رامین مهرآسا وکیل پایه یک دادگستری و  مشاور حقوقی
شیرزاد حیدری شهباز وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
احمد حیدری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی
وب سایت جلیل پورسلیم بناب وکیل پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه
آیلین محمدی رفیع وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلا دادگستری مرکز
هدی فرخی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز<br>
متخصص در دعاوی حقوقی ،دعاوی کیفری ،دعاوی خانوادگی،طلاق ،دعاوی گمرکی
مسعود شمس نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان غربی
وب سایت دکتر مهدی مومنی عضو هیئت علمی دانشگاه و  وکیل پایه یک دادگستری کانون وکلای دادگستری مرکز

جهت مشاوره تلفنی با وکیل با شماره09128304909 در تماس باشید.

حقوق ایران در برنامه جامع اقدام مشترک توافق هسته ای

ارسالی توسط علیرضا شریفی وکیل پایه یک دادگستری
حقوق ایران در برنامه جامع اقدام مشترک توافق هسته ای

سرانجام پس از مذاکرات طولانی جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ (چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس و ایالات متحده آمریکا و نماینده عالی اتحاد اروپایی در امور خارجی و سیاست امنیتی) موفق به توافق هسته‌ای شدند. در این نوشتار با مطالعه متن کامل برنامه جامع اقدام مشترک به تبیین حقوق ایران در توافق هسته‌ای می‌پردازیم:

سرانجام پس از مذاکرات طولانی جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ (چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس و ایالات متحده آمریکا و نماینده عالی اتحاد اروپایی در امور خارجی و سیاست امنیتی) موفق به توافق هسته‌ای شدند. در این نوشتار با مطالعه متن کامل برنامه جامع اقدام مشترک به تبیین حقوق ایران در توافق هسته‌ای می‌پردازیم:

بطور اجمال جمهوری اسلامی ایران در توافق یاد شده، در دو بخش، حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و رفع تحریم‌ها حقوقی را کسب کرده که به ترتیب هر یک از آنها را مورد مطالعه و مداقه قرار می‌دهیم:

بخش الف: حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای

براساس شق (د) مقدمه برجام، ایران حق انرژی هسته‌ای جهت مقاصد صلح‌آمیز را طبق مواد ذیربط معاهده عدم اشاعه هسته‌ای دارا است و به موجب قسمت الف بخش هسته‌ای نیز ایران فعالیت‌های غنی‌سازی خود را بطور تدریجی استمرار خواهد بخشید.

برابر بندهای (۲و۳) برجام، ایران حق غنی‌سازی اورانیوم با تعداد ۵۰۶۰ سانتریفیوژ IR-1 را در نطنز دارد و حق تحقیق و توسعه غنی‌سازی بدون انباشت اورانیوم غنی شده برای ایران محفوظ است. براساس شق (۶) تأسیسات فردو به یک مرکز هسته‌ای، فیزیک و فناوری تبدیل می‌شود و همکاری بین‌المللی از جمله به شکل سرمایه‌گذاری‌های مشترک علمی در حوزه‌های تحقیقاتی مورد توافق ایجاد خواهد شد.

در شق (۴) برجام به ایران حق تولید دستگاه‌های سانتریفیوژ پیشرفته صرفاً برای فعالیت‌های مشخص شده در برجام داده شده و از پایان سال هشتم، ایران آغاز به ساخت تعداد مورد توافقی از دستگاه‌های سانتریفیوژ IR-6 و IR-8 بدون روتورز خواهد کرد.

 ابعاد حقوقی حق غنی سازی ایران - تیم مذاکره کننده مراقب فریبکاری دشمن باشد - عدم حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای تضییع حقوق کشور است 

