×

مسئولیت پزشک نسبت به آسیب های ناشی از درمان

مسئولیت پزشک نسبت به آسیب های ناشی از درمان

مطابق قانون مربوط به امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی، هر کس بدون داشتن پروانه رسمی به امور پزشکی اشتغال ورزد، بلافاصله محل کار او تعطیل و به حبس جزای نقدی محکوم می­شود

مسئولیت-پزشک-نسبت-به-آسیب-های-ناشی-از-درمان وکیل 

مطابق قانون مربوط به امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی، هر کس بدون داشتن پروانه رسمی به امور پزشکی اشتغال ورزد، بلافاصله محل کار او تعطیل و به حبس جزای نقدی محکوم می­شود.

تاملی در قصور پزشکی - جراحی زنان و زایمان در صدر شکایات قصور پزشکی ، کاهش زمان پاسخگویی در کمیسیون ها - مرجع رسیدگی به قصور و تقصیرات پزشکی - آگاهی از قوانین قصور پزشکی را کاهش می دهد - افزایش موارد قصور در رشته دندانپزشکی -  شکواییه علیه پزشک به علت بی احتیاطی - جرائم پزشکی و مسئولیت مدنی پزشکان - چطور از پزشک شکایت کنیم ؟

برابر ماده 59 قانون مجازات اسلامی هر نوع عمل جراحی یا طبی مشروع که با رضایت شخص، اولیاء، سرپرستان یا نمایندگان قانونی وی با رعایت موازین فنی، علمی و نظامهای دولتی انجام شود جرم محسوب نمی­شود و در موارد فوری نیز اخذ رضایت ضروری نیست.اگر پزشک صلاحیت و مهارت عملی و علمی لازم را نداشته باشد یا با وجود مهارت، بدون اجازه بیمار یا سرپرست او اقدام به درمان کند ولی عمل او به طور اتفاقی موجب فوت یا صدمه بیمار شود، مسئول است. برابر ماده 319 قانون مجازات اسلامی هر گاه پزشک علیرغم حاذق و  متخصص بودنش در معالجه­هایی که شخصا انجام می­دهد یا دستور آن را صادر می­کند، هر چند با اجازه مریض یا سرپرست او باشد و باعث تلف شدن جان و نقص عضو یا خسارت مالی شود ضامن نیست. البته اگر فوت ناشی از عمل پزشک نباشد پزشک مسئول نیست. اگر بیمار پزشک ر پیش از اقدام به درمان ابرا و بری­الذمه کند، پزشک مسئولیتی نخواهد داشت. اخذ برائت و رضایت در صورتی موثر است که پزشک هم دارای صلاحیت باشد و  هم نظامها و مقررات مربوط به عمل را رعایت کرده باشد.


پی نوشت :
www.moshaver129.ir
نویسنده : مرکز129

منبع : معاونت حقوقی و امور مجلس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.