×

مواد مخدر ریشه بسیاری از جرایم است

مواد مخدر ریشه بسیاری از جرایم است

رییس قوه قضاییه چندی پیش در حالی بر عــزم جـدی دستگاه قضایی در برخورد قاطع با قاچاقچیان و توزیع کنندگان مواد مخدر تاکید کرد که در همین زمینه روسای دادگستری‌های سراسر کشور هم از اقدامات جدی برای مقابله با این بلای خانمانسوز می‌گویند

مواد-مخدر-ریشه-بسیاری-از-جرایم-است وکیل 

رییس قوه قضاییه چندی پیش در حالی بر عــزم جـدی دستگاه قضایی در برخورد قاطع با قاچاقچیان و توزیع کنندگان مواد مخدر  تاکید کرد  که  در همین زمینه  روسای دادگستری‌های سراسر کشور هم از اقدامات جدی برای مقابله با این بلای خانمانسوز می‌گویند. این موضوع در حالی است که به عقیده بسیاری از مسئولان و کارشناسان، مواد مخدر و اعتیاد ریشه بسیاری از جرایم در جامعه است.

اهمیت و ضرورت بررسی معضل اعتیاد  - آیا می دانید استعمال یا قاچاق مواد مخدر و مجازات آن چیست ؟  - جالب ترین شیوه های قاچاق مواد مخدر - در اتهام قاچاق مواد مخدر ، کافی نبودن دلائل از موجبات برائت است 

آیت الله آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه چندی پیش از حمایت دستگاه قضایی از تلاش‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داده و اعلام کرده بود:  در برخورد قاطع با مجرمان مواد مخدر و اجرای اشد مجازات برای آنانی که با این بلای خانمانسوز ارکان جامعه و خانواده را تهدید می‌کنند کوچکترین تردیدی به خود راه نمی دهیم. رییس قوه قضاییه البته وظیفه و عملکرد دستگاه قضایی در ارتباط با مواد مخدر را به 4 مرحله برخورد جدی با قاچاقچیان و توزیع کنندگان، ساماندهی زندانیان مواد مخدر، اصلاح و تکمیل فرایند درمان معتادان بعد از خروج از زندان و نیز پیشگیری از وقوع جرم و گرایش به مواد مخدر تقسیم کرده بود و تاکید داشت که مهمترین زمینه موفقیت در کاهش معضل مواد مخدر در جامعه همکاری تمامی دستگاه ها و مشارکت همه جانبه مردم در مسیر مبارزه با آن است. در پی  تاکید رییس قوه قضاییه، روسای کل دادگستری‌های سراسر کشور هم پای کار آمده‌اند و از برخورد جدی با قاچاقچیان و تولیدکنندگان موادمخدر می‌گویند تا شاید با قطع سر‌ریشه‌های اصلی، بتوان در زمینه مبارزه با موادمخدر در کشور کاری کرد و از این راه هم تعداد معتادان را کاهش داد و هم از جرایم بعدی که ریشه در اعتیاد دارند، جلوگیری کرد.

نحوه اعمال تخفیف در پرونده های مواد مخدر - مواد مخدر جرم و جنایات و چراها - درآمدی بر قاچاق مواد مخدر 

  عدم مسامحه در برخورد با مواد مخدر

در همین زمینه رییس کل دادگستری هرمزگان با اشاره به تأثیرات نامطلوب پدیده شوم مواد مخدر بر حوزه‌های مختلف فرهنگ، اقتصاد و سلامت جامعه، می‌گوید: در مواجهه با تولیدکنندگان و توزیع کنندگان مواد مخدر به خصوص مخدر صنعتی هیچگونه مسامحه و اغماضی اعمال نشود. حجت السلام والمسلمین محمد صادق اکبری با اشاره به تأثیرات نامطلوب پدیده شوم مواد مخدر بر حوزه های مختلف فرهنگ، اقتصاد و سلامت جامعه اضافه می‌کند: امروزه موضوع مواد مخدر یک پدیدۀ سوء اجتماعی نیست بلکه اغراض شوم دشمنان برای مبارزه با نظام در آن مشهود است و معاندان  از آن به عنوان ابزاری برای ایجاد اخلال و ایراد صدمه به مردم جامعه و نظام اسلامی استفاده می‌کنند باید در مواجهه با تولیدکنندگان و توزیع کنندگان مواد مخدر به خصوص مواد مخدر صنعتی هیچگونه مسامحه و اغماضی اعمال نگردد و مبارزه با آنان با شدت روز افزونی در اولویت قرار گیرد.

 رییس کل دادگستری استان کرمانشاه هم در این خصوص می‌گوید: با توجه به موقعیت مرزی قصرشیرین با پدیده قاچاق و مواد مخدر در این شهرستان با قاطعیت برخورد می‌شود. محمدرضا عدالت خواه با اشاره به ضرورت بالابردن هزینه قاچاق برای قاچاقچیان تاکید می‌کند: مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر باید به صورت ویژه انجام شود و خودروهایی که در این خصوص توقیف شوند باید به نفع دولت مصادره شود تا درس عبرتی برای مجرمان باشد که بدانند جرم هزینه دارد.