باز طراحی و بازساخت یک راکتور تحقیقاتی آب سنگین مدرنیزه شده در اراک یکی دیگر از امتیازات اعطایی گروه ۱+۵ به ایران اسلامی است، حسب قسمت (ب) برجام، ایران مبادرت به باز طراحی و بازساخت یک راکتور تحقیقاتی آب سنگین مدرنیزه شده در اراک براساس طراحی اولیه مورد توافق و در قالب یک همکاری بین‌المللی، اقدام خواهد کرد، که با استفاده از سوخت غنی شده تا ۶۷ر۳ درصد فعالیت خواهد کرد. این راکتور تحقیقاتی هسته‌ای صلح‌آمیز و تولید رادیو ایزوتوپ برای مقاصد پزشکی و صنعتی را پشتیبانی خواهد کرد. در راستای بند (۹) ایران برنامه دارد که با همکاری گسترده‌تر بین‌المللی شامل تضمین عرضه سوخت، همگام با روندهای پیشرفت فناوری بین‌المللی با اتکای بر آب سبک برای راکتورهای تحقیقاتی و تولید برق آینده خود حرکت کند و فعالیت‌های جداسازی با هدف تولید رادیو ایزوتوپ‌های پزشکی و صنعتی از نمونه‌های تابش دیده اورانیوم غنی شده برای ایران تجویز شده است.

بخش ب ـ رفع تحریم‌ها

مطابق شق (۱۸) برجام، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که در تاریخ ۲۹ر۴ر۱۳۹۴ به تصویب رسید تمام مفاد قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت درخصوص موضوع هسته‌ای ایران ۱۶۹۶ (۲۰۰۶)، ۱۷۳۷ (۲۰۰۶)، ۱۷۴۷ (۲۰۰۷)، ۱۸۰۳ (۲۰۰۸)، ۱۸۳۵ (۲۰۰۸)، ۱۹۲۹ (۲۰۱۰) و ۲۲۲۴ (۲۰۱۵) را همزمان با اجرای اقدامات توافق شده مرتبط با هسته‌ای توسط ایران، راستی‌آزمایی شده توسط آژانس لغو خواهد شد. این لغو، شامل تمامی تحریم‌ها و تدابیر محدود کننده در حوزه‌های زیر که در پیوست ۲ تشریح شده، خواهد بود:

الف ـ نقل و انتقالات مالی بین اشخاص و نهادهای اروپایی، از جمله مؤسسات مالی و اشخاص و نهادهای ایران از جمله مؤسسات مالی.

ب ـ فعالیت‌های بانکی، شامل ایجاد روابط کارگزاری بانکی جدید و افتتاح شعب و بانک‌های تابعه بانک‌های ایران در قلمرو کشورهای عضو اتحادیه

ج ـ ارائه خدمات بیمه و بیمه اتکایی

دـ ارائه خدمات پیام‌رسانی مالی (از جمله سوئیفت) برای افراد و اشخاص حقوقی نامبرده شده و الحاقیه ۱ پیوست ۲ شامل بانک مرکزی جمهوری اسلامی و موسسات مالی ایرانی.

قانون پیمان منع استقرار سلاحهای هسته ای و سایر سلاحهای انهدام دسته جمعی - بیانیه تشکل وکلای مدافع حقوق شهروندی در پی توافق هسته ای 

ه ـ‌ حمایت مالی از تجارت با ایران (اعتبارات صادراتی، تضامین، یا بیمه)

وـ تعهد به پرداخت وام‌های بلاعوض، خدمات مالی و وام‌های ترجیحی به دولت ایران

زـ معاملات راجع به اوراق مشارکت دولت ایران و اوراق تضمین شده توسط دولت

ح ـ واردات و حمل نفت، فرآورده‌های نفتی، گاز و فرآورده‌های پتروشیمی ایرانی

ط ـ صادرات تجهیزات یا تکنولوژی کلیدی برای بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی

ی ـ سرمایه گذاری در حوزه‌های نفت و گاز و پتروشیمی

ک ـ صادرات تجهیزات و تکنولوژی کلیدی صنایع دریایی

ل ـ طراحی و ساخت کشتی‌های باری و تانکرهای نفتی

۲ـ ارائه خدمات پرچم و تعیین وضعیت (classification)

ن ـ دسترسی به فرودگاه‌های اتحادیه اروپایی برای هواپیماهای باری ایران

س ـ صادرات طلا، فلزات گرانبها و الماس

ع ـ تحویل مسکوکات و اسکناس ایران

ف ـ صادرات گرافیت، فلزات خام و نیمه ساخته مانند آلومینیوم و فولاد و صادرات نرم‌افزار برای یکپارچه‌سازی فرآیندهای صنعتی

ذ ـ لغو فهرست اشخاص حقیقی، حقوقی و نهادها (مسدود شدن اموال و ممنوعیت ویزا) مذکور در الحاقیه ۱ پیوست شماره ۲

ق ـ خدمات تبعی برای هر یک از گروه‌های فوق.

