×

افت و خیزهای لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم

افت و خیزهای لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم

موضوع ترور اگرچه سابقه‌ای دیرینه در ایران و جهان دارد اما با پیروزی انقلاب اسلامی، این بار مخالفان انقلاب با هدف قرار دادن سرشاخه‌های اصلی انقلاب درصدد نابودی آن برآمدند

افت-و-خیزهای-لایحه-مبارزه-با-تامین-مالی-تروریسم

موضوع ترور اگرچه سابقه‌ای دیرینه در ایران و جهان دارد اما با پیروزی انقلاب اسلامی، این بار مخالفان انقلاب با هدف قرار دادن سرشاخه‌های اصلی انقلاب درصدد نابودی آن برآمدند.

لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم اصلاح شد - لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم در کمیسیون حقوقی رفع ایراد شد - قوه قضائیه لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم را ارائه کند 

ترور شهید مطهری و تیمسار قرنی در اولین روزهای انقلاب اسلامی آغازگر یک حرکت سازمان‌یافته برای نابودی چهره‌های کلیدی انقلاب شد. اما سال 60 سال اوج ترور شخصیت‌های انقلابی توسط عوامل استکبار و مخالفان نظام بود. ترور آیت‌الله خامنه‌ای عضو وقت شورای انقلاب، ترور شهید بهشتی به عنوان رییس شورای عالی قضایی کشور در کنار جمع زیادی از نمایندگان و ورزا در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی عضو حزب جمهوری اسلامی و پس از آن ترور رییس‌جمهور و نخست وزیر در فاصله زمانی حدود 60 روز می‌توانست هر انقلابی را با چالش مدیریتی مواجه کند اما همت جهادی و انقلابی مردم که با رهبری بنیانگذار انقلاب همراه شده بود، باعث شد تا کشور از این پیچ خطرناک عبور کند.

اگرچه ترور شخصیت‌ها تنها محدود به این سال‌ها نشد و در سال‌های بعد و حتی در سال‌های اخیر با ترور دانشمندان هسته‌ای ادامه یافت اما یک موضوعی که همیشه دغدغه مبارزه با تروریسم را تقویت می‌کرده، مبارزه با تامین مالی تروریست‌ها بوده است. کما اینکه بسیاری از عوامل ترور شخصیت‌ها بعد از دستگیری از دوره‌های گذرانده شده در اسرائیل یا کشورهای منطقه سخن گفته و سپس از تامین مالی گسترده برای این اقدامات خود خبر می‌دادند. همین دغدغه باعث شد تا دولت 29 تیرماه 89 لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم را به مجلس ارائه کند. بر اساس این لایحه، تهدید به ارتکاب جرایم و اقدامات خشونت آمیز از راه به وحشت افکندن مردم برای تأثیرگذاری بر خط مشی‌های عمومی، جرم تروریستی محسوب می شود. در این لایحه، همچنین مقرر شده که برای پیگیری اجرای این قانون و هماهنگی‌های لازم میان دستگاه‌های ذی‌ربط، کمیته ملی ضد تروریسم با شرکت دستگاه‌های مربوط تشکیل شود. این لایحه اگرچه در آخرین روزهای سال 90 به تصویب مجلس رسید ولی با ایراد شورای نگهبان مبنی بر عدم اعمال نظرات قوه قضاییه در این لایحه، مصوبه دوباره به مجلس بازگشت تا اصلاح و بازنگری شود. از آن تاریخ تا امروز همچنان این موضوع در نوبت رسیدگی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس قرار دارد و هنوز به قانون تبدیل نشده است.  کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند که با توجه به خسارت‌های زیاد کشور در نتیجه تروریسم و به خصوص حمایت برخی دشمنان ایران مانند آمریکا و اسرائیل از جریان تروریست در دنیا، لازم است تا این لایحه هرچه سریعتر تصویب و شکل اجرایی به خود بگیرد. موضوعی که به عنوان سوال «حمایت» از برخی نمایندگان مجلس پیگیری شد.

نظر شورای نگهبان درباره لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم - مقایسه جرایم محاربه و تروریسم در حقوق کیفری ایران و فرانسه 

 نوک پیکان عملیات های تروریستی به سمت ایران است

محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت‌وگو با «حمایت»  با اشاره به سالروز شهادت شهیدان «رجایی و باهنر» اظهار کرد: کشور ایران  به دلیل عملیات‌های تروریستی که شاهد بوده، هزینه‌های بسیار جبران ناپذیری متحمل شده است و همیشه نوک پیکان عملیات با پشتیبانی از سوی اسرائیل و امریکا به سمت ایران بوده است.

