×

اجرایی شدن قانون جدید آیین دادرسی کیفری تاثیری مثبتی در کاهش بازداشت ها داشته است

اجرایی شدن قانون جدید آیین دادرسی کیفری تاثیری مثبتی در کاهش بازداشت ها داشته است

دادستان عمومی و انقلاب تهران ضمن تاکید بر خودداری قضات دادسرا از بازداشت‌های فاقد دلیل و با بیان اینکه باید در جهت کاهش و حذف این نوع بازداشت‌ها تدابیری اتخاذ شود، به شایعات پیرامون مرخصی‌های رحیمی و اقامت بابک زنجانی در خارج از زندان پاسخ داد

اجرایی-شدن-قانون-جدید-آیین-دادرسی-کیفری-تاثیری-مثبتی-در-کاهش-بازداشت-ها-داشته-است وکیل 

دادستان عمومی و انقلاب تهران ضمن تاکید بر خودداری قضات دادسرا از بازداشت‌های فاقد دلیل و با بیان اینکه باید در جهت کاهش و حذف این نوع بازداشت‌ها تدابیری اتخاذ شود، به شایعات پیرامون مرخصی‌های رحیمی و اقامت بابک زنجانی در خارج از زندان پاسخ داد.

حثی پیرامون توقیف احتیاطی یا قرار بازداشت متهم و آثار آن - درباره حق اعتراض متهم و قرار بازداشت چه می دانید ؟ - قرار بازداشت موقت در حقوق کیفری ایران - بایدها و نبایدهای بازداشت موقت - لزوم صدور قرار بازداشت موقت در صورت جرح با چاقو - اعطای مرخصی به متهم تحت بازداشت موقت - تحلیل و تفسیر قرار بازداشت موقت اجباری - در چه صورت قاضی اقدام به صدور قرار بازداشت موقت می کند ؟ 

عباس جعفری دولت‌آبادی در جلسه شورای معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران ضمن اشاره به ایام دهه کرامت و تبریک میلاد حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، از عملکرد روسای نواحی در رسیدگی به پرونده‌ها تقدیر کرد.

وی با اشاره به بازداشت متهمان در جریان رسیدگی به برخی پرونده‌ها به ویژه پرونده‌های مهم گفت: بازداشت بدون ادله‌ی کافی هر چند کوتاه‌مدت بر خلاف قانون است که خوشبختانه لازم‌الاجرا شدن قانون آئین دادرسی کیفری جدید در روند کاهش بازداشت‌ها، تأثیر مثبت داشته است.

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به نقش نظارتی سرپرستان نواحی دادسرای تهران گفت: اعمال نظارت از سوی سرپرستان بر امور محوله، موجب تسریع در روند امور می‌شود و اشراف سرپرستان بر مجموعه مدیریتی خود را به همراه دارد.

دادستان تهران همچنین خطاب به روسای نواحی دادسرا گفت: باید با تمرکز بر اجرای احکام پرونده‌ها، برنامه‌ریزی لازم در این خصوص و به ویژه‌ نسبت به پرونده‌های قدیمی صورت گیرد و لازم است سرپرستان نواحی، روزانه ساعاتی را به پیگیری این امر اختصاص دهند.

 بحثی پیرامون توقیف احتیاطی با قرار بازداشت متهم و آثار آن -  بحثی پیرامون توقیف احتیاطی یا قرار بازداشت متهم و آثار آن - نکات ریز و درشت پیرامون قرار بازداشت موقت

 تلاش بیشتر معاونان برای مختومه کردن پرونده‌های مسن

وی با اشاره به وجود پرونده‌های قدیمی در اجرای احکام نواحی دادسرای تهران، تاکید کرد: معاونان و سرپرستان دادسرا تلاش کنند پرونده‌های مفتوح در واحدهای اجرای احکام مربوط به پیش از سال 1390 را تا پایان سال جاری مختومه کنند.

جعفری‌ دولت‌آبادی در ادامه تاکید کرد: در نظر گرفتن تدابیر به گونه‌ای که پرونده‌های جدیدی که در واحد اجرا تشکیل می‌شود، سرنوشت پرونده‌های قدیمی را پیدا نکند، ضروری است.

دادستان عمومی و انقلاب تهران همچنین خطاب به کیان‌منش معاون اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب تهران، دستور داد تا ضمن بازدید از نواحی مختلف دادسرای تهران، وضعیت اجرای احکام نواحی را بررسی کند.

به گفته وی، چنین بازرسی‌هایی نباید به نحو صوری باشد؛ بازدید‌های دوره‌ای باید هر چه سریع‌تر آغاز شود و دادستانی آمادگی جهت ارائه‌ کمک‌های لازم را خواهد داشت.

