوق شهروندان تعدی نشود جامعه نیز دچار فساد نخواهد شد.

مدیرکل ثبت اسناد استان کهگیلویه وبویراحمد در ادامه گفت: بهره‌گیری از اسناد رسمی در جامعه موجب بهداشت قضایی، قضازدایی و کاهش دعاوی محاکم قضایی و نظام بخشی تعاملات اجتماعی و صیانت از حقوق مردم خواهد شد.
چنانچه اگر دولت بخواهد بر روابط اقتصادی افراد در جامعه نظارت داشته باشد باید تمام مناسبات حقوقی در دفاتر ثبت رسمی اسناد ثبت شود. وی با بیان اینکه مهم‌ترین نقش و تأثیر دیگر قانون ثبت اسناد پیشگیری از معاملات معارضی است که در گذشته صورت می‌گرفت، اظهار کرد: اگر کسی خواست ملکی را به کسی منتقل کند با مراجعه به اداره ثبت از وضعیت آن ملک مطلع می‌شود و از فروش یک ملک به چند نفر جلوگیری می‌شود.

    ضرورت وجود سند رسمی

در واقع از نظر قانون، اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک یا دفاتر اسناد رسمی یا نزد ماموران رسمی دولت در حدود صلاحیت آنها و بر طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشند، سند رسمی است و سایر اسناد، عادی محسوب می شود که دارا بودن سند رسمی ، ضمن جلوگیری از خسارات فردی و اجتماعی، از وقوع اختلافات مرتبط با آن و تشکیل پرونده‌های قضایی می‌کاهد.

واکاوی اعتبار اسناد عادی در معاملات غیرمنقول - بیشتر پرونده های ملکی مربوط به اسناد عادی است 

این در حالی است که در صورت داشتن سند عادی باید اصالت این سند را اثبات کرد اما در صورت داشتن سند رسمی ( مقالات مرتبط با سند رسمی - سوالات مرتبط با سند رسمی )  چنین تلاشی نیاز نیست. ضمن اینکه، انکار نسبت به مندرجات سند رسمی راجع به اخذ وجه یا مال یا تعهد به تأدیه وجه یا تسلیم مال، مسموع نیست، این نکته نیز قابل ذکر است که امکان وقوع معاملات معارض در معاملات با سند رسمی به مراتب کمتر است.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.