بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
مرتضی دستوری
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه،بلوار آیت الله کاشانی-ایستگاه مهران ساختمان آرمیتا - پلاک77-طبقه اول-واحد8
تلفن تماس : 44007642 -44049071 - 09122546782
وب سایت مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
بنیاد وکالت ایرانیان
آدرس : سعادت آباد، نبش خیابان سی و دوم، پلاک 116، طبقه 4 واحد 9
تلفن تماس : 02188681856 - 09120834912
وب سایت بنیاد وکالت ایرانیان
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
طیبه برزگر
آدرس : تهران - فلکه دوم صادقیه- ایتدای خیابان آیت الله کاشانی -بعد از بانک مسکن - پلاک 80-طبقه 3 واحد سوم
تلفن تماس : - 09122249601
وب سایت طیبه برزگر وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز ،با بیش از 10 سال سابقه کار و وکیل بانکها و موسسات مالی و اعتباری و وکیل شرکتهای خصوصی
رسول سعادت نيا
آدرس : بوشهر.خيابان امام خميني(سنگي) ساختمان پارسيان.طبقه دوم .واحد 201
وب سایت رسول سعادت نيا وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری بوشهر
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
یاشار طاهری
آدرس : اردبیل چهار راه امام (ره)خیابان دادگستری روبروی اداره کل ثبت اسناد و املاک ساختمان وکلای راد طبقه سوم
وب سایت یاشار طاهری وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری اردبیل
کامران میرزایی و همکاران
آدرس : تهران اشرفی اصفهانی شمال بالاتر از نیایش ایستگاه طالقانی نبش دربندی ساختمان 55 طبقه 2 واحد5
وب سایت موسسه حقوقی کامران میرزایی و همکاران (موسسه حقوقی حامیان عدالت مطلق)
فاطمه موذن
آدرس : تهران - انتهای حکیم غرب بلوار جوانمردان (تعاون) پلاک 18 ساخنمان نوبهار ط 6 واحد 19
تلفن تماس : 02144172650 - 09123255200
وب سایت فاطمه موذن وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

کسری بودجه با یکسان نبودن هزینه های سلامت؟

ارسال شده توسط : پرتال اطلاع رساني وكالت آن لاين در تاریخ : 25-05-1394
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
کسری بودجه با یکسان نبودن هزینه های سلامت؟

حدود 2 هفته قبل بود که محمود اسلامیان، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد که تنها یک بخش از مطالبات صندوق بازنشستگی از دولت یکهزار و 80 میلیارد تومان است.  همان آمار و ارقامی که روز گذشته حدود 2برابر آن در قالب کسری بودجه صندوق مورد نظر عنوان شد. بحثی که اگر بخواهیم آن را به مشکلات بیمه‌ای بازنشستگان ربط دهیم به طور قطع درقالب نبود بودجه برای افزایش سقف بیمه‌ای و مواردی از این قبیل جای می‌گیرد.

شرایط بازنشستگی -  مستمری بازنشستگی - جزئیاتی از پرداخت مستمری بازنشستگی تامین اجتماعی - ممنوعیت بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت لغو شد

  کسری 3هزار میلیارد تومانی

واقعیت این است که کسری اعتبارات دلیلی نخ‌نما اما تاثیرگذار و شاید یکی از علت‌های اصلی برای بروز برخی مشکلات در پرداخت‌ها به شکل مستمری یا بیمه‌ای باشد، زیرا که به گفته اسلامیان سازمان بازنشستگی کشور برای پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان با سه هزار میلیارد تومان کسری اعتبار مواجه است، رقمی که تامین آن به همین سادگی‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود. آن هم در شرایطی که یک میلیون و ۱۵۰هزار شاغل تحت پوشش این صندوق هستند، همچنین  یک میلیون و ۲۴۴هزار و ۲۴۰بازنشسته حقوق بگیر نیز از این صندوق مستمری دریافت می‌کنند. دلیلی که شاید موجب شده بود تا کمی پیش از اعلام این آمار و ارقام محمداسماعیل سعیدی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس وضعیت صندوق های بازنشستگی در کشور را بحرانی اعلام کند و اینکه باید این شرایط در حداقل زمان سر و سامان بگیرد. سامانی که تنها راه آن بازنگری در مدیریت درست سرمایه و مجموعه‌های ذی‌ربط آنها خواهد بود و مهمتر اینکه دولت باید بدهی خود را به صندوق های بیمه‌ای و بازنشستگی پرداخت کند. البته شاید انداختن همه تقصیرات به گردن اندوخته ریالی چندان هم منطقی و قابل قبول نباشد، زیرا که گاهی اوقات وجود برخی تفاوت‌ها در نرخ خدمات مورد استفاده خود نیز دلیلی برای بروز چنین مشکلاتی خواهد بود.

