ساره نیکونژاد وکیل پایه یک دادگستری کارشناس ارشد حقوق کیفری و جرم شناسی
علیرضا شریفی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری کردستان
علیرضا هادیان وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
بهزاد قوامی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
مسعود ارونقی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز - داور مرکز داوری اتاق ایران - کارشناس رسمی دادگستری
دکتر سهیل طاهری وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای دادگستری مرکز  و استاد دانشگاه
هدی فرخی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز<br>
متخصص در دعاوی حقوقی ،دعاوی کیفری ،دعاوی خانوادگی،طلاق ،دعاوی گمرکی
عباس عباسی کشکولی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری

جهت مشاوره تلفنی با وکیل با شماره09128304909 در تماس باشید.

آیین نامه اجرایی تبصره (1) ماده (18) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

ارسالی توسط موسی ذبحی وکیل پایه یک دادگستری
آیین نامه اجرایی تبصره (1) ماده (18) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

آیین نامه اجرایی تبصره (1) ماده (18) قانون انتشار و دسترسی ازاد به اطلاعات

۱۹/۵/۱۳۹۴ هـ۵۱۷۲۸ت/۶۳۶۳۱شماره

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

وزارت اطلاعات ـ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ـ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور

حق دسترسی به اطلاعات - اهمیت حق دسترسی به اطلاعات در قانون اساسی 

هیأت وزیران در جلسه ۴/۵/۱۳۹۴ به پیـشنهاد کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و به استناد تبصره (۱) ماده (۱۸) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ـ مصوب۱۳۸۸ـ آییننامه اجرایی تبصره یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

آییننامه اجرایی تبصره (۱) ماده (۱۸) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ماده۱ـ کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با ترکیب زیر تشکیل میشود:

الف ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (رئیس کمیسیون)

ب ـ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یا معاون ذیربط

ج ـ وزیر اطلاعات یا معاون ذیربط

د ـ وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یا معاون ذیربط

هـ ـ رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور یا معاون ذیربط

قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری دولتی -قانون اساسی تا چه اندازه حق دسترسی به اطلاعات را برای افراد مجاز می داند 

و ـ رئیس دیوان عدالت اداری

ز ـ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

ح ـ دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات کشور

ماده۲ـ جلسات کمیسیون هر دو ماه یک بار تشکیل میشود و در صورت لزوم با نظر رئیس کمیسیون یا سه عضو از اعضاء ، جلسه فوقالعاده تشکیل خواهد شد. دستور جلسه حداقل یک هفته قبل از برگزاری جلسات برای اعضا ارسال میشود.

ماده۳ـ جلسات کمیسیون با حضور حداقل پنج عضو از اعضاء رسمیت مییابد و مصوبات آن با رأی اکثریت حاضران و حداقل چهار رأی معتبر است.

تبصره۱ـ موضوعات امنیتی و نظامی با حضور عضو ذیربط قابل طرح میباشد.

تبصره۲ـ کمیسیون میتواند از نمایندگان سایر دستگاهها بدون حق رأی برای شرکت در جلسات دعوت نماید.

ماده۴ـ مصوبات کمیسیون پس از تأیید رئیسجمهور برای کلیه اشخاص ارایهدهنده خدمات عمومی لازمالاجراء است.

تبصره ـ مؤسسات مزبور موظفند گزارش عملکرد خود را هر سه ماه یکبار به دبیرخانه کمیسیون ارایه دهند.

ماده۵ ـ کمیسیون موظف است هر ساله گزارش عملکرد خود و میزان رعایت قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در مؤسسات مشمول قانون را به رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.

جلوگیری از فساد اداری به وسیله اصل حق دسترسی به اطلاعات در قانون اساسی - آیین نامه اجرائی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات 

ماده۶ ـ کمیسیون میتواند جهت انجام وظایف و مسئولیتهای خود حسب ضرورت نسبت به تشکیل شورای معین متشکل از نمایندگان اعضای کمیسیون و کارگروههای تخصصی با استفاده از ظرفیت دستگاههای مربوط و کارشناسان ذیربط اقدام نماید.

ماده۷ـ وظایف رئیس کمیسیون به شرح زیر است:

الف ـ اداره جلسات کمیسیون

ب ـ ابلاغ مصوبات پس از تأیید رئیس جمهور

ج ـ صدور احکام رؤسای شورای معین و کارگروههای تخصصی

د ـ ارسال گزارش عملکرد سالانه کمیسیون به مراجع ذیربط

هـ ـ انتصاب دبیر کمیسیون

ماده۸ ـ دبیرخانه کمیسیون در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر میگردد و میتواند نیروی اداری موردنیاز خود را متناسب با حجم کار و با رعایت قوانین و مقررات مربوط بکارگیری نماید.

