یاشار طاهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری اردبیل
مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
موسسه حقوقی کامران میرزایی و همکاران (موسسه حقوقی حامیان عدالت مطلق)
ساره نیکونژاد وکیل پایه یک دادگستری کارشناس ارشد حقوق کیفری و جرم شناسی
حمیده رزمی وکیل پایه یک دادگستری، مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
محمد رضا مهرجو وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
حبیب اله میرزاحسینی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
هدی فرخی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز<br>
متخصص در دعاوی حقوقی ،دعاوی کیفری ،دعاوی خانوادگی،طلاق ،دعاوی گمرکی

جهت مشاوره تلفنی با وکیل با شماره09128304909 در تماس باشید.

طرح یک فوریتی برای اصلاح ساختار آزمون سراسری تقدیم مجلس شد

ارسالی توسط وکالت آنلاین وکیل پایه یک دادگستری
طرح یک فوریتی برای اصلاح ساختار آزمون سراسری تقدیم مجلس شد

طرح یک فوریتی اصلاح ساختار آزمون سراسری و پذیرش دانشجو با 46 امضا تقدیم مجلس شد.

طرح یک فوریتی اصلاح ساختار آزمون سراسری و پذیرش دانشجو با 46 امضا تقدیم مجلس شد. متن این طرح به شرح زیر است؛

عنوان طرح:

سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور

ماده۱- به منظور برنامه‌ریزی، تصویب ضوابط، هماهنگی و نظارت بر نحوه سنجش علمی و پذیرش دانشجو برای کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در مقاطع کاردانی و کارشناسی«شورای سنجش و پذیرش دانشجو» که از این پس «شورا» نامیده می‌شود با ترکیب زیر تشکیل می‌شود:

الف-وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری(رئیس شورا)

ب-وزیر آموزش و پرورش یا معاون ذی‌ربط به عنوان نماینده وی

پ-وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا معاون ذی‌ربط به عنوان نماینده وی

ت-رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی

ث-دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

ج-رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور(دبیر شورا)

چ-دبیر شوراهای آموزش و پرورش

تبصره-دبیرخانه شورا در سازمان سنجش و آموزش کشور مستقر و کلیه امور اجرائی و کارشناسی آن را پیگیری می‌کند.

ماده ۲-پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ بر اساس ظرفیت رشته محل و تقاضای داوطلبان بر اساس یکی از سه روش ذیل صورت می‌گیرد:

الف-سابقه تحصیلی: عبارت ازنمرات دروسی است که داوطلب در دوره آموزش متوسطه کسب می‌کند و امتحانات آنها توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری، نهائی و استاندارد مطابق اصول سنجش و اندازه‌گیری و قوانین شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

ب- سابقه تحصیلی و آزمون عمومی: آزمون عمومی عبارت از آزمون سراسری از دروس عمومی رشته‌های تحصیلی دوره آموزش متوسطه که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود.

پ- سابقه تحصیلی، آزمون عمومی و آزمون اختصاصی: آزمون اختصاصی عبارت از آزمون سراسری از دروس تخصصی رشته‌های تحصیلی دوره آموزش متوسطه که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود.

تبصره۱- وزارت آموزش و پرورش مسوولیت ایجاد و ارائه سابقه تحصیلی برای دانش‌آموزان و متقاضیان ورود به دانشگاه را برعهده دارد.

تبصره ۲-سازمان سنجش آموزش کشور مسؤولیت سنجش داوطلبان را بر عهده خواهد داشت.

تبصره ۳-تعیین نوع ورود به دانشگاه‌ها بر اساس ظرفیت رشته‌‌ها و تقاضای داوطلبان با تصویب«شورا» به صورت سالانه تعیین می‌گردد.

تبصره۴- اصل بر سنجش داوطلبان بر اساس روش‌های (الف) و (ب)  می‌باشد. تاثیر سابقه تحصیلی باید روند تزایدی و صعودی داشته باشد و بر اساس پیشرفت در ایجاد و ارائه سابقه تحصیلی سالانه با تصویب «شورا» افزایش یابد.

تبصره ۵- وزارتخانه‌‌های آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی نماید که سالانه پذیرش دانشجو در رشته محل‌ها بر اساس روش‌های (الف) و (ب) رشد حداقل ده درصدی(۱۰%) داشته باشد به گونه‌ای که پس از پنج سال از تصویب این قانون پذیرش دانشجو صرفا بر اساس روش(الف) صورت گیرد.

ماده ۳- وظایف و اختیارات «شورا» به شرح زیر است:

الف- برنامه‌ریزی، تصویب و ایجاد هماهنگی در امر سنجش و پذیرش دانشگاه‌ها

ب-تصویب عناوین، محتوی و ضوابط آزمون‌ها

پ- تصویب ضوابط روش پذیرش دانشجو برای دانشگاه‌ها مندرج در ماده (۲)

ت- تصویب میزان تاثیر هر یک از عوامل سابقه تحصیلی، آزمون عمومی و آزمون اختصاصی در سنجش روش‌های ماده (۲)

ث-بررسی و تصمیم‌گیری در سایر امور مرتبط با سنجش و پذیرش دانشجو که از طرف سایر مراجع به «شورا» در چهارچوب این قانون ارجاع می‌شود.

