×

بهتر است سازمان‌های اجرایی قوه قضاییه زیر نظر دولت فعالیت کنند

بهتر است سازمان‌های اجرایی قوه قضاییه زیر نظر دولت فعالیت کنند

یک وکیل دادگستری تاکید کرد که سازمان‌های زیرمجموعه قوه قضاییه مانند سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و نیز سازمان روزنامه رسمی بهتر است که از زیر پوشش قوه قضاییه در آیند و به عنوان یک نهاد دولتی به فعالیت بپردازند

بهتر-است-سازمان‌های-اجرایی-قوه-قضاییه-زیر-نظر-دولت-فعالیت-کنند

یک وکیل دادگستری تاکید کرد که سازمان‌های زیرمجموعه قوه قضاییه مانند سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و نیز سازمان روزنامه رسمی بهتر است که از زیر پوشش قوه قضاییه در آیند و به عنوان یک نهاد دولتی به فعالیت بپردازند.

شهلا سجادی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر سازمان‌هایی در کشور وجود دارد که از یک طرف به لحاظ ارتباط‌شان با قوه قضاییه مانند سازمان پزشکی قانونی یا سازمان زندان‌ها زیر نظر این قوه به فعالیت می‌پردازند و از طرف دیگر هم بودجه این سازمان‌ها را دولت تامین می‌کند و به جای اینکه قوه قضاییه این سازمان‌ها را مستقل و کم کند درصدد است که سازمان‌های بیشتری را زیر پوشش خود قرار دهد. مانند کانون وکلا که یک بخش خصوصی است و قوه قضاییه در صدد است که کانون وکلا را به سازمان تبدیل کند.

این حقوقدان تصریح کرد: قوه قضاییه اصرار دارد که سازمان‌هایی مانند سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان پزشکی قانونی و سازمان زندان‌ها از آنجایی که به لحاظ ارتباط موضوعی وابسته به قوه قضاییه هستند را تحت احاطه خود داشته باشد حتی درصدد است که سازمان‌های دیگری را هم تحت پوشش خود قرار دهد.

وی با بیان اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و نیز روزنامه رسمی ارتباط موضوعی با قوه قضاییه ندارند، گفت: بهتر است این سازمان‌ها مستقل شوند و به عنوان یک دستگاه دولتی زیرنظر دولت به فعالیت بپردازند.

سجادی با بیان اینکه نمی‌توان سازمان‌های وابسته به قوه قضاییه را به طور کلی از زیر پوشش این قوه خارج کرد، اظهار کرد: باید از نظر موضوعی این سازمان‌ها را تفکیک کنیم و سازمان‌هایی که ارتباط مستقیم با قوه قضاییه دارند، مانند سازمان زندان‌ها و سازمان پزشکی قانونی همچنان تحت نظارت این قوه باشند.

این وکیل دادگستری در زمینه نظارت بر نهاد وکالتی مانند کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: کانون وکلا در همه جای دنیا مستقل است. در ایران هم از زمان دکتر مصدق استقلال کانون وکلا مطرح شد و از آن زمان تاکنون این کانون به عنوان یک نهاد مدنی مستقل شناخته شده است.

این حقوقدان با بیان اینکه کانون مرکز نیز از قوای سه‌گانه مستقل است، گفت: البته اینطور هم نیست که نظارت بر کانون مرکز وجود نداشته باشد چراکه در حال حاضر هم قوه قضاییه طبق قانون بر این نهاد نظارت می‌کند ولی مساله مهم این است که قرار گرفتن وکیل زیر پوشش قوه قضاییه اشکالی است که به امر دفاع وارد می‌شود و حقوق ملت را تحت شعاع قرار می‌دهد لذا کانون وکلا همیشه مستقل بوده و خواهد بود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.