×

حمل سلاح سازمانی غیرمجاز و خارج از حوزه استحفاظی قاچاق سلاح محسوب نمی شود

حمل سلاح سازمانی غیرمجاز و خارج از حوزه استحفاظی قاچاق سلاح محسوب نمی شود

حمل سلاح سازمانی غیرمجاز و خارج از حوزه استحفاظی قاچاق سلاح محسوب نمی شود

حمل-سلاح-سازمانی-غیرمجاز-و-خارج-از-حوزه-استحفاظی-قاچاق-سلاح-محسوب-نمی-شود وکیل 

تاریخ رسیدگی: 1390/2/7    
شماره دادنامه: 90/161/14
مرجع رسیدگی:شعبه چهاردهم دیوان عالی کشور
 
خلاصه جریان پرونده
در خصوص اتهام آقای ستوان ج-م و ستوان خ-م هر دو جمعی انتظامی‌...دایر بر حمل غیرمجاز سلاح و مهمات و تصرف غیرمجاز مهمات و استفاده غیرمجاز از سلاح و سهل‏ انگاری منجر به تضییع اموال نظامی‌ (دستبند) و سوء استفاده از موقعیت شغلی و ردیف دوم معاونت در حمل سلاح برابر گزارش حفاظت اطلاعات شهرستان... متهمین با قصد خرید لوازم برقی به همراه غیرنظامی‌ ه. ا که باجناق متهم ردیف دوم می‏باشد به سوی بانه حرکت می‏ کنند، متهم ج- م به همراه خود تجهیزات کامل انتظامی از قبیل سلاح گرم و دستبند و بی‌سیم و باتوم و افشانه داشته در بین راه با صحبت‏ های غیرنظامی‌ هـ .ا اغفال و با همکاری وی برای خرید عتیقه‏جات در شهرستان... می‏روند و معلوم نیست به چه دلیل با طرف مقابل و با چه هماهنگی در سر قرار در جاده... روبروی حفاظت محیط زیست ملاقات می‏نمایند، پس از مذاکره غیرنظامی‌ هـ .ا با فروشندگان عتیقه ‏جات با هم درگیر می‏ شوند و متهم م- ج از اسلحه کمری خود استفاده می ‏نماید و اقدام به شلیک حداقل 5 تیر می‏ کند و سپس با پلیس 110 تماس می‏گیرد مدعی می‏ شود که خودرو همسرش را ربوده ‏اند مأمورین در محل حاضر اما فروشندگان عتیقه‏ جات متواری می‏ شوند هم چنین هـ . ا نیز از محل می‏ رود. مأمورین فرد ج- م و خ- م را دستگیر می‏ نمایند. در بازرسی از متهم ج- م یک عدد افشانه دفاع شخصی و یک باتوم و کلید دستبند و ... ریال وجه نقد و 5 دستگاه گوشی تلفن و سلاح کمری (لاما) و فشنگ‏ های آن 13 عدد سالم و 5 عدد پوکه به پاسگاه انتظامی... تحویل می‏شود. دادسرای عمومی‌ و انقلاب... در مورد عتیقه‏ جات قرار منع پیگرد صادر می‏ نماید ولی در خصوص سایر اتهامات قرار عدم صلاحیت به دادسرای نظامی‌... ارسال می‏گردد. سپس دادسرای نظامی‌ ... قرار عدم صلاحیت خود به شایستگی دادسرای نظامی‌ استان...صادر می‏نماید. متهم ردیف دوم اعلام می‏نماید که به واسطه تلفن یک نفر برای خرید عتیقه‏ جات وسوسه شدیم و اغفال کرد ولی در تحقیقات بعدی منکر این مطالب می‏شود و می‏ گوید القائات مسئول حفاظت...بود که این مطالب را گفتم. متهم ج- م هم بیان می‏ کند که با توجه به اظهارات خ تجهیزات را برداشتیم که در صورت درگیری با فروشندگان عتیقه‏ جات استفاده کنیم و در مورد نگهداری و حمل غیرمجاز سلاح و مهمات می‏ گوید چون فرمانده پاسگاه بوده، می‏توانسته از اسلحه و مهمات بدون مجوز استفاده کند و نیازی به اخذ مجوز نداشته و تیراندازی خود را برای دفاع از جان و مال خود اعلام می‏کند و پس از بروز حادثه بدون ارائه گزارش متهم تصمیم داشته آنها را به انبار و اسلحه خانه پاسگاه مربوطه توسط برادرش اعاده نماید و چون هیچ گونه مدرکی در خصوص تحویل گرفتن این وسایل به اسلحه خانه نداده و بدون دادن مجوز به اسلحه دار وارد می‏شود و تجهیزات را برمی‏دارد، دادسرای نظامی‌... پس از صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست درخواست مجازات می‏ نماید. پرونده به... دادگاه نظامی‌ دو ارجاع می‏شود و این شعبه قرار عدم صلاحیت خود به شایستگی دادگاه نظامی‌ یک صادر می‏ نماید.
پرونده به... دادگاه نظامی‌ یک ارجاع می‏ گردد. متهم در دادگاه به اتهامات خود اقرار می‏ نماید (ص 132) پس از اخذ آخرین دفاع دادگاه مبادرت به انشاء رأی می‏نماید و به استناد مواد 4 و 9 ق. م. ج. ن. م و بندهای 3 و 4 و 5 و 6 ماده 22 ق. م. اسلامی‌ و تبصره ماده 18 ق. م اسلامی‌ و ماده 2 ق. تشدید مجازات قاچاق اسلحه و مهمات ناظر به بند 2 ماده 1 ق. مزبور به پرداخت ده میلیون ریال جزای نقدی بدل از حبس در خصوص حمل و نگهداری سلاح و مهمات غیرمجاز و در مورد استفاده غیرمجاز از اموال نظامی‌ علاوه بر جبران خسارت وارده به استناد ماده 83 ق.م.ج.ن.م به پرداخت ده میلیون ریال جزای نقدی و در خصوص سهل ‏انگاری منجر به مفقود شدن دستبند علاوه بر جبران خسارت وارده به استناد ماده 134 ق. م. ج. ن. م و 83 همان قانون به پرداخت ده میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‏ نماید و به استناد ماده 10 ق. م اسلامی‌ دستور تحویل اموال و تجهیزات را به فرماندهی انتظامی استان ... صادر می‏ نماید (متأسفانه رأی صادره بد انشاء شده است) این رأی مورد اعتراض محکوم علیه ج- م واقع جهت رسیدگی به دیوان عالی کشور ارسال به این شعبه ارجاع می‏گردد. این شعبه پس از بررسی به شرح زیر رأی می‏نماید.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید. پس از قرائت گزارش آقای علی شوشتری عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای جعفرزاده دادیار دیوان عالی کشور اجمالاً مبنی بر «رأی صادره خالی از ایراد قانونی است و عقیده به ابرام دارم» نسبت به دادنامه شماره 00129-89/7/13 تجدیدنظر خواسته مشاوره نموده چنین رأی می‏دهد:
 