مطابق مفاد ۲ بر جام ایالات متحده آمریکا منطبق با برجام اعمال تحریم‌های مشخص شده در پیوست ۲ را با اثربخشی همزمان با اجرای اقدامات توافق شده مرتبط با هسته‌ای توسط ایران به نحو مشخص در پیوست ۵، که توسط آژانس راستی آزمایی شده باشد، متوقف ساخته و به این توقف ادامه خواهد داد و این تحریم‌ها شامل حوزه‌های زیر، به نحوی که در پیوست دو تشریح شده می‌شود:

الف ـ معاملات مالی و بانکی با بانک‌ها و موسسات مالی ایرانی مشخص شده در پیوست ۲، از جمله بانک مرکزی ایران و افراد و موجودیت‌هایی که به عنوان دولت ایران در فهرست specially Designated National and Blacked person مشخص شده‌اند، به نحوی که در الحاقیه ۳ پیوست ۲ آمده است و شامل افتتاح و نگهداری حساب‌های واسطه نزد موسسات مالی غیر آمریکایی، سرمایه‌گذاری، خرید و فروش ارز و افتتاح اعتبارات اسنادی

ابلاغ قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای - اگر نظامی بودم ، در حالت خبردار به تیم هسته ای کشورم سلام نظامی میدادم 

ب ـ معاملات به ریال ایران

ج ـ‌ ارائه اسکناس دلار آمریکایی به دولت ایران

د ـ محدودیت‌های تجارت دوجانبه بر درآمدهای ایران در خارج از کشور شامل محدودیت‌ها بر نقل و انتقالات درآمدها

ه ـ خرید پذیره‌نویسی یا تسهیل معاملات راجع به دیون حاکمیتی ایران شامل اوراق قرضه دولتی

وـ خدمات پیام‌رسانی به بانک مرکزی ایران و موسسات مالی ایرانی به نحو مندرج در الحاقیه شماره ۳ پیوست ۲

زـ خدمات بیمه‌ای یا بیمه اتکایی

ح ـ (توقف) تلاش برای کاهش فروش نفت ایران

ط ـ‌ سرمایه گذاری شامل مشارکت در سرمایه‌گذاری‌های مشترک، کالا، خدمات، اطلاعات، فناوری و دانش و کمک فنی برای بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی

ی ـ خرید، تحصیل، فروش، حمل و نقل یا بازاریابی نفت، محصولات پتروشیمی یا گاز طبیعی از ایران

ک ـ صادرات فرش یا عرضه فرآورده‌های نفتی تصفیه شده و فرآورده‌های پتروشیمی به ایران

ل ـ معاملات در حوزه انرژی ایران

۳ ـ معاملات با بخش‌های کشتیرانی و کشتی‌سازی و عاملان بنادر ایران

ن‌ ـ خرید و فروش طلا و سایر فلزات گرانبها

س ـ خرید و فروش گرافیت، فلزات خام یا نیمه ساخته مانند آلومینیوم، فولاد، زغال‌سنگ و نرم‌ افزار برای یکپارچه‌سازی فرآیندهای صنعتی

ضرورت ارزیابی منصفانه توافق هسته ای

۴ـ فروش عرضه یا انتقال کالا و خدمات مورد استفاده در ارتباط با بخش خودروسازی ایران

ف ـ تحریم‌های راجع به خدمات تبعی در مورد هر یک از گروه‌های فوق

ذ ـ برداشتن نام افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی به شرح مندرج در الحاقیه ۳ پیوست ۲ از فهرست SDN؛ یا لیست اشخاص تحریمی غیر SDN