ماده۹ـ وظایف دبیرخانه عبارت است از:

الف ـ تهیه دستور جلسات با هماهنگی رئیس کمیسیون

ب ـ تدوین صورتجلسات و مصوبات کمیسیون

ج ـ پیگیری تشکیل شورای معین و کارگروههای تخصصی با استفاده از ظرفیت دستگاههای عضو

د ـ اطلاعرسانی برنامهها و تصمیمات با هماهنگی رئیس کمیسیون

هـ ـ شرکت در جلسات مرتبط با وظایف کمیسیون

و ـ هماهنگی با دستگاههای اجرایی برای ایجاد وحدت رویه در اجرای قانون

ز ـ ثبت و پیگیری شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع قانون

ح ـ تدوین گزارش سالیانه برای رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی

ط ـ تدوین و اجرای برنامههای فرهنگی ـ تبلیغی به منظور فرهنگسازی مناسب

ی ـ پیگیری و اجرای تصمیمات کمیسیون

ک ـ انجام سایر امور محوله از طرف رئیس کمیسیون

تبصره ـ دبیرخانه میتواند به منظور انجام وظایف کارشناسی کمیسیون، از خدمات مشاوره و پژوهشی استفاده نماید.

 ماده۱۰ـ سازمـان مدیریت و برنامهریزی کشور موظف است هزینههای مربوط به دبیرخانه را در بودجه سالیانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشبینی نماید.

معاون اول رئیسجمهور ـ اسحاق جهانگیری

منبع : روزنامه رسمی

مطالب مرتبط

دعوای موجر و مستاجر ممنوع

نام نویسنده
دعوای موجر و مستاجر ممنوع

در محاکم دادگستری یکی از بیشترین دعاوی که به چشم می خورد دعوای بین مالک و مستاجر است .اگر هر یک از آنان از حقوق و تعهدات قانونی و قراردادهای خود آگاهی داشته باشند، از بروز مشکلات عدیده‌ای جلوگیری خواهد شد.

ادامه مطلب ...

نحوه حل و فصل اختلافات رایج ناشی از عقد اجاره

نام نویسنده
نحوه حل و فصل اختلافات رایج ناشی از عقد اجاره

تاکنون چندین قانون روابط موجر و مستاجر وضع شده که هر یک با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی زمان خود، سعی کرده است که مشکلات روابط صاحبخانه و مستاجر را حل کند. در حال حاضر قانون روابط موجر و مستاجر 1376 بر روابط دو طرف حاکم است.

ادامه مطلب ...

تکالیف مستاجر، تعهدات موجر

نام نویسنده
تکالیف مستاجر، تعهدات موجر

مدت‌ها آیین‌نامه تعدیل اجاره‌بها مصوب 1324 و پس از آن قوانین روابط موجر و مستاجر مصوب 1339 و 1356 بر اجاره املاک حکومت داشت، ویژگی این قوانین تاثیر بسیار ناچیز نفوذ اراده طرفین بود. اما تجربه نشان داد که محدود کردن آزادی اراده و حمایت دولت از مستاجران باعث کاهش انگیزه مالکان به انعقاد عقد اجاره می‌شود و معدود مالکانی که حاضر به انعقاد قرارداد اجاره می‌شدند از راه‌حل‌های خدعه‌آمیز استفاده می‌کردند یا مبلغ اجاره‌بها بسیار گزاف بود و بدین ترتیب صلح اجتماعی به خطر می‌افتاد.

ادامه مطلب ...

تشریفات رسیدگی به دعوای تعدیل اجاره بها

نام نویسنده
تشریفات رسیدگی به دعوای تعدیل اجاره بها

یکی از دعاوی مهم در خصوص روابط میان موجر و مستاجرش دعوای تعدیل (افزایش یا کاهش) اجاره‌بهاست. در پرونده‌ای که بازخوانی کرده‌ایم مالک از میزان پایین اجاره‌بهای پرداختی توسط مستاجرش ناراضی است و از دادگاه تقاضای افزایش نرخ اجاره‌بها را به قیمت روز می‌کند. خواهان می‌تواند قبل از طرح چنین دعوایی در دادگاه حقوقی در ابتدا اظهارنامه‌ای رسمی برای مستاجر خود بفرستد و از وی به طور رسمی درخواست کند تا بر سر مبلغ بیشتری از اجاره‌بها توافق کند و در مرحله بعد در صورت به‌دست نیامدن توافق طرح دعوای قضایی کند.

ادامه مطلب ...