روند مقابله با کمپ های ترک اعتیاد غیرمجاز - جای خالی مراکز ترک اعتیاد به الکل - خلأهای قانونی مواد مخدر و روانگردان برطرف می شود - بایسته های قانونی بازار داغ مواد مخدر

  موادمخدر منشاء بسیاری از جرایم

احمد خسروی وفا رییس کل دادگستری استان اصفهان هم موادمخدر را ریشه و مشاء بسیاری از جرایم می‌داند و معتقد است: مواد مخدر منشأ بسیاری از جرایم است و لازم است قضات و کلیه دستگاه‌های متولی برخورد و مبارزه با این جرایم، چه در زمینه پیشگیری از هرگونه آلودگی جامعه به مواد مخدر و چه در رابطه با برخورد قاطع با مجرمان آن از هرگونه اقدام قاطع قانونی دریغ نکنند. وی همچنین به سوداگران مرگ و کسانی که امنیت و سلامت جامعه و جوانان را مورد تهدید قرار می‌دهند، هشدار می‌دهد: دستگاه قضایی اشد مجازات‌های قانونی را برای افرادی که در زمینه حمل، نگهداری، توزیع و یا قاچاق مواد مخدر و کلیه جرایم مرتبط با آن فعالیت دارند اعمال خواهد کرد. خسروی وفا همچنین به نقش پررنگ خانواده‌ها برای پیشگیری از گرایش به مواد مخدر اشاره می‌کند و می‌گوید: خانواده‌ها با نظارت عالیه و کنترل صحیح بر رفتار و ارتباطات فرزندان خود با دوستانشان، آنها را از هرگونه آلودگی به این بلای خانمان سوز محافظت کنند. رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: استان یزد محلی ناامن برای قاچاقچیان موادمخدر است و دستگاه قضا در مقابله با این پدیده شوم بدون اغماض برخورد می‌کند.  محمدرضا حبیبی رئیس کل دادگستری استان یزد هم با اشاره به افزایش کشفیات مواد مخدر در طول سال‌های گذشته، می‌گوید: دستگاه قضا در برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر کوچکترین اغماضی نداشته و با برهم زنندگان امنیت و نظم عمومی قاطعانه رفتار می‌کند. وی با بیان اینکه یزد محلی ناامن برای قاچاقچیان موادمخدر است خاطرنشان می‌کند: موادمخدر معضلی نامطلوب در جامعه است که باعث از بین رفتن بنیان خانواده‌ها می‌شود و با توجه به اهمیت این موضوع دستگاه قضا بدون گذشت با عاملان این پدیده شوم برخورد می‌کند.

ابعاد حقوقی مقابله با اعتیاد -  عناصر تشکیل دهنده جرایم مرتبط با مواد مخدر 

اعتیاد به موادمخدر بزرگ‌ترین آسیب کشور است

رییس کل دادگستری کل استان کرمان اعتیاد به مواد مخدر را بزرگترین آسیب در کشور می‌داند و می‌گوید: ما همواره در مقابل این سئوال قرار گرفته‌ایم، آیا مدیران، سیاستگذاران و مدیران متناسب با این خطر عظیم، تدارک دفاع از جامعه را دیده‌اند؟ یدالله موحد تصریح می‌کند: امروزه مواد مخدر خطر عظیم و موضوع پیچیده‌ای است و پشت بحث مواد مخدر و روان‌گردان‌ها یک فکر و استراتژی وجود دارد و مقابله با این استراتژی نیازمند برنامه، راهکار، فکر، پروژه و اقدام است. وی بیان می‌کند: متاسفانه در جامعه بین فکر و عمل فاصله وجود دارد و زمانی که می‌خواهیم، فکر و برنامه‌ها را اجرایی کنیم، مشکل داریم. در حوزه پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر هم در سطوح مختلف، مشکل راهکار و سند نداریم؛ زیرا در سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد، فرصت‌ها، نقاط قوت و نقاط ضعف به خوبی بررسی شده است. وی اضافه می‌کند: در سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد 9 برنامه ملی دیده شده و در ذیل این برنامه‌ها، پروژه‌های زیادی نیز تعریف شده که باید در راستای اجرایی کردن آنها اقدام کنیم و همچنین بر اساس این سند بومی‌سازی کرده و کار را انجام دهیم. موحد تاکید می‌کند: مشکل برنامه‌ای در زمینه پیشگیری از اعتیاد نداریم و باید مجموعه‌های دست‌اندرکار در پیشگیری و درمان، سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد را جدی گرفته و آن را هر چه بهتر اجرایی کنند. در حالی که 22 دستگاه فرهنگی و اجرایی کشور در حوزه مبارزه با موادمخدر و مقابله با اعتیاد مسئولیت دارند، آنها هم باید پای به پای نیروی انتظامی و دستگاه قضایی به صحنه عمل بیایند و فکری برای مقابله با پدیده شوم کنند. اگر نیروی انتظامی سوداگران مرگ را دستگیر و تحول مراجع قضایی می‌دهد و دستگاه قضایی هم قاطعانه با قاچاقچیان برخورد می‌کند، سایر دستگاه‌ها هم وظیفه دارند از رشد تقاضا و افزایش معتادان در جامعه پیشگیری کنند تا از این راه گام جدی در راه مقابله و مبارزه با مواد مخدر برداشته شود.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.