ج-بررسی و تصویب ضوابط و سازماندهی اجرائی آزمون‌ها

چ-بررسی، ارزشیابی و تصویب گزارش رسمی سازمان سنجش و آموزش کشور در مورد هر یک از آزمون‌ها حداکثر شش ماه پس از اعلام نتایج هر یک از آزمون‌‌ها و ارسال آن به نهادهای تصمیم‌ساز

ح-تصمیم‌گیری در مورد سایر موارد مرتبط به سنجش و پذیرش دانشجو در چهارچوب این قانون

تبصره-«شورا» می‌تواند برای انجام وظایف محوله کارگروه‌های تخصصی تشکیل دهد.

ماده۴- پذیرش دانشجو بر مبنای روش‌های سنجش در ماده(۲) انجام می‌پذیرد. دانشگاه‌ها حد نصاب لازم جهت پذیرش در رشته محل‌های خود را به «شورا» پیشنهاد و در صورت تصویب نسبت به پذیرش دانشجو اقدام می‌نماید. وظیفه هماهنگی در امر پذیرش بر عهده سازمان سنجش آموزش کشور می‌باشد.

ماده۵- وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی موظفند مطالعات، طراحی و اقدامات لازم را در مورد تغییرات ضروری جهت تامین اهداف این قانون به عمل آورد. نوع اقدامات، شیوه‌های ارزشیابی آن و زمان اجرائی شدن آنها مطابق با اسناد بالادستی از جمله«سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» و «برنامه درس ملی» باید به تصویب «شورا» برسد.

ماده ۶-امتیازات و سهمیه‌ها از قبیل سهمیه مناطق، رزمندگان، شاهد، خانواده معظم شهداء، جانبازان و آزادگان که تاکنون به تصویب مراجع ذی‌ربط رسیده، یا می‌رسد کماکان به قوت خود باقی است و در شیوه پذیرش دانشجو بر اساس این قانون نیز اعمال می‌گردد.

ماده ۷- داوطلبانی که بر اساس این قانون در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پذیرفته می‌شوند بر اساس ضوابط پیشنهادی ستاد کل نیروهای مسلح که به تصویب مقام معظم رهبری (فرماندهی کل قوا) می‌رسد از معافیت تحصیلی خدمت نظام وظیفه برخوردار می‌گردند.

ماده ۸- آیین‌نامه اجرائی این قانون ظرف سه ماه توسط «شورا» تهیه و به تصویب وزرای آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی می‌رسد.

ماده ۹- از تاریخ تصویب این قانون، قانون پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۳۸۶٫۸٫۹ لغو می‌گردد.


مطالب مرتبط

نیاز به دادرسی عادلانه، اقتضای کار قضاوت است

نام نویسنده
نیاز به دادرسی عادلانه، اقتضای کار قضاوت است

نیاز به دادرسی عادلانه، اقتضای کار قضاوت است

ادامه مطلب ...

قضاوت سیاسی جایی در اندیشه قاضی ندارد

نام نویسنده
قضاوت سیاسی جایی در اندیشه قاضی ندارد

قضاوت سیاسی جایی در اندیشه قاضی ندارد

ادامه مطلب ...

تعیین مجازات برای خروج قضات از بی‌طرفی در انجام وظیفه قضایی

نام نویسنده
تعیین مجازات برای خروج قضات از بی‌طرفی در انجام وظیفه قضایی

تعیین مجازات برای خروج قضات از بی‌طرفی در انجام وظیفه قضایی

ادامه مطلب ...

تعیین مجازات برای خروج قضات از بیطرفی در انجام وظیفه قانونی

نام نویسنده
تعیین مجازات برای خروج قضات از بیطرفی در انجام وظیفه قانونی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه صبح امروز (سه‌شنبه) مقرر کردند که برای خروج قضات از بی‌طرفی در انجام وظایف قضایی مجازات انتظامی در نظر گرفته شود. به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، نمایندگان مجلس در ادامه بررسی جزییات لایحه

ادامه مطلب ...

نقدی بر انتخاب قضات از میان 22 ساله‌ ها

نام نویسنده
نقدی بر انتخاب قضات از میان 22 ساله‌ ها

نقدی بر انتخاب قضات از میان 22 ساله‌ ها

ادامه مطلب ...

جزئیات کامل استخدام 500 قاضی ویژه شوراهای حل اختلاف

نام نویسنده
جزئیات کامل استخدام 500 قاضی ویژه شوراهای حل اختلاف

جزئیات کامل استخدام 500 قاضی ویژه شوراهای حل اختلاف

ادامه مطلب ...

رییسی: قضات تجدیدنظر مراقب جریان‌های ناسالم باشند/ برخی آسیب‌های قضات، ریشه در وکالت دارند

نام نویسنده
رییسی: قضات تجدیدنظر مراقب جریان‌های ناسالم باشند/ برخی آسیب‌های قضات، ریشه در وکالت دارند

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه جریان وکالت به عنوان یک کمک برای اصحاب دعوا و قاضی است، گفت: بر همین اساس وکالت به عنوان یک فرصت برای دستگاه قضایی محسوب می‌شود اما گاهی ممکن است این فرصت به تهدید تبدیل شود که باید نسبت به آن مراقب بود.

ادامه مطلب ...

بررسی دغدغه‌های جامعه قضات

نام نویسنده
بررسی دغدغه‌های جامعه قضات

بررسی دغدغه‌های جامعه قضات

ادامه مطلب ...
مشاهده کلیه مطالب مرتبط
0 دیدگاه

دیدگاه خودتان را ارسال کنید