×

جامعه هنوز با ابعاد قانونی و حقوقی چک آشنا نیست

جامعه هنوز با ابعاد قانونی و حقوقی چک آشنا نیست

معاون قضایی رئیس دادگستری قزوین گفت جامعه هنوز با ابعاد قانونی و حقوقی چک آشنا نیست؛ در نتیجه شاهد اختلافات و حجم پرونده‌ها در این زمینه هستیم

جامعه-هنوز-با-ابعاد-قانونی-و-حقوقی-چک-آشنا-نیست

معاون قضایی رئیس دادگستری قزوین گفت: جامعه هنوز با ابعاد قانونی و حقوقی چک آشنا نیست؛ در نتیجه شاهد اختلافات و حجم پرونده‌ها در این زمینه هستیم.

دادگاه صالح در شکایت از چک برگشتی -  امید تازه در دل طلبکاران چک - چگونگی وصول چک برگشتی - شکایت از چک برگشتی کی و به کجا ؟ - لایحه دفاعیه در خصوص دعوای مطالبه وجه چک - چگونگی وصول چک برگشتی - پیگیری کیفری چک پرداخت نشدنی -  آشنائی با چک 

علی امیری اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا 25 مرداد ماه تعداد پرونده‌های وارده 6 هزار و 834 فقره بوده که از این تعداد هزار و 43 مورد مربوط به دعاوی چک ( مقالات مرتبط با چک - سوالات مرتبط با چک ) است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مطالبه وجه چک، استرداد لاشه چک و ابطال چک سه عنوان شاخص در دعاوی مطروحه در محاکم قضایی است که در مجموع باید گفت 15 درصد از دعاوی مطروحه را عناوین چک و مسائل مرتبط به آن اختصاص می‌دهند.

معاون قضایی رئیس دادگستری قزوین افزود: در حال حاضر و با وضعیت فعلی رتبه دوم در عناوین دعاوی مطروح، مربوط به مطالبه وجه چک است که نشانگر دقت پائین و کم توجهی مردم به این موضوع مهم است.

مسئولیت ظهرنویس در چک وعده دار - تمایز چک کیفری با چک حقوقی - اعتبار چک مشروط - تاریخ در چک - چک بلامحل - توسعه صلاحیت کیفری در رسیدگی به جرم چک بلامحل - دادخواست مطالبه وجه چک و خسارات و بدوا درخواست صدور قرار تامین خواسته 

وی تصریح کرد: قبل از اصلاحات قانون چک در سال 1382 صدور چک در قالب‌های مختلف عنوان مجرمانه داشت که با اصلاح قانون چک این عناوین مجرمانه برداشته شد و قانون بخشی از کار را به خود مردم واگذار کرد تا دریافت کننده چک نسبت به صاحب حساب و وضعیت صادرکننده چک دقت لازم را داشته باشد و پس از بررسی وضع صادرکننده چک و خوش حسابی وی، اقدام به اخذ چک کنند.

امیری خاطرنشان کرد: قبل از این اصلاحات قانون، جمعیت زیادی به دلیل صدور چک‌های بلامحل در زندان‌ها بودند که با اصلاحات انجام گرفته به نظر می‌رسد لازم است جامعه نسبت به خوش حسابی صادرکننده چک ( مقالات مرتبط با چک - سوالات مرتبط با چک ) و مسائل مرتبط با معاملات خود دقت بیشتری داشته باشند.

وی تاکید کرد: متاسفانه نوع و حجم مراجعان نشانگر این مهم است که جامعه هنوز با ابعاد قانونی و حقوقی چک به خوبی آشنا نیست؛ در نتیجه شاهد اختلافات و مراجعات متعدد مردم و حجم پرونده‌ها در این زمینه هستیم.

معاون قضایی رئیس دادگستری قزوین اعلام کرد: این ناآگاهی‌های حقوقی برای شهروندان نتایج نامطلوبی و هزینه‌های زیادی برای وصول به حقوق خود دارد؛ چرا که علاوه بر هزینه مادی که باید برای تشکیل پرونده به ازای هر یک میلیون، 30 هزار تومان پرداخت کنند، هزینه‌ها و خسارت‌های مادی و غیرمادی را نیز به دنبال دارد، حال آنکه با دقت در دریافت چک می‌توان این هزینه و خسارت‌ها را حذف یا به حداقل رساند.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد با این شرایط لازم است مردم نسبت به صدور چک و نحوه آن حساسیت مناسب و بیشتری داشته باشد. به عنوان مثال قلم گرفتن واژه حواله کرد امکان انتقال آن را به دیگری از بین می‌برد و حتی الامکان از صدور چک در وجه حامل خودداری شود و ایضا با قید نام گیرنده و متعامل در متن چک و نوع معامله و علت آن در متن چک می‌توان در زمان بروز اختلاف، واقع امر را اثبات کرد.

سریع ترین روش مطالبه وجه چک - راه هایی برای در امان ماندن از جعل چک - آشنایی با قانون چک - جنبه کیفری و مجازات صدور چک بلامحل 

امیری یادآور شد: همچنین گم شدن چک موضوعی است که باید در ذهن صادرکننده چک محتمل باشد، قید کردن رقم چک با عدد و حروف همچنین پرهیز از صدور چک سفید مسائل مهمی است که لازم است در صدور چک ( مقالات مرتبط با چک - سوالات مرتبط با چک ) بدان توجه شود.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.