ق ـ لغو دستورات اجرایی ۱۳۵۷۴، ۱۳۵۹۰، ۱۳۶۲۲ و ۱۳۶۴۵ و بخش‌های ۵ تا ۷ و ۱۵ دستورالعمل اجرایی ۱۳۶۲۸

در قسمت ۲۲، برجام نیز ایالات متحده آمریکا به نحو مشخص شده در پیوست ۲ و منطبق با پیوست ۵، اجازه فروش هواپیماهای مسافربری و قطعات و خدمات مربوطه به ایران را صادر خواهد کرد و بر اساس بند (۲۳) برجام نیز، هشت سال پس از روز توافق، یا در زمانی که آژانس به نتیجه‌گیری گسترده‌تر خود مبنـی بر اینکه مراد هسته‌ای در ایران در فعالیت‌های صلح‌آمیز باقی می‌ماند، هر کدام که زودتر باشد، ایالات متحده اقدام مقتضی را برای لغو یا تغییر به منظور اجرا کردن لغو تحریم‌های مشخص شده در پیوســت ۲ درخصوص دستــیابی به اقلام و خدمات مرتبط با هسته‌ای برای فعـالیت‌های هسته‌ای مندرج در برجام، منطبق با رویکرد ایالات متحده نسبت به سایر دولت‌های غیر دارنده سلاح هسته‌ای تحت معاهده عدم اشاعه اقدام خواهد کرد.

به موجب شق ۲۴ برجام، اتحادیه اروپایی، کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه و نیز ایالات متحده فهرست کامل و جامعی از تحریم‌ها یا اقدامات محدودیت‌ساز مرتبط با هسته‌ای را مشخص می‌کنند و آنها را منطبق با پیوست ۵ لغو خواهند کرد.

عدم امکان بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم‌ها، بر اساس بند ۲۵ برجام پیش‌بینی شده است در این‌خصوص بند مزبور مقررمی‌دارد، اتحادیه اروپایی از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم‌هایی که اجرای آن‌ها را وفق برجام لغو کرده است، خودداری می‌کند و هیچ‌گونه تحریـم جدید هسته‌ای شورای امنیت و هیچ‌گونه تحریم جدید اتحادیه اروپایی وجود نخواهد داشت و ایالات متحده، با حسن نیت نهایت تلاش خود را برای دوام برجام و پیشگیری از ایجاد تداخل در تحقق متمتع شدن ایران از لغو تحریم‌های مشخص شده در پیوست ۲ به عمل خواهد آورد و دولت ایالات متحده، از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم‌های مشخص شده در پیوست ۲ که اعمال آنها وفق برجام متوقف کرده است، خودداری می‌کند و برقراری چنین تحریم‌هایی مبنایی برای توقف کلی یا جزئی اجرای تعهدات خود وفق برجام، برای ایران خواهد بود.

مشارکت اتحادیه اروپایی و کشورهای گروه ۱+۵ و شرکای بین‌المللی با ایران، یکی دیگر از دستاوردهای توافق هسته‌ای البته به موجب بند (۳۲) برجام، اتحادیه اروپایی

و کشورهای گروه۱+۵ و شرکای بین‌المللی با ایران، در پروژه‌های مشترک در زمینه فناوری هسته‌ای صلح آمیز از جمله نیروگاه هسته‌ای، راکتورهای تحقیقاتی، تولید سوخت، تحقیق و توسعه پیشرفته مشترک مورد توافق همانند گداخت هسته‌ای، ایجاد مرکز پزشکی هسته‌ای منطقه‌ای با فناوری پیشرفته روز، آموزش افراد، ایمنی و امنیت هسته‌ای و حفاظت محیط ـ زیستی، به نحو مندرج در پیوست۳، از جمله از طریق پروژه های همکاری فنی آژانس، تعامل خواهند کرد وآنان تدابیر لازم برای اجرای این پروژه‌ها را به نحو مقتضی اتخاذ خواهند کرد.

در پایان از تیم هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و علی‌الخصوص وزیر باکفایت امور خارجه به جهت فراهم آوردن این دستاورد ملی تقدیر و قدردانی می‌گردد.

