×

بررسی وضعیت معوقات بانکی با حضور رؤسای بانک‌ها در مجلس

بررسی وضعیت معوقات بانکی با حضور رؤسای بانک‌ها در مجلس

محمدعلی پورمختار در تشریح دستور کار نشست امروز( شنبه 14 بهمن ) کارگروه بانک کمیسیون اصل نودم قانون اساسی، گفت نشست امروز با موضوع معوقات بانکی با حضور تمام مدیر عاملان بانک‌های دولتی و خصوصی برگزار شد

بررسی-وضعیت-معوقات-بانکی-با-حضور-رؤسای-بانک‌ها-در-مجلس

محمدعلی پورمختار در تشریح دستور کار نشست امروز( شنبه 14 بهمن ) کارگروه بانک کمیسیون اصل نودم قانون اساسی، گفت: نشست امروز با موضوع معوقات بانکی با حضور تمام مدیر عاملان بانک‌های دولتی و خصوصی برگزار شد.

به گزارش خانه ملت، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری تدوین پیش گزارشی درباره بررسی وضعیت معوقات بانکی، افزود: به خاطر اینکه این گزارش را یک طرفه منتشر نکنیم، جلسه امروز را برای جمع‌آوری نظرات بانک‌ها برگزار کردیم.

وی ادامه داد: در نشست امروز کارگروه بانک کمیسیون اصل نودم قانون اساسی، تعدادی از مدیران گزارش‌هایی را درباره وضعیت معوقات بانکی ارائه کردند، اما چون آمادگی کامل در این رابطه نداشتند، مقرر شد که ادامه نشست در هفته‌های آتی برگزار شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه جلسه آتی کارگروه بانک کمیسیون اصل نودم قانون اساسی با رؤسای بانک‌ها با محورهای هفته گانه برگزار می‌شود، تصریح کرد:‌ بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در هفته های آتی  یک جلسه هم با موضوع عملکرد سیستم بانکی در حمایت از تولید داخل برگزار می‌شود.

پورمختار با اعلام اینکه هم‌اکنون بانک‌ها درصد بالایی از معوقات بانکی را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: به‌طور حتم بانک‌ها باید در جهت اصلاح این امور گام بردارند، که این موضوع نیازمند ایجاد شرایط مناسب است.

وی با تأکید بر اینکه  بر اساس قانون دولت حق دخالت در امور بانک‌ها را ندارد، یادآور شد: تنها را کنترل معوقات بانکی، خود نظارتی است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با یادآوری نقش تحریم‌ها و بانک مرکزی در میزان معوقات کنونی بانک‌ها، افزود: به طور حتم دستگاه‌های مربوطه باید با سوءاستفاده‌کنندگان از سیستم بانکی کشور برخورد کنند.

پورمختار بر لزوم اصلاح قوانین پیرامون معوقات بانکی تأکید کرد و گفت: برای حل این موضوع باید تمام دستگاه‌ها تعامل داشته باشند.

در این نشست همچنین پورمحمدی معاونت برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، با بیان اینکه مطالبات معوق بانکی به یکی از دغدغه‌های مجلس و دولت تبدیل شده است، گفت:‌ نمی‌توان بروز این مشکل را به گردن فرد وام‌گیرنده  و یا بانک وام‌دهنده انداخت.

وی با اعلام اینکه هم‌اکنون مشتریان اغلب از پرداخت بدهی و معوقات بانکی ناتوان هستند، افزود:‌ به‌طور حتم این موضوع مربوط به اقتصاد خرد نیست، بلکه باید به صورت کلان بررسی شود.

 پورمحمدی با تأکید بر اینکه سیاست‌گذاری‌های کلان کشور در حوزه بانکی اشتباه است، تصریح کرد: برای اصلاح این موضوع باید به سمت سیاست‌گذاری کلان و صحیح برویم.

معاونت برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی، با بیان اینکه سیاست‌گذاری کلان نظام بانکی با مشکلات و نواقص بسیاری روبه‌رو است، گفت:‌ به‌طور حتم حوزه ارائه تسهیلات بانکی بخش کوچکی از این نواقص است.

همچنین ابراهیم درویش، با تأکید بر اینکه بیشتر تسهیلات دریافت شده در دست عده‌ قلیلی است، افزود:‌ بر اساس بررسی‌های انجام شده هشت درصد از بدهکاران، 90 درصد از تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

معاون نظارت بانک مرکزی، با بیان اینکه بانک‌ها باید قبل از ارائه تسهیلات، از وضعیت فرد وام‌گیرنده استعلام کنند، گفت:‌ مشاهده شده است که فردی از چند بانک تسهیلات دریافت کرده و بعد از آن به سراغ بانک‌ها دیگر رفته است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.