جعفری دولت‌آبادی در ادامه پس از استماع اظهارات معاونان دادستان گفت: در صورتی که علت واقعی تأخیر در اجرای احکام، ناشی از اقدامات و عملکرد مأمورین پلیس در این خصوص باشد جلسه مشترکی با فرمانده پلیس تهران برگزار خواهد شد.

 دغدغه های وکلا پیرامون تبصره ماده 48 آیین دادرسی کیفری - کیا : در مورد تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری تصمیم عاجل اتخاذ شود - تبصره ماده 48 آیین دادرسی کیفری خلاف قانون اساسی نیست ، اما ... - آئین دادرسی کیفری اطفال - قانون جدید آیین دادرسی کیفری از نگاه محمد آخوندی 

دادستان عمومی و انقلاب تهران افزود: این امر مانع از آن نیست که سرپرستان نواحی جلسات مشترکی با فرماندهان نیروی انتظامی در حوزه کاری خود برگزار کرده و مطالبات خود در این زمینه را پیگیری کرده و مشکلات و موانع موجود را به دادستانی تهران منعکس کنند تا پیگیری لازم صورت گیرد.

 دادستانی تهران قدرت و امکانات لازم را در اختیار دارد

وی خدمت در دستگاه قضایی را با اهمیت توصیف کرد و خلاقیت و فعال بودن را از ویژگی‌های سرپرستان نواحی برشمرد. جعفری دولت‌آبادی تاکید کرد: دادستانی تهران قدرت و امکانات لازم را برای احقاق حق و اجرای احکام صادره در اختیار دارد و حضور یک سرپرست فعال در یک ناحیه دادسرا در پیشرفت امور تاثیرگذار است.

دادستان عمومی و انقلاب تهران از معاونان خود خواست پرونده‌های مرتبط با حوزه‌ آب را به دادسرای زمین‌خواری ارجاع دهند و بر ضرورت تجمیع پرونده‌های مربوط به این حوزه با هدف سرعت دادن در رسیدگی به آن‌ها تاکید کرد.

رسیدگی تخصصی دادسراها به پرونده‌ها از دیگر مواردی بود که جعفری دولت‌آبادی بر آن تأکید کرد و گفت: با وجود تشکیل دادسراهای تخصصی، برخی نواحی به پرونده‌هایی که شکل و ماهیت تخصصی دارند، رسیدگی می‌کنند، لازم است قضات با توجه به شرح وظایف دادسراها به پرونده‌ها رسیدگی کنند.

در قانون جدید آیین دارسی کیفری ساختار تفتیشی محدود شده است -  تاملی بر ماده 48 آیین دادرسی کیفری جدید تغییر مثبت یا منفی ؟ -  گذری بر ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 

 واکنش دادستان تهران به 2 شایعه

در حاشیه این جلسه، دادستان عمومی و انقلاب تهران در گفت‌وگو با میزان و در واکنش به طرح برخی شایعات در فضای رسانه‌ای کشور در خصوص مرخصی‌های محمدرضا رحیمی و همچنین شایعاتی مبنی بر اقامت بابک زنجانی متهم پرونده نفتی در خارج از زندان، این شایعات و ادعاها را رد کرد.

جعفری دولت‌آبادی در خصوص اعطای مرخصی به محمدرضا رحیمی گفت: وی از دادستانی درخواست مرخصی کرده است که با این درخواست موافقت نشد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران در خصوص متهم نفتی نیز تصریح کرد: برخلاف ادعاها، بابک زنجانی در زندان اوین است و طی روزهای گذشته نامه‌هایی به دادستانی تهران ارسال کرده است.

در بخشی از این جلسه، یوسفی معاون اول دادستان تهران، از تعداد پرونده‌های اجرای احکام در نواحی مختلف دادسرای عمومی تهران گزارشی ارائه کرد. بر اساس این گزارش، در حال حاضر تعداد 103 هزار پرونده در اجرای احکام نواحی دادسرای تهران مفتوح است که تعدادی از آن‌ها مربوط به پیش از سال 1390 است.

 یادداشتی درباره دستاوردهای لایحه آیین دادرسی کیفری - نقش ضابطین دادگستری در قانون آئین دادرسی کیفری مصوب 1392

در ادامه‌ جلسه، سرپرستان نواحی دادسرای تهران، برخی مشکلات موجود در زمینه اجرای احکام کیفری را تشریح کردند که بخشی از این مشکلات، مرتبط با عملکرد ماموران پلیس تهران بود.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.