×

ابطال بخشنامه رییس فدراسیون کونگفو در دیوان عدالت اداری

ابطال بخشنامه رییس فدراسیون کونگفو در دیوان عدالت اداری

هیات عمومی دیوان عدالت اداری یک بخشنامه از رییس فدراسیون کونگ‌فو را ابطال کرد

ابطال-بخشنامه-رییس-فدراسیون-کونگفو-در-دیوان-عدالت-اداری وکیل 

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری یک بخشنامه از رییس فدراسیون کونگ‌فو را ابطال کرد.

کارکرد دیوان عدالت اداری به زبان ساده - پاسخ شورای نگهبان به استعلامات رییس دیوان عدالت اداری - تغییر رویه ها در قانون جدید دیوان عدالت اداری - انتشار کتاب جایگاه و صلاحیت های دیوان عدالت اداری در نظام حقوقی ایران 

 بر اساس گردش‌کار این پرونده شاکی به موجب دادخواستی ابطال بخشنامه شماره 2906/12/284 - 1/ 10/ 1389 فدراسیون کونگ‌فو را خواستار شده و درجهت تبیین خواسته اعلام‌ کرده‌ است که:

«احتراماً، اینجانب «ح. ط» دارنده حکم مربی‌گری از فدراسیون کونگ‌فو جمهوری اسلامی ایران به شماره 0128-13/ 11/ 1383 به استحضار می‌رساند فدراسیون کونگ فو برابر بخشنامه مورخ 1/ 10/ 1389 به شماره 2906/12/284 به بهانه صدور احکام فنی جدید اقدام به ابطال احکام فنی قدیم‌الصدور کرده که در صورت عدم اجرای بخشنامه موصوف با ابطال احکام فنی قدیم به تبع آن احکام مربی گری نیز باطل می‌شود و همچنین جهت تعویض احکام فنی برابر نظام نامه پیوست به بخشنامه مذکور مبالغی هنگفت دریافت می‌دارند.

لذا مستند به اصل عطف به ماسبق نشدن قوانین و مغایرت بخشنامه و نظام نامه با قوانین موضوعه که اسناد رسمی را نمی توان بدون وجه قانونی باطل کرد و تنها می‌توان جعلی بودن آن را در محاکم ادعا نمود، با عنایت به مطالب فوق و مستند به بند 1 در قسمت الف و ب ماده 11 قانون دیوان عدالت اداری که رسیدگی به موضوع موصوف در صلاحیت آن مرجع عالیقدر بوده تقاضای ابطال بخشنامه و نظام نامه فدراسیون کونگ فو و تأیید حکم فنی و مربی‌گری اینجانب از آن مقام مورد استدعاست.»

آیین نامه اداری جلسات هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری - کاهش مراجعات مردم به مرکز دیوان عدالت اداری

شاکی به موجب لایحه تکمیلی که به‌شماره 1050-19/ 8/ 1392 ثبت دفتر اندیکاتور هیأت عمومی شده اعلام کرده است که:

«با سلام و تحیات:

به استحضار عالی می‌رساند کلاسه پرونده شماره ه/90/947-11/ 9/ 1390 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با شکایت اینجانب با عنوان درخواست ابطال دستورالعمل شماره 2906/12/284- 1/ 10/ 1389 صادره از فدراسیون کونگ فو که به‌طور غیرقانونی کلیه مدارک فنی و به تبع آن مربیگری تمام مربیان فدراسیون از جمله اینجانب را باطل اعلام کرده، مفتوح است.

در بررسی‌های تکمیلی به عمل آمده مشخص گردید که یکی از علت‌های اصلی صدور بخشنامه فوق که بنده به موجب ماده 4 قانون مدنی تقاضای ابطال آن را کرده‌ام منبعث از بند 2 دستورالعمل شماره 278/4/31-16/ 8/ 1389 مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت وزارت ورزش و جوانان است که دقیقاً این بند از دستورالعمل فوق با صدور دادنامه شماره 440- 439- 8/ 7/ 1392 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ابطال شده است. جهت تنویر اذهان قضات و تسهیل در دادرسی مربوطه بدین وسیله یک نسخه از روزنامه رسمی دادنامه اصداری آن دیوان به پیوست تقدیم می‌شود.»