گذر از دالان تاریک صنعت بازنشستگی - دردسر شرط سنی بازنشستگی پیش از موعد معلولان 

   یکسان نبودن هزینه‌های سلامت

همانطور که اشاره شد یکسان نبودن هزینه‌های سلامت در مراکز درمانی مختلف شاید علتی باشد که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم ارائه برخی خدمات به شاغلان دیروز و بازنشستگان امروز را تحت تاثیر قرار داده و روند پرداختن به آنها را مختل می‌کند. به عبارتی همانطور که اسلامیان بیان کرده است، در حال حاضر موضوعات مربوط به هزینه‌های سلامت در جامعه در هیچ مرکز درمانی یکسان نیست و هر بیمارستانی یک قیمت جدید را ارائه می‌دهد. اگر چه این موضوع باعث شده تا علاوه بر بیمه، بیمه تکمیلی را نیز برای جامعه هدف در نظر گرفته شود اما این موضوع خود باعث تحمیل هزینه‌های اضافی بر صندوق‌ها شده است. نتیجه این می‌شود که وی از بهارستان‌نشینان و دولت درخواست می‌کند، یک بار برای همیشه برای یکسان سازی نظام‌های درمانی اقدام کنند. این در حالی است که بیمه‌های تکمیلی در سال84 برای این صندوق حدود 218هزار میلیارد ریال هزینه در بر داشته که در سال جاری این رقم به 9هزار و 800میلیارد ریال رسیده است.

اعتباری که حدود 600میلیارد تومان آن را صندوق بازنشستگی کشوری تامین خواهد کرد و 400میلیارد تومان دیگر را بازنشستگان تحت پوشش این صندوق در قالب حق بیمه می پردازند . اما اینکه چرا چنین توازنی  به عبارتی نسبت 2 به سه میان پرداخت صندوق و افراد بازنشسته وجود دارد؟ پرسشی است که پاسخ آن را می‌توان در سخنان عباس رشیدی، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری یافت. اینکه در حال حاضر 2سال است که دولت کمکی در پرداخت حق بیمه تکمیلی بازنشستگان انجام نمی‌دهد و این امر در واقع موجب شده تا سهم دولت به دوش صندوق بازنشستگی بیافتد و نتیجه آن نیز فشار و بار مالی است که به این صندوق تحمیل می‌شود. این در حالی است که نباید از یاد برد گاهی نبود هماهنگی‌ها و وجود چندین تصمیم‌گیرنده در کنار موارد اشاره شده ممکن است مشکلات را بیش از آنچه تصور می‌رود بزرگنمایی کند.

  وجود چندین مرجع برای تصمیم‌گیری

برا اساس انچه که گفته شد، در کنار همه مواردی که به آنها اشاره شد، توجه به یک موضوع دیگر نیز خالی از لطف نیست. متعدد بودن مراجع تصمیم گیرنده برای این صندوق، گلایه‌ای که شاید دلیل دیگری برای بروز این مشکل و مشکلات مشابه‌ای است که اسلامیان هم از آن یاد

می کند. به عقیده وی مراجعی که برای صندوق بازنشستگی تصمیم گیری می‌کنند زیاد هستند. همین موضوع باعث شده تا گاهی تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای این صندوق دشوار شود. چالشی که موجب شده است، برای حل آن در سال 95 طرحی ارائه شود که این اختیار را به صندق مذکور بدهد تا بتوانند در این زمینه با قدرت بیشتری تدابیر مورد نظر را اتخاذ کنند.

 قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی مصوب 1365 - سرانجام بازنشستگی با 25 سال سابقه 

  یک توضیح درباره متوسط سن بازنشستگی

سخن دیگر اینکه برآورد آماری از آنچه که در ستون‌ها و گزارش‌های صندوق بازنشستگی کشوری وجو دارد نشان می دهد که در حال حاضر 80درصد بازنشستگان در قید حیات هستند، 18درصد فوت کرده‌اند و یک درصد از کار افتاده‌اند. این در حالی است که متوسط سن بازنشستگی ایران در سال 88، 49.5 و در سال 93، 52سال بوده است. در یک مقایسه اجمالی با سایر کشورها اما متوجه می‌شویم که به طور مثال در اروپا متوسط سن بازنشستگی در زنان65 و در مردان68 سال است. مبحثی که به عقیده متولیان این صندوق یکی دیگر از معضلات موجود بر سر راه ارائه خدمات به شمار می‌رود، با این رویکرد که سن بازنشستگی ما با هیچ کجای دنیا تناسبی ندارد و باعث افزایش هزینه صندوق‌ها می‌شود.

