×

کدخدایی انتخابات در کشور ما همیشه مطابق با استانداردهای قانون اساسی بوده است

کدخدایی انتخابات در کشور ما همیشه مطابق با استانداردهای قانون اساسی بوده است

سخنگوی شورای نگهبان گفت انتخاباتی که در ایران برگزار می‌شود مطابق با استانداردهای قانون اساسی ما بوده است و نیازی به نظارت و استانداردهای بین‌المللی نداشته و نداریم

کدخدایی-انتخابات-در-کشور-ما-همیشه-مطابق-با-استانداردهای-قانون-اساسی-بوده-است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: انتخاباتی که در ایران برگزار می‌شود مطابق با استانداردهای قانون اساسی ما بوده است و نیازی به نظارت و استانداردهای بین‌المللی نداشته و نداریم.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری این هفته خود در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که "ارزیابی شما در خصوص صحبت‌های اخیر هاشمی رفسنجانی مبنی بر برگزاری انتخابات در سطح استانداردهای بین‌المللی چیست؟" گفت: من نمی‌توانم تحلیل سیاسی داشته باشم، اما همانطور که بارها گفته‌ام انتخاباتی که در جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود فراتر از استانداردهای جهانی است و با توجه به قوانین، انتخابات در کشور ما همیشه آزاد و مطابق با استانداردهای قانون اساسی ما بوده است و نیازی به نظارت و استانداردهای بین‌المللی نداشته و نداریم.

خبرنگار دیگری سوال خود را اینگونه مطرح کرد که در روزهای اخیر شنیده شده پیام محرمانه‌ای از سوی آیت‌الله جنتی به محمود احمدی‌نژاد در مورد ردصلاحیت لیدر جریان انحرافی ارائه شده است، ارزیابی شما در این رابطه چیست؟

سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داد: شما این اخبار را می‌فرمایید و بعد نتیجه‌اش را از من می‌خواهید. بنده از این پیغام‌ها اطلاعی ندارم. ملاک ما، رفتار افراد منطبق با قانون اساسی و قوانین عادی است.

به گزارش ایسنا، کدخدایی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که حضور علی نیکزاد به عنوان سرپرست در وزارتخانه اطلاعات و فناوری ارتباطات چه حکمی دارد؟ گفت: این سوال را از من نپرسید، البته نسبت به این موضوع درخواست تفسیری شده ولی هنوز در شورای نگهبان مورد بحث قرار نگرفته است.

خبرنگار دیگری یادآور شد در مورد ردصلاحیت لیدر جریان انحرافی بحث‌هایی مطرح شده مبنی بر این‌که امکان دارد مدلی که در مورد دکتر معین صورت گرفت، در مورد این فرد نیز صورت گیرد و خواستار توضیح از سوی سخنگوی شورای نگهبان شد.

کدخدایی با طرح این سوال که آن مدل چه بود، ادامه داد: آیا این امر از اختیارات ما بوده؟‌ ما نمی‌توانیم پیش‌گویی کنیم که چه اتفاقاتی قرار است بیفتد. شورای نگهبان بر اساس قانون و منطبق با رفتار افراد، اعلام نظر می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح قانون انتخابات به انتخابات پیش‌رو می‌رسد؟ گفت: اگر تشریفات آن انجام و مراحل اجرایی آن صورت گیرد، ظاهرا می‌رسد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در مورد برگزاری انتخابات به صورت مکانیزه نیز گفت:‌ ما هنوز در این مورد توافق با وزارت کشور نداشته‌ایم اما به وزارت کشور اعلام کردیم که اگر زیرساخت‌ها آماده باشد، ما نیز برای نظارت آماده‌ایم.

خبرنگار دیگری سوال خود را اینگونه مطرح کرد که بعضی از افراد که قصد کاندیداتوری برای انتخابات آینده را دارند مشغول فعالیت‌های تبلیغاتی هستند، برخورد شورای نگهبان با اینگونه افراد چیست؟ که کدخدایی پاسخ داد: آنچه بر عهده ما است انطباق رفتارها با قانون است. اگر رفتارها خلاف قانون باشد باید قطعا برخورد شود و در بررسی صلاحیت‌ها، ما این موارد را مدنظر قرار می‌دهیم.

خبرنگار مذکور خواستار توضیح کدخدایی در مورد افرادی شد که اکنون دارای پست‌های کلیدی هستند و قصد کاندیداتوری در انتخابات آینده را دارند که وی پاسخ داد:‌ در مورد سمت‌ها و پست‌ها، قانون موارد را تعیین کرده است. برخی پست‌ها مانند ریاست‌جمهوری و ریاست مجلس ضرورتی بر استعفا ندارند.

خبرنگار مذکور ادامه داد چه پست‌ها و سمت‌هایی نیاز به استعفا دارند که سخنگوی شورای نگهبان گفت: یک نمونه آن عضویت در شورای نگهبان است

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.