×

سن بلوغ عقلی و مسئله مسافرت به خارج دختران مجرد و نظر مراجع تقلید

سن بلوغ عقلی و مسئله مسافرت به خارج دختران مجرد و نظر مراجع تقلید

طرح قانونی در مجلس درباره خروج دختران کمتر از 40 سال، مباحثی درباره سن عقلی زنان را در سطح جامعه، مطبوعات و محافل حقوقی و فقهی دامن زده است به همین دلیل سایت شفقنا نظرات چند تن از مراجع عظام تقلید را در این زمینه جویا شده است

سن-بلوغ-عقلی-و-مسئله-مسافرت-به-خارج-دختران-مجرد-و-نظر-مراجع-تقلید

طرح قانونی در مجلس درباره خروج دختران کمتر از 40 سال، مباحثی درباره سن عقلی زنان را در سطح جامعه، مطبوعات و محافل حقوقی و فقهی دامن زده است. به همین دلیل سایت شفقنا نظرات چند تن از مراجع عظام تقلید را در این زمینه جویا شده است.

متن پرسش و پاسخ های آیات عظام فیاض، موسوی اردبیلی، صافی گلپایگانی و شبیری زنجانی به این شرح است:

پرسش: اخیراً بحث هایی درخصوص کامل شدن سن عقلی زنان در سطح جامعه مطرح گردیده و برخی افراد با ادعای استناد به شرع مقدس اسلام، کامل شدن عقل زنان و دختران را در سن 40 سالگی می دانند و برخی از امور ایشان نظیر خروج از کشور و مسافرت را مشروط به اذن ولی یا حاکم شرع اعلام کرده اند. از نظر حضرتعالی آیا شرع مقدس اسلام کامل شدن عقل دختران و زنان را در چهل سالگی می داند؟ و برای امور ایشان از قبیل مسافرت و خروج از کشور قبل از این سن اذن ولی را شرط می داند؟

پاسخ حضرت آیت الله العظمی آیت الله فیاض:

1- عقل دختران بعد از بلوغ به حد کمال می رسد.

2- مسافرت و خروج شان از کشور متوقف بر اذن ولی امرشان می باشد و ایضاً باید اطمینان داشته باشد که می تواند خودش را حفظ کند.

پاسخ حضرت آیت الله العظمی آیت الله موسوی اردبیلی:

گرچه براساس پاره ای از روایات عقل آدمی در چهل سالگی به کمال می رسد ولی این مختص به بانوان نیست، بلکه در مورد همه انسان ها اعم از زن و مرد ساری و جاری است. درخصوص مسافرت، چنانچه رفتن به سفر توسط زن منافات با حقوق واجبه همسر او داشته باشد، باید با اذن شوهر باشد و گرنه فی نفسه احتیاج به اذن ندارد.

پاسخ حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:

سن بلوغ که با فرا رسیدن آن زن باید تکالیف شرعیه مانند واجبات و محرمات را رعایت کند تمام شدن نه سال قمری است و رشد آنها بحسب اشخاص متفاوت است بعضی زودتر و بعضی دیرتر به رشد می رسند و مساله خروج از کشور هم مساله دیگری است که با توجه به اوضاع روز و رواج بی عفتی و اختلاط زن و مرد برای زن در حالی که تنها و مجرد باشد، مشکل است و موارد هم مختلف است.

پاسخ حضرت آیت الله العظمی آیت الله شبیری زنجانی:

زنان و دختران برای مسافرت و خروج از کشور نیاز به اجازه ولّی خود ندارند. البته زوجه برای خروج از منزل مطلقاً باید از شوهر خود اجازه بگیرد و در هر صورت در همه صور، اگر خوف وقوع در حرام باشد یا مفسده دیگر بر آن مترتّب شود باید از آن ممانعت گردد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.