  یک راهکار در حوزه کلان اقتصادی

همه این‌ها موجب شده تا اکنون علیرضا برادران، سرپرست معاونت سرمایه‌گذاری و اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری عنوان کند که در حوزه کلان بعد از 40سال نخستین ساماندهی حوزه اقتصادی در دستور کار این صندوق قرار گرفته است و شرکت‌ها به سمت تخصصی شدن هدایت شده‌اند. دیگر اینکه در این چارچوب و براساس مصوبه هیأت امنا، تا پایان شهریورماه، 6 هلدینگ تخصصی فعالیت خود را در صندوق بازنشستگی کشوری آغاز خواهند کرد. با وجود همه این موارد رشیدی خبر خوشی نیز برای بازنشستگان تحت پوشش این صندوق دارد. به گفته وی در بسته جدید بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری تلاش خواهد شد تا سطح خدمات نسبت به گذشته افزایش یابد به طوریکه سقف پرداخت هزینه عمل جراحی در دوره جدید 14 میلیون تومان پیش‌بینی شده است. دیگر اینکه در بحث بیمه تکمیلی برای بیماران خاص هم تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شده است که شامل 22 هزار و 500 نفر از بازنشستگان مبتلا به بیماری‌های خاص می‌شود. واقعیت این‌است که صندوق های بازنشستگی در دنیا نقش ویژه ای در تولید ناخالص ملی ایفا می کنند و براین اساس نیز در کشور ما تبیین جایگاه اقتصادی و نقش صندوق ها در دوران پس از تحریم تصویب شده است، به طوری که برنامه خروج از شرکت‌های کم‌بازده و توجه به فعالیت های بانک و بیمه ، همچنین توجه به فعالیت های بین المللی در دستور کار قرار گرفته می شود تا شاید بتوان دارای ۱۵ هزار میلیارد تومان این صندوق را ارتقا داد و از این طریق گام موثری در ارتقاء سطح قدرت خرید بازنشستگان و کمک بیشتر به آنها برداشت، آن هم در شرایطی که به گفته اسلامیان در حال حاضر با کاهش ۴۷ درصدی قدرت خرید باین قشر مواجه هستیم. دغدغه‌ای که هم نگرانی برای بازنشستگان در گذران معیشت خواهد بود و هم به طور قطع مسئولان باید به آن توجه بیشتری داشته باشند.

کسری  بودجه یا یکسان نبودن هزینه‌های سلامت؟

حدود 2 هفته قبل بود که محمود اسلامیان، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد که تنها یک بخش از مطالبات صندوق بازنشستگی از دولت یکهزار و 80 میلیارد تومان است.  همان آمار و ارقامی که روز گذشته حدود 2برابر آن در قالب کسری بودجه صندوق مورد نظر عنوان شد. بحثی که اگر بخواهیم آن را به مشکلات بیمه‌ای بازنشستگان ربط دهیم به طور قطع درقالب نبود بودجه برای افزایش سقف بیمه‌ای و مواردی از این قبیل جای می‌گیرد.

  کسری 3هزار میلیارد تومانی

واقعیت این است که کسری اعتبارات دلیلی نخ‌نما اما تاثیرگذار و شاید یکی از علت‌های اصلی برای بروز برخی مشکلات در پرداخت‌ها به شکل مستمری یا بیمه‌ای باشد، زیرا که به گفته اسلامیان سازمان بازنشستگی کشور برای پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان با سه هزار میلیارد تومان کسری اعتبار مواجه است، رقمی که تامین آن به همین سادگی‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود. آن هم در شرایطی که یک میلیون و ۱۵۰هزار شاغل تحت پوشش این صندوق هستند، همچنین  یک میلیون و ۲۴۴هزار و ۲۴۰بازنشسته حقوق بگیر نیز از این صندوق مستمری دریافت می‌کنند. دلیلی که شاید موجب شده بود تا کمی پیش از اعلام این آمار و ارقام محمداسماعیل سعیدی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس وضعیت صندوق های بازنشستگی در کشور را بحرانی اعلام کند و اینکه باید این شرایط در حداقل زمان سر و سامان بگیرد. سامانی که تنها راه آن بازنگری در مدیریت درست سرمایه و مجموعه‌های ذی‌ربط آنها خواهد بود و مهمتر اینکه دولت باید بدهی خود را به صندوق های بیمه‌ای و بازنشستگی پرداخت کند. البته شاید انداختن همه تقصیرات به گردن اندوخته ریالی چندان هم منطقی و قابل قبول نباشد، زیرا که گاهی اوقات وجود برخی تفاوت‌ها در نرخ خدمات مورد استفاده خود نیز دلیلی برای بروز چنین مشکلاتی خواهد بود.

