×

خانه احزاب باید باشگاه آموزش کشتی تحزب باشد

خانه احزاب باید باشگاه آموزش کشتی تحزب باشد

یک حقوقدان گفت خانه احزاب ایران باید همان باشگاه آموزش کشتی تحزب باشد که اعضای آن نه به قصد بر زمین زدن حریف بلکه برای یادگیری بیشتر از او کیفیت فعالیت حزبی خود را ارتقاء ببخشند

خانه-احزاب-باید-باشگاه-آموزش-کشتی-تحزب-باشد

یک حقوقدان گفت: خانه احزاب ایران باید همان باشگاه آموزش کشتی تحزب باشد که اعضای آن نه به قصد بر زمین زدن حریف بلکه برای یادگیری بیشتر از او کیفیت فعالیت حزبی خود را ارتقاء ببخشند.

بخشنامه فدراسیون کشتی مبنی بر عدم پذیرش کسانیکه قبلا از شناسنامه برادر متوفی خود استفاده نموده اند - چارچوب های قانونی فعالیت احزاب 

اباذر محبی ، درباره آغاز فعالیت مجدد خانه احزاب ایران، گفت: با انتخاب شورای مرکزی خانه احزاب در مجمع عمومی روز پنج‌شنبه (15 مردادماه) و با نزدیک شدن به فصل انتخابات مجلس شورای اسلامی، فضای سیاسی کشور بار دیگر شاهد پررنگ شدن نقش احزاب در تعاملات سیاسی خواهد بود.

وی ادامه داد: جامعه‌شناسان سیاسی یکی از بزرگترین موانع رونق بازار تحزب در ایران را غلبه روحیه فردگرایی در وجود ما ایرانیان می‌دانند که منجر به انحصارطلبی و تمامیت خواهی می‌شود. از جمعه آثار وجود این روحیه - که مغایر با آموزه‌های دینی اسلام است - آن است که در عرصه فعالیت سیاسی قدرت تحمل نظر مخالف را نداریم و مهارت گفت‌وگو با یکدیگر در سطح حداقلی باقی مانده است.

قانون احزاب تا برگزاری انتخابات نهایی می شود 

این حقوقدان خاطرنشان کرد: این خصیصه موجب شده تا به محض مواجهه با نظر و عقیده مغایر با سلیقه و پسند خود به جای تحمل و تلاش برای اصلاح نظر اشتباه خود و یا طرف مقابل درصدد حذف آن از صحنه برآییم. حال آنکه نهادینه شدن فرهنگ تحزب در جامعه مستلزم آن است که احزاب و فعالان سیاسی دوام و بقای خود را در گرو حیات و بقای حزب رقیب بدانند و دایره رقابت با یکدیگر را تا مرز حذف طرف مقابل گسترش ندهند.

محبی ادامه داد: چرا که در این صورت داستان فعالیت سیاسی ما بسان عرض اندام کشتی‌ گیری خواهد بود که برای دستیابی به بازوبند قهرمانی به جای تلاش برای تقویت قدرت بدنی و کسب مهارت‌های فنی کشتی تمام امکانات خود را برای حذف فیزیکی حریف خود بسیج کرده، با عربده کشی و ایجاد رعب و وحشت تا مرز قتل و کشتن رقیب هم پیش برود.

وی گفت: بدیهی است که در این صورت کسی در میدان مسابقه باقی نخواهد ماند تا ملاک و معیاری برای سنجش برتری و قدرت مدال آوری قهرمان واقعی باشد. در چنین فضایی علاقه‌مندان به کسب مدال قهرمانی هم از دستیابی به فرصت برای تمرین و پنجه در پنجه انداختن با دیگران و تقویت قدرت بدنی خود محروم می‌شوند و کسی در میدان مسابقه باقی نخواهد ماند تا وسیله اثبات برتری قهرمان واقعی باشد. در این وضعیت اساساً مسابقه‌ای برگزار نخواهد شد تا امتیاز کسی که مهارت بیشتری در کشتی داشته بروز و ظهور یابد.

این حقوقدان اظهار کرد: واضح است که در این حالت عرصه سوءاستفاده بر روی کسانی که به الفبای کرسی سیاست هم آشنا نیستند گشوده خواهد شد و کسانی میدان داری کشتی سیاست می‌شوند که به جای سینه ستبر، بازوی قوی و تسلط بر رموز کشتی سیاست، صدای رساتر، قدرت عربده کشتی بیشتر، ایجاد رعب و وحشت فراوان‌تر دارند و در فریب افکار عمومی قهرمان‌ترند.

محبی اظهار کرد: تحول جدید در خانه احزاب ایران و پذیرش تقسیم مدیریت در آن بین طیف‌های موجود سیاسی کشور اگرچه از جهاتی خالی از اشکال نیست، اما از این بابت که حضور بدون دغدغه و نگرانی از حذف خود را به روی علاقه‌مندان به فعالیت حزبی گشوده مغتنم است. خانه احزاب ایران باید همان باشگاه آموزشی کشتی تحزب باشد که اعضای آن نه به قصد بر زمین زدن حریف بلکه برای یادگیری بیشتر از او، ارتقاء کیفیت فعالیت حزبی خود، تقویت قدرت تحمل مخالف و بالا بردن تعامل سیاسی در کشور در آن حضور یافته‌اند.

این حقوقدان تصریح کرد: اکنون که به فضل الهی و همت رهبران احزاب سیاسی کشورمان خانه احزاب ایران فصل جدیدی از فعالیت خود را آغاز کرده انتظار می‌رود که احزاب سیاسی این خانه را نه میدانی برای مسابقه کشتی سیاست که آموزشگاهی برای فراگیری مهارت‌های حزبی، یادگیری قواعد رقابت، چگونگی حفظ مواضع اختصاصی در عین اتحاد حول محورهای مشترک بدانند.

محبی ادامه داد: ما خواهان خانه احزابی هستیم که محلی برای تلاش، هم اندیشی و هم افزایی برای نهادینه کردن تحزب در فرهنگ سیاسی مردم و آموزش مهارت فعالیت حزبی، کنش سیاسی و نحوه اداره حزب به رهبران و مدیران احزاب کشور باشد نه محلی برای چنگ و دندان نشان دادن احزاب به یکدیگر و تلاش در جهت حذف رقیب و دست اندازی به تمام کرسی‌های قدرت در داخل و بیرون از خانه احزاب.

وی ادامه داد: خانه احزابی را خواهانیم که رهبران سیاسی احزاب را برای نیل به کرسی قدرت از طریق جلب افکار عمومی و صندوق انتخابات تجهیز کنند. خانه احزاب باید محلی برای تمرین و اثبات این واقعیت باشد که دوران دستیابی به قدرت و حفظ آن از طریق اجبار و اکراه سپری شده و اقناع و التزام جایگزین آن شده است؛ بنابراین، در این صورت است که می‌توان اولاً به تداوم حیات خانه احزاب امید بست، دوماً زمینه وحدت و همگرایی در عرصه فعالیت سیاسی فراهم خواهد شد و سوماً فرصت آسیب شناسی و نهادینه کردن فرهنگ تحزب و رونق بازار فعالیت حزبی در کشور را امیدوار شد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.