قادر ستارپور اقدم ـ کارشناس ارشد امور قضائی دادگستری شهرستان بناب

منبع : اطلاعات

مطالب مرتبط

دعوای موجر و مستاجر ممنوع

نام نویسنده
دعوای موجر و مستاجر ممنوع

در محاکم دادگستری یکی از بیشترین دعاوی که به چشم می خورد دعوای بین مالک و مستاجر است .اگر هر یک از آنان از حقوق و تعهدات قانونی و قراردادهای خود آگاهی داشته باشند، از بروز مشکلات عدیده‌ای جلوگیری خواهد شد.

ادامه مطلب ...

نحوه حل و فصل اختلافات رایج ناشی از عقد اجاره

نام نویسنده
نحوه حل و فصل اختلافات رایج ناشی از عقد اجاره

تاکنون چندین قانون روابط موجر و مستاجر وضع شده که هر یک با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی زمان خود، سعی کرده است که مشکلات روابط صاحبخانه و مستاجر را حل کند. در حال حاضر قانون روابط موجر و مستاجر 1376 بر روابط دو طرف حاکم است.

ادامه مطلب ...

تکالیف مستاجر، تعهدات موجر

نام نویسنده
تکالیف مستاجر، تعهدات موجر

مدت‌ها آیین‌نامه تعدیل اجاره‌بها مصوب 1324 و پس از آن قوانین روابط موجر و مستاجر مصوب 1339 و 1356 بر اجاره املاک حکومت داشت، ویژگی این قوانین تاثیر بسیار ناچیز نفوذ اراده طرفین بود. اما تجربه نشان داد که محدود کردن آزادی اراده و حمایت دولت از مستاجران باعث کاهش انگیزه مالکان به انعقاد عقد اجاره می‌شود و معدود مالکانی که حاضر به انعقاد قرارداد اجاره می‌شدند از راه‌حل‌های خدعه‌آمیز استفاده می‌کردند یا مبلغ اجاره‌بها بسیار گزاف بود و بدین ترتیب صلح اجتماعی به خطر می‌افتاد.

ادامه مطلب ...

تشریفات رسیدگی به دعوای تعدیل اجاره بها

نام نویسنده
تشریفات رسیدگی به دعوای تعدیل اجاره بها

یکی از دعاوی مهم در خصوص روابط میان موجر و مستاجرش دعوای تعدیل (افزایش یا کاهش) اجاره‌بهاست. در پرونده‌ای که بازخوانی کرده‌ایم مالک از میزان پایین اجاره‌بهای پرداختی توسط مستاجرش ناراضی است و از دادگاه تقاضای افزایش نرخ اجاره‌بها را به قیمت روز می‌کند. خواهان می‌تواند قبل از طرح چنین دعوایی در دادگاه حقوقی در ابتدا اظهارنامه‌ای رسمی برای مستاجر خود بفرستد و از وی به طور رسمی درخواست کند تا بر سر مبلغ بیشتری از اجاره‌بها توافق کند و در مرحله بعد در صورت به‌دست نیامدن توافق طرح دعوای قضایی کند.

ادامه مطلب ...

دعوای تخلیه ملک استیجاری

نام نویسنده
دعوای تخلیه ملک استیجاری

اجاره یکی از روابط حقوقی است که امروزه نقش مهم و اساسی به خود گرفته است به گونه‌ایی که منشأ بسیاری از اختلافات و دعاوی‌ که در محاکم مطرح می‌شود را می‌توان قرارداد اجاره دانست. اساساً اجاره کردن به این معناست که فردی (مستأجر) منافع یک موضوع خاصی را از فرد دیگر (موجر) تملک‌ و در ازای این تملک و بهره‌برداری مبلغی را به عنوان اجاره‌بها به موجر بپردازد. حال یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است در پایان قرارداد اجاره پیش آید تخلیه نکردن ملک از سوی مستاجر است. قانون در این خصوص راه حل‌هایی را برای موجر وضع کرده است تا بتواند حق خود را از مستاجری که قانون را زیر پا می‌گذارد، بگیرد.

ادامه مطلب ...