دعوای تخلیه ملک استیجاری

نام نویسنده
دعوای تخلیه ملک استیجاری

اجاره یکی از روابط حقوقی است که امروزه نقش مهم و اساسی به خود گرفته است به گونه‌ایی که منشأ بسیاری از اختلافات و دعاوی‌ که در محاکم مطرح می‌شود را می‌توان قرارداد اجاره دانست. اساساً اجاره کردن به این معناست که فردی (مستأجر) منافع یک موضوع خاصی را از فرد دیگر (موجر) تملک‌ و در ازای این تملک و بهره‌برداری مبلغی را به عنوان اجاره‌بها به موجر بپردازد. حال یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است در پایان قرارداد اجاره پیش آید تخلیه نکردن ملک از سوی مستاجر است. قانون در این خصوص راه حل‌هایی را برای موجر وضع کرده است تا بتواند حق خود را از مستاجری که قانون را زیر پا می‌گذارد، بگیرد.

ادامه مطلب ...

دعوای الزام به تنظیم اجاره نامه رسمی (در قالب بازخوانی یک پرونده)

نام نویسنده
دعوای الزام به تنظیم اجاره نامه رسمی (در قالب بازخوانی یک پرونده)

از نظر قانونی در مواردی که بین مالک و ‌مستاجرش قرارداد اجاره‌ای تنظیم نشده باشد یا اگر تنظیم شده، ‌مدت آن منقضی شده باشد و در ضمن طرفین راجع به تنظیم اجاره‌نامه با تعیین‌اجاره‌بها و شرایط آن اختلاف داشته باشند، هر یک از آنها می‌تواند برای ‌تعیین اجاره‌بها، در مواردی که اجاره‌نامه‌ای در بین نباشد و تنظیم‌اجاره‌نامه به دادگاه مراجعه کند. دادگاه میزان اجاره‌بها را از تاریخ ‌تقدیم دادخواست تعیین می‌کند، ولی این امر مانع صدور حکم ‌نسبت به اجرت‌المثل زمان قبل از تقدیم دادخواست و خسارت ‌تاخیر تادیه آن نخواهد بود. بنابراین در وضعیت اخیر دعوایی تحت عنوان الزام خوانده اعم از مستاجر یا مالک به تنظیم اجاره‌نامه رسمی طرح می‌شود.

ادامه مطلب ...

وقتی مستاجر ملک را تخلیه نمی کند

نام نویسنده
وقتی مستاجر ملک را تخلیه نمی کند

یکی از دعواهای رایج که پای دو طرف را به دادگاه باز می‌کند و تا حدودی نیز از دلایل شلوغ شدن دادگاه‌ها و افزایش حجم پرونده‌های قضایی به حساب می‌آید رابطه میان مالک و مستاجر است. این رابطه زیادی پیچیده نیست اما برای آن قواعد و قوانین زیادی تصویب شده است که باید اجرا شود اما انگار همیشه یک طرف ماجرا لنگ می‌زند و مشکلی به وجود می‌آید، مشکلی که گاهی با پادرمیانی و گاهی نیز با کشیده‌شدن ماجرا به دادگاه و نظر قاضی رفع می‌شود.

ادامه مطلب ...

تقاضای تامین دلیل برای تحویل کلید

نام نویسنده
تقاضای تامین دلیل برای تحویل کلید

یکی از مشکلاتی که در روابط موجر و مستاجر ممکن است به وجود بیاید، خودداری مالک از پس گرفتن کلید ملک است. قرارداد اجاره بعد از سپری شدن مدتی که در قرارداد تعیین شده است به پایان می‌رسد اما تا زمانی که کلید نزد مستاجر باشد، ملک در تصرف او محسوب می‌شود و وی در این خصوص مسئولیت‌هایی پیدا می‌کند. بنابراین برای اینکه از این مسئولیت‌ها رها شود، باید کلید را به مالک برگرداند. اما گاهی ممکن است مالک از گرفتن کلید خودداری کند در این صورت باید دید که تکلیف چیست و مستاجر می‌تواند چه اقداماتی برای گرفتن حق خود انجام دهد. در این مطلب به نکات قابل توجه در این موضوع اشاره شده است که دانستن آن‌ها می‌تواند به حل این مشکل کمک کند.

ادامه مطلب ...

آیا می دانید برای اجاره ملک باید چه نکاتی را رعایت کنید؟

نام نویسنده
آیا می دانید برای اجاره ملک باید چه نکاتی را رعایت کنید؟

آیا می دانید برای اجاره ملک باید چه نکاتی را رعایت کنید؟

ادامه مطلب ...

اعتبار اجاره نامه های محضری بیشتر است، مهم ترین کار مشاورین املاک معرفی موجر و مستاجر است

نام نویسنده
اعتبار اجاره نامه های محضری بیشتر است، مهم ترین کار مشاورین املاک معرفی موجر و مستاجر است

رئیس کانون سردفتران و دفتران استان یزد بر احقاق حق مالک با اجاره‌نامه‌های محضری تأکید کرد و گفت: اجاره‌نامه محضری معتبر‌تر از اجاره نامه‌هایی است که در دفاتر مشاوران املاک تنظیم می‌شود.

ادامه مطلب ...
مشاهده کلیه مطالب مرتبط
0 دیدگاه

دیدگاه خودتان را ارسال کنید