وی ادامه داد: با وجود افزایش عملیات‌های تروریستی در کشور ایران لایحه تامین مالی تروریسم مد نظر قرار گرفت و به تصویب مجلس رسید اما باز هم شورای نگهبان در خصوص این لایحه ایراداتی گرفته است که ما امیدواریم هر چه زودتر اجرایی شود تا شاهد کاهش عملیات تروریستی و تامین مالی برای آنها باشیم. سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به اینکه باید به دنبال کاهش حمایت و تامین مالی برای تروریسم‌ها باشیم گفت: اکنون کشور‌های اطراف ما که روابط حسنه‌ای با ایران دارند در راه تامین مالی تروریسم اقدام کرده و درآمد‌های نفتی خود را صرف حمایت از این چنین عملیاتی می‌کنند. چنین کشور‌هایی باید با ایران همکاری داشته و دست از این امر بردارند.   اسفنانی افزود: اکنون کشور‌هایی از جمله امریکا و اسرائیل چه در داخل و چه در خارج از کشور در راستای اقدامات تروریستی تامین مالی شده و در این زمینه موفق‌تر عمل می‌کنند و هر روز دست به ارتکاب چنین جرایم بزرگی می‌زنند. وی با بیان اینکه در عملیات‌های تروریستی بسیاری از بزرگان و دانشمندان هسته ای خود را از دست دادیم، اظهار کرد: باید تمام ارتباط‌هایی که در زمینه کمک به تامین مالی تروریسم‌ها وجود دارد، قطع شود.  سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به اینکه کشور‌های اطراف از عملیات تروریستی حمایت می‌کنند، عنوان کرد: با وجود لایحه مذکور ما امیدواریم شاهد کاهش عملیات تروریستی در جهان به وی‍ژه ایران باشیم.

  عملیات تروریستی ضربه سنگینی بر اقتصاد کشور

همچنین ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به «حمایت» گفت: لایحه مبارزه تامین مالی تروریسم در راستا کاهش حمایت از تروریسم ها به تصویب رسید و در خصوص این لایحه شورای نگهبان به دلیل اینکه در این لایحه نظرات قضایی اعمال نشده است ایراد گرفته و مقرر شد تا لایحه قضایی بوده و نظرات در آن اعمال شود تا به تصویب نهایی رسیده و تبدیل به قانون اجرایی شود. وی با بیان اینکه لایحه مذکور در کاهش عملیات تروریستی تاثیر ندارد ولی می‌تواند در کاهش حمایت از آنها که امری اساسی است موثر واقع شود افزود: عملیات‌های تروریستی ضربه سنگینی بر اقتصاد و اجتماع وارد می‌کند که بسیار جبران ناپذیر است.

تلاش ایران در ریشه کن کردن تروریسم در عرصه بین الملل عملی و بنیادین است 

  17 هزار ترور از گروه منافقین

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به اینکه عملیات‌های تروریستی موجب افزایش اعتیاد و بی‌سوادی و تولید مواد مخدر و رشد فساد می‌شود، اظهار کرد: اکنون در عراق و یمن عملیاتی‌های تروریستی با حمایت‌های مالی برخی کشورها ضربه بزرگی به بشریت وارد کرده است که همه باید این امر را محکوم کنند. ابوترابی با بیان اینکه 17 هزار ترور از سوی منافقین صورت گرفته که بسیار ناگوار است، ادامه داد: تروریست‌ها شخصیتی دو‌گانه دارند و در گذشته با صدام در ارتباط بودند و اکنون امریکا و اسرائیل منشا این عملیات‌ها هستند. امیدواریم هر روز شاهد کاهش عملیات‌های تروریستی باشیم و لایحه مذکور هر چه زودتر به تصویب نهایی برسد. وی افزود: با توجه به ایراد شورای نگهبان و به منظور تأمین نظرات قوه قضائیه ماده یک این لایحه اصلاح شد که بر اساس آن تهیه و جمع‌آوری وجوه و اموال به هر طریق یا مصرف تمام یا بخشی از منابع مالی حاصله از قبیل قاچاق ارز، جلب کمک‌های مالی و پولی، اعانه،‌ انتقال پول، خرید و فروش اوراق مالی و اعتباری، افتتاح مستقیم یا غیرمستقیم حساب یا تأمین اعتبار یا انجام هرگونه فعالیت اقتصادی اشخاص توسط خود یا دیگری برای انجام اعمال زیر تأمین مالی تروریسم و جرم محسوب می‌شود. به گزارش حمایت، عملیات تروریستی در جهان امری محکوم بوده و باید به عنوان یک جرم تلقی شود و حتی افرادی که در امر مالی و تجهیزات تسلیحاتی تروریست را برای بر هم زدن آرامش کشوری حمایت می‌کنند مجرم شناخته شوند. بنابراین امیدواریم یک بار دیگر در جامعه ایران اقدامی ارزنده رقم بخورد و لایحه قضایی مبارزه با تامین مالی تروریسم تصویب  و به‌زودی  اجرایی شود.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.