جزییات بازنشستگی با کمتر از 10 سال سابقه 

   یکسان نبودن هزینه‌های سلامت

همانطور که اشاره شد یکسان نبودن هزینه‌های سلامت در مراکز درمانی مختلف شاید علتی باشد که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم ارائه برخی خدمات به شاغلان دیروز و بازنشستگان امروز را تحت تاثیر قرار داده و روند پرداختن به آنها را مختل می‌کند. به عبارتی همانطور که اسلامیان بیان کرده است، در حال حاضر موضوعات مربوط به هزینه‌های سلامت در جامعه در هیچ مرکز درمانی یکسان نیست و هر بیمارستانی یک قیمت جدید را ارائه می‌دهد. اگر چه این موضوع باعث شده تا علاوه بر بیمه، بیمه تکمیلی را نیز برای جامعه هدف در نظر گرفته شود اما این موضوع خود باعث تحمیل هزینه‌های اضافی بر صندوق‌ها شده است. نتیجه این می‌شود که وی از بهارستان‌نشینان و دولت درخواست می‌کند، یک بار برای همیشه برای یکسان سازی نظام‌های درمانی اقدام کنند. این در حالی است که بیمه‌های تکمیلی در سال84 برای این صندوق حدود 218هزار میلیارد ریال هزینه در بر داشته که در سال جاری این رقم به 9هزار و 800میلیارد ریال رسیده است.

اعتباری که حدود 600میلیارد تومان آن را صندوق بازنشستگی کشوری تامین خواهد کرد و 400میلیارد تومان دیگر را بازنشستگان تحت پوشش این صندوق در قالب حق بیمه می پردازند . اما اینکه چرا چنین توازنی  به عبارتی نسبت 2 به سه میان پرداخت صندوق و افراد بازنشسته وجود دارد؟ پرسشی است که پاسخ آن را می‌توان در سخنان عباس رشیدی، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری یافت. اینکه در حال حاضر 2سال است که دولت کمکی در پرداخت حق بیمه تکمیلی بازنشستگان انجام نمی‌دهد و این امر در واقع موجب شده تا سهم دولت به دوش صندوق بازنشستگی بیافتد و نتیجه آن نیز فشار و بار مالی است که به این صندوق تحمیل می‌شود. این در حالی است که نباید از یاد برد گاهی نبود هماهنگی‌ها و وجود چندین تصمیم‌گیرنده در کنار موارد اشاره شده ممکن است مشکلات را بیش از آنچه تصور می‌رود بزرگنمایی کند.

  وجود چندین مرجع برای تصمیم‌گیری

برا اساس انچه که گفته شد، در کنار همه مواردی که به آنها اشاره شد، توجه به یک موضوع دیگر نیز خالی از لطف نیست. متعدد بودن مراجع تصمیم گیرنده برای این صندوق، گلایه‌ای که شاید دلیل دیگری برای بروز این مشکل و مشکلات مشابه‌ای است که اسلامیان هم از آن یاد

می کند. به عقیده وی مراجعی که برای صندوق بازنشستگی تصمیم گیری می‌کنند زیاد هستند. همین موضوع باعث شده تا گاهی تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای این صندوق دشوار شود. چالشی که موجب شده است، برای حل آن در سال 95 طرحی ارائه شود که این اختیار را به صندق مذکور بدهد تا بتوانند در این زمینه با قدرت بیشتری تدابیر مورد نظر را اتخاذ کنند.

  یک توضیح درباره متوسط سن بازنشستگی

سخن دیگر اینکه برآورد آماری از آنچه که در ستون‌ها و گزارش‌های صندوق بازنشستگی کشوری وجو دارد نشان می دهد که در حال حاضر 80درصد بازنشستگان در قید حیات هستند، 18درصد فوت کرده‌اند و یک درصد از کار افتاده‌اند. این در حالی است که متوسط سن بازنشستگی ایران در سال 88، 49.5 و در سال 93، 52سال بوده است. در یک مقایسه اجمالی با سایر کشورها اما متوجه می‌شویم که به طور مثال در اروپا متوسط سن بازنشستگی در زنان65 و در مردان68 سال است. مبحثی که به عقیده متولیان این صندوق یکی دیگر از معضلات موجود بر سر راه ارائه خدمات به شمار می‌رود، با این رویکرد که سن بازنشستگی ما با هیچ کجای دنیا تناسبی ندارد و باعث افزایش هزینه صندوق‌ها می‌شود.

