×

بازار مسکن تشنه عرضه است

بازار مسکن تشنه عرضه است

بازار مسکن در شرایطی پیچیده به سر می‌برد این بخش از اقتصاد کشور بیش از دو سال است که در رکودی عمیق فرو رفته و ظاهرا حالا حالاها قصد خروج از این وضعیت را ندارد در این شرایط طرح‌های دولت یازدهم هم برای حل مشکل مسکن بیشتر روی محرک‌های مالی متمرکز است و این محر‌ک‌ها هم به بازار مسکن نمی‌رسد غیر وام 80 میلیون تومانی برای خانه‌ اولی‌ها که هر روز شرایطش عوض می‌شود

بازار-مسکن-تشنه-عرضه-است وکیل 

بازار مسکن ( مقالات مرتبط با مسکن - سوالات مرتبط با مسکن ) در شرایطی پیچیده به سر می‌برد. این بخش از اقتصاد کشور بیش از دو سال است که در رکودی عمیق فرو رفته و ظاهرا حالا حالاها قصد خروج از این وضعیت را ندارد. در این شرایط طرح‌های دولت یازدهم هم برای حل مشکل مسکن بیشتر روی محرک‌های مالی متمرکز است و این محر‌ک‌ها هم به بازار مسکن نمی‌رسد. غیر وام 80 میلیون تومانی برای خانه‌ اولی‌ها که هر روز شرایطش عوض می‌شود و قرار است تازه از خرداد 95 اولین گروه بتوانند آن را دریافت کنند، دلخوشی بازار به وام 60 میلیون تومانی است که قرار شده سایر بانک‌های کشور (غیر از بانک مسکن) آن را به متقاضیان عرضه کنند. اما بانک‌‌ها به شدت در مقابل پرداخت این وام مقاومت می‌کنند و پرونده این وام تقریبا بایگانی شده است.

بخشنامه وام مسکن سال 94 با همان مبلغ سال گذشته ابلاغ شد - مصوبه بانک مرکزی درباره اعطای تسهیلات مسکن قانونی است - جایگاه و صلاحیتهای بنیاد مسکن ، و نقش آن در تضمین حق بر مسکن - ضوابط ارایه تسهیلات مسکن به آزادگان ، جانبازان و خانواده شهدا 

  این شرایط در حالی رخ داده است که کاهش عرضه مسکن قدرت خرید اقشار متوسط و کم‌درآمد را بیش از پیش ضعیف کرده است. بانک مرکزی در گزارش خود از وضعیت مسکن در تیر ماه اعلام کرده در این ماه قیمت مسکن در تهران حدود 3 درصد کاهش یافته و اجاره بها بالا رفته است.

عرضه نشدن مسکن و ادامه رکود در این بخش باعث می‌شود امید متقاضیان اقشار متوسط و کم‌درآمد برای خانه‌دار شدن کاهش یابد و اجاره نشینی افزایش پیدا کند. گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که بیش از یک سوم درآمد خانوارهایی که اجاره‌نشین هستند بابت این مسئله هزینه می‌شود. معنی این موضوع آن است که بسیاری از فعالان بازار کار، نمی‌توانند از یک سوم درآمد ماهانه خود هیچ استفاده‌ای که برای آینده‌شان ارزش افزوده‌ای در پی داشته باشد، بکنند و این درآمد به عنوان هزینه مصرفی از کف‌شان می‌رود. از این رو رونق بازار مسکن به شیوه‌ای که بتواند به خانه‌دار شدن این اقشار کمک کند یکی از ضرورت‌های اقتصادی کشور به حساب می‌آید. اما در سال‌های اخیر جهت قیمت‌ها و وضعیت عرضه و تقاضا عکس این عمل کرده است.

چگونه از صحت معاملات مسکن مطمئن شویم ؟ - حکم خرید و فروش مسکن مهر چیست ؟ - رژیم حقوقی حاکم بر مسکن مهر - کلیات - 

  وام‌هایی که فقط هیجان آفرید

 بهار امسال، فصل وعده‌های رنگارنگ و هیجانات مالی در بخش مسکن ( مقالات مرتبط با مسکن - سوالات مرتبط با مسکن ) بود. در اردیبهشت ماه هم خبر بازگشایی «صندوق یکم پس‌انداز مسکن» و وام 80 میلیونی منتشر شد و هم خبر شکسته شدن انحصار بانک مسکن در تسهیلات مسکن با آب و تاب سر تیتر خبرها بود. اما تا به حال تنها اثر مثبت این خبرها تنها کمی هیجان‌آفرینی در بازار مسکن  بوده است. این وام‌ها را فعلا نه کسی داده و نه کسی گرفته و بازار مسکن هم همچنان به خواب عمیق خود ادامه می‌دهد. این بازار به شدت چشم‌انتظار عرضه است و خبری از عرضه نمی‌آید.  هیجان و جذابیت وام‌های جدید مسکن مدت زیادی دوام نیاورد. شرط و شروط دریافت وام خانه‌ اولی‌ها به حدی سخت است که استقبال از سپرده‌گذاری برای دریافت آن، هم زیاد چنگی به دل نمی‌زند. وام 60 میلیونی هم با مقاومت شدید بانک‌های عامل روبرو است. نکته اینجاست که این بانک‌ها موظف به پرداخت این تسهیلات نیستند و تصمیم‌گیری در مورد پرداخت یا نپرداختن بر عهده خود آنهاست. گرچه با هیاهویی که در زمان تصویب این مصوبه‌ها بپا شد، به نظر می‌رسید شرایط مطلوب‌تری فراهم شده و  قدرت خرید ممکن است افزایش یابد و اما با وجود تصویب دو وام در سقف‌های 80 و 60 میلیون تومان اوضاع آنطور که مردم انتظار داشتند پیش نرفت.