متن بخشنامه مورد اعتراض به قرار زیر است:

«ریاست محترم سبک

با سلام وتحیات

احترماً با عنایت به تدوین نظام نامه فنی و تخصصی فدراسیون که به زودی ابلاغ و از تاریخ 1/ 1/ 1390 مفاد آن به اجرا گذارده خواهد شد. لازم است مسئولین محترم سبک‌ها و هیأت‌های تحت پوشش تمامی احکام شال کمربند قهوه‌ای و بالاتر را در اولویت نخست جهت صدور احکام فنی فدرال و یا احکام تطبیقی حداکثر تا تاریخ 1/ 12/ 1389 کتباً به فدراسیون تحویل نمایند.

دیوان عدالت اداری و فلسفه تاسیس آن - آیا می دانید وظیفه دیوان عدالت اداری چیست ؟

این احکام شامل: احکام تک امضای سبکی، دو امضای انجمن کونگ‌فو و فدراسیون ورزش‌های رزمی قبل از تأسیس فدراسیون کونگ‌فو بوده و هزینه‌های مربوطه مطابق جدول ابلاغی سال 1389 این فدراسیون خواهد بود.

لازم به ذکر است در صورت نیاز ارائه احکام ماقبل از حکم مربوطه ضروری است.

بدیهی است ارائه هر گونه حکمی پس از این تاریخ فاقد اعتبار از سوی این فدراسیون بوده و تمامی مسئولیت عواقب آن بر عهده رئیس سبک و مسئولان هیأت‌ها خواهد بود.

رئیس فدراسیون»

در پاسخ به شکایت شاکی، رئیس فدراسیون کونگ‌فو به موجب لایحه شماره 2389/24/284- 27/ 10/ 1390 توضیح داده است که:

«مدیر دفتر محترم هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

با سلام:

احتراماً، عطف به نامه شماره پرونده 9009980900071379 و شماره بایگانی 900904 و کلاسه دستی شماره90947/ه4 موضوع دادخواست آقای ح. ط به استحضار می‌رساند: به منظور ساماندهی مربیان تحت پوشش این فدراسیون و جلوگیری از سوء استفاده احتمالی و ارتقاء فنی افراد به درجات بالاتر به تمامی هیأت کونگ‌فو استانها و سبک‌های تحت پوشش ابلاغ گردید تا نسبت به ارسال تصویر احکام فنی افراد (کمربند قهوه‌ای و بالاتر) که با تک امضاء و قبل از تأسیس این فدراسیون (سال 1384) دریافت داشته‌اند اقدام لازم به عمل آید که متأسفانه نامبرده از ارائه حکم فنی خود امتناع کرده است.

لازم به ذکر است که در نامه شماره 29006/12/284- 1/ 10/ 1389 اشاره‌ای به ابطال مربیگری نکرده است و ادعای نامبرده کذب محض می‌باشد.

لذا با توجه به این که ایشان در متن دادخواست اعلام داشته که مبالغ هنگفتی به فدراسیون پرداخت کرده است لذا دستور فرمایند خواهان اسناد پرداختی به حساب این فدراسیون را جهت بررسی و اعلام پاسخ ارسال نمایند و در صورت عدم ارسال اسناد مثبته به جهت اتهام وارده از سوی ایشان به این فدراسیون استدعا دارم با وی برخورد قانونی به عمل آید.»

به گزارش ایسنا، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء مبادرت به صدور رای شماره 436 کرد که متن آن به شرح زیر است:

مطابق بند 3 ماده 8 قانون سازمان تربیت بدنی ایران مصوب سال 1350، ایجاد هماهنگی در فعالیت‌های مربوط به تربیت بدنی و تفریحات سالم در آموزشگاه‌ها، دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها و هیأت‌های ورزشی و دیگر مراکز تربیت بدنی و تفریحات سالم از جمله وظایف شورای سازمان تربیت بدنی اعلام شده است.

نظر به این که رئیس فدراسیون کونگ فو برای صدور بخشنامه مذکور مجوز قانونی نداشته است، با توجه به مراتب و با لحاظ رأی شماره 440 و 439- 8/ 7/ 1392 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری بخشنامه مورد شکایت خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات صادر کننده است و مستند به بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری  مصوب سال 1392 ابطال می‌شود.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.