رأی
در خصوص تجدیدنظرخواهی ستوان دوم ج-م سامانی نسبت به دادنامه شماره 8909979115100129-89/7/13 صادره از شعبه اول دادگاه نظامی‌ یک استان... اولاً حسب محتویات پرونده سلاحی که در اختیار تجدید نظرخواه بوده از جمله سلاح‏ های سازمانی پاسگاه ... بوده که حمل آن توسط متهم ولو در خارج از حوزه استحفاظی پاسگاه، قاچاق تلقی نمی‌شود تا مشمول قانون تشدید مجازات قاچاق اسلحه و مهمات مصوب 1350 گردد، لذا مستنداً به بند «د» ماده 6 قانون تجدیدنظر آراء دادگاه‏ ها رأی صادره در قسمت حمل غیرمجاز سلاح و مهمات جنگی نقض و رسیدگی آن به دادگاه هم عرض محول می‏ گردد. ثانیاً در مورد قسمت دیگر دادنامه نظر به این که ایراد و اعتراض مؤثر و موجهی که موجبات نقض دادنامه تجدیدنظر خواسته را فراهم نماید به عمل نیامده است و رأی صادره منطبق با قانون و دلایل موجود در پرونده صادر گردیده است؛ لذا مستنداً به بند 1 ماده 5 قانون تجدیدنظر آراء دادگاه ‏ها، آن را ابرام می‏نماید.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.