شورای پول و اعتبار در حالی پای بانک‌های تجاری که سال‌ها بود از پرداخت وام مسکن منع شده بودند را مجددا به پرداخت این تسهیلات باز کرد و به آنها اجازه داد تا سقف 60 میلیون تومان به تناسب شرایط جغرافیایی و جمعیتی وام مسکن بپردازند، اما این مصوبه در عمل توقعات را پاسخ نداد. به اذعان مقامات بانک مرکزی، بانک‌ها در حال حاضر منابع کافی در اختیار ندارند که بتوانند نسبت به پرداخت وام 60 میلیونی اقدام کنند و باید به مرور زمان با تامین منابع سهمی را هم برای این تسهیلات در نظر بگیرند.   مدیران بانک‌ها بارها اعلام کرده‌اند نمی‌توانند در حال حاضر وام مسکن پرداخت کنند. عبدالناصر همتی، مدیرعامل بانک ملی و رییس شورای هماهنگی بانک‌ها، در این زمینه چند بار با صراحت اعلام کرد: «بانک‌ها منابعی برای پرداخت وام 60 میلیونی مسکن ندارند.»
با گذشت حدود سه ماه از تصویب وام 60 میلیونی مسکن می‌توان گفت که به غیر از بانک مسکن، در هیچ شعبه‌ای از هیچ بانکی حتی یک فقره هم وام مسکن داده نشده و متقاضیان باید همچنان به وام 35 میلیون تومانی مصوب سال 1392 برای خرید خانه اکتفا کنند.

نحوه استفاده متقاضیان مسکن از سه وام 35 میلیونی خرید ، 10 میلیونی تعمیرات و 50 میلیونی ازدواج چگونه است ؟ - معامله مسکن مهر آزاد شد

  تشدید اجاره نشینی و نا امیدی از خانه دار شدن

شرایط به گونه‌ای برای دو وام مصوب مسکنی پیش رفته که تاکنون نتوانسته انتظار متقاضیان وام مسکن ( مقالات مرتبط با مسکن - سوالات مرتبط با مسکن ) را برطرف کند این شرایط به ناامیدی بیشتر متقاضیان خرید مسکن انجامیده و باعث افزایش میل به اجاره‌نشینی شده است تا جایی که بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی در این مورد با وجود کاهش قیمت مسکن در تیرماه، اجاره‌ها سیر صعودی داشته است.  در گزارش بانک مرکزی آمده است: «در تیر سال 1394، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 38.6 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 0.7 و 3.1 درصد کاهش نشان می‌دهد.» در ماه مورد گزارش، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 11.7 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 25.1 و 16.5 درصد کاهش نشان می‌دهد. بررسی تحولات قیمت و حجم معاملات بازار مسکن شهر تهران در تیر سال 1394 نشان می‌دهد، متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران با 3.1 درصد کاهش نسبت به تیر سال قبل به 38.6 میلیون ریال رسید. همچنین حجم معاملات واحدهای مسکونی در تیر سال 1394 معادل 11.7 هزار واحد بود که موید کاهش 16.5 درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. در چهار ماهه اول امسال ، معاملات واحدهای مسکونی شهر تهران با کاهش 25.8 درصدی همراه شد.

به نظر می‌رسد، بخشی از کاهش حجم معاملات مسکن به ویژه در دو ماهه اول امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل، ناشی از نگرانی خریداران در مقطع زمانی سال گذشته نسبت به تبعات اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و به تبع آن، افزایش قابل ملاحظه معاملات در آن دوره قابل ارزیابی است.

سونامی احتمالی مسکن مهار می شود ؟ - وام مسکن بیشتر به حاشیه نشینی کمک می کند تا خانه دار شدن 

با این حال تداوم این رویه در ماه‌های اخیر (صرف نظر از برخی عوامل مقطعی) موید آن است که متاثر از فضای حاکم بر اقتصاد کلان، انتظارات متقاضیان خرید در بازار معاملات مسکن ( مقالات مرتبط با مسکن - سوالات مرتبط با مسکن ) نیز دلالت بر تداوم ثبات قیمت مسکن در ماه‌های آینده داشته و همین امر تا حدودی بر روند معاملات در مقطع کنونی اثرگذار بوده است. در تیر سال 1394 شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 11.4 و 13.4 درصد رشد نشان می‌دهد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.