  یک راهکار در حوزه کلان اقتصادی

همه این‌ها موجب شده تا اکنون علیرضا برادران، سرپرست معاونت سرمایه‌گذاری و اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری عنوان کند که در حوزه کلان بعد از 40سال نخستین ساماندهی حوزه اقتصادی در دستور کار این صندوق قرار گرفته است و شرکت‌ها به سمت تخصصی شدن هدایت شده‌اند. دیگر اینکه در این چارچوب و براساس مصوبه هیأت امنا، تا پایان شهریورماه، 6 هلدینگ تخصصی فعالیت خود را در صندوق بازنشستگی کشوری آغاز خواهند کرد. با وجود همه این موارد رشیدی خبر خوشی نیز برای بازنشستگان تحت پوشش این صندوق دارد. به گفته وی در بسته جدید بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری تلاش خواهد شد تا سطح خدمات نسبت به گذشته افزایش یابد به طوریکه سقف پرداخت هزینه عمل جراحی در دوره جدید 14 میلیون تومان پیش‌بینی شده است. دیگر اینکه در بحث بیمه تکمیلی برای بیماران خاص هم تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شده است که شامل 22 هزار و 500 نفر از بازنشستگان مبتلا به بیماری‌های خاص می‌شود. واقعیت این‌است که صندوق های بازنشستگی در دنیا نقش ویژه ای در تولید ناخالص ملی ایفا می کنند و براین اساس نیز در کشور ما تبیین جایگاه اقتصادی و نقش صندوق ها در دوران پس از تحریم تصویب شده است، به طوری که برنامه خروج از شرکت‌های کم‌بازده و توجه به فعالیت های بانک و بیمه ، همچنین توجه به فعالیت های بین المللی در دستور کار قرار گرفته می شود تا شاید بتوان دارای ۱۵ هزار میلیارد تومان این صندوق را ارتقا داد و از این طریق گام موثری در ارتقاء سطح قدرت خرید بازنشستگان و کمک بیشتر به آنها برداشت، آن هم در شرایطی که به گفته اسلامیان در حال حاضر با کاهش ۴۷ درصدی قدرت خرید باین قشر مواجه هستیم. دغدغه‌ای که هم نگرانی برای بازنشستگان در گذران معیشت خواهد بود و هم به طور قطع مسئولان باید به آن توجه بیشتری داشته باشند.

منبع : روزنامه حمایت
بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
رای وحدت رویه شماره 756 هیات عمومی دیوان عالی کشور وضعیت پرونده قتل آتنا به نقل از رییس دادگستری اردبیل وجود کودکان مطلقه 15 ساله در کشور ، کودکان ازدواج نمیکنند ، معامله می شوند ! شگرد 2 عروس برای سرقت از بنکدارهای بازار تهران اصلاح طرح مجازات اعدام محکومین مواد مخدر در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ابلاغ شیوه نامه پیشگیری از تصرف غیرقانونی اراضی به استان ها آری قلع و قمع را قاطعانه اجرا می کنیم توضیحات دانشور در خصوص حادثه کیمیا ، پرونده کودک آزاری موجود است 6 کودک در کمتر از 2 سال قربانی شیاطین شدند ، کودک آزاری ، زخم پنهانی که با قتل آتنا سرباز کرد تعیین تکلیف مجازات آسیب اطفال در اثر سهل انگاری ، والدین به حداقل مجازات حبس یا شلاق یا جزای نقدی محکوم می شوند بیش از 80 درصد قربانیان خشونت خانگی ، زنان هستند مرگ بیش از 18 هزار نفر بر اثر غرق شدگی در 15 سال گذشته ، سیر نزولی تلفات چه کسی سوت پایان رقابت پلیس و کانون سردفتران را می زند ؟ قتل برادر زن هنگام انتقال به کمپ ترک اعتیاد کودک آزاری رکوردار تماس با اورژانس اجتماعی تجهیز لباس های عوامل انتظامی به دوربین در راستای اجرای حقوق شهروندی رویکرد سیاست جنایی و کیفری افتراقی ایران نسبت به کودکان بزهکار - بخش ششم رویکرد سیاست جنایی و کیفری افتراقی ایران نسبت به کودکان بزهکار- بخش پنجم قاتل آتنا چگونه خود را لو داد ، جسد دوم هنوز کشف نشده است کشف جسد چاقو خورده در بیابانهای تلو