دعوای الزام به تنظیم اجاره نامه رسمی (در قالب بازخوانی یک پرونده)

نام نویسنده
دعوای الزام به تنظیم اجاره نامه رسمی (در قالب بازخوانی یک پرونده)

از نظر قانونی در مواردی که بین مالک و ‌مستاجرش قرارداد اجاره‌ای تنظیم نشده باشد یا اگر تنظیم شده، ‌مدت آن منقضی شده باشد و در ضمن طرفین راجع به تنظیم اجاره‌نامه با تعیین‌اجاره‌بها و شرایط آن اختلاف داشته باشند، هر یک از آنها می‌تواند برای ‌تعیین اجاره‌بها، در مواردی که اجاره‌نامه‌ای در بین نباشد و تنظیم‌اجاره‌نامه به دادگاه مراجعه کند. دادگاه میزان اجاره‌بها را از تاریخ ‌تقدیم دادخواست تعیین می‌کند، ولی این امر مانع صدور حکم ‌نسبت به اجرت‌المثل زمان قبل از تقدیم دادخواست و خسارت ‌تاخیر تادیه آن نخواهد بود. بنابراین در وضعیت اخیر دعوایی تحت عنوان الزام خوانده اعم از مستاجر یا مالک به تنظیم اجاره‌نامه رسمی طرح می‌شود.

ادامه مطلب ...

وقتی مستاجر ملک را تخلیه نمی کند

نام نویسنده
وقتی مستاجر ملک را تخلیه نمی کند

یکی از دعواهای رایج که پای دو طرف را به دادگاه باز می‌کند و تا حدودی نیز از دلایل شلوغ شدن دادگاه‌ها و افزایش حجم پرونده‌های قضایی به حساب می‌آید رابطه میان مالک و مستاجر است. این رابطه زیادی پیچیده نیست اما برای آن قواعد و قوانین زیادی تصویب شده است که باید اجرا شود اما انگار همیشه یک طرف ماجرا لنگ می‌زند و مشکلی به وجود می‌آید، مشکلی که گاهی با پادرمیانی و گاهی نیز با کشیده‌شدن ماجرا به دادگاه و نظر قاضی رفع می‌شود.

ادامه مطلب ...

تقاضای تامین دلیل برای تحویل کلید

نام نویسنده
تقاضای تامین دلیل برای تحویل کلید

یکی از مشکلاتی که در روابط موجر و مستاجر ممکن است به وجود بیاید، خودداری مالک از پس گرفتن کلید ملک است. قرارداد اجاره بعد از سپری شدن مدتی که در قرارداد تعیین شده است به پایان می‌رسد اما تا زمانی که کلید نزد مستاجر باشد، ملک در تصرف او محسوب می‌شود و وی در این خصوص مسئولیت‌هایی پیدا می‌کند. بنابراین برای اینکه از این مسئولیت‌ها رها شود، باید کلید را به مالک برگرداند. اما گاهی ممکن است مالک از گرفتن کلید خودداری کند در این صورت باید دید که تکلیف چیست و مستاجر می‌تواند چه اقداماتی برای گرفتن حق خود انجام دهد. در این مطلب به نکات قابل توجه در این موضوع اشاره شده است که دانستن آن‌ها می‌تواند به حل این مشکل کمک کند.

ادامه مطلب ...

آیا می دانید برای اجاره ملک باید چه نکاتی را رعایت کنید؟

نام نویسنده
آیا می دانید برای اجاره ملک باید چه نکاتی را رعایت کنید؟

آیا می دانید برای اجاره ملک باید چه نکاتی را رعایت کنید؟

ادامه مطلب ...

اعتبار اجاره نامه های محضری بیشتر است، مهم ترین کار مشاورین املاک معرفی موجر و مستاجر است

نام نویسنده
اعتبار اجاره نامه های محضری بیشتر است، مهم ترین کار مشاورین املاک معرفی موجر و مستاجر است

رئیس کانون سردفتران و دفتران استان یزد بر احقاق حق مالک با اجاره‌نامه‌های محضری تأکید کرد و گفت: اجاره‌نامه محضری معتبر‌تر از اجاره نامه‌هایی است که در دفاتر مشاوران املاک تنظیم می‌شود.

ادامه مطلب ...
مشاهده کلیه مطالب مرتبط
0 دیدگاه

دیدگاه خودتان را ارسال کنید